
سوزوکی فرانکس در تست تصادف موسسه ANCAP، دچار شکست در نقطه اتصال کمربند ایمنی شد.
سوزوکی فرانکس یکی از خودروهای وارداتی بازار ایران است که همراه با سوزوکی ویتارا، جیمنی، بالنو و سیاز، خانواده محصولات سوزوکی در کشورمان را تشکیل میدهد. این خودرو بهتازگی مورد بررسی مؤسسه ایمنی استرالیا یا ANCAP قرار گرفت و نتایج آن فاجعهبار بود. سوزوکی فرانکس در تست تصادف انکپ استرالیا تنها یک ستاره ایمنی کسب کرد، موضوعی که باعث شد تا فروش این خودرو بهصورت موقت، متوقف شود.
سوزوکی فرانکس در تست تصادف مؤسسه ANCAP، دچار شکست در نقطه اتصال کمربند ایمنی شد. در نتیجه این نقص ایمنی بزرگ، فروش سوزوکی فرانکس بلافاصله در استرالیا متوقف شد. تولید این خودرو از اوایل ۲۰۲۳ در هند آغاز شده است. این مدل از ژوئیه امسال در نیوزیلند و استرالیا عرضه شده بود. هماکنون نسخههای مختلف این خودرو نیز با قیمت تقریبی سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار ایران حضور دارند.
بررسیهای انکپ استرالیا نشان داد که بدنه این خودرو مونتاژ هند بسیار ضعیف است. این خودرو یکی از پایینترین نمرات تاریخ تستهای تصادف ANCAP را کسب کرد. این خودرو در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال ۴۸ درصد و در بخش محافظت از سرنشینان کودک ۴۰ درصد نمره را دریافت کرد.
در تست تصادف از روبهرو، محافظت از قفسه سینه راننده سطح ضعیف را نشان داد. وضعیت برای کودکان بسیار خطرناکتر بود و احتمال آسیب کشنده به سر کودکان بسیار بالا گزارش شد. همچنین سرنشینان عقب نیز در برخورد از روبهرو، سطح خطر قرمز یا بحرانی را تجربه کردند. درنهایت نقطه اتصال کمربند ایمنی سرنشین عقب کنده شد و سر سرنشین عقب با پشتی صندلی جلو برخورد کرد. حتی اگر کمربند ایمنی پاره نمیشد، باز هم این خودرو یک ستاره ایمنی دریافت میکرد؛ چرا که فشار وارده بر آدمکهای تست بیش از حد مجاز بود.
این نخستین بار نیست که یک خودرو سوزوکی با چنین مشکلی روبهرو میشود. یک سال پیش نیز سوزوکی سوئیفت بهدلیل بدنه ضعیف خود، تنها یک ستاره ایمنی در تست تصادف ANCAP دریافت کرد.
تکرار این شکستها میتواند شهرت سوزوکی را در بازار استرالیا نابود کند. آمارها نشان میدهد که فروش سوزوکی طی ۱۱ ماه نخست امسال با ۲۷.۴ درصد کاهش، به ۱۴,۴۶۰ دستگاه رسیده است. تویوتا که رهبر بازار استرالیا محسوب میشود، در همین مدت بیش از ۲۲۱ هزار خودرو فروخته است.
پاسخ ها