در ابتدای راهاندازی یک کسب و کار، مهمترین قدم برای پیشرفت بیزینس، بازاریابی یا مارکتینگ است که در دنیا استانداردهایی برای آن در نظر گرفته شده و ایران هم از این قضیه مستثنی نیست.
فرض کنید کسب و کاری را راهاندازی کردهاید و میخواهید تبلیغاتی برای محصولات و خدمات خود به صورت آنلاین یا محیطی انجام دهید، بر این اساس شما در حال بازاریابی برای جذب مخاطب در جهت فروش محصولات و خدمات خود هستید.
بازاریابی عبارت است از مجموعهای از روشها و فرآیندها در جهت برقراری ارتباط و انتقال وسیع پیشنهادات ارزشمند به مشتریان کالا و خدمات، ذینفعان و جامعه مدنظر.
وقتی که تصمیم به ورود به بازار گرفتید و محصولات و خدماتتان را در معرض دید دیگران قرار دادید یعنی در حال بازاریابی هستید.
بسیاری از طرحهای تبلیغاتی حالا بسیار گران هستند. به جای صرف کردن میلیونها دلار پول برای آگهیهای تلویزیونی، بیلبوردها، مجلات و روزنامهها خیلی از برندها به سوی بازاریابی دیجیتال روی آرودهاند که به طور خاص «بازاریابی رسانههای اجتماعی» خوانده میشود.
امروز تبلیغکنندگان میدانند که نسل جوان سازندگان بسیاری از صنایع هستند و میتوانند روی نسلهای قدیمیتر از طریق برنامهها و سیستمهای رسانههای اجتماعی که از آنها استفاده میکنند، تأثیر بگذارد.
اقدامات بازاریابی شبکه های اجتماعی که در زیر به آنها میپردازیم بعضی از محبوبترین انتخابهای شرکتهای محلی و حتی بین المللی در ایران به شمار میروند.
آنها ممکن است همانند ستارههای تلویزیون و صفحهی نقرهای سینما شناخته شده نباشند، اما به دلیل اینکه هر روز در دنیای مجازی حضور دارند، با کاربران در ارتباط هستند و زندگی روزانهشان را به اشتراک میگذارند، بنابراین همه ابزار و وسایلی که این افراد استفاده میکنند را کاربران به شکل واقعی میبینند و به این ترتیب میتوانند اعتماد بسیاری را جلب کنند. بر این اساس این افراد به مبلغان گرانقیمت اما تاثیرگذاری تبدیل شدهاند.
امروزه اینفلوئنسرهای اینستاگرام توانایی تغییر ذهنیت کاربران و دنبالکنندگان خود را دارند؛ مثلا آنها را متقاعد کنند یک برند خاصی از تولیدکننده گوشی، لوازم آرایشی یا خوراکی را به جای برند دیگری انتخاب کنند و نیز فرهنگ مردم را به سوی گرایشهای جدید سوق دهند.
اینفلوئنسرها ممکن است بلاگرها، کمدینها، هنرمندان یا ورزشکاران باشند اما وجه اشتراک همه آنها این است که توانایی تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم روی دنبالکنندگان خود را دارند.
تا چند سال پیش فعالیت به عنوان اینفلوئنسر یا کسانی که دنبالکنندگان زیادی در شبکههای اجتماعی داشتند خیلی شناخته شده نبود و به روشی برای تبلیغ یا حتی درآمدزایی تبدیل نشده بود، اما حالا این افراد به مبلغان تاثیرگذاری تبدیل شدهاند و حتی روشهایی برای ارتباط با آنها و استفاده از این افراد برای تبلیغات محصولات یا خدمات ابداع شده است.
یکی از روشهای که میتوان برای تبلیغ کالا یا خدمات از اینفلوئنسرها بهره برد این است که برای آنها هدیه یا کالایی از محصولات خودتان جهت بررسی یا ریویو بفرستید.
یا اسپانسر عکسها، ویدیوها یا متن زیر پستهای آنها شوید.
همچنین میتوانید با آنها شریک شوید تا از محصولات و رقابتها بهره ببرید.
البته باید به این نکته هم توجه کرد که اگر میخواهید نتیجه دلخواهتان را بگیرید، باید مطمئن شوید اینفلوئنسری انتخاب کنید که دنبالکنندگانش همان کسانی باشند که بازار هدف شماست.
یک رویکرد جدید که بسیاری از شرکتها از آن استفاده میکنند این است که اینفلوئنسرها یا افراد مختلف با مخاطبان متفاوت را در یک کمپین جمع میکنند. البته این رویکرد ممکن است کمی گران باشد اما نتایج به احتمال زیاد رضایتبخش خواهد بود.
در رابطه با هزینهها و قیمت هر یک از آگهیها یا تبلیغاتی که این افراد برای شما انجام میدهند گاهی از صدها تا هزاران دلار شروع میشود و بسته به محبوبیت اینفلوئنسر، مدت زمان نمایش و میزان مشارکت متغیر است.
تلگرام به عنوان یک برنامه پیامرسانی ساده در ایران محسوب نمیشود، بلکه این برنامه به عنوان یک رسانه اجتماعی و سرگرمی برای ایرانیان به شمار میرود و کاربرد آن کمی با سایر پیامرسانها و نیز تعریف کاربری آن با دنیا متفاوت است. از آنجا که تلگرام در بازار ایران محبوب است، بسیاری از کانالها روز به روز دهها هزار پست از اخبار، شایعات مهم، اطلاعات بهداشتی و تناسب اندام، طنزها و شوخیها و غیره منتشر میکنند.
براساس تحقیقاتی که توسط بخش فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته، ایرانیان ۵ تا ۹ ساعت از طول روز را در دنیای مجازی صرف میکنند و به طور متوسط ۶۰ درصد از آنها برای اهداف سرگرمی از تلگرام بهره میبرند.
حتی گزارشها حاکی از آن است که کانالهای تلگرامی رکورد تعداد محتوای فارسی در اینترنت را در طول سال گذشته به نام خود ثبت کردند.
بر این اساس گزارش شده که هزاران کانال تلگرامی وجود دارد که محتوا تولید میکنند و درآمد زیادی را با فروش آگهی در میان پستهایشان به جیب میزنند.
معمولا، شما میتوانید پست تبلیغاتی خود را در کانال به صورت موقت به مدت ۲ ساعت یا بیشتر بارگذاری کنید حتی در صورتی که میخواهید این آگهی از کانال مورد نظر حذف نشود هزینه بیشتری بپردازید.
کانالهای ایرانی معمولا اخبار و محتواهای سرگرمی را با هزینههای مختلف به شکل میانگین برای دو ساعت به اشتراک میگذارند. بر این اساس اگر قصد دارید در این کانالها به معرفی محصولات، خدمات یا کسب و کار خود بپردازید میتوانید به کانال تلگرام کمپانی خود لینک دهید یا هزینه بیشتری برای افزایش تعداد کاربران کانال خود بپردازید.
در طول سه چهار سال گذشته، بسیاری از استودیوهای انیمیشن ایرانی شروع به ساختن کارتونهای کوتاه و خنده دار کردند که مسائل مربوط به جامعه را پوشش میدهد و به رویدادهای روزمره در کشور میپردازد.
این ویدیوها در صدها کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات منتشر شده و میلیونها نفر از هر اپیزودی دیدن میکنند.
این استودیوهای انیمیشن هزینه تبلیغات را بسته به طول ویدیو، کیفیت کار و تعداد ویدیوها مشخص میکنند. گاهی این انیمیشنها میتوانند هزینههای چند میلیون تومانی بسته به کمپین در بر داشته باشند.
وقتی تصمیم می گیرید که با بازاریابی رسانههای دیجیتال و اجتماعی اقدام به تبلیغ خدمات، محصول یا کسب و کار خود بپردازید، رویکردهای زیادی وجود دارد، اما مشخصه مهم این است که مخاطبان مورد نظرتان را بشناسید و اینکه چگونه میخواهید نظر آنها را جلب کنید و در نهایت محصول خود را ارایه دهید.
پاسخ ها