امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مدیر عامل فناپ: چاره ای جز دیجیتال سازی و پذیرش انقلاب صنعتی چهارم نداریم

مدیرعامل فناپ: چاره‌ای جز دیجیتالی‌سازی و پذیرش انقلاب صنعتی چهارم نداریم

مدیرعامل فناپ با تأکید بر اهمیت انقلاب صنعتی چهارم، نسبت به عدم درک عمیق این تحول در جامعه ابراز نگرانی کرد.

مدیرعامل «فناپ»، با هشدار درباره عقب‌ماندن ایران از انقلاب صنعتی چهارم، راهکار را در دیجیتالی‌شدن سریع‌تر اقتصاد و صنایع دانست.

«شهاب جوانمردی» در قسمت بیست‌و‌چهارم پادکست «متاورس»، با تأکید بر ضرورت همگامی با تحولات دیجیتال جهانی، از عقب‌ماندگی ایران در این حوزه ابراز نگرانی کرد. او با اشاره به نقش کلیدی دیجیتالی‌سازی در تسریع توسعه کشور، بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش تأکید کرد.

جوانمردی با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال ایران در تولید ناخالص داخلی حدود ۷.۵ درصد است،‌ افزود: این رقم در مقایسه با سهم ۱۵ تا ۳۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP کشورهای توسعه‌یافته بسیار اندک است.

او گفت: «در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، صنایع مختلف به‌طورکامل با اقتصاد دیجیتال و صنعت ۴.۰ همگام شده‌اند اما در ایران، هنوز شاهد تحولات اساسی در ارکان اصلی صنایع نیستیم. برای رسیدن به سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد دیجیتال که یک هدف جهانی است، باید تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم.»

مدیرعامل فناپ با تأکید بر اهمیت انقلاب صنعتی چهارم، درباره درک‌نکردن عمیق این تحول در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: «انقلاب صنعتی چهارم نقطه‌‌عطفی بشر است که تاریخ بشری به قبل و بعد از آن تقسیم خواهد شد. متأسفانه بسیاری از افراد، چه سیاست‌گذاران چه فعالان اقتصادی، هنوز به عمق این تحول پی نبرده و اهمیت آن را دست کم می‌گیرند. اگر به این مسئله توجه نکنیم، از قطار پیشرفت جهانی جا خواهیم ماند.»

جوانمردی همچنین به ضرورت همگامی با روندهای جهانی اشاره کرد و افزود: «تفکر جزیره‌ای و جدا شدن از جامعه جهانی مانع بزرگی بر سر راه توسعه کشور است. ما نمی‌توانیم به‌تنهایی و بدون توجه به استانداردهای جهانی به رشد و توسعه پایدار دست پیدا کنیم. برای بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش سرانه درآمد، باید خود را با زنجیره ارزش جهانی هماهنگ کنیم. اگر دنیا به‌سمت دیجیتالی شدن و اتوماسیون پیش می‌رود، ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.»

وی با انتقاد از نگاه جداگانه به مسائل مختلف در کشور، گفت: «ذهن‌های ما باتوجه‌به شرایط چند سال اخیر کشورمان شکل گرفته است. این یعنی همه‌چیز را مجرد می‌بینیم و خود را جزو جامعه جهانی نمی‌دانیم. خیلی مهم نیست که ضریب فرآوری ما چقدر است؛ خیلی مهم نیست که وقتی یک معدن متروک می‌شود، برای حفاظت از محیط‌زیست چه کار باید بکنیم؛ خیلی مهم نیست که استانداردهای سلامت کارگر رعایت شود. متأسفانه ذهن ما مستقل شده علیه جریان جهانی. ما تا یک جایی می‌توانیم مستقل باشیم. به‌محض اینکه بخواهیم عضوی از جامعه جهانی باشیم، باید یک‌ سری استاندارد را رعایت کنیم.»

مدیرعامل فناپ به تفاوت سرعت وفق‌پذیری صنایع مختلف با صنعت ۴.۰ اشاره کرد و گفت سرعت تحول صنایع مختلف به‌سمت صنعت ۴.۰ یکسان نیست؛ برای مثال، صنعت رسانه به‌دلیل ماهیت پویا و ارتباط تنگاتنگ با فناوری‌های جدید، بسیار سریع‌تر از سایر صنایع به این تحول پاسخ داده است. امروزه رسانه‌های دیجیتال جایگزین رسانه‌های سنتی شده‌اند و فناوری‌های نوین نقش محوری در این صنعت ایفا می‌کنند.

از سوی دیگر، صنایعی مانند معدن به‌دلیل ماهیت سنتی و زیرساخت‌های قدیمی، روند دیجیتالی شدن کندتری دارند. اما این بدان معنا نیست که سایر صنایع مانند بیمه که در حوزه خدمات مالی فعالیت می‌کنند، باید این‌قدر در استفاده از فناوری‌های نوین کند باشند.

جوانمردی با اشاره به تجربه موفق شهری مانند شنزن در چین، بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های جامع برای تحول دیجیتال تأکید کرد. وی گفت: «در شنزن، بیش از ۶۰ درصد خودروها برقی هستند و این امر نتیجه سیاست‌گذاری‌های دقیق و ایجاد زیرساخت‌های لازم است؛ برای مثال، در این شهر، خرید خودروی دیزلی منوط به اسقاط خودروی فرسوده است. این نشان می‌دهد که تحول دیجیتال تنها به فناوری محدود نمی‌شود، بلکه نیازمند زیرساخت‌های قانونی، آموزشی و فرهنگی است.»

مدیرعامل فناپ با اشاره به شعارهای رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر عدالت آموزشی و توزیع عادلانه ثروت، نقش کلیدی دیجیتالی‌سازی در تحقق این اهداف را برجسته کرد. وی گفت: «امروزه برای رسیدن به عدالت آموزشی نیازمند ابزارها و روش‌های نوینی هستیم. دیجیتالی‌سازی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و به ما کمک کند تا به عدالت آموزشی دست پیدا کنیم.»

جوانمردی با اشاره به اهمیت یادگیری از تجربیات جهانی، بر ضرورت اجتناب از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و بدون مطالعه تأکید کرد. وی گفت: «در بسیاری از موارد، تصمیمات اشتباه و دیرهنگام، تبعات منفی بسیاری برای کشور داشته است. ما باید از تجربیات سایر کشورها درس بگیریم و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنیم.»

به گفته جوانمردی، درصورتی‌که به‌اندازه و با سرعت کافی با انقلاب صنعتی چهارم وفق‌پذیری نداشته باشیم، نسل‌های بعدی ما را قضاوت خواهند کرد. همچنین مدیرعامل فناپ از رویکرد مدیریت بحران به‌جای پیشگیری از بحران انتقاد کرد و گفت دولت و مردم در زندگی شخصی خود تبدیل به آتش‌نشان شده‌اند.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋