بیتا هاشمیان

بیتا هاشمیان

شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.
توسط ۲ نفر دنبال می شود

داشتن این 6 خودروی ارزان قیمت و وارداتی برای ایرانیان آرزو بود

سرانجام پس از وقفه دو ساله، خودرو‌های وارداتی هرچند با سرعت لاک‌پشتی، در حال تحویل به متقاضیان هستند. محصولاتی که قرار بود با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شوند و با محصولات داخلی قابل رقابت باشند، اما با نرخ‌های نجومی سر از بازار درآوردند.

برترین‌ها: سرانجام پس از وقفه دو ساله، خودرو‌های وارداتی هرچند با سرعت لاک‌پشتی، در حال تحویل به متقاضیان هستند. محصولاتی که قرار بود با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شوند و با محصولات داخلی قابل رقابت باشند، اما با نرخ‌های نجومی سر از بازار درآوردند.

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

در مطلب زیر خودرو‌های اقتصادی جهان که با قیمت میلیاردی به ایران رسیدند را بررسی کرده‌ایم:

بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و با این وجود، دولت و وزارت صمت تا کنون از انجام آن به صورت گسترده سر باز زده است.

حال، اما رفته رفته، این خودرو‌ها با سرعت قطره‌‍چکانی تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودرو‌هایی که غالباً چینی هستند و قرار بود با قیمت‌های پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند.

اما اکنون این خودرو‌ها هم به محصولاتی لوکس در بازار تبدیل شده‌اند که ارتباط چندانی با قدرت خرید مردم ندارند.

به گزارش تجارت نیوز، طی هفته‌های گذشته چند مدل خودروی وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی اوقات با قیمت‌های عجیب و غریب سر از بازار درآوردند.

یکی از اولین خودرو‌های وارداتی تعیین‌قیمت‌شده، چانگان CS۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به دلیل عرضه با تیراژ بالا، اختلاف چندانی در بازار ندارد.

چانگان CS۳۵ پلاس

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدوداً ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار به نسبت کارخانه دارد.

زوتی DL۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون تومانی با قیمت شرکتی دارد.

زوتی DL۵

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

فیات ۵۰۰ یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های ایتالیایی در بازار جهانی است.

فیات ۵۰۰

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

این خودرو با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از قیمت ۱۶ هزار دلار الی ۲۷ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد که با توجه به محدودیت ارزی خودرو‌های وارداتی در ایران، نسخه‌های پایه این محصول وارد کشور شده است. فیات ۵۰۰ با قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

هیوندای النترا در رده سوم این قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد که با وجود تعیین نرخ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در سامانه یکپارچه، با سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و این یعنی اختلاف یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان از شرکت تا بازار!

هیوندای النترا

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

شاید بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را در بازار فعلی، دومین محصول گران وارداتی دانست.

تویوتا کرولا ۲۰۲۳

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

محصولی که یکی از اقتصادی‌ترین خودرو‌های بازار جهانی شمرده می‌شود؛ اما دو میلیارد و ۱۵ میلیون تومان در سامانه یکپارچه قیمت‌گذاری شد و اکنون، با قیمت‌های بالای چهار میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر لقب گران‌ترین خودروی وارداتی برای کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو است که احتمال می‌رود در روز‌های آینده، این مقام را به دیگر محصولات وارد شده واگذار کند.

کیا سلتوس

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

این خودرو با قیمت دو میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان توسط شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار تشنه فعلی از چهار میلیارد تومان تا پنج الی شش میلیارد تومان معامله می‌شود.

بازار در انتظار قیمت‌های بالاتر

همان‌طور که اشاره شد به دلیل عرضه قطره‌چکانی خودروها، بسیاری از مدل‌های به فروش رفته در سامانه یکپارچه تحویل خریداران نشده و به همین دلیل در بازار آزاد نیز تعیین قیمت نشدند؛ بنابراین انتظار می‌رود با ورود خودرو‌هایی همچون هونگچی H۵ و هیوندای توسان که قیمت جهانی بالاتری به نسبت دیگر محصولات دارند، نرخ‌های نجومی در بازار خودرو‌های وارداتی عادی‌سازی شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است، آیا دولت با قیمت‌گذاری‌های چند برابری روی خودرو‌های وارداتی قصد رقابت آن‌ها با محصولات چند صد میلیون تومانی ایرانی را دارد یا صرفاً به دنبال کسب سود‌های کلان از طریق مالیات و تعرفه‌های گمرکی بوده است؟

در ابتدای کار قرار بود خودرو‌های ارزان جهانی با تعرفه گمرکی پایین به دست مصرف‌کننده برسد تا از این طریق رقابت محصولات ایرانی و وارداتی در بازار فراهم شود؛ اما تعرفه گمرکی ۹۰ درصد و بالاتر در کنار سود بازرگانی ۱۱ درصد و بیشتر، تنها باعث شد که سود حاصل از واردات، دوباره به جیب دولت برود و مردم عادی، همان پراید و سمند خود را سوار شوند.

داشتن این ۶ خودروی ارزان و وارداتی هم برای ایرانی‌ها آرزو شد

مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

 در سال‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به همسایه اماراتی، اختلاف فاحشی پیدا کرده است. امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس به شمار می‌آید. از این رو خودرو در این کشور نسبت به بازار ایران از قیمت مناسبی برخوردار است.

بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر ممنوعیت واردات، ضربه‌های شدیدی دیده و دچار افزایش قیمت عجیب و غریب شده است. البته طی چند ماه گذشته با انتشار اخبار مربوط به واردات، قیمت خودروهای وارداتی نیز افت بسیاری را تجربه کردند؛ اما این کاهش قیمت‌ها در برابر افزایش نرخی که سال‌های گذشته داشتند، میزان قابل توجهی نبوده و همچنان اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در داخل ایران، بسیار بالاتر از امارات گزارش می‌شود.

اختلاف قیمت‌ها از ۳ تا ۸ برابر!

همان‌طور که مشاهده می‌شود خودروهای وارداتی در بازار ایران، حدود سه الی هشت برابر بالاتر از بازار امارات به فروش می‌رسند که این به معنی گران‌فروشی آشکار خودروهای وارداتی به بهانه ممنوعیت واردات خودروست. به‌عنوان مثال پورشه ماکان 2017 با کارکرد 137 هزار کیلومتر، در ایران تقریباً 8.5 میلیارد تومان گران‌تر از امارات به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

البته برخی از کارشناسان بازار نیز بر این باورند که به دلیل صنعت خودرویی که ایران دارد، دولت باید تعرفه‌های گمرکی بالایی برای خودروهای وارداتی وضع کند تا از این طریق، حمایت خود را از صنعت خودرو اعلام کند. همین امر موجب گرانی بیش از حد قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

در ابتدای متن به مشکل ممنوعیت واردات خودرو نیز اشاره شد. ممنوعیت واردات در کنار تعرفه گمرکی بالا، دست به دست هم می‌دهند و قیمت محصولات وارداتی باکیفیت را به اندازه‌ای بالا می‌برند که قشر کم‌درآمد و نسبتاً ضعیف جامعه از آن بی‌بهره باشند. البته احتمالاً با تسریع ورود خودروهای جدید، میزان این اختلاف نرخ نیز کاسته شود و بازار، رفته رفته شاهد معقول‌تر شدن قیمت‌ها باشد.

بیتا هاشمیان
بیتا هاشمیان شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋