یک سؤال برای مصرفکنندگان در بازارهای صادراتی چینیها وجود دارد: تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چیست؟
شرکت خودروسازی چری اخیراً فعالیت گستردهای در بازارهای صادراتی ازجمله ایران کرده است. این شرکت برندهای گوناگونی دارد که بیشتر آنها در کشورمان حضور دارند. 2 برند اصلی صادراتی چری درحالحاضر جیکو و اومودا هستند. خودروهای جیکو با برند لوکانو را ماموت خودرو به بازار ایران عرضه میکند اما خودروهای اومودا با مدیران خودرو و بهعنوان محصولات فونیکس به دست مشتریان ایرانی میرسند. یک سؤال برای مصرفکنندگان پیش میآید: تفاوت خودروهای جیکو و اومودا با خودروهای چری چیست؟
«روی مونوز»، مدیر ارشد بازرگانی اومودا – جیکو در استرالیا، به خبرگزاری کار اکسپرت گفته است: «این 2 برند مکمل یکدیگرند. اومودا بیشتر بر توسعه کراساوورهای اسپرت و شهری با طراحی کوپه و سقف شیبدار تمرکز دارد. از سوی دیگر جیکو کراساوورهای لوکس و مقاوم با قابلیتهای ماجراجویی را به مخاطبان خود ارائه میدهد.»
درحالحاضر برند جیکو 2 مدل شاسیبلند اصلی را برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته است. این خودروها به شرح زیر هستند:
جیکو J7: شاسیبلندی متوسط که رقیب ارزانتر تویوتا راو ۴ محسوب میشود. این خودرو در بازار استرالیا ۳۴ هزار و ۹۹۰ دلار قیمت دارد که ۵ هزار دلار گرانتر از قیمت پایه چری تیگو ۷ پرو است. لوکانو ۷ نیز در بازار ایران با قیمتی بالاتر نسبت به فونیکس تیگو ۷ پرومکس عرضه میشود.
جیکو J8: جیکو J8 که در بازار ایران با نام لوکانو ۸ یا لوکانو L8 شناخته میشود، شاسیبلند بزرگ پنجنفرهای است که رقیب ارزانتری کیا سورنتو محسوب میشود.
از سوی دیگر، برند اومودا 3 محصول دارد. نخستین محصول این برند چری اومودا ۵ است که با نام فونیکس FX در بازار ایران عرضه شده است. برادران بزرگتر این خودرو، اومودا C9 و اومودا C7، نیز در راهاند. شاسیبلندهای بزرگتر اومودا خودروهای میانرده و اسپرت محسوب میشوند.
چری در برخی بازارها همچون استرالیا، محصولات 2 برند اومودا و جیکو را ترکیبی و تحت برند اومودا – جیکو عرضه میکند. این تصمیم بخشی از استراتژی صادرات پیچیده چری است که سال ۲۰۲۳ تدوین شد. شرکت خودروسازی چینی چری سال ۲۰۲۴، بیش از یکمیلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به سراسر جهان صادر کرده است.
جتور (Jetour) و اکسید (Exeed): برندهایی که برای بازار خاورمیانه در نظر گرفته شدهاند. از بین تمام محصولات جتور، تاکنون جتور X70 در قالب فیدلیتی پرایم و پرستیژ به بازار ایران رسیده است. محصولات اکسید نیز با نام اکستریم در کشورمان عرضه میشوند.
تیگو (Tiggo): این نام برای شاسیبلندهای چری استفاده میشود؛ ازجمله تیگو ۵، تیگو ۷ و تیگو ۸. چری تصمیم گرفته تیگو را برندی مستقل برای بازار اروپا در نظر بگیرد.
لپاس (Lepas): برندی جدید است که در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال رونمایی شد. هنوز برنامه چری برای توسعه این برند و بازار هدف آن مشخص نیست.
چیری (Chirey): این نام شبیه برند اصلی شرکت، چری (Chery)، است. برند چیری برای خودروهای عرضهشده در بازار مکزیک استفاده میشود.
آیکار (iCar): برند آیکار برای خودروهای الکتریکی چری استفاده شده است. این برند در برخی بازارها با نام آیکور (iCaur) شناخته میشود.
درعینحال، خودروهای چری از برندهای جیکو و اومودا با نامهای متفاوتی در چین به فروش میرسند؛ برای مثال جیکو J7 یا همان لوکانو L7، با نام چری تنسو ۰۶ (Chery Tansuo 06) در چین به فروش میرسد. جیکو J8 یا همان لوکانو L8 نیز با نام چری تیگو ۹ در چین عرضه شده است. در سوی دیگر، نسخه جهانی چری تیگو ۹ که از سال جاری میلادی در بازارهای صادراتی عرضه میشود، نسبت به نسخه چینی متفاوت است.
به گفته مونوز، آنچه در بازار داخلی چین اتفاق میافتد با بازارهای خارج از کشور متفاوت است. برند جیکو میخواهد تجربه همزمان سواری لوکس و ماجراجویانه را در اختیار کاربر قرار بدهد. در این خودروها، امکاناتی مانند صندلیهای چرمی، سقف جیر، ماساژور صندلیها و بالشتک ساق پا را میبینیم که در خودروهای همرده کمتر دیده میشوند؛ به بیان دیگر، چری میخواهد خودروهای جیکو حس پرمیوم و لوکس را به مشتری القا کنند و از سوی دیگر اومودا برندی اسپرت و جوانپسند است.
به گفته مدیر شعبه استرالیا چری، خودروهای چری برای خانوادهها و مشتریان ساکن شهرها مناسباند. در سوی دیگر، خودروهای جیکو حس ماجراجویانه دارند و میتوانید با آنها به بیراههنوردی نیز بکنید. طراحی خودروها و مخاطبان آنها متفاوت است. البته فضای کافی برای توسعه محصولات هر ۲ برند نیز وجود دارد. خودروهای اومودا نیز برای جوانان مناسباند، افرادی که به خودروهای اسپرت علاقه دارند اما میخواهند خرید خود را با بودجهای کمتر انجام دهند.
پاسخ ها