فولکس واگن با تیم حقوقی اتحادیهی سازمانهای مصرفکنندهی آلمانی بر سر پرداخت جریمه به خریداران خودروهای دیزلی بهتوافق نرسید. این خودروساز قصد دارد بهصورت مستقیم با خریداران ناراضی توافق کند.
حدود پنج ماه پیش، ۴۷۰ هزار نفر از خریداران آلمانی خودروهای دیزلی فولکس واگن از این شرکت خودروساز شکایت کردند. خریداران که بهدنبال دریافت خسارت از فولکس واگن بودند، زمینههای شکلگیری بزرگترین دادگاه رسوایی آلایندگی دیزل این شرکت آلمانی را فراهم کردند. پس از این دادگاه، فولکس واگن با اتحادیهی سازمانهای حمایت از مصرفکنندههای آلمانی (VZBV) وارد مذاکره شد تا روی مبلغ خسارت خریداران بهتوافق برسند.
براساس گزارش رویترز، مذاکرهی فولکس واگن و VZBV به نتیجه نرسیده؛ اما خودروساز آلمانی مایل است بهصورت مستقیم با خریداران خسارتدیده توافق کند. اختلاف نمایندگان فولکس واگن و VZBV بر سر پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون یورو (معادل ۵۴ میلیون دلار) درخواستی وکلا بهعنوان هزینهی خدمات (بهجریانانداختن پرونده) اعلام شده است.
اعضای هیئتمدیرهی فولکس واگن پس از بهتوافقنرسیدن با VZBV، تصمیم گرفتهاند بهصورت مستقیم با خریداران خودروهای دیزلی مذاکره کنند. پیشنهاد فولکس واگن پرداخت غرامت به تکتک خریداران است و درمجموع، ۸۳۰ میلیون یورو (معادل ۹۰۱ میلیون دلار) بهعنوان خسارت به مشتریان آلمانی فولکس واگن پرداخت میشود. مقامهای فولکس واگن در بیانیهای اعلام کردند:
بهنتیجهنرسیدن مذاکره با اتحادیهی سازمانهای مصرفکنندگان آلمانی نباید بر مشتریان شرکت تأثیر منفی بگذارد؛ بههمیندلیل، فولکس واگن مبلغ ۸۳۰ میلیون دلار را برای جبران خسارت پیشنهاد میکند که پیشازاین روی آن توافق شده بود. این مبلغ به خریداران ناراضیای تعلق میگیرد که بهدنبال حمایت VZBV نیستند.
مدیران ارشد فولکس واگن درخواست ۵۰ میلیون یورو هزینهی خدمات تیم حقوقی و وکلای VZBV را بیشازاندازه توصیف کردهاند. هیئتمدیرهی فولکس واگن با انتقاد از درخواست تیم حقوقی VZBV، درادامهی بیانیه اشاره کردند:
در چند درخواست از تیم حقوقی اتحادیه دربارهی دلایل منطقی (پرداخت ۵۰ میلیون یورو) توضیح خواستیم؛ اما پاسخ مناسبی نگرفتیم. همچنین، وکلای اتحادیه حاضر نشدند گروهی مستقل درخواست آنها را بررسی کند.
درمقابل، تیم حقوقی VZBV ادعا میکند فولکس واگن سیستمی مناسب برای جبران خسارت مصرفکنندگان را تضمین نکرده است. VZBV قصد دارد با بهدادگاهکشاندن فولکس واگن، شکایت مصرفکنندگان را دوباره پیگیری کند. در چنین وضعیتی، همهچیز به مصرفکنندگان ناراضی و خریداران خودروهای دیزلی فولکس واگن بستگی دارد.
فولکس واگن تضمین کرده است از اوایل بهار سال ۲۰۲۰، هزینهی جبران خسارت مصرفکنندگان بهآسانی و بهسرعت پرداخت خواهد شد. مشخص نیست مبلغ پیشنهادی فولکس واگن برای هر خریدار چقدر است و چگونه محاسبه میشود؛ اما افرادی که به پیشنهاد بزرگترین خودروساز آلمان علاقهای نداشته باشند، باید با تیم حقوقی VZBV همکاری کنند.
پاسخ ها