تا به حال چندین بار نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را شنیده اید اما اطلاعات جامع و کاملی در این مورد ندارید. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گستردگی فضای اینترنت اغلب مردم بیشترین وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی میگذرانند. پس برای اینکه بتوانید در بازاریابی و تبلیغات موفق باشید بهترین راه این است که از همین فضایی که مردم بیشترین وقت خود را در آن میگذرانند برای بازاریابی استفاده کنید.
البته بازاریابی سنتی نیز همچنان محبوبیت خودش را دارد اما قطعا بازاریابی دیجیتال و یا دیجیتال مارکتینگ با به کار گیری به روز ترین ابزارها میتواند تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان بگذارد.
به طور کلی به هر فعالیتی که موجب بازاریابی و جذب مشتری در فضای اینترنت و تمامی پلتفرمهای آنلاین شود دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال گفته میشود. به طور کلی هر کاری که شما در آن از ابزار های دیجیتال مثل ایمیل، اینترنت، شبکههای اجتماعی، پیامک و … استفاده کنید و منجر به جذب مخاطب، فروش، نظر سنجی و معرفی محصول یا خدمات شود نوعی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است.
البته از آنجایی که دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است، تعریف کامل و مشخصی برای این واژه وجود ندارد اما با توصیف فعالیت ها، ابزارها، اهمیت و کاربرد دیجیتال مارکتینگ میتوانیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روشهای بازاریابی به صورت دیجیتال است و از تمام کانال های موجود در رسانه های دیجیتال برای انتقال پیام به مخاطبان استفاده میکند و تنها به اینترنت و فضای مجازی محدود نمی شود. بسیاری از افراد این تصور را دارند که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ به یک معنا هستند، در حالی که بازاریابی اینترنتی از زیر شاخههای دیجیتال مارکتینگ است.
بازاریابی اینترنتی با استفاده از کانالها یا رسانههایی انجام میشود که به صورت همیشگی به اینترنت متصل هستند. در کل می توان گفت دیجیتال مارکتینگ شامل تمام رسانه های دیجیتال می شود اما بازاریابی اینترنتی بر روی بازاریابی در بستر اینترنت فعالیت دارد. به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی اینترنتی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد.
در این 10 سال اخیر دنیای اینترنت و دیجیتال پیشرفت زیادی داشته و تقریبا اکثرین افراد جامعه را به سمت خود جذب کرده. با یک سر شماری ساده میتوان به این پی برد که مردم در طول روز بیشتر زمان خود را آنلاین هستند. البته خرید و فروش و روش های سنتی جایگاه خود را از دست ندادهاند اما خرید و فروش آنلاین درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است.
همانطور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ گستردگی زیادی دارد و دارای انواع مختلفی است که ابزارها و روشهای گوناگونی دارد. این ابزارها پلتفرمهای آنلاینی هستند که شما میتوانید با بررسی و در نظر گرفتن هدف خود از ابزارهای مناسب خود برای بازاریابی استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که مقایسه هیچ یک از این ابزارها امکان پذیر نیست و هر کدام از این پلتفرمها مزایای خاص خودشان را دارند و شما باید طبق نیازها و اهداف خودتان از ابزار مورد نظر خود برای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.
در ادامه تمامی این ابزارها را خدمت شما معرفی میکنیم و به طور کامل شرح میدهیم تا بهترین ابزار را برای رفع نیازهای کسب و کار خود استفاده کنید.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
این روش همواره یکی از بهترین انواع دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است. برای این روش از دیجیتال مارکتینگ باید تمامی تمرکز بر روی تولید محتوای جذاب و با کیفیت بگذارید. شما با تولید و انتشار محتوای جذاب و با کیفیت باعث انتقال پیام به بهترین شکل و جذب مخاطب میشوید. این را بدانید که محتوای با کیفیت قطعا بازدید زیادی خواهدگرفت. مخاطب وقتی با محتوای جذاب و با کیفیت رو به رو شود قطعا آن را به دیگران به استراک میگذارد و همین امر موجب بالا رفتن بازدید محتوای شما میشود.
بهعبارت دیگر بازاریابی محتوا در جهت ایجاد محتوایی است که شما منتشر میکنید و مخاطبان شما میخواهند ببینند، با هدف تأثیر گذاری بر تصمیمات خرید آنها؛ بنابراین محتوای خوب باید پایه و اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمیگیرد. وبلاگها، ویدیوها، پستهای شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی و… همگی نمونههایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
در صد زیادی از تجربیات آنلاین افراد با یک جستجوی ساده از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل آغاز میشود و نتیجه این جستجوهای می تواند به دست آوردن اطلاعات، استفاده از خدمات مورد نظر و خرید محصول مورد نظر باشد. وقتی یک شخص محصول، خدمت مورد نظر و یا اطلاعات مورد نظر خود را جستجو میکند، قطعا بر روی نتایج اول گوگل کلیک میکند.
با سئو میتوانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبطترین کلمات کلیدی خود رتبه بندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرفکنندگان بالقوه دسترسی یابید. وبسایت خود را با بهینهسازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) بهینه کنید و در نتایج اول موتور های جستجو بدرخشید.
در واقع سئو به مجموعه اعمالی گفته میشود که بر روی یک وبسایت صورت میگیرد و وبسایت را از نظر محتوایی و تکنیکال برای موتور های جستجو بهینه میکند. سئو داخلی یا One-Page Seo به مجموعه ای از این اعمال گفته میشود که در درون وبسایت انجام میشوند. مانند لینک سازی داخلی، بهینه سازی محتوا، تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب و… گفته میشود. سئو خارجی یا Off-Page Seo به لینک سازی و ساخت بک لینک از سایت های معتبر، قدرتمند و مرتبط به سمت وبسایت و لینک مورد نظر شما گفته میشود. این اعمال شامل وبلاگ نویسی، رپورتاژ آگهی، شبکه های اجتماعی و… میشود.
تنها مشکلی که این نوع از دیجیتال مارکتینگ دارد این است که نتیجه و بازده آن در طولانی مدت به دست میآید؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسبوکار اندکی وقتگیر باشد؛ بهخصوص الگوریتمهایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبهبندی محتوا استفاده میکند، همیشه بهروز میشوند. با این حال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.
البته حوزه سئو نیز گستردگی و قوانین و قواعد بسیاری دارد که در مقاله ای به طور جداگانه آن را مورد بررسی قرار دادهایم.
بازاریابی موتور های جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) با بهینهسازی موتور جستجو (SEO) متفاوت است و همیشه به اشتباه این دو مورد را یکی در نظر میگیرند. هر دو این روشهای دیجیتال مارکتینگ نیز با موتورهای جستجو سروکار دارند.
سئو به وبسایتها کمک میکند تا برای کلمات کلیدی اصلی و ارزشمند رتبهبندی دریافت کنند، درحالی که SEM افزایش ترافیک وب سایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است؛ به این صورت که به ازای هر کلیکی که دریافت میکنید باید هزینهای پرداخت کنید. دو سرویس متداول SEM عبارتاند از Bing Ads و Google AdWords.
این روش از دیجیتال مارکتینگ به بازاریاب کمک میکند تا با صرف هزینه بتواند در موتور جستجو تبلیغ کند. این تبلیغات شباهت زیادی به نتایج ارگانیک صفحه نتایج دارند با این تفاوت که در گوگل، در کنار لینک AD قرار میگیرد. با این از دیجیتال مارکتینگ می توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود و جمعیت یا مکانی مشخص را هدف قرارداده و نرخ تبدیل را افزایش دهید. با اینکه SEM سریعتر و راحتتر از سئو شما را به اهدافتان میرساند ولی جایگزینی برای آن نیست.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل نیز توانایی بدست آوردن نتایج ایدهآل برای بازاریابی را دارد و 73٪ از بازاریابان B2B میگویند که ایمیل ابزار اصلی آنها جهت مورد هدف قرار دادن مخاطب در بازاریابی و ایجاد درآمد است.
ایمیل در سال 2020 به 3.9 میلیارد کاربر رسید و به احتمال زیاد این رقم در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش پیدا میکند. ایمیل مارکتینگ به ارسال مجموعهای از ایمیلها به مشتریان برای ایجاد رابطه و ایجاد اعتماد با آنها است و در بسیاری از مواقع به خرید میانجامد. برای استفاده بهتر از این ابزار دیجیتال مارکتینگ، باید لیستی از اتفاقات و رویدادهای مهم پیش رو بسازید و به مخاطبین خود پیشنهاد های شگفت انگیز را ارسال کنید.
mailchimp یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شدهاست. با استفاده از Mailchimp شما میتوانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید.
شما میتوانید از سرویسهای ایرانی خوبی مانند میل چی، میل تاز، نامه رسان، چابک و … همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و… برای اجرای کمپینهای خود استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی یا (ppc) و تبلیغات بنری یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است و یک نوع تبلیغات خاص است که شما در ازای تعداد کلیکی که بر روی تبلیغات شما میشود هزینه پرداخت میکنید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که بر روی تبلیغات شما کردهاند، متناسب است. در نتیجه هر چه کلیک بیشتری بر روی تبلیغات شما شود، هزینه تبلیغات شما افزایش پیدا میکند. PPC زمانی که برای تبلیغات در SERP اعمال میشود، زیر شاخه بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) قرار میگیرد؛ اما میتواند به بازاریابی وابسته و تبلیغات بنری در سایتهای پر بازدید دیگر نیز گسترش یابد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از پر طرفدار ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است و دلیل آن استفاده زیاد مردم از شبکه های اجتماعی است. در این روش همه چیز در مورد استفاده از قدرت محتوا در این شبکهها برای بازاریابی کسب و کار شما است. شبکههای اجتماعی در دهه گذشته بر رسانههای دیجیتال مسلط بوده اند و میلیونها کاربر را در سراسر جهان جذب کردهاند. همین امر موجب افزایش تبدیل میشود.
کلید موفقیت در کمپین بازاریابی در رسانههای اجتماعی، ایجاد محتوای قابل اشتراکگذاری است. شما میتوانید مستقیماً در حساب کاربری خود پستهای محصول یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید یا میتوانید دکمههای اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی را در وب سایت خود اضافه کنید.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار یا مجموعه برنامه نویسی هایی گفته میشود که عملیات اصلی دیجیتال مارکتینگ را به صورت خودکار انجام میدهند. بسیاری از بخشهای بازاریابی میتوانند کارهای روتین را که به صورت دستی انجام میدهید را به صورت خودکار انجام دهند.
محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
در این روش از دیجیتال مارکتینگ شما با صرف هزینه به شخص، شرکت و برند دیگری این شخص را برای تبلیغات به کار میگیرید. به این صورت که این برند یا شخص محتوایی تولید میکند و در آن محتوای تبلیغات برند، محصول یا خدمات شما را انجام میدهد. یکی از محبوب ترین انواع محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است.
روابط عمومی آنلاین
روابط عمومی آنلاین نیز یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است، اما در فضای آنلاین. در دنیای دیجیتال شما می توانید به راحتی با افراد مختلف در شبکههای اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزارهای تحلیلی مشتریان سایت خود را آنالیز کنید و از دلایل عدم خرید آن ها مطلع شوید و تغییرات را اعمال کنید.
بازاریابی درونگرا
این روش نیز یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است و در این روش گفتگو و ارتباط مخاطب با بازاریاب از طرف مخاطب هدف آغاز میشود و اصطلاحا مشتری خودش به سراغ بازاریاب میآید. جذب، تعامل و پشتیبانی سه مرحله اصلی بازاریابی درونگرا در دیجیتال مارکتینگ هستند. برای مثال مخاطب شما را در شبکههای اجتماعی برای رفع نیاز مورد نظر جستجو میکند و با شما برای استفاده از محصول یا خدمات تماس میگیرد.
همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ یک روش قدیمی در بازاریابی و فروش است و اگر این روش به تازگی مورد توجه و اقبال قرار گرفته، علت را باید در طراحی و اجرای سیستم همکاری در فروش جستجو کرد. سیستم همکاری در فروش دارای سه نکته است:
در حالت عادی ما عرضه کننده یا مشتری را داریم اما حضور تبلیغ کننده است که باعث بوجود آمدن سیستم همکاری در فروش شده است و فروش را راحتتر میکند.
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
از آنجایی که گوشیهای تلفن همراه روز به روز در حال پیشرفت هستند مصرف کنندگان آن ها نیز روز به روز در حال افزایش است و میتوان گفت 99 درصد افراد دنیا از آن ها استفاده می کنند و با وجود گوشی های هوشمند مردم بیشتر وقت خود را صرف استفاده از برنامهها و بازیهای این گوشیها میکنند. همین امر برنامههای تلفن همراه را به یک ابزار بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ تبدیل کردهاست. به همین دلیل، ایجاد محتوای تبلیغاتی در این برنامهها و بازیها طبق موقعیت مکانی مخاطب امری است که باعث شکل گیری بازاریابی موبایلی شدهاست.
دیجیتال مارکترها کسانی هستند که با توجه به بودجه و هدف شرکت نرخ باعث افزایش نرخ آگاهی از برند یا جذب مشتریان از همه کانالهایی که در مقاله گفته شد شوند. آنها روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آن ها و آنالیز دقیقشان، بازدهی هر یک از کمپین های مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند و با این نتایج بهترین آن ها را اجرا میکنند.
در کسب و کارها و استارتاپهای کوچک ممکن است دیجیتال مارکتر تمامی کارها و اعمال دیجیتال مارکتینگ را بر عهده بگیرد اما در یک شرکت بزرگ هر یک از افراد زیر وظایفی که برایشان مشخص شده را دارند.
دیجیتال مارکتینگ همانطور که گفتیم بازاریابی در پلتفرمهای آنلاین است اما دیجیتال مارکتینگ آفلاین هم یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال است. فعالیتهای سنتی در حوزه بازاریابی مثل تبلیغات محیطی اگر با ابزار دیجیتالی صورت بگیرند در دستهی دیجیتال مارکتینگ آفلاین قرار دارند. بیلبورد های الکترونیکی، بازاریابی رادیویی، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی تلفنی از این دسته هستند.
این چهارچوب در حوزه دیجیتال مارکتینگ (RACE (Reach-Act-Convert-Engage نام دارد و در هر یک از این مراحل روشها و استراتژیها متفاوت خواهد بود.
برای استفاده از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ به زیرساختها و پیش شرطهایی نیاز داریم:
میزان بودجه بستگی به نوع استراتژی و ابزار های تبلیغاتی دارد. به عنوان مثال برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ قطعا هزینه بیشتری نسبت به ایمیل مارکتینگ دارد و تفاوت بسیاری نیز دارد.
اگر بخواهید از کانالهای سئو، شبکههای اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده کنید، باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که میگیرید به شدت هزینه کم و قابل چشمپوشی تقبل میکنید. اگر هم بخواهید از کانال تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید میتوانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را بررسی کنید.
به طور کلی بودجه مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ به هدف شما بستگی دارد و با بودجه پایین هم میتوانید نتیجه بسیار خوبی را کسب کنید. اگر هم بخواهید هزینه و یا بهتر است بگوییم سرمایه گذاری زیادی را برای کمپین دیجیتال خود انجام دهید قطعا بازدهی بیشتری خواهید داشت.
همانطور که می دانید کسب و کار های b2b (کسب و کار به کسب و کار) و b2c (کسب و کار به مشتری) هستند و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال برای هر نوع کسب و کاری می تواند مفید و تاثیرگذار باشد.
بازاریابی b2b
در بازاریابی B2B تمرکز بر محصول و ویژگی های آن است. در واقع این نوع بازاریابی تصمیم برای خرید محصول را ایجاد نمی کند بلکه صرفا اطلاعاتی در مورد کارایی و ویژگی محصول ارائه می دهد.
بازاریابی b2c
بازاریابی B2C بیشتر بر روی مزایای محصول تمرکز دارد و احساسات مصرف کنندگان را برای خرید محصول مورد هدف قرار می دهد.
حال تاثیرات دیجیتال مارکتینگ بر این کسب و کار ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
بازایابی دیجیتال با قرار دادن کسب و کار شما در پلتفرم ها و کانال های مناسب باعث دیده شدن بیشتر و در نتیجه افزایش آگاهی از برند شما می شود.
اگر از استراتژی های بازاریابی دیجیتال استفاده می کنید با استفاده از پرفورمنس ها و آمار ها و رفتار کاربران نسبت به تبلیغات شما می توانید سرنخ ها را جمع آوری و با استفاده از آنها مشتریان احتمالی خود را افزایش دهید.
روش های سنتی در بازاریابی و تبلیغات هزینه بیشتری نسبت به بازاریابی دیجیتال دارند و حتی اگر هزینه یکسانی هم داشته باشند شما می توانید با استراتژی مناسب تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی از دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید.
دادهها و بینشهایی که از کمپینهای بازاریابی دیجیتال خود به دست میآورید بسیار باارزش هستند. شما با این دادهها میتوانید دقیقاً ببینید چه تعداد از کسبوکارها و مشتریان با استراتژیهای شما درگیر شدهاند و به چه روشهایی، میتوانید از هر کمپین یاد بگیرید و از آن اطلاعات برای بهبود هر کدام از کمپینها و استراتژیهای خود استفاده کنید.
نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن همان روش های سنتی و تبلیغات محیطی را با ابزار های دیجیتال انجام می دهند. این نوع دیجیتال مارکتینگ به این دلیل آفلاین نام گرفته است که آمار بازدید ها و رفتار کاربران بعد از دیدن تبلیغات شما قابل اندازه گیری و قابل آنالیز نیست.
در این نوع بازاریابی که ریشه از تبلیغات محیطی دارد از بیلبورد ها و تابلو های تبلیغاتی الکترونیکی و دیجیتال استفاده می شود که با توجه به هدف شما از بازاریابی و تبلیغات می تواند در صورت نیاز تاثیر خوبی بر روی روند رشد کسب و کار شما داشته باشد.
رادیو مارکتینگ از گذشته تا کنون در تمامی دنیا در حال انجام است و با توجه به آماری که ثبت شده 34 درصد از مردم در هفته حداقل یکبار به رادیو گوش می دهند که برخی از این افراد حتی بیشتر از یک ساعت در روز را از رادیو استفاده می کنند.
بازاریابی و تبلیغات تلویزیونی نیز از گذشته تا کنون بسیار مرسوم بوده و هست و به دلیل داشتن مخاطبان بسیار زیاد خیلی از برند های بزرگ و مشهور از این ابزار استفاده می کنند و به همین دلیل است که هزینههای سرسامآوری را به شرکتها تحمیل کرده و سازمانهای کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را ندارند.
در بازاریابی تلفنی، مفاهیمی چون تماسهای سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان به وفور در حال انجام است، بازدهی خوبی وجود ندارد چرا که غالباً سعی میشود به کسی که تا به حال ارتباطی با کسب و کار ما نداشته است، محصولی فروخته شود. بازاریابی پیامکی نیز با اینکه با اصول مارکتینگی درست میتواند بسیار موثر باشد؛ ولی در صورت استفاده نابجا ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای افراد شود و اثری منفی بجای گذارد.
کلام آخر
در نتیجه به این پی بردیم که دنیای دیجیتال مارکتینگ گستردگی زیادی دارد و هر قدر بخواهیم آن را توصیف کنیم به پایان این مبحث نمیرسیم. حال که با چهارچوب کلی، ابزار ها و انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید تصمیم خود را برای شروع این روش بازاریابی قدرتمند بگیرید.
اگر همچنان اطلاعات کافی را بدست نیاوردید یا موضوعی برای شما مبهم است میتوانید با ما مشاوره ای رایگان داشته باشید. آژانس تبلیغاتی مشکات تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ را با رعایت اصول حرفهای و طبق بودجه تبلیغاتی شما، خدمت شما عزیزان ارائه میدهد تا به رشد کسب و کار خود سرعت ببخشید و بهترین نتیجه را بدست بیاورید.
منبع: آژانس تبلیغاتی مشکات / یکتانت
پاسخ ها