Mr100

Mr100

توسط ۱ نفر دنبال می شود

معجزه صنعت ساختمان در سال ۲۰۲۳

چسب ها با کابردهای متفاوت تولید و به بازار عرضه شده اند. یکی از چسب ها که طی سال های اخیر به صورت گسترده تولید و مورد استفاده قرار گرفته است، چسب سنگ می باشد. چسب‌‌ سنگ‌ از چسب های دو جزئی هستند که بر پایه رزین های اپوکسی می باشند و دارای کاربردهای گسترده ای در ساختمان سازی هستند. اهمیت چسب سنگ در ساختمان سازی، جهت چسباندن انواع سرامیک، سنگ نمای ساختمان، چسباندن قطعات آهنی کوچک و بزرگ و … می باشد.

از دلایل محبوبیت چسب‌‌ سنگ‌ ، استحکام فوق العاده بالا در کنار ایجاد اتصال میان دو قطعه در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد. ضمن اینکه از پایداری بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. در واقع پایداری و استحکام بالا سبب شده است که چسب‌‌ سنگ‌ ، در هر شرایطی کیفیت خود را حفظ کنند و در شرایط مختلف، حجم یکسانی داشته باشند. در ادامه این مقاله از مگا استون، قصد داریم به جزئیات مرتبط با انواع چسب‌‌ سنگ‌ها بپردازیم و به تمامی سوالات شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهیم.

بهترین چسب سنگ چه ویژگی هایی دارد؟

چسب سنگ به عنوان جایگزینی برای ملات در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل می توان اینطور گفت که بهترین چسب سنگ، چسبی است که تمامی معایب ملات را از بین ببرد. ضمن اینکه بسیار قوی تر و بهتر از چسب سنگ عمل کند.

با این حال در ادامه قصد داریم به مهم ترین ویژگی هایی که یک چسب سنگ خوب باید از آن ها برخوردار باشد، بپردازیم.

 

قدرت چسبندگی بالا

از اصلی ترین معایب ملات، برخورداری از قدرت چسبندگی پایین می باشد. بنابراین اولین ویژگی یک چسب سنگ بسیار باکیفیت، برخورداری از استحکام بالا برای اتصال سنگ است.

در واقع چسب‌های مورد استفاده در ساختمان سازی، بایستی که دارای گیرایی بالایی باشند. البته توجه به این موضوع نیز بسیار مهم است که میزان گیرایی در انواع چسب‌‌ سنگ‌ ، بر اساس ساختار آن ها با یکدیگر متفاوت است.

 

قابل استفاده در قسمت های مختلف ساختمان

یکی از نکات مهم در مورد چسب‌‌ سنگ‌ها ، این موضوع است که بایستی این نوع از چسب‌ها، برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان شامل محیط بیرونی و یا در داخل مناسب باشند.

برخی از چسب ها فقط برای استفاده در فضاهای داخلی مناسب می باشند، در حالی که برخی دیگر از چسب سنگ ها برای استفاده در محیط داخلی و فضای بیرونی از جمله نمای ساختمان نیر کارکرد مناسبی دارند.

بنابراین یک چسب خوب، حتما باید ترکیباتی داشته باشد که ضمن استفاده از آن در محیط های داخلی، برای استفاده در محیط های بیرونی نیز مناسب باشد.

نحوه استفاده از چسب سنگ چگونه است؟

اغلب چسب سنگ ها به صورت دو جزئی به بازار عرضه می شوند و در دو نوع بسته بندی تیوپی و سطلی موجود هستند. پیش از شروع کار از تهویه محل کار اطمینان حاصل کنید تا گازهایی که از چسب خارج می شود، مشکلی برای شما ایجاد نکند. برای استفاده از چسب سنگ، چندین مراحل وجود دارد که در ادامه پیرامون آن توضیحاتی را آورده ایم.

آماده سازی سطح مورد نظر

اولین قدم برای استفاده از چسب سنگ، آماده سازی سطح مورد نظر می باشد. به طوری که باید سطح مورد نظر از هر گونه آلودگی، گرد و غبار و هر گونه عاملی که میزان چسبندگی سطح مورد نظر را کاهش می دهد، پاک شود. با توجه به اینکه می توان از چسب سنگ‌ها بر روی سطوح مختلف استفاده کرد، بایستی قبل از استفاده از چسب سنگ، سطح مورد نظر را شامل بتن، فلز، چوب، شیشه، کاشی و … آماده نمود.

در صورتی که قصد استفاده از چسب سنگ را برای سطوح سیمانی دارید، حتما قبل از شروع کار، این سطح را چندین بار مرطوب کنید. همینطور سطوح گچی نیز باید ۲۴ ساعت قبل از شروع کار با استفاده از پرایمر پوشانده شوند.

جهت ایجاد اتصال محکم در چسباندن کاشی، لازم است که با استفاده از تیشه، بر روی سطح آن، ناهمواری هایی را ایجاد نمود. در صورتی که قصد استفاده از چسب سنگ برای سطوح آهنی را دارید، باید آهن را به اندازه ای که به رنگ نقره ای برسد، ساب دهید. در واقع اینگونه هر گونه لایه رنگی، روغن ضد زنگ، اکسید آهن و … از سطح آهن پاک می شوند.

 

آماده سازی چسب

پس از آماده کردن سطح مورد نظر، چسب را در داخل میکسر به خوبی مخلوط کنید. سپس هاردنر و یا سخت کننده را یک ربع پیش از اینکه بخواهید از مواد استفاده کنید، به ترکیب کار اضافه کنید. میزان هاردنر، یک درصد حجم چسب، مورد استفاده قرار می گیرد.

حال چسب آماده استفاده می باشد؛ می توانید سطح مورد نظر را با استفاده از فرچه کاملا تمیز کنید و بعد آن را با چسب بپوشانید و سپس سنگ ها را به آرامی بر روی سطج مورد نظر خود بچسبانید. پس از قرار دادن سنگ ها بر روی چسب، به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فرصت دارید تا آن ها را جا به جا کنید.

پس از اطمینان از جایگذاری صحیح سنگ ها، می توانید از چکش پلاستیکی استفاده کنید و بر روی سنگ ها ضربه بزنید تا کاملا به سطح بچسبند. در صورتی که میزانی از چسب سنگ بر روی سطوح چسبیده باشد، می توانید از تولوئن، استون و … برای پاک کردن آن از روی دست خود استفاده نمایید.

 

نسبت ترکیب اجزای چسب سنگ به یکدیگر

چسب های سنگ معمولا از دو جزء مجزا تشکیل می شوند که هر یک در قوطی هایی با رنگ های متفاوت بسته بندی می گردند. در نظر داشته باشید که نسبت اختلاط دو جزء با یکدیگر، یک به یک است که بایستی به میزان آن توجه شود.

توصیه می کنیم که برای برداشتن مواد از هر پارت، از کاردک های جداگانه ای استفاده کنید. همینطور جهت مخلوط کردن دو جزء با یکدیگر از کاردک تمیز و بدون آلودگی استفاده نمایید.

موضوع مهمی که در ارتباط با چسب سنگ وجود دارد، نحوه ترکیب مواد با یکدیگر می باشد. به طوری که پس از برداشتن میزان مشخصی از هر یک، لازم است که به صورت دایره ای مخلوط شوند تا در نهایت خمیر یکدست و یکنواختی ایجاد شود. حداکثر زمانی که باید برای مخلوط کردن دو جزء اختصاص دهید، سه دقیقه است. پس از گذشت این مدت زمان، چسب کارایی خود را از دست می دهد.

با این حال برخی موارد شامل شرایط ساخت، مدت زمان گیرایی، مدت زمان اجرای کار، زمان مورد نیاز برای خشک شدن کامل چسب و … با یکدیگر متفاوت است که برای اطلاع از آن ها می توانید به دستورات محصول خود مراجعه کنید.

 

نکات ضروری در استفاده از چسب سنگ های دوجزیی

از چسب سنگ های دو جزئی، علاوه بر چسباندن سنگ به سطوح مختلف، جهت تعمیرات سنگ شامل ترمیم، درزگیری، اتصال آهن به سیمان، اتصال سنگ های مصنوعی، چسباندن صفحات چند لایه ای به هم و … نیز استفاده می گردد.

لازم است اشاره کنیم که چسب سنگ‌ها دارای گیرایی بالایی هستند و به سرعت خشک می شوند. اما این موضوع برای چسب‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد و نمی توان از تمامی چسب سنگ‌ها، عملکرد و نتیجه یکسانی را انتظار داشت.

در پایان توصیه می کنیم که برای مخلوط کردن و استفاه از چسب سنگ‌های مختلف، به دستورالعمل محصول خود توجه داشته باشید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

از دیگر محصولات مگا استون به چسب کاشت بولت و چسب مخصوص سرامیک اشاره کرد

 

Mr100
Mr100

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋