براساس آمار رسمی منتشر شده توسط ایرانخودرو و سایپا، تولید خودرو توسط این شرکتها در فروردینماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۲/۵ درصد کاهش داشته است.
براساس آمار منتشر شده در سامانه کدال سازمان بورس، ایرانخودرو و سایپا بهعنوان دو خودروساز بزرگ کشور در فروردینماه امسال مجموعا ٢٢ هزار و ٩٩٨ دستگاه خودرو تولید کردهاند که این رقم نسبت به تولید فروردین ماه ٩٨ که بالغ بر ٣۴هزار و ۱۰۸دستگاه بود، ۳۲.۵ درصد کاهش یافته است؛ به این ترتیب، مجموع تولید گروه صنعتى ایرانخودرو در اولین ماه امسال به ۱۵هزار و ۶۹۴ دستگاه و سایپا به ۷۳۰۴ دستگاه رسید. مجموع تولید ایرانخودرو در فروردین ماه ٩٨ بالغ بر ١۵هزار و ۶۶۳دستگاه و تولیدات سایپا ۱۸هزار و ۴۴۵دستگاه بود؛ بر این اساس تیراژ ایرانخودرو و سایپا در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۰.۱درصد مثبت و ۶۰.۵درصد منفی بوده است.
براساس آمار، گروه صنعتی ایرانخودرو در فروردین ماه امسال ۶۴۱۱ دستگاه خودرو فروخته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال۹۸ حدود ۴۸درصد کاهش نشان میدهد؛ این درحالی است که سایپا در همین مدت ۱۶هزار و ۸۵۷ دستگاه خودرو فروخته که میزان فروش آن در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸، حدود ۸۶درصد افزایش یافته است.
همچنین در مدت مذکور، شرکت ایرانخودرو از فروش محصولات خود بالغ بر سه هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که این رقم نسبت به فروردین ٩٨ حدود ١۵درصد افت کرده است؛ در مقابل، درآمد حاصل از فروش شرکت سایپا در فروردینماه امسال با رشد ۹۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال۹۸، به شش هزار و ۸۱۹میلیارد ریال رسید. ایرانخودرو در فروردین ماه امسال مجموعا ۱۱هزار و ۱۲۰ دستگاه گروه پژو تولید و ۵۷۸۰ دستگاه از این خودرو را فروخته است؛ مجموع تولید و فروش گروه سمند نیز به ترتیب ۱۷۳۶ و ۲۵۲ دستگاه بوده است. همچنین طی این مدت ۲۷۸ دستگاه رانا تولید شده که هیچ یک از آنها به فروش نرسیده؛ ضمن اینکه مجموع تولید و فروش دنا به ترتیب ۱۷۲۲ و ۳ دستگاه بوده است.
ایرانخودرو در فروردین ماه امسال بالغ بر ۴۲۳دستگاه هایما تولید کرده و ۳۷۶ دستگاه از این خودرو را فروخته، همچنین در این ماه تولید ۴۱۵دستگاه گروه وانت و سایر محصولات جدید نیز برای شرکت ثبت شده؛ که ایرانخودرو در مدت مذکور موفق به تولید و فروش خودروهای سوزوکی، تندر۹۰ و دانگفنگ نبوده است.
سایپا در اولین ماه امسال مجموعا ۳۵۶۲ دستگاه پراید و ۳۷۴۲ دستگاه تیبا تولید کرده که میزان فروش آنها نیز به ترتیب ۵۲۰۴ و ۱۱۶۵۰ دستگاه بوده است؛ ضمن اینکه سایپا نیز در فروردین ماه موفق به تولید و فروش خودروی چانگان و آریو نشده است.
سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا با اشاره به برنامهریزی گروه خودروسازی سایپا برای خروج خودروهای سواری پراید از خط تولید، گفت:
اعلام کرده بودیم تولید پراید ۱۱۱ برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیشتر خریداری کردهاند تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت، اما باتوجه به برنامهریزی دقیق و افزایش تولیدی که در ماههای پایانی سال رونق تولید داشتیم، زودتر به تیراژ موردنظر رسیدیم و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده، توقف تولید پراید ۱۱۱ را اعلام میکنیم.
در خصوص پراید ۱۳۲ نیز همین اتفاق رخ داد و موفق شدیم پانزدهم دیماه سال گذشته و پانزده روز پیش از موعد قبلی، تعهدات خود در قبال مشتریان را انجام داده و تولید پراید ۱۳۲ را متوقف کنیم. برنامهریزی کردهایم که پراید ۱۳۱ بهعنوان آخرین مدل خانواده پراید را نیز تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج کنیم و داستان تولید پراید در ایران را برای همیشه به پایان برسانیم.
همانطور که پیش از این بارها مطرح کردهایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسامآور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای واردات قطعات، تولید هیچ خودروی دیگری با این قیمت امکانپذیر نیست.
متاسفانه این ذهنیت بسیار اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمتها بازار آزاد به خودروساز مربوط است، در حالیکه چنین نیست و بهعنوان مثال پراید در آخرین طرح فروش سایپا با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان عرضه شده و این خودرو مدتها است که به دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و منطقی است که قیمت آن در بازار آزاد به هیچعنوان به شرکت خودروساز مرتبط نباشد و مثل هر کالای دیگری قیمت آن را فروشندگان و مالکان کالا تعیین میکنند و متاسفانه این افراد که عمدتاً واسطهها هستند با بهرهگیری از سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو قیمتها را اعلام میکنند و برای سود بیشتر دائماً بالا میبرند.
مدیرعامل سایپا در ادامهی سخنان خود، ضمن توصیف پراید بهعنوان خودرویی اقتصادی با مصرف سوخت پایین، ۹۰ درصد منتقدان این محصول را افرادی دانست که هرگز مالک یا راننده پراید نبودهاند:
پراید سالها است که به حق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیلهای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانهها و ابزار جلب توجه در شبکههای اجتماعی قرار گرفته، اما حالا که ما تولید آن را متوقف کردهایم، باز هم عدهای پیدا شدهاند که به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شدهاند؟!
۹۰ درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبودهاند، پراید یک خودرو درون شهری در رده خودروهای اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزانترین محصول صنعت خودرو ایران به شمار میرفت، اما متاسفانه استفادههای غیرمنطقی از آن در جادههای برون شهری، رانندگی ناایمن با سرعتهای بسیار زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود.برنامه ما در سایپا تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات این گروه خودروسازی است و در همین راستا، همزمان با خروج پراید، تولید خودروهای جدید را در دستور کار قرار دادهایم. تولید محصولاتی مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی نیز محور اصلی برنامههای سایپا در توسعه محصولات است که تولید و عرضه خودرو شاهین و خودروی جدید کراساور سایپا و نیز دو خودروی فیسلیفت شده ساینا و کوییک در سال ۹۹ با همین هدف انجام خواهد شد.
پاسخ ها