در اقدامی بیسابقه، گروه خودروسازی هیوندای و شرکت خدمات تاکسی آنلاین اوبر، اقدام به ساخت یک هواپیمای عمودپرواز (Vtol) در اندازهی واقعی کردند.
نمایشگاه معمولا به معرفی جدیدترین فناوریها و محصولات در حوزهی الکترونیک میپردازد؛ اما با رشد صنایع مختلف طی سالهای اخیر، بسیاری از خودروسازان نیز به حضور در آن علاقهمند شدهاند. برندهای کرهای هیوندای و کیا، از جمله شرکتکنندگان فعال در CES سالهای اخیر بودهاند و برای نمایشگاه ۲۰۱۹، خبرساز شدند.
هیوندای یکی از خودروسازان مشهور دنیا است که به هوانوردی و حملونقل عمومی نیز، علاقه نشان میدهد. جدیدترین دستاورد این شرکت، تاکسی هوایی عمومی (Urban Air Taxi) نام دارد که البته، نمونهای مفهومی در اندازهی واقعی است. همکاری هیوندای و اوبر، علاوهبر صرفهجویی در هزینههای تولید تاکسی هوایی عمومی، بازاریابی و سودآوری برای آنرا سادهتر خواهد کرد.
هدف از تولید تاکسی هوایی عمومی، محصولی فراتر از هواپیما و هلیکوپترهای معمولی است تا بینیاز از باند پرواز و صدای گوشخراش ملخها به جابهجایی افراد، برفراز ترافیک شهری بپردازد. طرح نهایی، قابلیت حمل ۵ سرنشین خواهد داشت و احتمالا، بدون راننده با فناوری خودران ساخته خواهد شد.
هیوندای برای طراحی پیشرانهی محصول مفهومی خود، از هواپیماهای تیلتروتور الهام گرفته است. با این ترفند، هنگام بلندشدن از زمین، موتورهای ملخی به سمت بالا کار میکنند و پس از کسب ارتفاع، به سمت جلو تغییر زاویه میدهند. ایدهی استفاده از تیلت روتور، ابتدا حدود سالهای ۱۹۳۰ مطرح شد و اولینبار در سال ۱۹۶۶ با ساخت هواپیمای تحقیقاتی X-22 شرکت بل (Bell) رنگ واقعیت گرفت. مشهورترین هوایپمای دنیا که مجهز به تیلت روتور تولید شد، V-22 نام دارد.
پاسخ ها