حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

خودروهای چینی در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تسلط پیدا کرده‌اند

خودروهای چینی در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی سلطه پیدا کرده‌اند

این تغییر در ترجیح مصرف‌کنندگان نه در اقتصادهای توسعه‌یافته بزرگ، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است.

نبرد اصلی بین خودروسازان سنتی و تولیدکنندگان چینی نه در اروپا یا ایالات متحده، بلکه در کشورهای درحال توسعه و کم‌درآمد در جریان است. خودروهای چینی به‌تدریج به گزینه‌ای جدی برای مشتریان در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب‌شرقی آسیا تبدیل شده‌اند.

درحالی‌که تیترهای خبری اغلب بر گسترش فعالیت خودروسازان چینی در اروپا تمرکز دارند، رقابت واقعی در بازارهای نوظهور درحال شکل‌گیری است.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق، قیمت رقابتی است. مصرف‌کنندگان در کشورهای درحال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساس‌تر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از رقبای اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی دارند. این اختلاف قیمت به‌ویژه در بخش خودروهای برقی قابل توجه است.

قربانیان اصلی رشد فروش خودروهای چینی

داده‌ها نشان می‌دهند که قربانیان اصلی رشد خودروسازان چینی برندهای معتبری مانند تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن؛ هیوندای و کیا از کره جنوبی؛ فیات، رنو و فولکس‌ واگن از اروپا و شورولت و فورد از آمریکا بوده‌اند.

این تغییر در ترجیح مصرف‌کنندگان نه در اقتصادهای توسعه‌یافته بزرگ، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است. درحالی‌که خودروسازان چینی همچنان حضور خود را در اروپا گسترش می‌دهند و تا آگوست ۲۰۲۵ به سهم بازار ۵ درصدی رسیده‌اند، حضور آن‌ها در کشورهایی مانند برزیل، تایلند و حتی استرالیا پررنگ‌تر است.

در برزیل، به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرویی آمریکای لاتین، سهم بازار برندهای چینی از ۶.۸ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است. مجموع فروش آن‌ها پس از فیات، فولکس‌ واگن و شورولت در رتبه چهارم قرار دارد.

خودروهای چینی

در استرالیا، یکی دیگر از بازارهای بزرگ، سهم آن‌ها تا سپتامبر ۲۰۲۵ به نزدیک ۱۷ درصد رسید. این رقم نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایش ۵.۳ درصدی داشته است.

در همین حال، خودروسازان سنتی درحال از دست دادن جایگاه خود در بسیاری از این بازارها هستند. برای مثال، در اوکراین، تویوتا و رنو جای خود را به بی‌وای‌دی داده‌اند. سهم بازار بی‌وای‌دی در اوکراین از ۳ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد در سال جاری رسیده است.

روند مشابهی در سراسر آمریکای لاتین و آسیا قابل مشاهده است. در شیلی، شورولت درحال از دست دادن سهم بازار به نفع گریت وال موتورز و چانگان است. بی‌وای‌دی وارد جمع ده برند برتر کلمبیا شده و فورد را کنار زده است. در سوی دیگر و در اندونزی، این برند به رتبه ششم رسیده است.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋