دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

دکوراسیون به سبک وینتیج؛ ویژگی ها و ترفندهای طراحی دکوراسیون وینتیج

دکوراسیون وینتیج یکی از سبک‌های زیبای دکوراسیون است که اغلب با کلکسیون عتیقه، اشتباه گرفته می‌شود. اگر علاقۀ زیادی به دکوراسیون کلاسیک و نوستالژی دارید این مقاله برای شماست. در دکوراسیون وینتیج طراحی و چیدمان مبلمان و وسایل خانه، انتخاب کاغذدیواری، رنگ دیوار، وسایل دکوراتیو، مصالح و عناصر داخلی، بیشتر مربوط به دهه‌های گذشته است که در زیبایی خانه، نقش بسزایی دارد. با ما همراه باشید تا با دکوراسیون به سبک وینتیج آشنا شوید.

دکوراسیون به سبک وینتیج؛ ویژگی‌ها و ترفندهای طراحی دکوراسیون وینتیج

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دکوراسیون وینتیج چیست | معماری داخلی به سبک وینتیج | نمای خارجی ساختمان به سبک وینتیج | ترفندهای طراحی دکوراسیون به سبک وینتیج

دکوراسیون وینتیج چیست؟

دکوراسیون به سبک وینتیج چیست

اگر از افراد مختلف درباره تعریف دکوراسیون وینتیج سؤال کنید، به‌احتمال زیاد یکی از آنها این سبک دکوراسیون را دکور قدیمی و پر از عتیقه‌جات بشناسد و دیگری نیز کلکسیون انواع سرامیک‌های قدیمی طرح‌دار و تزیین با بطری‌های قدیمی را دکور وینتیج معرفی کند. این تعریف‌ها به‌‌نوعی هم درست و هم اشتباه هستند. تعریف واقعی این سبک دکوراسیون عبارت است از:

دکوراسیون وینتیج (VintageHome Style) در حقیقت ترکیب عناصر کهنه و قدیمی با روش‌های خاص و مجلل یا اشرافی است. طرفداران این نوع دکوراسیون افرادی هستند که علاقه‌مند به‌ مرور خاطرات خوب گذشته هستند. طراحی داخلی در دکوراسیون وینتیج از ترکیب رنگ‌های روشن و یا یکدست با سرامیک‌ها و کف‌پوش‌های قدیمی است. دکوراسیون وینتیج در عصر حاضر محبوبیت زیادی دارد. ترکیب دکوراسیون مدرن و امروزی با دکوراسیون قدیمی، فضای بسیار دل‌نشینی می‌سازد. مرور خاطرات نوستالژیک گذشته یکی از دلایل به‌وجودآمدن سبک وینتیج است.

ویژگی‌های معماری داخلی به سبک وینتیج

ویژگی دکوراسیون به سبک وینتیج

۱. ترکیب قطعات و عناصر مختلف دکوراتیو

از ویژگی‌ مهم دکوراسیون داخلی وینتیج ترکیب عناصر و رنگ‌های مختلف دکوراتیو را می‌توان نام برد. در این دکوراسیون وسایل متنوعی به کار گرفته می‌شود و بیشتر ظاهر کلکسیونی دارد. اگر طرفدار دکوراسیون‌های ساده‌گرایی یا مینی‌مالیسم باشید، این سبک برای شما جذاب نخواهد بود. در دکوراسیون به سبک وینتیج تمامی عناصر و چیدمان، از کاغذدیواری تا وسایل تزیینی، باهم روی یک موضوع خاص و خاطره‌انگیز تمرکز دارند.

هدف از دکوراسیون با سبک وینتیج مرور خاطرات زیبا و دل‌انگیز گذشته است.

۲. شلوغ نبودن دکوراسیون

دکوراسیون داخلی وینتیج از طراحی بسیار شلوغی برخوردار نیست. در این سبک دکوراسیون قاعده اصلی این است که تمامی عناصر فقط روی یک دهه یا زمان خاص تمرکز کنند. در استفاده از رنگ در دکوراسیون، فراموش نکنید که کل عناصر و وسایل استفاده‌شده در این سبک حتما باید دارای رنگ‌ها و الگوهای یکسانی باشند و قطعات باید باهم تطابق داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه شما می‌توانید از رنگ‌های روشن و سفید استفاده کنید یا انواع چوب و پارچه‌های زیبا را به‌ کار بگیرید.

موضوع اصلی در دکوراسیون وینتیج این‌ است که باید تمامی عناصر و رنگ‌ها باهم مطابقت داشته باشند.

۳. ظاهر قدیمی تمامی عناصر

ظاهر قدیمی در دکوراسیون به سبک وینتیج

تمام عناصر و اشیاء در طراحی داخلی با سبک وینتیج باید ظاهری قدیمی و کهنه داشته باشند. اگر قصد دارید از دکوراسیون وینتیج استفاده کنید، به هیچ‌وجه نباید از اشیاء و عناصر جدید استفاده کنید. در دکور داخلی وینتیج، تمامی موارد باید از میان وسایل با ظاهری قدیمی انتخاب شوند؛ به‌عنوان‌ نمونه شما می‌توانید مبلمان جدید ولی با ظاهر قدیمی استفاده کنید.

سبک وینیتج شامل نمایش اشیاء و وسایل جدید و مدرن نمی‌شود.

۴. استفاده از رنگ‌ها به‌صورت یک‌دست

رنگ بیشتر در این سبک دکوراسیون به‌صورت یک‌شکل و یک‌دست به‌کار گرفته می‌شود. برای ایجاد تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی وینتیج باید از طیف رنگ‌های خاص و یکسان استفاده کرد. اگر طرفدار سادگی هستید، رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و رنگ سبز در دکوراسیون، می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. برای انتخاب رنگ نمای داخلی دکوراسیون وینتیج باید زمان بسیار زیادی برای تحقیق کنار بگذارید.

توجه به عناصر و گستره رنگ‌ها در دکور وینتیج بسیار ضروری است.

۵. طرح‌های متنوع برای فضاهای مختلف

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فضاهای مختلف خانه‌شان دارای طرح و الگوهای متنوع باشد. در دکوراسیون داخلی وینتیج شما به‌راحتی می‌توانید طرح دکوراسیون متفاوت و متنوع برای هر قسمت از خانه در نظر بگیرید؛ به‌عنوان نمونه برای پذیرایی‌تان دکوراسیون ویکتوریایی، برای چیدمان آشپزخانه، سبک روستیک و برای دکوراسیون اتاق‌ها سبک دیگری طراحی کنید. خوشبختانه در سبک وینتیج شما با آسودگی خیال می‌توانید از طرح‌ها و الگوهای مختلف استفاده کنید.

شما با استفاده از الگوهای مختلف قدیمی در فضاهای مختلف می‌توانید در خانه‌تان ماشین زمان بسازید.

ویژگی‌های نمای خارجی ساختمان به سبک وینتیج

اگر علاوه‌ بر دکوراسیون داخلی وینتیج قصد دارید نمای بیرون یا خارجی خانه را نیز با سبک وینتیج طراحی کنید، این موارد می‌تواند به شما کمک کند:

۱. استفاده از فرفورژه

اگر قصد دارید نمای خارجی خانه خود را با سبک وینتیج طراحی کنید، می‌توانید از فلز حفاظ فرفورژه در قسمت ورودی خانه، نرده‌ها و برای تزیین پنجره‌ها استفاده کنید. استفاده از فرفورژه یک روش بسیار شگفت‌انگیز برای به‌نمایش‌گذاشتن زمان گذشته است.

کلید اصلی برای استفاده از فرفورژه طراحی خلاقانه است.

۲. به‌کارگیری معماری الیزابتی

اگر خانه شما در حومه شهر قرار دارد و علاقه زیادی به تاریخ دارید، می‌توانید از معماری الیزابتی برای نمای بیرونی خانه استفاده کنید. در معماری الیزابتی بیشتر از طرح‌های نامتقارن استفاده می‌شود.

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون به سبک وینتیج

۱. مبلمان خانه را هوشمندانه انتخاب کنید

ترفندهای اجرای دکوراسیون به سبک وینتیج

انتخاب مبلمان مناسب با دکوراسیون وینتیج به دوره زمانی‌ای بستگی دارد که تصمیم دارید آن‌ را در خانه خود بازسازی کنید. دهه‌های مختلف تاریخ نوع خاصی از مبلمان داشته‌اند که هرکدام از آنها زیبایی خانه‌ها را بیشتر از قبل افزایش می‌داد. در هنگام انتخاب مبلمان برای دکوراسیون وینتیج این موارد را فراموش نکنید:

  • مبلمان مناسب و هم‌رنگ با میز ناهارخوری خود انتخاب کنید. امروزه می‌توانید با خیال راحت مبلمان با طرح قدیمی در بازار پیدا کنید و خانه خود را با خاطرات بی‌نظیر دهه‌های گذشته، بازسازی کنید. روکش مبلمان می‌تواند ساده، طرح‌دار، چرمی یا مخملی باشد. به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی شما به‌راحتی می‌توانید مبلمان مناسب با دوره زمانی مدنظر خود را سفارش دهید. پس از این بابت نگران نباشید.
  • مبلمان در طراحی دکوراسیون وینتیج بهتر است طرح چوب با حکاکی‌های زیبا داشته باشد. چوب از زمان گذشته مورد توجه افراد بسیار زیادی بود. به‌طور کلی چوب فضا را بسیار گرم و صمیمی می‌کند.
  • می‌توانید روی میز مبلمان یا میز عسلی‌های خود از صندوقچه‌های قدیمی استفاده کنید. این صندوقچه‌ها، که حتما نمونه‌شان را در خانه مادربزرگ خود دیده‌اید، در سبک وینتیج بسیار موردتوجه هستند. صندوقچه‌های قدیمی را در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف می‌توانید از بازار‌های مختلف تهیه کنید.
  • مبلمان قدیمی قرون ۱۷ و ۱۸ موردتوجه دکوراسیون وینتیج است. این نوع مبل‌ها دارای طرح منبت‌کاری زیبا با پشتی‌های گلدوزی‌شده هستند و میزهای آنها کنده‌‌کاری دارند و معمولا با هرنوع وسیله دکوراتیوری مطابقت دارند.
  • توجه داشته باشید که رنگ مبلمان با رنگ دیوار و کف‌پوش نیز تطابق داشته باشد.

اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان دیوارها را رنگ کنید، مقاله آموزش رنگ‌آمیزی ساختمان به شما کمک می‌کند.

۲. در انتخاب وسایل قدیمی به‌دنبال اصالت باشید

در ساخت و تولید وسایل مناسب برای دکوراسیون وینتیج از چوب و فولاد واقعی و سنگین استفاده می‌شود. به‌جای از وسایل بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت رایج، بهتر است با استفاده از عتیقه‌جات واقعی و باکیفیت، اصالت و اعتبار را به خانه خود وارد کنید.

۳. ترکیب مصالح مدرن و قدیمی یک ضرورت است

مونتاژ یا ترکیب مصالح قدیمی و امروزی در دکوراسیون وینتیج بسیار ضروری است. شما نمی‌توانید از کابینت‌های قدیمی و سنگین آهنی استفاده کنید، زیرا ممکن است به خود آسیب بزنید؛ پس در این شرایط ترکیب کابینت‌های MDF امروزی با طرح و ظاهر قدیمی یک اصل بسیار ضروری و مهم است.

۴. وسایل دکوراتیو باید ظاهر خوبی داشته باشند

از وسایل تزیینی و دکوراتیوهایی استفاده کنید که در نشان‌دادن ظاهر قدیمی، زیبا باشند. اگر عکس خاطره‌‌انگیزی از دوران گذشته دارید و می‌خواهید آن‌ را روی دیوار خانه نصب کنید، بهتر است از قاب عکس زیبا با ظاهر قدیمی استفاده کنید. نکات مهم در چیدمان قاب روی دیوار یا میز را در نظر بگیرید.

۵. از رنگ روشن برای دیوارها استفاده کنید

رنگ روشن در دکوراسیون به سبک وینتیج

دیوارها در دکوراسیون وینتیج بهتر است ساده و رنگ روشن باشد. در سبک دکوراسیون وینتیج شما به‌طور مداوم از انواع تابلو و وسایل تزیینی برای دیوار استفاده خواهید کرد. اگر رنگ دیوار ساده باشد، توجه‌ها بیشتر به وسایل تزیینی جلب خواهد شد. اگر مایل باشید می‌توانید از روان‌شناسی رنگ‌ها هم بهره بگیرید.

۶. کاغذدیواری را در جای صحیحش نصب کنید

اگر قصد دارید از کاغذدیواری استفاده کنید، روش ایدئال این است که برایش استراتژی داشته باشید و فقط روی دیواری نصبش کنید که جلویش خالی است و چیزی قرار نداده‌اید. بقیه دیوارها را ساده نگه دارید چون بقیه وسایل به‌اندازه کافی فضا اشغال می‌کنند.

۷. از اکسسوری‌ها و وسایل دکوری، فقط برای تکمیل جذابیت دکور استفاده کنید

از لوازم دکوری فقط برای جذابیت بیشتر استفاده کنید نه بیشتر. قرار نیست دکور خانه‌تان را با وسایل تزیینی شکل دهید.

۸. کتابخانه‌ای با سبک قدیمی طراحی کنید

از کتاب‌های قدیمی استفاده کنید. منطور از کتاب‌های قدیمی، کتاب‌هایی با جلد کهنه است. برای دکوراسیون با کتاب‌های قدیمی می‌توانید به‌طور معمولی آنها را روی همدیگر بگذارید و با نخ معمولی گره زیبایی روی آنها بزنید.

روش دیگری که می‌توانید استفاده کنید این است که کتاب‌های قدیمی را در کتابخانه طرح قدیمی و چوبی طوری قرار دهید که جلب توجه کند.

می‌توانید از ایده‌های مقاله طراحی کتابخانه شخصی در خانه استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر علاقه زیادی به بازسازی خاطرات گذشته هستید و دکوراسیون کلاسیک را به دکوراسیون ساده ترجیح می‌دهید حتما از دکوراسیون وینتیج در خانه خود استفاده کنید. به‌کارگیری از این سبک دکوراسیون اشرافی بودن و اصالت شما را ثابت می‌کند. شما در سبک وینتیج آزادانه می‌توانید انواع الگوها و طراحی مختلف را باهم ترکیب کنید و در هرقسمت از خانه خود قرن منحصربه‌فردی را زنده کنید.

شما هم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

تجربه‌هایتان درباره دکوراسیون به سبک وینتیج را حتما با ما در میان بگذارید. شما می‌توانید نظرات و راهکارهای خود را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان «چطور» در میان بگذارید. از پیام‌های شما برای بهبود کیفیت مطالب بهره خواهیم برد.

ایران تحصیل

دکوراسیون به سبک وینتیج؛ ویژگی‌ها و ترفندهای طراحی دکوراسیون وینتیجدکوراسیون به سبک وینتیج؛ ویژگی‌ها و ترفندهای طراحی دکوراسیون وینتیج

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋