دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

آیا پوشیدن سوتین عوارض دارد؟ شایعات و حقایقی درباره استفاده از سوتین

آیا پوشیدن سوتین عوارض دارد؟ شایعات و حقایقی درباره استفاده از سوتین

اطلاعات متناقضی درمورد عوارض پوشیدن سوتین وجود دارد. بعضی از این اطلاعات سند علمی دارد؛ اما سایر آنها بر اساس شایعات است. در این مقاله، با نگاهی به اسناد علمی، به مزایا و معایت پوشیدن سوتین می‌پردازیم و شایعات و حقایق استفاده از سوتین را بررسی می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا پوشیدن سوتین عوارض دارد؟ شایعات و حقایقی درباره استفاده از سوتین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
شایعاتی درمورد عوارض پوشیدن سوتین | پوشیدن سوتین در شب | پوشیدن سوتین در روز | استفاده از سوتین‌های ورزشی | ارتباط سوتین و کمردرد | افتادگی سینه، مد و آزادی | نتیجه‌گیری

۲ شایعه رایج درمورد عوارض پوشیدن سوتین

درباره اینکه پوشیدن سوتین روی سلامتی فرد اثر منفی می‌گذارد مدارک علمی کمی وجود دارد. بیشتر شایعاتی که درمورد پوشیدن سوتین هست هیچ‌ پشتوانه علمی‌ای ندارند.

شایعه ۱: پوشیدن سوتین افتادگی سینه را بیشتر می‌کند

آیا پوشیدن سوتین باعث افتادگی سینه می‌شود؟

یکی از شایعات درمورد استفاده از سوتین این است که سینه‌ها با سوتین دچار افتادگی می‌شوند.

متخصصی به‌نام جین-دنیس رویلون (Jean-Denis Rouillon) در سال ۲۰۱۳، پژوهشی روی ۳۳۰ خانم بین ۱۸ تا ۳۵ سال انجام داد. او از پژوهشش نتیجه گرفت که سوتین هیچ فایده‌ای برای زنان ندارد و حتی در طول زمان ممکن است برای سینه‌ها مضر باشد. این پژوهش نشان می‌دهد که نپوشیدن سوتین باعث می‌شود سینه‌ها بافت عضلانی بیشتری تولید کنند تا بتوانند از افتادگی سینه جلوگیری کنند. در مقابل، استفاده از سوتین از رشد بافت عضلات سینه جلوگیری می‌کند و موجب افتادگی سینه می‌شود.

این مقاله منتشر نشده است و ازاین‌رو نمی‌توان گفت این تحقیق چقدر معتبر است. از طرفی، این پژوهش در مقیاس کوچکی انجام شده و نمی‌توان آن را علت افتادگی سینه در عموم زنان جامعه دانست.

طیف وسیعی از موضوعات هستند که روی افتادگی سینه اثر می‌گذارند، از جمله:

  • سن؛
  • ژنتیک؛
  • بارداری؛
  • تغییر وزن؛
  • فرایند پیری طبیعی؛
  • فازهای هورمونی طبیعی.

در نهایت، مدرک علمی کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد که نشان دهد پوشیدن یا نپوشیدن سوتین اثری روی افتادگی سینه داشته باشد. با این حال، برای افرادی که سینه‌های بزرگی دارند، استفاده از سوتین برای حمایت از بافت‌ همبند سینه ممکن است افتادگی سینه را کاهش دهد.

شایعه ۲: پوشیدن سوتین احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهد

پوشیدن سوتین یا نپوشیدن سوتین

این شایعه بر اساس این عقیده است که پوشیدن سوتین روی تخلیه لنفاوی اثر می‌گذارد. تخلیه لنفاوی موجب می‌شود مواد سمی و زائد از بدن خارج ‌شود. مشکلات مربوط به تخلیه لنفاوی ممکن است موجب تجمع مواد در جریان خون شود و به‌شکل بالقوه، احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد.

این شایعه همچنین از این حقیقت منشأ می‌گیرد که افرادِ دارای اضافه‌وزن تمایل بیشتری به استفاده از سوتین دارند. از طرفی، اضافه‌وزن یا چاقی به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان شناخته شده است.

بر اساس یافته‌های انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society)، هیچ‌گونه مدرک علمی درمورد ارتباط بین پوشیدن سوتین و کاهش یا افزایش ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد. حتی این ارتباط در بین زنان یائسه هم دیده نشده‌ است.

پوشیدن سوتین در شب؛ درست یا غلط؟

بر اساس پژوهشی قدیمی در سال ۲۰۰۰، پوشیدن سوتین یا سایر لباس‌های تنگ در شب ممکن است روی چرخه خواب و بیداری فرد اثر بگذارد. پژوهشگران دریافتند که فشار ناشی از لباس‌های تنگ در شب ممکن است دمای مرکزی بدن را افزایش و ملاتونین را کاهش بدهد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. کاهش ملاتونین روی کیفیت خواب اثرگذار است.

البته این پژوهش در مقیاس کوچک و روی ۱۰ شرکت‌کننده و در مدت ۵۸ ساعت انجام شده است. برای رسیدن به نتایج قطعی، باید پژوهش‌هایی با جامعه آماری بیشتر و مدت‌زمان طولانی‌تر انجام شود.

پوشیدن سوتین در روز؛ درست یا غلط؟

هیچ مدرک علمی این موضوع را تأیید نمی‌کند که پوشیدن سوتین مناسب در روز روی سلامتی اثر منفی دارد. با‌ این‌ حال، استفاده از سوتین نامناسب ممکن است موجب درد در گردن و عضلات قفسه سینه شود.

همچنین، بندهای بیش‌ازحد تنگ روی شانه روی شانه‌ها اثر می‌گذارد. یکی از نگهدارنده‌های اصلی سینه‌ها بندهای سوتین است که روی شانه‌ها قرار می‌گیرد. بعد از گذشت چند سال، این فشار ممکن است یک شیار دائمی در بافت نرم شانه‌ها ایجاد کند.

به‌علاوه، ممکن است ارتباطی بین استفاده از سوتین نامناسب و به‌دنبال آن جراحی کوچک کردن سینه وجود داشته باشد. پژوهشی در سال ۲۰۰۳ عنوان کرد از ۱۰۲ خانمی که جراحی برداشت سینه را انجام دادند همگی از سوتینی با سایز اشتباه استفاده می‌کرده‌اند. استفاده از سوتین با سایز نامناسب بدترین دلیلی است که موجب می‌شود فرد سراغ عمل جراحی زیبایی پستان برود. بهتر است قبل از انجام جراحی کاهش اندازه سینه، مطمئن شوید که از سوتینی با سایز مناسب استفاده می‌کنید.

استفاده از سوتین‌های ورزشی

آیا پوشیدن سوتین عوارض دارد؟ شایعات و حقایقی درباره استفاده از سوتین

نپوشیدن سوتین یا پوشیدن سوتینی با سایز نامناسب ممکن است مانعی برای ورزش کردن بعضی افراد باشد. ورزش‌نکردن نیز طیفی از مشکلات مربوط به سلامتی را ایجاد کند. پژوهشی بین ۲۴۹ خانم انجام شد که ۱۷ درصدشان اشاره کردند سینه‌ها مانعی برای ورزش‌کردن‌اند. بعضی از دلایل این موضوع در زیر آورده شده است:

  • پیدانکردن سوتین ورزشی مناسب؛
  • خجالت ناشی از تکان‌خوردن سینه‌ها حین ورزش؛
  • افزایش درد سینه ناشی از ورزش شدید و عدم حمایت کافی از سینه.

افزایش اطلاعات شرکت‌کننده‌ها درمورد سلامتی سینه موجب افزایش استفاده آنها از سوتین ورزشی شد و میزان ورزش بین داوطلبان هم بیشتر شد.

حین خرید سوتین ورزشی، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین حمایت‌کنندگی را داشته باشند. پژوهشی درمورد اثر پوشیدن سوتین ورزشی در زمان دویدن انجام شد. یافته‌های آن نشان می‌دهد سوتینی که بیشترین حمایت‌کنندگی را دارد درد سینه را به‌‌خصوص در افرادی که سینه‌های بزرگ‌تری دارند کاهش می‌دهد.

آیا پوشیدن سوتین کمردرد را تسکین می‌دهد؟

سینه‌های بزرگ علائم زیر را به همراه دارند:

  • گردن‌درد و کمردرد؛
  • تحریک عصب؛
  • سردرد.

بسیاری از افرادی که سینه‌های بزرگ دارند از این موضوع شکایت دارند که سینه‌هایشان موجب کمردردشان می‌شود. با این ‌حال، بر اساس تحقیقات، سینه‌های بزرگ به‌ندرت عامل اولیه کمردرد هستند.

کمردرد ممکن است به‌دلایل زیر ایجاد شود:

  • پوشیدن سوتین با سایز نامناسب؛
  • پوکی استخوان یا ضعف نخاع؛
  • جراحت عضلات کمر؛
  • التهاب اعصاب نخاع؛
  • اضافه‌وزن یا چاقی؛
  • بارداری.

پوشیدن سوتین با سایز مناسب، به‌خصوص در افرادی با سینه‌های بزرگ، موجب بهبود وضعیت و جلوگیری از کمردرد می‌شود.

افرادی که به‌طور مداوم کمردرد دارند باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک علت این موضوع را تشخیص می‌دهد.

افتادگی سینه، مد و سلامتی

پوشیدن سوتین - مد و آزادی

در دهه ۱۹۶۰، متخصصان عبارت «افتادگی کوپر» را برای افتادگی سینه به کار بردند و می‌گفتند این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که خانم‌ها برای مدت‌ طولانی از سوتین استفاده نمی‌کنند. این اسم از رباط کوپر که سینه را به سمت بالا نگه می‌دارد گرفته شده است.

تئوری افتادگی کوپر دیگر از مد افتاده است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که افتادگی سینه در سنین بالا ارتباطی با سوتین یا حتی شیردهی ندارد و احتمالا به تعداد بارداری‌های یک خانم و فاصله بین تولد‌ها بستگی دارد.

به‌طور کلی، تبلیغاتی که برای نپوشیدن سوتین انجام می‌شود، بیشتر از اینکه موضوع سلامتی باشد، نوعی جلب توجه است و مد هیچ مبنایی در سلامتی ندارد. شاید مجلات در سال‌های اخیر مردم را به نپوشیدن سوتین تشویق کنند یا حتی روز بدون سوتین هم وجود داشته باشد؛ اما دلایل آنها هیچ ارتباطی با سلامتی ندارد.

نتیجه‌گیری

هنوز سند علمی کافی برای تأیید یا رد این موضوع وجود ندارد که پوشیدن یا نپوشیدن سوتین می‌تواند در افتادگی یا تغییر شکل سینه نقش داشته باشد.

همچنین، مدارکی که نشان دهد پوشیدن سوتینی با سایز مناسب روی سلامتی اثر منفی دارد کافی نیست. در واقع، استفاده از سوتینی با سایز مناسب به بهبود وضعیت و کاهش کمردرد در افرادی که سینه‌های بزرگ دارند کمک می‌کند. به‌عبارت دیگر، پوشیدن سوتین با سایز نامناسب ممکن است موجب درد و ناراحتی شود.

استفاده از سوتین ورزشی مناسب از سینه‌ها حمایت می‌کند و درد سینه هنگام فعالیت جسمی را کاهش می‌دهد. همچنین، فرد را به انجام ورزش بیشتر تشویق می‌کند. از طرفی، ورزشِ منظم به حفظ وزن متعادل فرد کمک کند و بنابراین، احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

در آخر

شما چه نظری درمورد عوارض سوتین و استفاده از آن دارید؟ آیا چیزی درمورد این شایعات شنیده‌اید؟ حتما نظرتان را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید. در صورت تمایل، این مقاله را برای دوستانتان ارسال کنید و نظرشان را در این مورد بپرسید.

کتاب الکترونیکی

    • آیا پوشیدن سوتین عوارض دارد؟ شایعات و حقایقی درباره استفاده از سوتین
    • قیمت نسخه انگلیسی در سایت آمازون

      ۱۱ دلار

      قالب فایل

      PDF

      تعداد صفحه

      ۲۴۷

      سال انتشار

      ۱۳۹۸

      ناشر

      TarcherPerigee

      تعداد فایل

      ۱ فایل PDF

    کتاب الکترونیکی دلبستگی

    اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

    25،000 تومان 19،500 تومان

مشاهده کتاب الکترونیکی

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋