nopok48722

nopok48722

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

علت سوت زدن لنت ترمز خودرو چیست؟

هنگامی که صدای جیرجیر یا |سوت از ترمزهای خود می شنوید، لنت های ترمز فرسوده معمولا اولین چیزی است که به ذهن می رسد. با این حال، علت آن آزار شدید ممکن است یکی از چیزهایی باشد که در سیستم ترمز شما رخ می دهد. گاهی اوقات، علت موقتی است - کمی زنگ زدگی روی روتورهای شما پس از یک شب بارانی یا شاید مجموعه جدیدی از لنت ها که کاملاً به روتورها عادت نکرده اند. مواقع دیگر، ممکن است جدی‌تر باشد، مانند یک مشکل مکانیکی در کالیپر شما (که لنت‌های ترمز شما را در برابر روتور نگه می‌دارد تا ماشین شما را متوقف کند). اگر بعد از چند بار ترمز زدن صدای جیغ از بین رفت، احتمالاً مشکلی نیست. اما اگر سر و صدا ادامه پیدا کرد - یا بدتر از آن، قدرت ترمز خود را از دست دادید - وقت آن است که ترمزهای خود را توسط مکانیک بررسی کنید. 

 

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث صدای جیغ ترمز شما می شود، ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چه اتفاقی ممکن است در سیستم ترمز شما بیفتد.
در ادامه دلایلی که ممکن است باعث سوت زدن و تولید صداهای ناهنجار از دیسک ترمز باشد را بیان می کنیم:


1. لنت های ترمز فرسوده یا نازک شده

بارزترین علت صدای جیغ ترمز فرسوده شدن لنت ترمز است. این به این دلیل است که لنت ترمز عمداً با یک نشانگر فلزی طراحی شده است که هنگامی که به حداقل ضخامت خود نزدیک می شود، هشداری با صدای بلند منتشر می کند. این صدای آزاردهنده این است که می‌دانید زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. یک لایه نازک زنگ روی لنت ترمز می تواند صدای جیرجیر مشابهی ایجاد کند، اما معمولاً پس از چند بار ترمزگیری از بین می رود. اگر سر و صدا با شما باقی ماند، حتماً فوراً ترمزهای خود را چک کنید. اگر مشکل را رها کنید و صدای جیر جیر مداوم به سنگ زنی تبدیل شود، احتمالاً به روتورهای جدید همراه با لنت ترمز خود نیاز خواهید داشت. این می تواند هزینه سرویس ترمز بعدی شما را بیش از دو برابر کند.

 


2. گرد و غبار یا زباله بین پدها و روتورها

یکی دیگر از دلایل رایج صدای جیغ ترمز، گل، گرد و غبار یا سایر مواد زائد روی سطح لنت یا روتور شماست. این می تواند در شرایط مختلف رانندگی اتفاق بیفتد یا اگر ماشین شما برای مدت طولانی نشسته و گرد و غبار را جمع می کند. در این حالت معمولاً یک اسپری سریع با پاک کننده یا سمباده زدن مواد سطحی مشکل را برطرف می کند. همچنین ممکن است پس از چند بار ترمزگیری به خودی خود از بین برود و به اصطکاک بین لنت ها و روتورها اجازه دهد تا زباله ها را پاک کند. 


3. رطوبت شبانه

اگر اول صبح صدای عجیب و غریبی می شنوید، ممکن است صدا کاملا طبیعی باشد - به خصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض باران، برف یا رطوبت قرار گرفته باشد. هنگامی که رطوبت روی ترمزهای شما وارد می شود، یک لایه نازک زنگ می تواند به راحتی روی روتورها ایجاد شود. این می تواند باعث ایجاد صدای خراش یا جیغ در هنگام ترمزگیری شود. خوشبختانه، تجمع زنگ معمولاً با رانندگی معمولی قابل رفع است. همچنین می‌توانید خودروی خود را در داخل خانه پارک کنید تا از ترمزهای خود در برابر تجمع رطوبت محافظت کنید.


4. سبک ترمز شخصی شما

ترمزهای شدید و سریع مکرر، به ویژه در سرعت های بالا، می تواند گرمای بیش از حد ایجاد کند و باعث ایجاد لعاب صاف و سخت روی سطح لنت ترمز شما شود. لعاب همچنین می تواند در نتیجه ترمز سواری در سراشیبی اتفاق بیفتد، اصطکاک ثابت باعث افزایش دما می شود که از حدی که لنت های ترمز معمولی برای آن طراحی شده اند فراتر می رود. وقتی لنت های ترمز لعاب می شوند، دیگر نمی توانند اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد کنند. آنها همچنین ممکن است ترک بخورند یا شکسته شوند. در نتیجه، باید آنها را تعویض کنید.


ارزشی ندارد که خرابی مکانیکی یا هیدرولیکی در کالیپر ترمز که باعث ساییدگی لنت های ترمز به روتور می شود، حتی زمانی که شما پدال ترمز را نمی زنید، نیز می تواند مقصر لعاب باشد. این شاید خطرناک ترین نوع باشد، زیرا بدون اطلاع راننده اتفاق می افتد. برای بررسی علائم لعاب، انگشت خود را در امتداد سطح لنت ترمز بکشید تا ظاهری صاف و شیشه ای داشته باشید. هنگام تعویض لنت ترمز لعابدار، همچنین باید روتورهای خود را تمیز کرده یا دوباره سطح کنید و کالیپرها و سیستم هیدرولیک را برای مشکلات مکانیکی یا خرابی بررسی کنید. اگر لعاب به یک مشکل مکرر تبدیل شود، ممکن است لازم باشد در سبک ترمز خود نیز تجدید نظر کنید. 


5. لنت ترمز فلزی

در برخی موارد، ترمزهای جیرجیر ممکن است توسط خود مواد لنت ترمز ایجاد شود. وقتی صحبت از لنت ترمز می شود، سه نوع موجود است: ارگانیک، نیمه فلزی یا سرامیکی. لنت ترمز نیمه فلزی شاید رایج ترین مدل موجود در بازار باشد و از 30 تا 65 درصد عناصر فلزی مانند آهن، فولاد، گرافیت و مس تشکیل شده است. هنگامی که این نوع پد به روتور ساییده می شود، ممکن است گاه به گاه صدای جیغ یا ساییدگی ایجاد کند. معمولاً زمانی که لنت ترمز از آن نقطه یا لایه خاص ساییده می شود، صدا متوقف می شود، اما اگر صدا شما را آزار می دهد، ممکن است لنت هایی را انتخاب کنید که فلز کمتری در آنها وجود دارد. 
در حالی که لنت‌های ارگانیک ارزان‌ترین جایگزین هستند، اما کیفیت و دوام پایین‌تری دارند و همچنین گرد و غبار زیادی ایجاد می‌کنند. گزینه دیگر و مسلماً بهترین گزینه از نظر کیفیت و عملکرد، لنت ترمز سرامیکی است. در حالی که گران تر از همتایان ارگانیک یا سرامیکی خود هستند، اما بی صداترین و ماندگارترین در بین این سه هستند.


6. عدم روانکاری در ترمزهای درام

اگر ماشین شما دارای ترمزهای درام است، ممکن است صدای جیر جیر به دلیل عدم روانکاری در نقاط تماس بین کفشک و درام باشد. بدون روغن کاری، کفش ها شروع به خراشیدن روی صفحه پشتی می کنند و باعث ایجاد صدای جیغ می شود. معمولاً می‌توانید با جستجوی نشانه‌هایی از این نوع خراشیدن در جایی که فلز خالی در معرض دید قرار گرفته است، متوجه شوید که مشکل کجاست. تعمیر یا جلوگیری از ترمزهای درام جیر جیر به آسانی استفاده از گریس ترمز روی صفحه پشتی جایی است که پیستون با کفشک ها برخورد می کند

 

در صورت خرابی لنت ترمز چه باید کرد؟

ترمزهای جیرجیر دلایل مختلفی دارند و می توانند نشان دهنده هر چیزی از کمی رطوبت در طول شب تا یک مشکل جدی در کالیپر ترمز یا هیدرولیک شما باشند. وقتی نوبت به ترمزهای شما می رسد، نمی خواهید ریسک کنید. بنابراین، اگر صدا برای بیش از یک روز یا بیشتر ادامه داشت، وقت آن رسیده است که خودروی خود را توسط یک مکانیک مورد اعتماد بررسی کنید. در غیر این صورت، یک مشکل جزئی می تواند به تعمیر ترمز بسیار گران تر تبدیل شود. اگر صدای جیر جیر به صدای خراش تبدیل شود یا با کاهش قدرت ترمز همراه باشد، نشانه آن است که اتفاقی جدی در حال وقوع است - تا خرابی ترمز و از جمله آن. اگر نگران صدایی که از ترمزهای خود می آید.


بیشتر بخوانید:  نکاتی در مورد دیسک ترمز که فقط حرفه ای ها می دانند

nopok48722
nopok48722

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋