پژو از جدیدترین وانت خود با نام لندترک رونمایی کرد که براساس پلتفرم مشترک با چانگان ساخته میشود و برای بازار آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا عرضه خواهد شد.
شاید پژو بهعنوان بازیگر اصلی در بخش وانت پیکآپ شناخته نشود، اما چند مدل مورد اطمینان در طول سالهای گذشته ساخته است. نمونههای مربوطه شامل وانتهای ۴۰۴ و ۵۰۴ میشود؛ لازم به ذکر نیست که مدل هاگر مبتنی بر پژو ۲۰۷ و مدل جدیدی با نام «Pick Up» برای قارهی آفریقا نزدیک به سه سال پیش عرضه شدهاند. خودروساز فرانسوی با رونمایی از وانت یک تنی لندترک (Landtrek) که در ابتدا برای آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا ارائه میشود، تلاشهای خود برای عرضهی مدلهای پیکآپ را کاهش میدهد.
اگر دربارهی منشاء این وانت میخواهید بدانید، لندترک بهعنوان بخشی از همکاری بین پژو و خودروساز چینی چانگان تولید میشود. پژو لندترک مبتنی بر پلتفرم تازه توسعه یافتهای است که تقریبا حدود یک سال پیش مدلی با نام Changan Kaicheng F70 طبق همین پلتفرم رونمایی شد.
پژو لندترک ۲۰۲۰ از زبان طراحی ستودنی این شرکت تبعیت میکند و در سه سبک بدنهی مختلف عرضه میشود: تککابین، دوکابین و مدل بدون کفی عقب. بهگفتهی مسئولان پژو وانت لندترک را در نسخههای «Workhorse» و «Multipurpose» با طیف گستردهای از لوازم جانبی که هم حرفهایها و هم خانوادهها به آن دسترسی دارند، به فروش میرسانند. تمام این وانتها دارای عرض ۱/۹۲ متر، طول ۵/۳۹ متر برای مدل تککابین و ۵/۳۳ متر برای پیکربندی دوکابین هستند.
پژو لندترک در مرحلهی توسعه ۲ میلیون کیلومتر را در انواع سطوح و شرایط آبوهوایی به مرحله اجرا گذاشته و قرار است ظرفیت حمل بار بیش از ۱/۲ تن و ظرفیت بکسل ۳ تن را ارائه دهد. مدل تککابین Workhorse بدون سپر عقب در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب در عقب با قابلیت بازشوندگی ۱۸۰ درجه را ارائه میدهد؛ درحالیکه در برخی از نسخهها فاصلهی کف خودرو تا زمین میتواند به ۲۳۵ میلیمتر برسد.
پژو لندترک در دو پیکربندی ۴x۲ و ۴x۴ موجود است و از پیشرانه بنزینی ۲/۴ لیتری بهره میبرد که ۲۱۰ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور از طریق جعبهدنده دستی ۶ سرعته Getrag یا جعبهدنده خودکار ۶ سرعته پانچ (Punch) به چرخهای خروجی ارسال میکند. جعبهدنده دوم امکان انتخاب بین سه حالت مختلف شامل اکو، اسپرت و ترتیبی را فراهم میکند. همچنین پیشرانهی دیزل ۱/۹ لیتری با ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور منحصراً به جعبهدنده دستی یادشده وصل شده و در هر دو حالت ۴x۲ و ۴x۴ موجود است.
وزن پژو لندترک مدل دوکابین با سیستم محرک عقب بدون درنظرگرفتن پیشرانه به ۱،۹۵۰ کیلوگرم میرسد. مدل دوکابین ۴x۴ با جعبهدنده دستی، ۲،۰۳۰ کیلوگرم وزن دارد، درحالیکه مدل دوکابین ۴x۴ با جعبهدنده خودکار بهعنوان سنگینترین مدل، دارای وزن ۲،۰۶۰ کیلوگرم است.
پژو لندترک برای ثبت رکورد زمانی پیست نوربرگرینگ مهندسی نشده است؛ بنابراین سریعترین نسخه یعنی مدل بنزینی ۴x۴ با گیربكس خودکار میتواند حداكثر در مدت زمان ۱۱/۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ كیلومتربرساعت برسد و بیشینه سرعت آن نیز به ۱۷۷ کیلومتربرساعت محدود میشود.
با ورود به داخل کابین شاهد قطعات و اجزایی از سایر مدلهای پژو خواهیم بود که از جمله میتوان به غربیلک فرمان دوپره پژو ۳۰۰۸ و صفحهنمایش لمسی ۱۰ اینچی پژو ۵۰۸ اشاره کرد. به جرات میتوان پژو لندترک را دارای یکی از بهترین فضاهای داخلی در بخش وانت دانست؛ زیرا از امکان انتخاب بین دو صندلی مستقل یا حالت صندلی سه نفره در جلو بهره میبرد. در صورت خم شدن، صندلیهای عقب میتوانند از ظرفیت بار حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم برای تطبیقپذیری بیشتر با فضای ذخیرهسازی ۲۵ لیتری موجود در سراسر فضای داخل کابین پشتیبانی کنند.
پژو لندترک با مجموعهای از سیستمهای مختلف از جمله کنترل خودکار آبوهوای دو منطقهای، چراغهای جلو و عقب LED و کنترل نوسانات تریلر به فروش میرسد. حداکثر چهار دوربین در دسترس خواهد بود که از جمله شامل دوربین آفرود ساختهشده در قسمت آینه عقب در سمت سرنشین میشود. لندترک از سیستمهای ایمنی شامل کنترل پایین آمدن از شیب، ۶ کیسه هوا، ESP و هشدار خروج از خط بهره میبرد.
متأسفانه، پژو قصد ندارد لندترک را در بازار اروپا به فروش برساند.
پاسخ ها