اپل تغییراتی جزئی در ساختار مدیریتی خود اعمال کرد که یکی از مهمترین آنها شامل جابهجایی معاون ارشد بخش بازاریابی بینالمللی این شرکت است.
اپل درکنار معرفی آیمکهای جدید، در یک پست وبلاگی از کنار رفتن فیل شیلر از سمت مدیریت بخش بازاریابی بینالملل شرکت خبر داد. شیلر هنوز هم با اپل همکاری خواهد کرد. او که از سال ۱۹۸۷ در اپل کار میکند، در ادامه هم مسئولیت نظارت و مشاوره در برخی از فعالیتهای اپ استور و همچنین حضور در رویدادهای شرکت را حفظ خواهد کرد.
گرگ جازویاک که از سالها پیش تحت مدیریت شیلر در بخش بازاریابی کار میکرد، جایگزین او در سمت مدیریت تیم بازاریابی بینالمللی میشود. او سابقهای ۲۰ ساله در اپل دارد و در شرکت بهنام «جاز» شناخته میشود. جاز تاکنون مدیریت بازاریابی برخی از محصولات مهم اپل، همچون اولین آیفون را برعهده داشته است.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در بیانیهای پیرامون جابهجایی اخیر فیل شیلر نوشت: «فیل در مسیر تبدیل شدن اپل به شرکت کنونی نقشی حیاتی داشته است و مشارکتهای او، گسترده و عمیق بودهاند. او در نقش جدید، مشارکتهایی در حوزههای تصمیمگیری و تفکر و هدایت سازمانی خواهد داشت که در یک دههی گذشته هم در اپل انجام میداد. سابقهی رهبری چندین سالهی جاز در سمتهای بازاریابی محصول او را به گزینهای مناسب در موقعیت جدید تبدیل میکند. در وضعیت کنونی که تیم در موقعیتی مهم و درگیر کارهای بسیار هیجانانگیز است، مدیریت جاز باعث میشود تا تغییر رهبری بینقصی هم داشته باشیم. من بسیار خوشحال هستم که کل تیم اجرایی از مسئولیت و موقعیت جدید جاز، منفعت خواهند برد».
فیل شیلر هم در بیانیهای به خاطرههای خوب کار کردن در اپل و همکاری با استیو جابز و تیم کوک اشاره کرد. او از زمانیکه ۲۷ ساله بود به اپل آمد و اکنون در ۶۰ سالگی آخرین سمت مدیریتی مهم خود را ترک میکند. او درنهایت میگوید که به همکاری با اپل ادامه میدهد، اما تغییر مسیر جدید، بههرحال برای اختصاصی دادن زمان بیشتر به دوستان و خانواده، الزامی بوده است.
اپل در سالهای اخیر تغییرات اساسی در سیستم مدیریتی و جدا شدن افراد مهم را تجربه کرده است. از مهمترین آنها میتوان جانی آیو افسانهای را نام برد که البته مانند شیلر، همکاریهای محدودی با اپل دارد. مدیر تیم خردهفروش شرکت، آنجلا آرنتس هم چندی پیش کمپ کوپرتینو را ترک کرد.
همانطور که گفته شد، فیل شیلر به مسئولیتهای خود در اپ استور ادامه خواهد داد. او مدیریت فرایندهای تأیید و ثبت اپ استور را برعهده دارد. همان بخشی که اخیرا انتقادهای شدید را متحمل شده است و تنظیمگران قانونی درکنار شرکتهای رقیب، بهخاطر همان فرایندها فشارهای زیادی به اپل وارد میکنند. برخی اعتقاد دارند سیاستهای اپل در اپ استور بسیار سختگیرانه هستند و برخی دیگر هم آنها را ضد رقابت میدانند. اپل نیز در اغلب موارد در مصاحبههایی که شیلر مدیریت میکرد، تمرکز بر کیفیت تجربهی کاری را المان اصلی تدوین و توسعهی سیاستهای اپ استور مینامید.
پاسخ ها