آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن چیست؟

از نظر شیمیایی، پلی استایرن یک هیدروکربن با زنجیره بلند است که در آن مراکز کربن متغیر به گروه های فنیل (نامی که به بنزن حلقوی داده شده است) متصل می شود. فرمول شیمیایی پلی استایرن (n) C8H8 است. این ماده حاوی مول هایی از عناصر شیمیایی کربن و هیدروژن است.
خواص مواد با جذب کوتاه مدت واندروالس بین زنجیره های پلیمری تعیین می شود. از آنجایی که مولکول ها هیدروکربن های زنجیره بلندی هستند که از هزاران اتم تشکیل شده اند، نیروی جاذبه کلی بین مولکول ها زیاد است. با گرم شدن (یا تغییر شکل سریع به دلیل ترکیبی از خواص ویسکوالاستیک و عایق حرارتی)، زنجیرها منسجم تر می شوند و از کنار یکدیگر می لغزند. این شلی بین مولکولی (در مقابل نیروی بین مولکولی بالا ناشی از ماندگاری هیدروکربنی) به این ماده انعطاف پذیری و کشسانی می بخشد. توانایی سیستم برای تغییر شکل در دماهای بالاتر از دمای انتقال شیشه‌ای خود به پلی استایرن (و به طور کلی پلیمرهای ترموپلاستیک) اجازه می‌دهد تا به راحتی نرم شوند و هنگام گرم شدن، اشکال مختلفی ایجاد کنند.

ساندویچ پانل های پلی استایرن همچنین دارای خواص عایق صدا و حرارت هستند. اما در این زمینه نسبت به ساندویچ پانل های پلی اورتان ضعیف تر هستند. با این حال، باید در نظر داشته باشید که قیمت ساندویچ پانل پلی استایرن بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سایر انواع ساندویچ پانل است.
نکته اصلی این است که با وجود قیمت پایین، ساندویچ پانل های پلی استایرن در مقایسه با سایر محصولات سنتی مشابه، هنوز دارای مزایای بسیاری است. از مهمترین ویژگی های مثبت ساندویچ پانل پلی استایرن می توان به ضخامت و چگالی بالا، وزن سبک، سهولت در حمل و نقل و سرعت اجرا و مونتاژ بالا اشاره کرد.
ساندویچ پانل ها که از مصالح ساختمانی مدرن به شمار می روند با توجه به نوع هسته (لایه میانی) انواع مختلفی دارند. استفاده از فوم پلی استایرن (یونیلیت) منجر به تولید ساندویچ پانل پلی استایرن می شود. ساندویچ پانل پلی استایرن علاوه بر قیمت مقرون به صرفه به دلیل کاربردهای فراوان، همواره مورد توجه کارفرمایان در زمینه های مختلف ساختمانی و صنعتی قرار گرفته است.

پلی استایرن اولین بار در سال 1839 توسط ادوارد سیمون کشف شد که نمی دانست چه ماده ارزشمندی را کشف کرده است. تهیه و پلیمریزاسیون تجاری مونومر استایرن به سال 1934 برمی گردد، زمانی که داو توانست استایرن را از فرآورده های نفتی سنتز کرده و سپس آن را پلیمریزه کند. همزمان این روند در آلمان غربی مراحل خود را تکمیل می کند. تجربه به دست آمده از این محصول در طول جنگ جهانی دوم باعث شد تا پلی استایرن در سال های پس از جنگ نه تنها به عنوان یک عایق الکتریکی گران قیمت، بلکه به عنوان یک ترموپلاستیک، ارزان قیمت و با خواص خوب شناخته شود. با گذشت زمان و انتشار نظریه های مختلف (از جمله نظریه هرمان استودینگر در مورد پلیمر در سال 1922)، BASF سرانجام در اوایل دهه 1950 یک فرآیند دو مرحله ای برای تولید فوم پلی استایرن ایجاد کرد. در این فرآیند، مرحله اول شامل تهیه دانه های حاوی عامل کف کننده به طور همگن با پلیمریزاسیون سوسپانسیون مونومر استایرن است و در مرحله دوم، این ماده در قالب پردازش می شود. سهولت در تولید محصولات در شکل و اندازه دلخواه یکی از مزیت هایی است که منجر به توسعه این روش شده است. این محصول اولین بار در سال 1950 تولید شد.

 

پلی استایرن معمولی

پلی استایرن که به اختصار GPPS برای اهداف عمومی نامیده می شود، عموماً باید دارای خواصی مانند مقاومت در برابر حرارت خوب، استحکام ضربه خوب و سیالیت خوب در طول پردازش باشد. این پلی استایرن ها دارای خواص دی الکتریک و استحکام بالایی هستند، بنابراین به طور گسترده در کاربردهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. برند این محصول در بازار ایران کریستال می باشد.

 

توکن ها

برای تولید ظروف یکبار مصرف، وسایل الکترونیکی، بدنه ساعت، تلویزیون، رادیو، تجهیزات ورزشی، اسباب بازی، عایق سرما در یخچال، فریزر و لوازم خانگی.

 

پلی استایرن بادوام

این نوع پلی استایرن که به اختصار پلی استایرن ضربه ای بالا (HIPS) نامیده می شود، در برابر ضربه مقاوم است و به همین دلیل در ساخت ظروف و بدنه لوازم خانگی استفاده می شود. برند این ماده در بازار ایران Haimpack Mayba می باشد.

 

توکن ها

برای تولید عایق سرما و ظروف یکبار مصرف در بدنه لوازم ورزشی، اسباب بازی، یخچال، فریزر و لوازم خانگی

 

پلی استایرن منبسط شده (یونولیت)

مقاله اصلی: Unolith

این نوع پلی استایرن با علامت اختصاری پلی استایرن منبسط شده (EPS) نوعی پلیمر سفید رنگ است که یک عامل کف کننده به آن اضافه شده است. در ایران به یونولیت معروف است.

 

توکن ها

برای تولید بلوک های پلاستوفوم سقفی به عنوان عایق صدا و حرارت در ساختمان ها و فضاهای مختلف استفاده می شود.
عایق سرما در سردخانه ها و یخچال های صنعتی.
تولید انواع فوم بسته بندی و انواع یخچال و قمقمه.

 

ویژگی های بلوک سبک پلاستوفوم سقفی EPS

تولید بلوک فوم پلاستو سقفی
بلوک سقفی جدید از پلی استایرن منبسط شده ساخته شده و بهترین جایگزین برای بلوک های سیمانی و سفالی است.

 

ویژگی های بلوک سبک پلاستوفوم سقفی EPS

1- سبکی
2- سرعت و سهولت اجرای سقف
3- پایدار در برابر زلزله: به دلیل کاهش بار مرده در برابر زلزله پایدارتر است و در هنگام زلزله خراب نمی شود.
4- صرفه جویی در گچ و خاک: برای اولین بار شیارهایی در قسمت زیرین بلوک باز شده و زیر سقف قرار می گیرد.
5- صرفه جویی در سخت افزار: 22% تخفیف به ازای هر متر مربع.
6- شوک آور
7- حمل و نقل سریع و آسان
8- کاهش وزن 15 تن در 100 متر مربع
9- سرعت بالا در اعمال و کاهش هزینه های حقوق و دستمزد
10- صرفه جویی در تیرهای بتنی سقف به منظور تغییر فاصله مرکز تیر بتنی از 50 سانتی متر به حداقل 60 سانتی متر.

 

مجتمع های تولید کننده و محصولات

پلی استایرن منبسط شده در درجات مختلف
نمرات Unolith (EPS) به طور کلی به اندازه ذرات و نوع پوشش سطح بستگی دارد. البته گریدهای ویژه ای مانند آهسته سوز (F) و آنتی استاتیک نیز وجود دارد.

 

ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن

استفاده از "ساندویچ پانل" در ساخت و ساز در چند دهه اخیر افزایش یافته است. این سازه مقرون به صرفه، سبک وزن، ساخت و نصب آسان این پانل، توانایی عالی برای ایجاد مانعی برای سلامتی را فراهم می کند، ساندویچ پانل یک سازه سه لایه است. تراکم و دو لایه پوسته نازک متصل به دو طرف ساندویچ پانل هسته کوچک در جایی که ترکیبی از استحکام ساختاری بالا و سبکی مورد نیاز است استفاده می شود.

 

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها به دو دسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم می شوند. از نظر کارایی روی سقف و دیوار استفاده می شود. ساختار این نوع ساندویچ پانل ها فوم عایق پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ می باشد. و در هسته آن پشم شیشه و فوم XPS وجود دارد که با چسب سیلیکونی تزریق یا فشرده می شود. در اینجا ما در مورد فوم عایق پلی استایرن و خواص آن صحبت می کنیم.

 

فوم عایق پلی استایرن

این ماده از یک پلیمر آروماتیک مصنوعی ساخته شده است و مونومر استایرن است که به سه نوع موجود در حالت های معمولی، مقاوم و استنباطی یعنی Unolith تقسیم می شود.

 

ویژگی های پلی استایرن:

یکی از ویژگی های ساختار ساندویچ پانل این است که انعطاف پذیر و الاستیک است، زمانی که در معرض فشار حرارت قرار می گیرد نرم می شود و می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد، بنابراین توسعه یافته است.
پلی استایرن معمولی: ویژگی این نوع ساندویچ پانل مقاومت بالا در برابر حرارت و مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه می باشد و این نوع ساندویچ پانل نسبت به سایر فوم های ساندویچ پانل بسیار سبکتر است.
پلی استایرن مقاوم: با توجه به توسعه و مصرف زیاد این فوم، کارایی آن نیز تغییر کرده است و دوام آن را بسیار بیشتر از پلی استایرن معمولی کرده است. می توان آن را به مواد پلیمری دانه ای یا PS اضافه کرد.
قابلیت افزایش صدا تا 40 برابر را دارد.

یکی از مهمترین ویژگی های ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن آریا بارون قیمت مقرون به صرفه آن است. ساندویچ پانل های پلی استایرن با وجود کاربردهای فراوان جزو ارزان ترین ساندویچ پانل ها هستند.
ساندویچ پانل پلی استایرن وزن سبک و استحکام بالایی دارد. بنابراین ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولیدی از پلی استایرن می باشد. ساندویچ پانل پلی استایرن علاوه بر مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، دارای خواص ایمنی در برابر آتش بوده و غیر قابل اشتعال است.

 

قیمت ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن

ساندویچ پانل پلی استایرن ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سایر انواع ساندویچ پانل است. با توجه به اینکه ساندویچ پانل پلی استایرن دارای قابلیت های گسترده ای در انواع پوشش های سقف و دیوار می باشد.

 

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن

این مدل ساندویچ پانل بیشتر برای پوشش های صنعتی کاربرد دارد. ساندویچ پانل پلی استایرن قیمت پایین تری نسبت به سایر انواع ساندویچ پانل دارد. استحکام عایق هفت سانتی متری پلی استایرن معادل عایق ساندویچ پانل پلی اورتان پنج سانتی متری است.
همچنین این مدل مقره از مقاومت مکانیکی کمتری برخوردار است. چگالی طبیعی آن ده تا بیست کیلوگرم بر متر مکعب است.

 

مزایا و کاربرد ساندویچ پانل دیواری پلی استایرن

یکی از مهمترین مزایای آن مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت است. به دلیل همین ویژگی، این مواد پلیمری به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی و در ساخت بلوک های دیوار و سقف و پانل های سه بعدی استفاده می شود. از این سازه به عنوان عایق سرما در سردخانه ها، فریزرهای صنعتی و انواع یخ فروشی ها استفاده می شود.

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋