نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری خودایمنی چیست؟

بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری خود ایمنی چیست؟

 

جینسنگ، یکی از رایجترین داروهای گیاهی است که اغلب به عنوان یک داروی بدون نسخه برای رفع خستگی به فروش میرسد. جینسنگ پاناکس به عنوان یک داروی گیاهی از دیرباز در کشورهای شرق آسیا مانند کره، چین و ژاپن مورد استفاده قرار میگرفته است. از این گیاه برای درمان بیماریهای مختلف مانند بیماریهای قلبی عروقی، عصبی و اختلالات مربوط به سیستم ایمنی استفاده میشود.

 

ترکیبات فعال جینسنگ پاناکس شامل جینسنوزیدها، پلی ساکاریدها، پپتیدها، الکلهای پلی استیلنیک و اسیدهای چرب میباشد. اخیرا تاثیر تنظیمکننده سیستم ایمنی این گیاه دارویی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تاثیر جینسنگ بر کنترل انواع بیماریهای خود ایمنی می پردازیم.

 

بیماری خود ایمنی چیست؟

بیماری خود ایمنی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌ها و اعضای سالم بدن حمله می‌کند. به عبارت دیگر، در این بیماری، سیستم ایمنی به جای محافظت از بدن، به عنوان یک تهدید به شمار می‌آید و بافت‌های سالم را تخریب می‌کند. حداقل ۸۰ نوع بیماری خودایمنی وجود دارد و تقریباً هر عضوی از بدن میتواند درگیر این اختلال شود. برخی از بیماریهای خودایمنی شایع عبارتند از ام اس، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، کرون، سلیاک، کولیت زخمی، لوپوس و

 

علت ایجاد بیماری‌های خود ایمنی به طور کلی ناشناخته است. ترکیبی از استرس، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی می‌توانند باعث ایجاد یک بیماری خودایمنی شوند. متاسفانه بروز و شیوع بیماریهای خودایمنی به تدریج در جهان رو به افزایش است.

درمان بیماریهای خودایمنی بستگی به نوع و شدت آن دارد و شامل انواعی از داروها و سایر روش هاست که هدف آنها کنترل و تضعیف فعالیت نادرست سیستم ایمنی بدن است.

 

مطالعات متعددی نشان دادهاند که جینسنگ دارای خواص تعدیل کننده ایمنی میباشد؛ به این معنی که به طور بالقوه میتواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند و در نتیجه در کنترل و بهبود بیماریهای خودایمنی موثر واقع شود. در ادامه به بررسی تاثیر جینسنگ بر سه بیماری خودایمنی شایع میپردازیم.

 

جینسنگ و ام اس (ms)

ام اس یک بیماری خودایمنی در سیستم عصبی مرکزی است که در آن سیستم ایمنی به غلاف میلین سلولهای عصبی حمله کرده و باعث التهاب و تخریب آنها میشود. این بیماری بیش از ۲/۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار میدهد و منجر به از دست دادن عملکردهای حرکتی، اختلالات خلقی، اختلالات شناختی و سایر علائم عصبی میشود. این بیماری عمدتاً در افراد ۲۰ تا ۴۵ ساله و زنان رخ میدهد.

 

مطالعات نشان داده‌اند که جینسنگ و ترکیبات آن مانند جینسنوزیدها و پلی ساکاریدها اثرات پیشگیرانه و درمانی در بیماری ام اس دارند. به دلیل اثرات تنظیمکننده ایمنی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، جینسنگ را میتوان در درمان ام اس به عنوان یک استراتژی ایمونولوژیک مورد استفاده قرار داد.

 

مطالعات آزمایشگاهی بر روی موشها نشان دادهاند که جینسنگ قرمز کرهای موجب کاهش تعداد لنفوسیتهای T CD4 و سلولهای Th1 و TH17  و از طرفی دیگر‌ موجب افزایش تعداد سلولهای Treg در نخاع و غدد لنفاوی میشود؛ در نتیجه واکنشهای التهابی را کاهش میدهند. همچنین از طریق کاهش نفوذپذیری سد خونی مغزی منجر به کاهش ورود سلولهای ایمنی به دستگاه عصبی مرکزی میگردد. جالب توجه است که جنیسنوزید Rd (یکی از ترکیبات جینسنگ قرمز کرهای) سطح فاکتور رشد عصبی و فاکتور نوروتروپیک مشتق از مغز را در قشر مغز و نخاع افزایش میدهد و در نتیجه باعث آزاد شدن فاکتور رشد سیستم عصبی برای ترمیم و بازیابی آسیبهای ایجاد شده می‌شود.

 

از طرف دیگر درمان بیماران مبتلا به ام اس با جینسنگ قرمز کرهای می تواند خستگی را که یکی از شکایات شایع این بیماران است کاهش دهد و از این طریق، کیفیت زندگی آنها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

 

در مجموع، جینسنگ قرمز کرهای و اجزای آن اثرات مفیدی بر کنترل و بهبود بیماری ام اس دارند و مطالعات بالینی در مورد استفاده از جینسنگ برای ام اس نتایج امیدوارکنندهای را نشان دادهاند.

بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری خود ایمنی چیست؟

 

 

جینسنگ و بیماری التهابی روده (IBD)

 

بیماری کرون و کولیت زخمی، بیماریهای خود ایمنی مرتبط با دستگاه گوارش هستند. این دو بیماری در مجموع بیماری التهابی روده (IBD) نامیده میشوند. بیماری‌ کرون میتواند بر هر بخشی از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، تأثیر بگذارد، در حالی که کولیت زخمی عمدتاً روده بزرگ و راست روده را تحت تأثیر قرار میدهد. هر دو بیماری دارای چندین ویژگی بالینی مشترک هستند مانند درد شکمی، استفراغ، اسهال، خونریزی در مدفوع، گرفتگی شدید و اسپاسم عضلانی در ناحیه لگن، کاهش وزن، کم خونی و . عوامل مختلف محیطی، ژنتیکی، عفونی و ایمنی در مجموع در ایجاد این بیماری نقش دارند.

 

مطالعات اخیر تایید کردهاند که اجزای فعال جینسنگ پاناکس (جینسنوزیدها) دارای اثرات ضد التهابی و تعدیلکننده سیستم ایمنی در بیماریهای التهابی روده هستند. جینسنوزیدها در مهار انتقال سیگنال TLR4/NF-κB/NLRP، تنظیم بیان سیتوکینهای التهابی و القای بلوغ و تمایز سلولهای ایمنی برای تسکین آسیب التهابی در مخاط روده بزرگ نقش موثری ایفا میکنند. هدف از اثرات جینسنوزیدها بر تنظیم ایمنی و بازسازی اپیتلیال روده، تقویت عملکرد سد مخاطی روده است. از این رو، جینسنگ میتواند به عنوان یک داروی جدید امیدوارکننده برای پیشگیری و درمان IBD عمل کنند.

 

 

جینسنگ و آرتریت روماتوئید

 

آرتریت روماتوئید یکی از شایعترین بیماریهای خودایمنی و مزمن است که با تخریب مفاصل و التهاب سینوویوم مشخص میشود. این بیماری منجر به درد و تورم مفاصل و در طولانی مدت بدشکلی مفاصل میشود. اعتقاد بر این است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آرتریت روماتوئید نقش دارند. مکانیسم زمینهای شامل حمله سیستم ایمنی بدن (به عنوان مثال، فعال شدن لنفوسیت) به مفاصل است که منجر به پاسخ التهابی و ضخیم شدن کپسول مفصل، غضروف و استخوان زیرین میشود. میزان بروز آرتریت روماتوئید حدود ۱ درصد در سراسر جهان است و در زنان و افراد مسن شیوع بیشتری دارد. این بیماری بدون کنترل موثر می تواند کیفیت زندگی را به وضوح کاهش دهد.

 

در مطالعات متعددی گزارش شده است که مونومرهای مختلف جینسنوزید (ماده فعال جینسنگ) قادر به درمان آرتریت روماتوئید هستند. جینسنوزیدها شامل Rg1، Rg3، Rg5، Rb1، Rh2 و CK از نظر اثر درمانی بر آرتریت روماتوئید مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. هر شش جینسنوزید اثر درمانی خوبی نشان دادند. جینسنوزید CK موثرترین اثر درمانی را ارائه داد. این ماده میتواند به طور قابل توجهی موجب مهار تکثیر سلولهای التهابی شود و همچنین موجب القای آپوپتوز سلولهای RAW 264.7 و HUVEC گردد و به طور قابل توجهی تورم، قرمزی، اختلال عملکردی مفاصل و تغییرات پاتولوژیک را کاهش دهد. بعلاوه میتواند تعداد سلول CD8 + T را افزایش دهد تا پاسخ ایمنی را کاهش دهد، از طرفی تعداد سلولهای CD4 + T فعال شده و ماکروفاژهای M1 پیش التهابی را کاهش دهد، در نتیجه منجر به مهار ترشح سیتوکینهای پیش التهابی مانند TNF-α و IL-6 شود.

 

در مجموع جینسنگ قرمز کرهای و جینسنوزیدهای آن اثرات مطلوبی برای کنترل آرتریت روماتوئید نشان دادهاند.

جینسنگبهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری خود ایمنی از جمله ام اس، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و می‌باشد.

 

چرا سمانیک جینسنگ؟

سمانیک جینسنگ با استفاده از ماده اولیه (GINST 15) تولیدی شرکت کرهای Ilhwa فرموله گشته و توسط شرکت سمانیک سلامت گستر در اختیار مصرف کنندگان عزیز ایرانی قرار میگیرد تا از یک محصول با کیفیت متمایز و اثر بخشی متفاوت بهره برده و از طعم واقعی عصاره جینسنگ کره‌ای لذت ببرند. هر ساشه سمانیک جینسنگ محتوی سه گرم گرانول حاوی ۳۰۰ میلی گرم عصاره جینسنگ قرمز کره‌ای است.

بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری خود ایمنی چیست؟

این محصول دارای دو ویژگی میباشد:

  • در زمانی کمتر از بقیه محصولات ( ۲/۵ ساعت در برابر ۱۰ ساعت ) به جذب حداکثری می‌رسد و در واقع ۴ برابر سریع‌تر جذب می­شود.
  • میزان جذب آن ۱۵ برابر بیشتر از سایر عصارههای جینسنگ موجود در بازار دنیا میباشد.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به شیوع روزافزون بیماریهای خودایمنی در سراسر جهان و نقش این بیماریهای در کاهش کیفیت زندگی، احساس نیاز به روشهای درمانی موثر و کم عارضه بیش از پیش احساس میشود. مطالعات متعددی نشان دادهاند که جینسنگ قرمز کرهای با توجه به آثار ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و تعدیلکننده سیستم ایمنی میتواند در پیشگیری و درمان بیماریهای خودایمنی نقش موثری ایفا کند.

 

محقق: دکتر فاطمه موسوی

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋