آژانس تبلیغاتی مشکات

آژانس تبلیغاتی مشکات

تبلیغات چیست؟ انواع تبلیغات کدام اند؟

وقتی نام تبلیغات را می شنوید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد تبلیغاتی، تبلیغات سایت ها و یا هر نوع تبلیغی می تواند باشد. همه ما وقتی کلمه تبلیغات به گوشمان می رسد تصور خوبی از تبلیغات داریم اما اگر بخواهیم این کلمه را توصیف کنیم برایمان دشوار است چون تعاریف متفاوتی دارد. اما در این مقاله به تعریف کلی این واژه و انواع تبلیغات و روش های تبلیغات می پردازیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای انتقال پیام جهت ترغیب مخاطب و تبدیل مخاطب هدف به مشتری است. در واقع در تبلیغات پیام ایجاد شده باید به شکلی منتقل شود که مخاطب را جذب کرده و انگیزه خرید محصول و یا استفاده از خدمات را برای آن ایجاد کند.

تبلیغات اگر اصولی و هدفمند باشد، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. اکثریت کسب و کار ها و برند ها درصد زیادی از موفقیت خود را مدیون تبلیغات هستند. البته اگر تبلیغات ما به صورت اصولی و حرفه ای انجام نشود تاثیر مثبتی ندارد.

تعریف تبلیغات

برای تبلیغات تعاریف علمی و گسترده زیادی وجود دارد و به قدری گسترده است که می توانیم هزاران تعریف برای آن بیاوریم. تبلیغات از گذشته تا امروز میان ما وجود داشته حتی شاید برخی اوقات متوجه برخی از تبلیغات نشویم. همه ی افراد شخصا در زندگی خود حتی شاید در طول روز چندین بار تبلیغات انجام داده باشند. به عنوان مثال شما هنگامی ویژگی های خوب یک فروشگاه یا رستوران را برای کسی تعریف می کنید در واقع برای آن تبلیغات انجام داده اید. پس به این نتیجه می رسیم که تبلیغات در زندگی اجتماعی همه ی انسان ها ریشه دارد.

در تبلیغات از فرستنده پیامی ارسال می شود تا دریافت کننده را به سوی اهداف خود هدایت کند. حال این هدف می تواند خرید محصول یا استفاده از خدمات باشد. یکی از مهمترین عواملی که باعث موفقیت در تبلیغات می شود پیام تبلیغاتی است چون اگر تبلیغات را یک اسلحه تصور کنیم پیام تبلیغاتی مانند گلوله عمل می کند.

اثر تبلیغات بر کسب و کار ها چیست؟

  • افزایش آگاهی از برند
  • تبدیل مخاطب به مشتری
  • معرفی محصول جدید و افزایش فروش
  • متمایز کردن برند شما از رقبا
  • افزایش ارزش و اعتبار برند شما

 

بازاریابی و تبلیغات چه ارتباطی با هم دارند؟

در واقع بازاریابی یک استراتژی و هدفی بزرگ برای انتقال پیام جهت شناخته شدن برند و افزایش فروش است. تبلیغات زیر شاخه ای از بازاریابی است که در واقع یکی از روش های انتقال پیام است و یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی جهت ارتباط با مخاطب است.

انواع تبلیغات

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی، تبلیغات شهری یا تبلیغات خارج از خانه یکی از مرسوم ترین و محبوب ترین روش های تبلیغاتی است که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و خود این روش دارای ابزار های متفاوت و متعددی مانند، تابلو های تبلیغاتی، تلویزیون های شهری، تبلیغات متحرک یا ترانزیت مثل وسایل نقلیه عمومی است که هر کدام از این ابزار ها نیز اهداف متفاوتی دارد.

تبلیغات چاپی

این روش تبلیغاتی نیز همواره مورد استفاده کسب و کار ها چه بزرگ و چه کوچک قرار گرفته است. این روش تبلیغاتی ابزار های متعددی دارد مثل کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، کارت پستال و… همچنین آگهی های روزنامه ها و مجلات نیز شامل همین روش تبلیغاتی می شود.

تبلیغات چاپی

این روش تبلیغاتی نیز همواره مورد استفاده کسب و کار ها چه بزرگ و چه کوچک قرار گرفته است. این روش تبلیغاتی ابزار های متعددی دارد مثل کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، کارت پستال و… همچنین آگهی های روزنامه ها و مجلات نیز شامل همین روش تبلیغاتی می شود.

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی یا گوریلا مارکتینگ یکی دیگر از روش های تبلیغات است که جذابیت زیادی دارد. این روش هزینه کمتری نسبت به روش های دیگر دارد یا اینکه نسبت به هزینه ای که دارد بازده بالا و تاثیر بیشتری در فروش و برندینگ دارد.

این روش تبلیغاتی معمولا در تمامی دنیا رایج است، اما در ایران هنوز نمونه ای از این تبلیغات مشاهده نکردیم اما اگر استفاده از این روش رایج شود قطعا طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد. 

تبلیغات دیجیتال

این نوع تبلیغات با توجه به پیشرفت تکنولوژی طرفداران زیادی پیدا کرده و از دلایل آن می توان به هزینه کمتر نسبت به تبلیغات دیگر و امکان تحلیل و آنالیز آمار و رفتار مخاطبان آن است. تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات همسان، رپورتاژ آگهی جزو این روش تبلیغاتی هستند.

 

انواع تبلیغات بر اساس استراتژی

تبلیغات ATL، BTL، TTL

اگر در حوزه تبلیغات علاقه مند به تحقیق باشید و اطلاعات به روز داشته باشید برای یکبار هم که شده این کلمات به گوش شما رسیده اند. یکی از مهم ترین ارکان تبلیغات استراتژی تبلیغات است. استراتژی های تبلیغاتی باعث جدا سازی ابزار ها و رسانه های تبلیغاتی شده اند. هر کدام از این استراتژی ها در تبلیغات نفوذ پذیری و تاثیر گذاری مختلفی دارند که طبق هدف و نیاز برند از آن استفاده می شود.

تبلیغات ATL

Above the line Advertising به معنای تبلیغات روی خط یا تبلیغات ATL تبلیغاتی هستند که به صورت گسترده و عمدتا بدون تشخیص مخاطبین هدف و فراگیر انجام می شوند. به عنوان مثال شما وقتی یک بیلبورد تبلیغاتی توسط یک برند اکران می شود میلیون ها نفر تبلیغات روی بیلبورد را می بینند اما قطعا همه ی آن افراد مخاطب آن تبلیغات نیستند. پس در نتیجه این نوع تبلیغات، برای برند هایی پیشنهاد می شوند که قصد دارند به صورت گسترده پیامی را منتقل کنند و مخاطبین هدف از بین عموم بینندگان تبلیغ پیام را دریافت کنند.

ابزار های تبلیغاتی که برای این نوع تبلیغات استفاده می شوند عمدتا تابلو های تبلیغاتی، رادیو، تلویزیون و  رسانه های مکتوب هستند.

تبلیغات BTL

Below The Line Advertising به معنای تبلیغات زیر خط یا تبلیغات BTL تبلیغاتی هستند که بر خلاف تبلیغات ATL  دارای استراتژی مشخص و متمرکز بر روی مخاطبان هدف هستند. در این تبلیغات، استراتژی بیشتر تمرکز بر روی آنالیز و تحلیل و افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است. در تبلیغات BTL از ابزار هایی به غیر از تابلو های تبلیغاتی، تلویزیون و رسانه های مکتوب استفاده می شود.

ابزار هایی که در این تبلیغات استفاده می شوند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی میدانی و face to face، تبلیغات شبکه های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و تلفنی و کیوسک های تبلیغاتی است.

تبلیغات TTL

Through The Line Advertising به معنای تبلیغات درون خط یا تبلیغات TTL ترکیبی از تبلیغات ATL و BTL است. معمولا برند های بزرگ از ان نوع تبلیغات استفاده می کنند چون هزینه این تبلیغات زیاد است. کمپین های 360 درجه  و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بهترین نمونه برای این تبلیغات هستند.

حال که با انواع ابزار ها و رسانه های تبلیغات و حتی استراتژی های تبلیغاتی آشنا شدید نوبت به انتخاب رسانه یعنی مهم ترین گام می رسد. توجه داشته باشید که رسانه وظیفه ی انتقال پیام تبلیغاتی را بر عهده دارد و اهمیت زیادی در تبلیغات دارد.

گام های انتخاب رسانه در تبلیغات

  • تعیین سطح فراگیری
  • تعداد ارسال پیام تبلیغاتی
  • شکل تاثیر گذاری
  • رسانه
  • بازه زمانی تبلیغات

 

چه عواملی در انتخاب رسانه تبلیغات تاثیر می گذارند؟

  1. تعداد و نوع مخاطب هدف
  2. هماهنگی بین محل تبلیغات و مخاطبان هدف
  3. رسانه مورد علاقه مخاطب باشد

منبع: آژانس تبلیغاتی مشکات

آژانس تبلیغاتی مشکات
آژانس تبلیغاتی مشکات

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋