صنعت تلکام امکانات جذابی را در حوزه B2B بهارمغان آورده است.
اگر صاحب کسبوکار هستید، مسلماً برای موفقیت خود و سازمانتان باید سراغ پیروی از روند ها یا الگوهای روز بروید. عقب ماندن از این روند ها یا به اصطلاح ترندها بهخصوص در زمینه ارتباطات میتواند به کسبوکارتان زیان برساند. مدیرهای موفق برای همکاریهای بین خود و مشتریان یا بینسازمانی از راهکارهای مدرن استفاده میکنند تا همزمان با بهبود نتایج، شاهد کاهش هزینهها نیز باشند. صنعت تلکام ترندهای مهمی را برای ارتباطات بهارمغان آورده که در ادامه این مطلب، شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.
پیشازاین در دیجیاتو، شما را با خدمات و محصولات صنعت تلکام در حوزه B2B آشنا کردیم. اگر صاحب کسبوکار هستید حتماً در مورد حوزه ارتباطات دیجیتال و تأثیرات آن در موفقیت سازمان خود آگاهی دارید. برندهای مختلف بخش قابلتوجهی از درآمد خود را به واسطه همین ارتباطات دیجیتال در دو بخش B2C و B2B کسب میکنند. همین موضوع باعث شده تا بخش قابلتوجه تمرکز مدیران روی موضوع ارتباطات دیجیتال متمرکز شود.
صنعت تلکام به توسعه ارتباطات B2B کمک شایانی کرده است. بازیگران بزرگ این صنعت، یعنی اپراتورهای موبایل، سرویسهای متنوعی را در اختیار مدیران قرار دادهاند. هرکدام از این سرویسها بهنحوی کاربردی هستند و میتوانند پازلی از پلههای موفقیت را برای سازمانها ایجاد کنند. پیروی از ترندهای روز B2B تلکام یکی از مهمترین قدمها برای موفقیت در سال جدید بهشمار میآید؛ اما دقیقاً ترندهای روز این حوزه چه چیزهایی هستند؟
فراگیری شبکه 5G طی سال جاری به بالاترین حد خود رسیده و نهتنها سازمانها، بلکه مشتریان عادی نیز به استفاده از سرویسهای 5G روی آوردهاند. گسترش جدیدترین نسل ارتباطی شبکه موبایل چه در جهان و چه در ایران، رشد ملموسی داشته است. باتوجه به تمام اینها، سال ۲۰۲۴ فرصتی استثنایی برای بهرهمندی از فواید 5G بهشمار میآید و مدیران نباید از همگام شدن با آن جا بمانند.
بهکارگیری شبکه 5G در ارتباطات سازمانی در بهبود سطح تعاملات بینسازمانی تأثیری ویژه دارد. با استفاده از اینترنت 5G، تأخیر به حداقل رسیده و سرعت بالای آن موجب برقراری باکیفیتتر ارتباط میشود.
خوشبختانه اپراتورهای موبایل در مناطق مختلف جهان به نسل جدید اینترنت اهمیت زیادی دادهاند و نقش محسوس این فناوری در تعاملات سازمانی را شاهد هستیم.
استفاده از شبکه 5G در ایران نیز رواج بیشتری پیدا کرده است. هماکنون تعداد زیادی از کسبوکارها برای تجربه بهتر در ارتباطات خود با مشتریانشان، به شبکه 5G متکی شدهاند. براساس آمارهای رسمی، تاکنون بیشاز ۱۰۰۰ سایت 5G در ایران راهاندازی شدهاند. در این بین، همراه اول و ایرانسل پیشگامان توسعه زیرساختهای این فناوری نوین در کشورمان بودهاند.
دیگر ترند مهم صنعت تلکام در ارتباطات B2B، ارائه اینترنت اشیاء (IoT) به کسبوکارها است. این فناوری با امکان اتصال و سازگاری مجموعه گسترده گجتهای و لوازم مختلف، کاربرد آنها را تا حد زیادی افزایش میدهد. با اینترنت اشیاء میتوانید اطلاعات مهم را بهسادگی از طریق اشیاء هوشمند انتقال دهید تا در زمان و انرژی صرفهجویی کنید.
صنعت تلکام در بخش اینترنت اشیاء پیشرفتی بارز داشته تا آنجا که این بخش یکی از نقاط قوت B2B میباشد؛ بنابراین اگر از دسته مدیران خوشفکر و مدرنپسند هستید، بهتر است به IoT هم توجه ویژهای داشته باشید. این فناوری در ایران هم رونق بیشتری پیدا کرده و امروزه، سازمانهای مختلفی برای ارتباطات بین دستگاهها و ماشینآلات خود از آن استفاده میکنند.
رایانش ابری از مهمترین فناوریهای روز دنیا است که نهتنها در کسبوکار، بلکه در بسیاری از حوزههای دیگر نیز کاربرد دارد. راهکار رایانش ابری مزایای ویژهای دارد که کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از آن، در حوزه B2Bمربوطه به موفقیت برسند. صنعت تلکام رایانش ابری را کاملاً جدی گرفته و همین منجر به پیشروی اپراتورهای موبایل در پردازشهای ابری شده است؛ اما رایانش ابری دقیقاً چیست؟
به پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات بر بستر فضای ابری، رایانش ابری گفته میشود. عملکرد رایانش ابری دقیقاً مانند استفاده از سرورها و رایانههای شخصی است؛ اما با رایانش ابری موانعی چون کمبود فضا، محدودیت بودجه و امنیت پایین از سر راه برداشته شدهاست. این فناوری با استفاده از سرورها و شبکههای پردازش اطلاعات آنلاین کار میکند. مزیت اصلی رایانش ابری، بهروز بودن و دردسر کم بهکارگیری آن در سازمان است. این فناوری با سایر ترندهای روز ارتباطات مانند شبکه 5G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء نیز ترکیب میشود؛ بنابراین توصیه میکنیم که به رایانش ابری توجه ویژهای داشته باشید.
امروزه بسیاری از برندهای موفق جهان از این نوع پردازش داده در پروسه تجارتهای سازمانی استفاده میکنند. اپراتورهای موبایل ایرانی هم پتانسیل بالای رایانش ابری را دستکم نگرفتهاند. همراه اول و ایرانسل بزرگترین ارائهدهندگان خدمات رایانش ابری هستند. برای مثال، همراه اول سرورهای رایانش ابری خود را در اختیار بسیاری از کسبوکارها قرار میدهد تا با پرداخت هزینهای معقول، از آن برای انجام امور سایبری خود استفاده کنند. این کار محدودیتهای پیشروی هر کسبوکاری را از بین میبرد.
درنهایت نوبت به یکی از محبوبترین ترندهای این روزها میرسد: هوش مصنوعی. کسبوکار و بیزنس سودهای فراوانی از هوش مصنوعی بهدست آورده است. همین اتفاق سبب شده تا هوش مصنوعی را یکی از مهمترین فاکتورهای ارتباطات سازمانی بدانیم. اپراتورهای موبایل صنعت تلکام به توسعه هوش مصنوعی اهمیت زیادی دادهاند و اکنون تحولات جدیدی در حال رخ دادن هستند.
هوش مصنوعی در تحقیقات و جمعآوری اطلاعات میدانی از سازمانهای مختلف، کاربرد ویژهای دارد. این فناوری گردآوری اطلاعات مهم برای موفقیت در کسبوکار را تا حد زیادی سهولت بخشیده است. ازطرفی نسلهای جدید هوش مصنوعی در ارائه مشاورههای حرفهای توانایی بهتری دارد. سرعت بالا و صرفهجویی در هزینه از سایر نقاط قوت هوش مصنوعی در بیزنس هستند. با پیشرفت فناوری ایران و سرمایهگذاریهای انجام شده در حوزه هوش مصنوعی، انتظار داریم که بازیگران صنعت تلکام نیز به توسعه هوش مصنوعی ورود جدی داشته باشند.
ترندهای سال ۲۰۲۴ حوزه تلکام و ارتباطات مواردی هستند که مدیران برای موفقیت برند خود، به آن نیاز اساسی دارند. استراتژی حرفهای بسیاری از مدیران شرکتهای جهانی مبتنی بر مواردی است که در این مطلب ذکر کردیم. تعداد بالایی از کسبوکارهای ایرانی نیز تا جای ممکن از این ترندها پیروی میکنند تا عملکرد مناسبی در زمینه کسبوکار داشته باشند. صنعت تلکام ایران نیز از بازار جهانی عقب نمانده و شاهد ارائه بسیاری از سرویسهای روز توسط آنها هستیم.
اپراتورهای ایرانی در این زمینه نیز تلاشهای زیادی انجام دادهاند تا بسیاری از ترندهای روز را برای سازمانهای ایرانی بهارمغان بیاورند. همراه اول از پیشگامان اصلی این محصولات در صنعت تلکام است که با ارائه بیشاز ۶۰ محصول، توانسته نیازهای بالای ۵۰ هزار شرکت را پوشش دهد. این اما تمام ماجرا نیست؛ زیرا همراه اول بهعنوان بزرگترین اپراتور موبایل خاورمیانه، سرمایهگذاری زیادی را در این زمینه انجام داده تا ترندهای روز تکنولوژی را برای مدیران ایرانی فراهم کند. ازاینرو، میتوانید به صفحه محصولات حوزه کسبوکار همراه اول نگاهی بیندازید.
پاسخ ها