armico.seo

armico.seo

نیلینگ چیست؟

واژه نیل در انگلیسی به معنی میخ است و نیلینگ خاک به معنی میخ گذاری در خاک معنا می‌دهد. در این روش خاک به وسیله روش‌های خاص یک سازه نگهدارنده به منظور جلوگیری از ریزش دیواره‌های گودبرداری شده، کاربرد دارد. این روش از لغزش خاک جهت پایدارسازی گودبرداری‌هایی با عمق متوسط و زیاد جلوگیری می‌کند. روش نیلینگ به روش های مهارسازی انکراژ شبیه می‌باشد. روش انکراژ از جمله روش‌هایی است برای تثبیت گودبرداری عمرانی است. این دو روش شباهت‌های زیادی به هم دارند ولی روش نیلینگ نیازمند تجهیزات و امکانات و مصالح کمتری نسبت به روش انکراژ می‌باشد و نیز صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

مراحل انجام نیلینگ

زمانی که ما بخواهیم یک دیوار را با روش نیلینگ مسلح کنیم، در حقیقت نیرویی مقاوم را در برابر لغزش خاک ایجاد می‌کنیم. مزیت روش نیلینگ نسبت به سایر روش‌ها بسیار سریع بودن آن است. در اصل زمان در هر عملیات گودبرداری خیلی مهم است. وقتی میخواهیم نیل‌ها را در دیواره گودالی که تا عمق مورد نظرمان حفاری شده نصب کنیم با هماهنگی مهندسین خود این کار را در جاهایی که مشخص می‌کنند، انجام می‌دهیم. بعد از انجام حفاری نیل‌ها را در فضاهایی که از پیش تعیین شده، قرار می‌دهیم. فضای داخلی را دوغاب سیمان با فشار زیاد پر می‌کنیم که از زنگ زدگی و خوردگی میلگردها طی زمان طولانی جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود اتصال نیل و خاک را افزایش می‌دهد. بعد از نیل گذاری روی سطوح خاک یک مرحله شاتکریت روی آن سطح انجام می‌شود. شاتریک در اصل به فرآیند پاشش مصالح روی سطوح گفته می‌شود.

به طور کلی اگر بخواهیم مراحل نیل گذاری را به صورت خلاصه ارائه داد اینگونه است که اببتدا خاک برداری را تا قسمتی انجام می‌دهیم، سپس گمانه‌ها را حفاری کرده، نصب میلگرد و دوغاب ریزی، اجرای شاتکریت، تکرار مراحل و نصب دیوار حائل دایمی در کارگذاری نیلینگ موثر است.گ

حفاری

حفاری امروزه به وسیله دستگاه‌های ساخته شده انجام می‌شود. از جمله دستگاه‌هایی که در حفاری بسیار پر کاربرد است دستگاه حفاری دریل واگن است که شامل شش بخش می‌باشد. این دستگاه در دو نوع حفاری عمود زن و نیلینک تولید می شود. 

 

کاربرد این روش

روش نیلینگ کاربردهای زیادی در صنایع دارد که می‌توان از پایدار کردن دیواره‌های تونل های شهری و برون شهری، تثبیت سازه‌های زیر زمینی، پایدار ساختن سازه‌هایی که گودبرداری لازم دارند، ساخت ایستگاه‌های مترو و هر جایی که نیاز به گودبرداری دارد، استفاده کرد.

تجهیزات و دستگاه‌ای مورد نیاز نیلینگ

انتخاب صحیح تجهیزات و امکانات نقش مهمی در عمل نیلینگ دارد. برخی از تجهیزاتی که می‌توان نام برد، شامل کمپرسورهای هوا، دستگاه شاتکریت، دستگاه تزریق دوغاب، دستگاه زنراتور برق، دستگاه‌های حفاری و سایر تجهیزات می‌توان نام برد.

کلام آخر

در این مطلب سعی ما این بود به صورت خیلی مختصر و کوتاه در مورد سیستم پایدار سازی به روش نیلینگ صحبت کنیم. همچنین در مورد روش‌ انجام کار به صورت مختصر گفته شد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و مشاوره به سایت آرمیکو مراجعه نمایید.

 

armico.seo
armico.seo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋