وضع تعرفههای سنگین بر واردات خودروهای چینی، باعث شده است تا شرکتهای خودروسازی چینی به دنبال راهکاری برای دور زدن قوانین باشند. خودروسازان چینی تصمیم گرفتهاند تا پیش از اجرایی شدن تعرفههای جدید، تعداد بسیار ...
وضع تعرفههای سنگین بر واردات خودروهای چینی، باعث شده است تا شرکتهای خودروسازی چینی به دنبال راهکاری برای دور زدن قوانین باشند. خودروسازان چینی تصمیم گرفتهاند تا پیش از اجرایی شدن تعرفههای جدید، تعداد بسیار زیادی خودرو را به بازار اروپا وارد کنند. بیوایدی، سایک و امجی طی ماه ژوئن هزاران خودرو برقی جدید را وارد انبارهای خود در اروپا کردهاند. این کار به آنها کمک میکند تا مدتی به فروش خودروهای ارزانقیمت خود ادامه دهند و از تعرفههای جدید فرار کنند.
تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی تا سقف 38 درصد نیز میرسد. در پاسخ به این اقدام، چینیها تصمیم گرفتند تا فروش خود را افزایش دهند. براساس آمارهای فروش خودرو در اروپا، چینیها طی ژوئن 2024 موفق شدند تا 11 درصد از بازار خودروهای برقی این قاره را در اختیار بگیرند. شرکتهای چینی برای ترغیب مشتریان به خرید خودروهای جدید، لیزینگهای جذاب، طرحها و تخفیفات بسیاری را در نظر گرفتهاند.
شرکت خودروسازی چینی سایک که مالک امجی است، یکی از بیشترین سطحهای تعرفه را دارد. کمیسیون اروپا در تحقیقات خود متوجه شد که سایک کمکهای مالی فراوانی را از دولت چین دریافت میکند. در نتیجه تعرفه واردات خودروهای سایک به قاره سبز، 38.1 درصد در نظر گرفته شد. در پاسخ به این اقدام، سایک 13366 دستگاه امجی الکتریکی را طی ماه ژوئن وارد نمایندگیها کرد. به گزارش بلومبرگ، 40 درصد از این خودروها توسط نمایندگی ثبت سفارش شدهاند و در واقع مسئولیت فروش آنها با نمایندگی است.
عوارض در نظر گرفته شده برای بیوایدی کمتر از سایک است و به حدود 17 درصد میرسد. انتظار میرود فروش بیوایدی در آلمان به دلیل مسابقات فوتبال قهرمانی اروپا تا حدودی نسبت به گذشته افزایش داشته باشد.
با این حال ترفند چینیها برای دور زدن تعرفههای جدید، نتایج کوتاهمدت خواهد داشت. طی ماههای آینده مشخص خواهد شد که خودروسازان چینی تا چه حد تحت تاثیر عوارض اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت. بعید به نظر میرسد پس از اعمال تعرفهها، خودروسازان چینی بتوانند به رشد فروشی که در گذشته تجربه کردهاند، ادامه دهند.
پاسخ ها