آیا شما از آن دسته افرادی هستید که از نحوه برخورد کردن اطرافیانتان آسیب دیدهاید؟ بنا به دلایلی، مجبور به سکوت شدهاید و یا گاهی از کوره در رفتهاید و رفتاری بروز دادهاید که بعدها باعث پشیمانیتان شده است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به صفحهٔ درستی هدایت شدید. همه ما میدانیم که حضور افراد بدزبان و بدقلق در اطرافمان کم نیست. این افراد بیشتر باعث آزار دیگران میشوند و ما شیوهٔ درست برخورد با آنها را یاد نگرفتهایم. اما راهحل چیست؟ سم هورن نویسندۀ کتاب تانگفو، روش برخورد با افراد دشوار است. او این موضوع را با جزئیات بررسی میکند. این کتاب به ما نشان میدهد که چگونه با این افراد رفتار درستی داشته باشیم. در واقع خانم هورن به مخاطب میآموزد که با هنر زبان بتواند مانند هنرهای رزمی از خودش دفاع کند. در ادامه با ما همراه باشید تا این کتاب اثرگذار را به شما معرفی کنیم.
سم هورن (Sam Horn)، نویسندۀ زن آمریکایی این کتاب و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت INTRIGUE AGENCY است. او به مردم کمک میکند تا از راه مهارت نوشتن، ارائه، صحبتکردن و… بتوانند اثرگذاری خود را بر مخاطب بیشتر کنند.
کتاب تانگفو نیز در همین راستا نوشته شده و یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورکتایمز است. خانم هورن ارائههای زیادی بهصورت سخنرانی در کشورهای مختلف دنیا برگزار کرده و الهامبخش مخاطبان زیادی شده است.
او بهدلیل توانایی شخصی و شغلیاش بهعنوان متخصص «برقراری ارتباط درست» فعالیت میکند و با شرکتهای بزرگی همکاری دارد. تری جونز (Terry Jones) بنیانگذار شرکت تراولوسیتی (Travelocity)، گیل شی (Gail Sheehy) نویسندۀ Passages، چارلی پلیرین (Charlie Pellerin) مدیر پروژهٔ تلسکوپ هاب (Hubble Telescope) و بتسی مایرز (Betsy Myers) در اولین کمپین فعال ریاستجمهوری اوباما (COO) ازجمله کسانی هستند که سم هورن را بهعنوان مشاور خود انتخاب کردهاند.
بیشتر صحبتهای هورن در برنامهٔ پربیننده تِد (Ted) پخش شده است. علاقهمندانِ به آثار او میتوانند با مراجعه به وبسایتش اطلاعات بیشتری دربارۀ این نویسنده کسب کنند.
از آثار دیگر این نویسنده، میتوان کتابهای زیر را نام برد:
در ابتدا، سم هورن از ایدهٔ اولیه نوشتن این کتاب صحبت میکند. این نوشته نشان میدهد که خوانندۀ این کتاب در پایان چه دستاوردی خواهد داشت. او دراینباره میگوید:
«در سال ۱۹۸۹، دکتر ری اوشیرو، متخصص برنامههای مداوم تعلیم و تربیت، از من خواست در زمینهٔ چگونگی برخورد با افراد بدقلق، همایشهایی در دانشگاه هاوایی برگزار کنم. هر دوی ما متوجه یک مسیر شده بودیم: تقاضای روبهافزایش سازمانها در این مورد که چگونه میتوان به کارمندان کمک کرد تا طرز برخورد با اربابرجوع گستاخ را یاد بگیرند و همچنین با کارمندانی که حس همکاری ندارند، باید چه برخوردی داشت.
وقتی بهدنبال تهیهٔ مطلب برای این منظور بودم، پی بردم که چرا بیشتر مردم بهگونهای تأسفبار آمادگی برخورد با رفتارهای نامعقول را ندارند. در مدارس، دفع تضاد و ناسازگاری را همراه با دروسی مانند تاریخ، علوم و ریاضی تعلیم نمیدهند. درنتیجه، مردم نمیدانند در برابر کسی که با آنان بد برخورد میکند، چه کنند و چه بگویند. بیشتر مردم یا رفتاری ملایم در پیش میگیرند یا در سکوت رنج میبرند که هیچیک از این واکنشها سودمند نیست.»
کتاب تانگفو به شما میآموزد که چگونه اجازه ندهید دیگران با رفتار و صحبت نادرست مایۀ آزار شما شوند. درست مانند روش هنرهای رزمی کنگفو و کاراته، شما میآموزید که با چند حرکت دفاعی از خودتان مراقبت کنید [علت نامگذاری کتاب، الهامگرفتن از نام ورزشهای رزمی است].
نویسنده در این کتاب مهارتهای زبانی مناسبی نوشته است که مخاطب با استفاده از آنها بتواند افراد لجباز، خشن، بدقلق، بدزبان و سختگیر را کنترل کند. بنابراین، در برخورد با افراد دشوار راهکارهایی بهتر از «سکوت و خودخوری» یا «مقابلهبهمثل و خشونت» در اختیار فرد خواهد بود.
این راهکارها بسیار زیاد هستند و ممکن است هر فردی بتواند از شیوۀ خاصی بهره بگیرد. گرچه وجود راهکارهای فراوان کمی سردرگمکننده به نظر میآید، نویسنده هرکدام را با مثالی واقعی ذکر کرده است. این موضوع باعث میشود مخاطب باتوجهبه شرایط و موقعیت خودش، راهکار درست را انتخاب کند.
در این کتاب نقلقولی از جاناتان سویفت بیان شده است که میگوید: «تو نمیتوانی برای کسی که منطق سرش نمیشود، دلیل و منطق بیاوری.» این کتاب به مخاطب نشان میدهد که چطور بدون آنکه مجبور به بحثهای واهی شود، رابطهای آزاردهنده را کنترل کند.
کتاب تانگفو شامل چهار بخش اصلی است. نویسنده هر بخش را به موضوعی خاص اختصاص داده است. در بخش اول، خواننده با مفهوم «بجا پاسخدادن» آشنا میشود. در بخش دوم، تفاوت بین «آنچه باید گفت و آنچه نباید گفت» شرح داده میشود. بخش سوم به مخاطب یاد میدهد که چگونه اوضاع متشنج را آرام کند و از بحثوجدل دوری کند.
در بخش پایانی، راهکارهایی برای حفظ سلامت روحی خود فرد ارائه شده است تا اگر در برابر شخصی قرار گرفت که بههیچوجه قابلکنترل نبود، از خودش مراقبت کند تا با کمترین اثر منفی از آن فرد عبور کند. در ادامه، فصلهای این چهار بخش را مرور میکنیم:
خواندن این کتاب برای همهٔ افراد جامعه مفید خواهد بود. اگر در اطراف شما هم افراد دشوار، سختگیر، لجباز و … وجود دارند که همیشه در برابر آنها سکوت کردهاید یا مجبور شدهاید مثل خودشان باشید و ماجرا را سختتر کردهاید، این کتاب میتواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. همچنین میتوانید این کتاب را به دوستان و عزیزانتان هدیه یا معرفی کنید تا آنها هم بتوانند از هنر کاربردیِ این کتاب بهرهمند شوند.
میپرسی چرا باید وقت و انرژی خودت را صرف کنی صرفا برای اینکه بفهمی چرا کسی نامهربانی میکند؟ چون به نفع خودت است. همیشه آدمهای بدقلق در دنیا بودهاند و خواهند بود. ویرجینیا ساتیر پیشنهاد می کند: ما نباید اجازه دهیم بینش محدود افراد برای ما حد و حدود تعیین کند. بهعبارت دیگر، نباید اجازه دهیم بینش محدود ما، برای دیگران حد و حدود تعیین کند. (ص۴۰)
***
اگر از روش برخورد مردم خوشت نمیآید، حق انتخاب داری. میتوانی بدون فکر واکنش نشان دهی و هرچه به ذهنت رسید، بر زبان بیاوری. یا میتوانی لحظهای درنگ کنی و مسأله را از دید طرف مقابل ببینی. بهاینترتیب، خودت به آرامش خیال دست مییابی. (ص۷۳)
***
ناامید شدهاید؟ کمی کونگفوی کلامی را امتحان کنید. این تکنیک کلامی با پیشروی به درون ناامیدی و بیهودگی، به حفظ هماهنگی درونی کمک میکند. (ص۸۳)
پاسخ ها