در سال ۲۰۱۰ میلادی هنوز خبری از پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان نبود. در آن زمان بازی کردن با گوشیهای آیفون تازه کمی بیش از یک سال عمر داشت. گوشیهای هوشمند هم هنوز قادر به اجرای بازیهای فوقالعادهای مانند پوکمون گو نبودند. باتوجهبه بسترهای اینترنتی کشورمان، در آن دوران هنوز بازیهای آنلاین رواج چندانی نداشت؛ اما یک دهه طلایی در انتظار مشتاقان بازی بود. در این مطلب، بهترین بازی های ویدئویی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را مرور میکنیم. همراه ما باشید.
مگر میشود کسی عاشق بازیهای ویدئویی باشد و نام بازی GTA 5 را نشنیده باشد؟!
این بازی سری پنجم از مجموعه بازیهای GTA بود. شاید بر روی کاغذ 5 GTA تنها یک دنباله معمولی از این سری بازیها بود. اما درواقع GTA 5 یک بازی بزرگ و جاهطلبانه بود که توانست با جزئیات و جذابیتهای خاص خود به محبوبیت و فروش کمنظیری برسد. تا زمان نگارش این مطلب، GTA 5 سومین بازی پرفروش تمام دورانها محسوب میشد.
شرکت راکاستار گیمز این بازی سبک جهان باز (سبکی که در آن بازیکن میتواند آزادانه در محیط بازی بچرخد و انتخابهای فراوانی دارد) را تولید و منتشر کرد. نسخه آنلاین این بازی توانست محبوبیت چشمگیری در میان طرفداران پیدا کند.
بازی GTA 5 ابتدا در سال ۲۰۱۳ میلادی برای کنسولهای بازی پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ معرفی شد. وقتی که در سال ۲۰۱۳ کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان منتشر شدند، شرکت راکاستار ابتدا از عرضه این بازی برای کنسولهای جدید خودداری کرد. پس از مدتی و با عرضه GTA 5 برای این کنسولها و رایانههای شخصی، باز هم این بازی به فروش کمنظیر خود در این پلتفرمها ادامه داد تا برای همیشه در تاریخ ماندگار شود.
خرید کنسول بازی و هر آنچه باید در این باره بدانید
پلتفرمهایی که GTA 5 بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی.
این بازی توانست ارزشهای واقعی کنسول نینتندو سوئیچ را به اثبات برساند.
نسخه نفس وحش از سری بازیهای افسانه زلدا، با اختلاف، بهترین بازی منتشرشده برای نینتندو سوئیچ است. شاید اگر این بازی و موفقیت چشمگیرش نبود، حیات نینتندو سوئیچ به مخاطره میافتاد.
این بازی نهتنها به شهرت دوباره نینتندو سوئیچ کمک کرد، بلکه خود نیز بهجرئت بهترین نسخه از سری بازیهای افسانه زلدا لقب گرفت. این بازی تمام انتظارات مخاطب را برآورده کرد و توانست مانند کاتالیزور به فروش بیشتر کنسولهای نینتندو سرعت ببخشد.
نفس وحش، با طراحی وسواسگونه خود، مطالبات بازیکنان را پاسخ داد. بهلطف این بازی، نینتندو دوباره ظرفیت بالای کنسول خود را برای نشاندادن مفهوم بازی به رخ رقبایش کشید.
این بازی جهان باز تمام محدودیتها را برای بازیکن از بین میبرد. نفس وحش از آن بازیهایی است که میتواند تعریف بازی خوب را تغییر دهد و انتظارات مخاطب را به بهترین نحو پاسخ بگوید.
پلتفرمهایی که «افسانه زلدا: نفس وحش» بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۳ مارس ۲۰۱۷ میلادی.
تنها ۲ سال از عمر بازی فورتنایت میگذرد؛ اما در همین مدت کم هم این بازی توانست به یکی از بازیهای تاریخساز تبدیل شود. فورتنایت با بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر ثبتشده در سرتاسر جهان به یک بازی بیرقیب در میان کنسولهای مختلف تبدیل شده است. میتوانید فارغ از نوع کنسولتان، با دیگران فورتنایت بازی کنید و از آن لذت ببرید.
در معروفترین حالت بازی یعنی نبرد سلطنتی (Battle Royale) صد بازیکن با یکدیگر بر سر بقا میجنگند. فورتنایت از بازی پلیرآنناونز بتلگراندز (PUBG) الهام گرفته شده است. در فورتنایت بازیکنها میتوانند در حالتهای موردعلاقهشان بازی کنند. همچنین آنها میتوانند با تمرین با دوستانشان مهارتهای خود را تقویت کنند.
سازنده فورتنایت یعنی اپیک گیمز هر هفته بهروزرسانیهایی برای این بازی منتشر میکند. در این بهروزرسانیها شخصیتها و اسلحههای جدیدی معرفی میشوند که به پویایی و جذابیت این بازی کمک میکند.
فورتنایت رایگان است، اما فروش گزینههای اضافیِ درون بازی سود ۲٫۵ میلیارد دلاری را عاید اپیک گیمز کرده است.
محبوبیت فورتنایت شرکت سونی را تشویق کرد تا از سیاستهای خود مبنی بر ممنوعیت انجام یک بازی مشابه با کنسولهای دیگر صرفنظر کند. اکنون دیگر دارندگان کنسول ایکسباکس میتوانند همزمان با دارندگان پلیاستیشن بازی کنند. پس از این اتفاق، سونی سیاست خود در قبال برخی بازیهای دیگر مانند ندای وظیفه (Call of Duty) و نبرد فناپذیران (Mortal Kombat) را نیز تغییر داد. به این ترتیب موانعی که بعضیها را از بازیکردن با دوستان خود محروم میکرد، از میان برداشته شد.
اپیک گیمز بخشی از درآمد میلیاردیاش از بازی فورتنایت را صرف راهاندازی یک فروشگاه بازیهای رایانهای جدید کرد. این اقدام موجب شده است که نحوه درآمدزایی تولیدکنندگان بازیهای ویدئویی در حال تغییر باشد.
پلتفرمهایی که فورتنایت بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی.
لیگ افسانهها یکی از محبوبترین بازیهای ویدئویی در سطح جهان است. هر روزه ۸ میلیون کاربر وارد حسابهایشان در این بازی میشوند. لیگ افسانهها توانست یک حالت جدید به نام میدان نبرد چندنفره آنلاین (multiplayer online battle arena) را به وجود آورد و از اولین بازیهای دارای این حالت بازی باشد.
لیگ افسانهها از مدل تجاری رایگانپایه (فِریمیوم) برای بازیاش بهره میبرد. در این مدل، بازی بهطورکلی رایگان است و تنها برای بخشی از خدمات بازی باید هزینه پرداخت کنید. لیگ افسانهها با حذف هزینه اولیه برای خرید بازی توانست میلیونها کاربر را جذب خود کند. این بازی بهلطف جذابیتهای خود توانست کاربران را متقاعد کند تا خدمات پولی بازی را بخرند.
شهرت جهانی لیگ افسانهها توانست آن را به یکی از موفقترین بازیهای ورزش الکترونیک (مسابقات ورزشی با استفاده از بازیهای ویدئویی) تبدیل کند. در این مسابقات، صدها بازیکن حرفهای رقابت میکنند.
یک دهه بعد از خلق لیگ افسانهها، تولیدکننده این بازی یعنی شرکت ریوت گیمز به یکی از بزرگترین شرکتهای بازیهای ویدئویی در آمریکا تبدیل شده است. این شرکت اکنون ۷ بازی در دست ساخت دارد که در سالهای آتی وارد بازار میشوند.
پلتفرمی که لیگ افسانهها بر روی آن عرضه شده است:
تاریخ انتشار: ۲۱ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی.
ماینکرفت از همان ابتدا پدیدهای بینظیر بود. طراحی اولیه این بازی را فردی به نام «مارکوس پِرسون» انجام داد. سیستم گرافیک و کنترل بازی در ابتدا دارای نواقصی بود. این بازی در ابتدا تنها بر روی رایانههای شخصی در دسترس بود. ازآنجاکه این بازی هنوز کامل نبود و تنها یک نفر ساخت آن را در دست داشت، این پروژه با خطر شکست روبهرو بود.
بااینحال میلیونها نفر نسخه اولیه این بازی را خریده بودند و بازی میکردند.
شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ این بازی را به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار خرید و دنیای تکنولوژی را متعجب و سردرگم کرد؛ اما قطعا مایکروسافت با نظارت، کنترل و سرمایه خود میتوانست بازی را به موفقیت چشمگیرتری برساند.
هِلِن چیانگ مدیر استودیوی ماینکرفت پیشتر در مصاحبهای با بیزینساینسایدر (یک وبگاه خبری آمریکایی) گفت: «ما متوجه شدیم این بازی به شکلی است که بازیکنان را ترغیب میکند دوباره آن را انجام بدهند. شاید این بازی تنها بازیای نباشد که این ویژگی را دارد، زیرا بازیهای خوب بسیار زیادی ساخته شده است؛ اما این بازی یکی از آن بازیهایی است که این احساس را در مخاطب ایجاد میکند.»
باید ماینکرفت را بهعنوان یک لِگوی مجازی در نظر بگیرید. در این بازی از هیچ میتوانید چیزهای شگفتآوری خلق بکنید. در ماینکرفت واحدهای سازنده نامحدودی وجود دارند. این به شما بستگی دارد که با این ابزار چه چیزی خلق بکنید. این ابزارها مخاطب را به خود جذب میکنند.
درنهایت، علت جذابیت و محبوبیت بینظیر ماینکرفت قابلدرک است: این بازی محیط گرافیکی و کنترل سادهای دارد که یادگیری و بازیکردن آن را برای بازیکن آسان میکند.
پلتفرمهایی که ماینکرفت بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ میلادی.
بازی اسکایریم در طی ۹ سال و در نسلهای مختلف کنسولها توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان خود خلق کند. بازیکن میتواند از بازی در جهان باز و گسترده بازی لذت ببرد.
شاید در ابتدا بر روی کاغذ اسکایریم مانند GTA ۵ تنها یک دنباله از بازیهای قبلی و چیز نهچندان جذابی به نظر بیاید؛ اما در عمل، این بازی توانست سری بازیهای کتیبههای کهن را متحول کند و آن را از درجه خوب به بینظیر ارتقا دهد.
بازیکن میتواند در این بازی بهآرامی و مخفیانه یا با توسل به زور و کشتن اژدهایان و ازبینبردن تکتک دشمنان، بازی را پیش ببرد. در این بازی، گزینههای بیشماری برای ادامه بازی وجود دارد که باعث میشود بازیکن از تجربیات و دستاوردهای جدیدش لذت ببرد.
اسکایریم پس از ۹ سال از انتشارش هنوز جزو بازیهای بسیار خوب در میان بازیهای با پایان باز به شمار میآید.
پلتفرمهایی که کتیبههای کهن ۵: اسکایریم بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ میلادی.
بازی آخرین بازمانده از ما توانست استانداردهای قصهگویی در بازیهای ویدئویی را جابهجا کند. در این بازی، مضامینی درباره مرگ، آسیبدیدگی و عشق در آمریکای پس از فاجعه بهخوبی به تصویر کشیده شده است.
در ظاهر شاید بازی آخرین بازمانده از ما چیزی بیش از بازی «مردگان متحرک» نداشته باشد؛ اما خالقان این بازی از محیط آن و تأثیر عوامل مختلف بر یکدیگر بهره بردهاند تا داستانی بزرگتر را روایت کنند.
لحظات ساکت کشف محیط اطراف، از صحبتهای صمیمی و کوتاه دو شخصیت اصلی این بازی یعنی جوئل (Joel) و اِلی (Ellie) پر شده است. بازیکنان کنجکاو در طول بازی با یافتن چیزهای مختلف، نکات بیشتری درباره اتفاقات این بازی کشف میکنند.
آخرین بازمانده از ما، علاوهبر داستان قوی، به کیفیت بالایی در بازیهای سومشخص دست پیدا کرده است. در این بازی بازیکن باید برای کسب منابع، حفظ مخفیکاری و بقا تلاش کند.
آخرین بازمانده از ما یکی از آخرین بازیهای بزرگ عرضهشده برای پلیاستیشن ۳ بود. این بازی با تغییرات گرافیکی در سال ۲۰۱۴ برای نسل بعدی این کنسول یعنی پلیاستیشن ۴ نیز منتشر شد.
پلتفرمهایی که آخرین بازمانده از ما بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ میلادی.
پوکمون گو یکی از بهترین بازی های ویدئویی است که مانند پدیدهای جهانی وقتی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، هوادارانش را تشویق کرد که به خیابانها بروند و موجودات خیالی موردعلاقهشان را جمعآوری کنند.
در پوکمون گو تنها بخشی از موارد موجود در بازیهای اصلی پوکمون نینتندو وجود داشت؛ بااینحال پوکمون گو تا امروز یکی از موفقترین بازیها با فناوری واقعیت افزوده است که به بازیکنان بهخاطر کاوش در محیط واقعی اطراف، پاداش میداد.
ایده پوکمون گو موجب شد تعداد زیادی از افرادی که تمایلی به بازی نداشتند، آن را بر روی تلفنهای هوشمند خود امتحان کنند.
استفاده از فناوری واقعیت افزوده و جی. پی. اس (سامانه موقعیتیابی جهانی) در پوکمون گو به میلیونها نفر روشی جدید برای بازیکردن را آموخت.
پلتفرمهایی که پوکمون گو بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۶ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی.
شاید براساس برخی معیارها کندی کراش مهمترین بازی لیست بهترین بازی های ویدئویی ما باشد.
کمتر بازیای مانند کندی کراش بهآسانی در دسترس است. کندی کراش بهترین بازی این لیست است که افراد کممیل به بازی را هم به خود جذب میکند.
برای پیروزی در کندی کراش و گذر از مراحل آن باید آبنباتهای همرنگ را در گروههای ۳تایی یا بیشتر کنار هم بچینید. کندی کراش یک بازی ویدئویی محسوب میشود؛ اما با بازیهایی مانند ندای وظیفه و GTA تفاوتهای بسیاری دارد.
این بازی بسیار سادهتر و قابلفهمتر از بازیهای دیگر است؛ ازاینرو شاید مقایسه این بازی با سایر بازیهای لیست دشوار باشد.
پلتفرمهایی که کندی کراش بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ میلادی.
ارواح تاریک با مبارزات خشن و دشواری سرسامآور خود استانداردهای جدیدی را برای بازیهای اکشن ایجاد کرد. در آن زمان در بیشتر بازیهای اکشن تخیلی، بازیکن باید با اتکا به نیروهای فراطبیعی، دشمنان را یکی پس از دیگری از سر راه برمیداشت؛ اما بازی ارواح تاریک ساخته شد تا بازیکنان را حسابی به چالش بکشد و به آنها براساس صبر و تصمیماتشان پاداش بدهد.
ارواح تاریک بازی سختی است؛ بنابراین، پیروزی بر هر دشمن باعث احساس غرور و موفقیت در بازیکن میشود. سختی ارواح تاریک بهنوعی یادآور سختی بازیهای دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است. در آن دوران، بازیها بهعمد سخت ساخته میشدند تا ارزش چند بار بازیکردن را داشته باشند.
میزان دشواری بازی ارواح تاریک به حدی است که در میان منتقدان به معیار سختی تبدیل شده است. آنها بازیها را فارغ از سبکشان از لحاظ سختی با ارواح تاریک مقایسه میکنند.
بااینحال درنهایت ارواح تاریک میتواند الهامبخش بازیهای سبکهای مختلف باشد تا چنین توازن خوبی را بین سختی، پیشرفت و دستاورد بازیکن ایجاد کنند.
پلتفرمهایی که ارواح تاریک بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی.
کراتوس اکنون بهعنوان مردی در سرزمین خدایان نورس و هیولاها زندگی میکند. او باید در این دنیای خطرناک برای بقا بجنگد و به پسرش نیز بقا را بیاموزد. کراتوس فرصت خوبی برای خالیکردن خشمش یافته است. او با تردید نسبت به میراث تاریکی که به پسرش منتقل کرده، تلاش میکند کاستیهای گذشتهاش را جبران کند. خدای جنگ در جنگلها، کوهها و قلمرو نورس با ظاهری جدید از موجودات، هیولاها و خدایان ساخته شده است و محیطی کاملا جدید را به نمایش میگذارد.
پلتفرمهایی که خدای جنگ ۴ بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۲۰ آوریل ۲۰۱۸ میلادی.
این بازی دنبالهای از سوپر ماریو گالاکسی ۱ است. قالب بازی قبلی در این نسخه نیز حفظ شده است. در این بازی نیز ماریو همچنان باید به اکتشافاتش ادامه بدهد. افزودهشدن کهکشانها و چیزهای جدید به این نسخه، جذابیتهای آن را افزایش داده است. در برخی مراحل، ماریو میتواند بهکمک زبان دوست دایناسورش چیزها را بکِشد و آنها را بهسمت دشمنان پرتاب بکند. همچنین چیزهای جالب جدیدی به بازی اضافه شده است؛ از جمله آنها میتوان به یک مته اشاره کرد که ماریو میتواند بهکمک آن صخرههای سخت را حفر کند.
پلتفرمهایی که سوپر ماریو گالاکسی ۲ بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: می ۲۰۱۰ میلادی.
رستگاری سرخپوست مرده ۲ را سازندگان GTA 5 توسعه دادهاند. این بازی یک افسانه حماسی در غرب وحشیِ بیش از یک قرن پیش را به نمایش میکشد. جهان وسیع و جذاب این بازی از آن یک بازی آنلاین چندنفره خوب میسازد. در داستان این بازی بعد از بروز مشکلاتی حین سرقت در شهر بلکواتر آرتور مورگان و گروه وندرلیند مجبور به فرار میشوند. آنها در مسیرشان برای بقا باید با ماموران فدرال و شکارچیان جایزهبگیر که در جستوجویشان هستند، مواجه شوند. در ادامه آرتور باید میان ایدئالهایش و وفاداری به گروهی که او را بزرگ کرده است، یکی را انتخاب کند.
پلتفرمهایی که رستگاری سرخپوست مرده ۲ بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی.
این بازی دنبالهای از «بتمن: تیمارستان آرکهام» است. بتمن: شهر آرکهام را شرکت راک استار تولید کرده است. بازیکن باید در این شهر با اشرار و مجرمان خطرناک آرکهام مبارزه کند. در این بازی، بازیکن باید برای نابودی دشمنانش از ابزارهای مختلف استفاده کند. این بازی بسیار خوب ساخته شده و بهلطف داستان و گیمپلی عالی خود توانسته است دل دوستداران سری بتمن را به دست بیاورد.
پلتفرمهایی که بتمن: شهر آرکهام بر روی آنها عرضه شد، عبارتاند از:
تاریخ انتشار: ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی.
بازیهای معرفی شده در این مطلب بهترین، پرطرفدارترین و پرفروشترین بازیها بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی بودهاند و هرکدام به دلایل خاصی انتخاب شدهاند. با وجود این، احتمالا شما هم بازیهایی را میشناسید که به نظرتان بسیار بهتر از بازیهای معرفی شده در این لیست هستند. لطفا از طریق بخش نظرات به ما بگویید که بهترین بازیهای یک دهه اخیر از نظر شما کدام بازیها بودهاند و به چه دلیل؟
پاسخ ها