آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

علائم خطرناک در دوران بارداری

علائم خطرناک در دوران بارداری

علائم خطرناک در دوران بارداری

ما می‌توانیم علائم خطرناک در بارداری را تجربه کنیم که به سلامتی خود و جنین‌مان آسیب می‌زند. ما در اینجا به برخی از این علائم خطرناک و زمانی که آن‌ها ممکن است نشان ‌دهنده خطر باشند، اشاره می‌کنیم.

علائم خطرناک در بارداری.

خونریزی در بارداری:

ما می‌دانیم که خونریزی یکی از علائم خطرناک بارداری است. اگر در هر مرحله‌ای از بارداری خونریزی واضحی را مشاهده کردیم، بهتر است به سرعت به پزشک خود اطلاع دهیم. معمولاً در طول دوران بارداری خونریزی وجود ندارد و هر نوع خونریزی غیرطبیعی و خطرناک است. در هفته‌های ابتدایی بارداری ممکن است برخی از خونریزی‌ها رخ دهند که تنها به دلیل انقباض رحم و خونریزی لانه‌گزینی (به دلیل لانه‌گزینی جنین در رحم) اتفاق می‌افتد.

خونریزی‌هایی که توضیح دادیم، معمولاً به طور خودبه‌خود متوقف می‌شوند و به بارداری ما آسیبی نمی‌رسانند. اکثر خونریزی‌های جدی در نیمه اول بارداری به دلیل سقط جنین، حاملگی خارج از رحم یا زخم در دهانه رحم یا واژن ایجاد می‌شوند. همچنین، خونریزی‌های ماه‌های آخر بارداری ناشی از اختلالات جفتی بوده و علت برخی از آن‌ها هنوز مشخص نشده است. اغلب، این نوع خونریزی‌ها به دلیل عوارض جدی مانند جفت سرراهی، جدا شدن جفت یا زایمان زودرس رخ می‌دهند. لذا، خونریزی‌هایی که در ماه‌های آخر بارداری رخ می‌دهند، باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرند و باید به سرعت به پزشک مراجعه کنیم.

این مطلب نیز می‌تواند برای شما مفید باشد: علائم خطرناک در ماه‌های اول بارداری چیست؟

درد شدید شکمی:

هر بار که در دوران بارداری در ناحیه شکم‌مان یک درد ناگهانی و شدید را احساس کردیم باید خیلی مراقب خودمان باشیم؛ چرا که این درد می‌تواند یک مشکل جدی برای ما باشد. این درد می‌تواند نشآن‌های از مشکلات جدی مثل عفونت یا بارداری خارج از رحم باشد. اگر با وجود این درد، خونریزی واژن داشته و به هفته‌ی ۲۴ از بارداری نرسیده باشیم، ممکن است در حال تجربه نشانه‌های سقط جنین باشیم. پس اگر با درد شدید شکمی روبرو شدیم، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنیم.

کاهش فعالیت جنین:

به طور معمول، ما می‌بینیم که حرکات کودک گاهی اوقات افزایش و گاهی کاهش می‌یابد. از ماه چهارم یا پنجم بارداری، ما می‌توانیم این حرکات را احساس کنیم. در رحم، نوزاد باید 10-20 بار در 12 ساعت حرکت کند. اگر احساس می‌کنیم که جنین کمتر حرکت می‌کند یا حتی هیچ حرکتی ندارد، باید به پزشک خود اطلاع دهیم. کاهش فعالیت جنین ممکن است نشآن‌های از مشکلاتی در رشد جنین یا مشکلات پلاسنتا باشد.

ورم ناگهانی در بارداری:

اگر در هر مرحله‌ای از بارداری، بدن یا صورت ما به طور ناگهانی متورم شد و همراه با علائم خطرناک دیگری مانند سردرد شدید، تشنج، اختلال دید یا درد شدید شکمی همراه بود، باید به پزشک خود مراجعه کنیم. این ممکن است نشآن‌های از پره‌اکلامپسی (مسمومیت بارداری) باشد.

تغییرات در فشار خون:

اگر فشار خون ما به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد و با علائمی مانند سردرد شدید، تشنج، تاری دید، تنگی نفس و ورم مفاصل همراه بود، ممکن است این نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورت تجربه این علائم خطرناک، باید به پزشک خود مراجعه کنیم.

 

تغییرات در حرارت بدن:

اگر ما به علت بارداری دچار تب بالا یا تب پایین و لرزش شدید شویم، باید این شرایط را به پزشک متخصص خود اطلاع دهیم. این ممکن است نشآن‌های از عفونت باشد که برای بارداری خطرناک است.

تنگی نفس شدید در دوران بارداری:

اگر ما در بارداری تنگی نفس بیش از حد تجربه کنیم، این ممکن است نشآن‌های از مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، عفونت ریه یا کمبود آهن باشد. در صورت تجربه تنگی نفس شدید در هر مرحله‌ای از بارداری، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنیم.

تشنج در بارداری:

تشنج در بارداری ممکن است نشآن‌های از پره‌اکلامپسی باشد که یک مشکل جدی در هر مرحله‌ای از بارداری ماست. اگر ما در بارداری دچار تشنج شدیم، باید فوراً خود را به بیمارستان برسانیم یا با خدمات اورژانس تماس بگیریم.

افزایش غیرطبیعی ضربان قلب در بارداری:

اگر ما در هر مرحله‌ای از بارداری افزایش غیرطبیعی در ضربان قلب تجربه کردیم، این ممکن است یکی از علائم خطرناک باشد. البته، بسته به دلایل مرتبط، در برخی از مراحل بارداری ممکن است با خطرات بیشتری همراه باشیم. به طور کلی، افزایش غیرطبیعی ضربان قلب در هر مرحله‌ای از بارداری نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

در مراحل اولیه بارداری، ما می‌توانیم تجربه افزایش غیرطبیعی ضربان قلب را داشته باشیم که ممکن است نشانه مشکلات قلبی باشد. در مراحل بعدی بارداری، افزایش غیرطبیعی ضربان قلب می‌تواند به علت فشار اضافی روی قلب ناشی از رشد جنین، تغییرات هورمونی، استرس و فعالیت بدنی زیاد رخ دهد. همچنین، در برخی موارد، افزایش ضربان قلب ممکن است نشانه مشکلات قلبی احتمالی در خود جنین باشد.

باید توجه داشته باشیم که این موارد فقط چند نمونه از علائم خطرناک در بارداری ماست. ما نیز باید به خاطر داشته باشیم که در صورت بروز هرگونه علامت نگران کننده، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنیم تا به صورت کامل وضعیت ما و جنین‌مان ارزیابی شود و در صورت لزوم، درمان مناسب برای ما تجویز شود.

منبع:

drmetegungor

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋