بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

آیا گذاشتن کودک در تاب بی خطر است؟



معایب گذاشتن کودک در تاب, نشانه های تاب استاندارد, انواع مختلف تاب برای کودکان

گذاشتن کودک در تاب، مزایای بسیار زیادی همچون تقویت عضلات دارد

 

فواید و مضرات گذاشتن کودک در تاب

تاب بازی یکی از بازی های نشاط آور و لذت بخش برای کودکان است. تاب بازی موجب تقویت عضلات پایین تنه در کودکان می شود و میزان هوش و تمرکز آن ها را ارتقا می دهد.

تاب برای کودکان

یکی از بازی های سرگرم کننده و لذت بخش برای کودکان تاب است. به طور کلی تاب نوعی صندلی است که به وسیله ی  طناب از میله های تعبیه شده آویزان می شود. 

برخی والدین به موجب دغدغه های شغلی و عدم زمان استراحت کافی قادر به بردن کودک در مراکز تفریحی و پارک ها نیستند. به همین دلیل برای نصب تاب در منزل مسکونی اقدام می کنند.

 

در چه سنی کودک می تواند در تاب بازی کند؟

روند رشد و نمو نوزادان تحت عوامل ژنتیکی و محیطی متغیر است. برخی کودکان در 8 الی 9 ماهگی و برخی حتی زود تر از موعد مقرر شده قادر به کنترل بدن خود هستند. 

به عبارتی دیگر زمانی که کودک قادر نشستن و گرفتن اجسام باشد، می تواند در تاب مشغول بازی شود.

 

انواع مختلف تاب برای کودکان, نکات ایمنی گذاشتن کودک در تاب, عوامل مرگ کودک در تاب

هر زمانی که کودک توانست به درستی بنشیند، گذاشتن کودک در تاب مجاز می شود

 

مزیت های گذاشتن کودک در تاب

تاب بازی دارای حرکات ریتمیک و منظم است که به مغز کودک فرمان آرام سازی را منتقل می کند. این فرایند به گونه ای است که اکثر کودکان بهانه گیر و پر انرژی با سوار شدن بر تاب آرام می گیرند و در مواردی حتی به خواب می روند.

 

علاوه بر این، گذاشتن کودکان کولیکی در تاب نقش بسزایی در کاهش دردهای شکمی آن ها دارد. کودکان مبتلا به کولیک یا قولنج نشانه هایی از وجود گاز در شکم را بروز می دهند و با قوس دادن کمر باد شکم دفع می کنند. 

حرکات دایره ای و تکانه های آرام تاب مانع شکل گیری فرایند ریفلاکس در معده کودک می شود و تا میزان مشخصی کودک کولیکی به آرامش می رسد.

 

توجه داشته باشید که در استفاده از تاب برای آرام کردن کودک معقولانه عمل کنید و از قرار دادن کودک در دفعات متعدد خود داری کنید.

تاب بازی با درگیر سازی تمام عضلات بدن نوعی ورزش محسوب می شود. در واقع تاب بازی موجب افزایش هماهنگی و یکپارچگی حسی و حرکتی اعضای مختلف بدن می شود که راندمان مغزی کودک را ارتقا می دهد. در نتیجه کودک قابلیت انجام کارهای بزرگتر را کسب می کند.

 

از مزیت های استفاده کودک از تاب در منزل می توان به رامش کودک، کنترل انرژی، حمل آسان، نصب آسان، ایمنی بالا و نظارت پدر و مادر در هنگام بازی کودک اشاره کرد.

 

معایب گذاشتن کودک در تاب

تاب های گهواره ای روند به خواب رفتن کودکان را به شدت تسریع می بخشند اما بهره گیری از تاب ها برای خوابیدن کودک تنها در حد اعتدال مناسب است و در صورت بهره گیری نا معقولانه موجب بد عادتی کودک می گردد.

به عبارتی کودک عادت می کند برای خوابیدن کمی تکان بخورد و در هر بازه ی زمانی از شب و روز که از خواب بیدار شود، برای ادامه ی خواب نیاز به تکان خوردن دارد.

 

نکات ایمنی گذاشتن کودک در تاب, عوامل مرگ کودک در تاب, گذاشتن کودک در تاب

در گذاشتن کودک در تاب نیز باید مانند هر کاری اعتدال را رعایت کرد تا مشکلی ایجاد نشود

 

مشخصه های اصلی در خصوص یک تاب استاندارد

یکی از مؤلفه های اصلی که یک تاب ایمن از آن برخوردار است، ظرفیت بالای تحمل وزنی تاب متناسب با وزن کودک می باشد.

از دیگر نشانه های تاب استاندارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برخورداری از پشتی و محافظ ایمن

• جنس با کیفیت و با دوام تاب

• متناسب بودن ساختار تاب با گروه سنی کودک

• برقراری فاصله یا ارتفاع مناسب نشین من تاب با زمین

• قابل شست و شو بودن تاب

لازم به ذکر است کودکان زیر 2 الی 4 سال به موجب عدم برقراری تعادل و ناتوانی در محافظ از بدن به پشتی و محافظ نیاز دارند.

 

انواع مختلف تاب برای کودکان

تاب شورتی یا تاب سقفی

در میان تاب های مختلفی که در ایران عرضه می شوند، تاب شورتی کیفیت بسیار بالایی دارد و جزو بهترین نمونه های تاب موجود در کشور است. 

تاب شورتی برای کودکان 6 ماهه الی سه ساله مناسب می باشد که به وسیله ی نشین من گاه نرم و راحت از کودک محافظت می کند.

تاب های سقفی دارای فنری فلزی مقاومی هستند که با کوبیدن پا توسط کودک بر زمین باعث بالا و پایین رفتن تاب می شوند. این امر عضلات پایین تنه کودک را به طرز چشمگیری تقویت می کند.

 

سن مناسب تاب بازی برای کودک, تاب برای کودکان, مزیت های گذاشتن کودک در تاب

تاب های سقفی برای کودکان بسیار مفید هستند و باعث تقویت عضلات پایین تنه می شوند

 

تاب برقی یا موزیکال

تاب های برقی با هدف گهواره و خواب آرام کودک طراحی می شوند. امروزه این وسیله به عنوان یک وسیله ی کمکی برای مادر ها مخصوصا در ساعات پایانی روز به شمار می آید.

تولید کنندگان تاب های برقی آرگونومی بدن کودک را مورد توجه قرار می دهند و بر اساس آن تکیه گاه تاب را تعبیه می کنند. آن ها به منظور عدم تحمیل فشار به مهره های کودک، مکان قرار گیری بدن در تاب را با آرگونومی هماهنگ می کنند.

از رها کردن کودک در تاب های برقی خودداری کنید و هیچ گاه فرصت خوابیدن کودک را درحالی که تاب در حال تکان خوردن است را ندهید. شما می توانید پس از به خواب رفتن کودک آن را خاموش کنید.

 

بازه ی زمانی مناسب برای قرار دادن کودک در تاب

کودکان در سیر تکامل و رشد نیازمند آموزش مهارت های حرکت هستند. مهارت های حرکتی شامل چهار دست و پا رفتن، نشستن و راه رفتن می شود. علاوه براین، اطفال در سیر تکامل عاطفی و فیزیکی به محبت والدین به شدن نیاز دارند.

لذا کارشناسان همواره توصیه می کنند که زمان مناسب برای قرار گیری کودک داخل تاب، کمتر از یک ساعت است.

گذاشتن کودک در تاب در شرایطی که به نحو درست و با نظارت کامل باشد، ایمن است و موجب شادی اطفال می گردد.

 

بازی با کودک در تاب

در کتاب های متعدد در راستای تیز هوش سازی کودکان قید شده است که بهتر است به منظور تقویت هوش کودک همواره در هنگام تاب بازی با او صحبت کنید و حواس او را تحریک نمایید. 

در هنگام صحبت کردن سعی کنید با کودک تماس چشمی برقرار کنید و شادی خود را به کودک بروز دهید.

 

سن مناسب تاب بازی برای کودک, تاب برای کودکان, مزیت های گذاشتن کودک در تاب

صحبت کردن در حین گذاشتن کودک در تاب، باعث تقویت هوش و حافظه او می شود

 

خطرات احتمالی ناشی از گذاشتن کودک در تاب

یکی از خطرآفرین ترین رخداد هایی که می تواند منجر به جراحت های تصادفی و حتی مرگ اطفال شود، خوابیدن کودک داخل تاب است. 

همچنین زمانی که کودک ایستاده به خواب برود، سر او به سمت زمین متمایل است، بنابراین احتمال خفگی وجود دارد. 

 

در این گونه شرایط می توانید کودک را در اسرع وقت به تختخواب (در حالی که به پشت خوابیده است) منتقل کنید.

 برخی والدین گمان می کنند مناسب ترین و راحت ترین مکان برای چرت زدن های کوتاه مدت کودک، تاب است. متاسفانه تحقیقات آکادمی AAP حاکی از مرگ چند صد کودک در یک سال به موجب خوابیدن در وسایل نشین من از قبیل صندلی ماشین، تاب، کالسکه و... دارد.

 

عوامل زمینه ساز مرگ کودک در تاب

به طور کلی کودکان از ابتدای تولد تا 4 سالگی قادر به کنترل جسم خود نیستند. این عدم تعادل و ناهماهنگی جسمی ضرورت محافظت مادر از کودک را نشان می دهد. 

اکثر حادثه های ناگواری که در خصوص تاب برای کودکان صورت گرفته، زمانی رخ داده است که شخص مراقبت کننده از کودک فردی غیر از سرپرست اصلی او بوده است. در واقع سرپرست یا مادر کودک واکنش های سریع تری نسبت به حرکات تهاجمی و غیرقابل منتظرانه کودک دارند.

علاوه براین، دو عامل مهم کم وزنی کودک و عدم بسته شده کمربند در تاب زمینه ساز تحمیل صدمات مغزی و خفگی به کودک محسوب می شوند. 

 

عوامل مرگ کودک در تاب, گذاشتن کودک در تاب, مزایای گذاشتن کودک در تاب

برای گذاشتن کودک در تاب، تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید

 

نکات حائز اهمیت در خصوص قرار دادن کودک در تاب 

توصیه می شود والدین در هنگام خرید تاب برای کودک به سن فرزند توجه کنند. تاب های بارفیکسی یا تاب های ایستاده به موجب حفاظ و پشتی نگهدارنده برای کودکان 6 ماه الی 4 ساله مناسب هستند.

 

برای کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند و قادر به حفظ تعادل و ایمنی بدن هستند، تاب های ساده مناسب است. تاب های ساده دارای یک کفی و طناب هستند لذا برای کودکان زیر 6 سال اختصاص داده نشده است.

 

به منظور جلوگیری و کاهش احتمالات جراحت های تصادفی کودک توصیه می شود تاب های حاوی کمربند را خریداری کنید تا از کودک به خوبی محافظت کند.

 

از قراردادن پتو و بالش داخل تاب خودداری کنید. زیرا این گونه حفاظت ها نا ایمن هستند و عامل خطر سندرم مرگ ناگهانی در کودکان به شمار می آیند. 

 

اگر کودک کمتر از چهار الی پنج ماه سن دارد، او را به پشتی تاب تکیه دهید. این فرایند مستقیما در کاهش احتمال افتادگی و خفگی نوزاد نقش دارد.

 

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم تاب بازی وسیله ای شادی بخش برای اکثر کودکان در رده های سنی مختلف است. کودکان با تکانه های آرام تاب به آرامش می رسند و پس از مدت کوتاهی به خواب می روند. 

از آن جایی که کودکان قادر به حفظ تعادل نیستند، مناسب ترین تاب برای آن ها، تابی است که کمربند (پنج نقطه ای) داشته باشد. زیرا وجود کمربند از خفگی و افتادن کودک جلوگیری می کند و از بروز رخداد های ناگهانی جلوگیری می کند.

 

گردآوری: بخش کودکان

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋