آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

علائم بارداری دوقلو و چند قلو

علائم بارداری دو قلو و چند قلو

دوقلو یا چند قلو؟

بارداری یه معجزه است و زمانی که دو یا چند قلوی کوچک در راه باشن، این معجزه دوچندان می‌شه! اما چطور بفهمیم که دوقلو یا چند قلو باردار هستیم؟ درسته که سونوگرافی دقیق‌ترین روش برای تشخیص بارداری چند قلوئه، اما علائم اولیه‌ای هم وجود دارن که می‌تونن خبر از این بارداری خاص بدَن.

در این مطلب به بررسی علائم بارداری دو قلو و چند قلو می‌پردازیم تا اگه شما هم باردار هستین با آگاهی از این نشونه‌ها، احتمال بارداری چند قلو رو حدس بزنین.

دوقلو

چطور می‌شه دوقلو یا چند قلو داشت؟

دو حالت کلی برای این اتفاق وجود داره:

  • تقسیم سلولی: یه تخمک بارور شده بعد از لقاح به دو یا چند سلول تقسیم می‌شه که هر کدوم به یه جنین تبدیل می‌شن. این دوقلوها یا چند قلوها همسان هستن و ظاهرشون خیلی شبیه به همه.
  • لقاح چند تخمکی: دو یا چند تخمک جداگانه توسط دو یا چند اسپرم بارور می‌شن. این دوقلوها یا چند قلوها ناهمسان هستن و می‌تونن ظاهری متفاوت داشته باشن.

چه عواملی احتمال بارداری چند قلو رو زیاد می‌کنه؟

عواملی که می‌تونه احتمال بارداری چند قلو رو زیاد کنه به شرح زیره:

  • سابقه خانوادگی: اگه تو خانواده‌تون سابقه دوقلو یا چند قلو زایی وجود داشته باشه، شانس شما هم بیشتر می‌شه.
  • سن مادر: با افزایش سن زنان، احتمال آزاد شدن دو یا چند تخمک در هر سیکل قاعدگی بیشتر می‌شه.
  • بارداری با روش‌های کمک باروری: داروها و روش‌های کمک باروری مثل IVF می‌تونن احتمال بارداری چند قلو رو افزایش بدن.
  • نژاد: احتمال بارداری دوقلو در برخی نژادها مثل نژاد آفریقایی-آمریکایی بیشتره.
  • تعداد زایمان: زنانی که زایمان‌های قبلی داشتن، یه مقدار بیشتر در معرض بارداری چند قلو هستن.

علائم بارداری دو قلو و چند قلو :

علائم بارداری دو قلو و چند قلو به شرح زیره:

1. تهوع و استفراغ شدید: یکی از اولین و بارزترین علائم بارداری، تهوع صبحگاهه. اما در بارداری دوقلو یا چند قلو به دلیل افزایش سطح هورمون hCG، این حالت می‌تونه شدیدتر و طولانی‌تر باشه.

2. افزایش سریع وزن: اگه در ابتدای بارداری، وزن‌تون به سرعت در حال افزایشه، می‌تونه نشانه‌ای از علائم بارداری دو قلو و چند قلو باشه. البته به خاطر داشته باشین که این مورد به تنهایی کافی نیست و باید با سایر علائم سنجیده بشه.

3. بزرگ شدن سریع شکم: رشد رحم در بارداری چند قلو سریع‌تره و به همین دلیل، شکم مادر نیز زودتر بزرگ می‌شه.

4. احساس خستگی شدید: کمبود آهن و افزایش سطح هورمون‌ها در بارداری چند قلو، می‌تونه منجر به خستگی مفرط در مادر بشه.

5. دو یا چند ضربان قلب: در معاینات سونوگرافی، اگه پزشک دو یا چند ضربان قلب جداگانه رو تشخیص بده، علائم بارداری دو قلو و چند قلو تأیید می‌شه.

6. علائم دیگر: علائم دیگری مانند کمردرد، تکرر ادرار، تورم پاها، حساسیت سینه‌ها و تنگی نفس نیز می‌تونن در بارداری چند قلو شایع‌تر باشن.

بارداری دوقلویی

بعد از دیدن علائم بارداری دو قلو و چند قلو چه کار کنیم؟

خب، بالاخره فهمیدین که دوقلو یا چند قلو باردار هستین! ذوق کردین، درسته؟ یه عالمه سوال هم توی ذهن‌تون چرخ می‌زنه، چی کار باید بکنین، چطور مراقب خودتون و نی‌نی‌ها باشین؟

1. به دکترتون مراجعه کنین: اولین و مهم‌ترین کار، رفتن به دکتره. با سونوگرافی، علائم بارداری دو قلو و چند قلو تأیید می‌شه و دکتر راهنمایی‌های لازم رو بهتون می‌کنه.

2. مراقبت‌های دوران بارداری رو جدی بگیرین: بارداری چند قلو، یه بارداری خاصه و به مراقبت‌های بیشتری هم نیاز داره. باید بیشتر به دکتر مراجعه کنین، آزمایش‌های لازم رو انجام و رژیم غذایی و سبک زندگی‌تون رو تغییر بدین.

3. تغذیه‌تون رو تقویت کنین: شما دارین به جای یه نی‌نی به دو یا چند نی‌نی غذا می‌رسونین، پس باید ویتامین و مواد مغذی بیشتری دریافت کنین. با دکترتون صحبت کنین و یه برنامه غذایی مناسب برای دوران بارداری چند قلوتون اشین.

4. استراحت کافی داشته باشین: خستگی توی بارداری چند قلو خیلی بیشتره، پس حتما به اندازه کافی استراحت کنین. از فعالیت‌های سنگین خودداری کرده و بیشتر ریلکس کنین.

5. برای زایمان آماده بشین: زایمان دوقلو یا چند قلو ممکنه طبیعی یا سزارین باشه. با دکترتون در مورد نوع زایمان و آمادگی‌های لازم صحبت کنین.

6. از تجربیات دیگران درس بگیرین: با مادرانی که تجربه بارداری چند قلو داشتن صحبت کنین. گروه‌های زیادی توی فضای مجازی و دنیای واقعی هستن که می‌تونین از تجربیات و راهنمایی‌های اون‌ها استفاده کنین.

7. از نظر روحی آماده بشین: مادر شدن دوقلو یا چند قلو می‌تونه یه چالش بزرگ باشه، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی. خودتون رو برای سختی‌ها و چالش‌های پیش رو آماده کنین و از همسرتون، خونوادتون و دوستاتون کمک بگیرین.

مهم‌ترین چیز اینه که آرام باشین و از این دوران خاص لذت ببرین. به یاد داشته باشین که شما تنها نیستین و می‌تونین از پس هر چیزی بربیایین.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋