مدیرعامل «زرینپال» در یادداشتی به مناسبت دهسالگی دیجیاتو، محتوا و رسانه را عامل حرکت دنیای وب امروز دانسته است.
«مصطفی امیری»، مدیرعامل «زرینپال»، در یادداشتی به مناسبت دهسالگی دیجیاتو، محتوا و رسانه را عامل حرکت و دیجیاتو را نقطه امنِ بیان حرفها و احساسات در دنیای بزرگ و بیانتهای وبِ امروز دانسته است.
وب نسخه ۱٫۰ با متن آغاز شد. همانطور که نسل انسان برای ایجاد ارتباط، نظامهای معنایی را ساخت، زبان را ساخت و امروز، کلمهها رابطهسازِ بین ذهن انسانها هستند. من فکر میکنم با عبور از وب نسخه ۲٫۰ و ۳٫۰ و حتی با ظهور پدیدهای به نام هوش مصنوعی، کلمهها مهمترین ابزار ارتباطی انسانها هستند.
اگر امروز محصولات و سرویسهای توسعهدادهشده بر بستر وب، زندگی انسانهای جهان را تسهیل و کیفیت آن را بهتر میکنند، یادمان نمیرود که محصول ابتدایی پدیدهای با نام «وب» متن و کلمه بوده است. محصولی که امروز نیز اگر از آن غافل شویم، تمام آنچه برای بهبود زندگی نسل انسان توسعه میدهیم، بلااثر و بدون استفاده خواهد شد.
دنیای وب در هر مرحله از زیست خود، باوجود محصولات و خدماتی که ساکن لبه تکنولوژی آن هستند، بدون کلمهها و رسانههایی که محصولشان محتوای آنهاست، از حرکت باز میماند.
وب فارسی نیز همین مسیر را پیموده است. فضایی متنمحور که امروز بستر توسعه ابزارهای آنلاین شده است، اگر نقطه امنی برای بیان احساسات و حرفهای ذهنهایی که کنترلکننده کامپیوترها، موبایلها، گجتها و همین سرویسهای آنلاین هستند، نداشته باشد، کمی ترسناک و رباتگونه است.
دهه ۸۰ شمسی، قبل از اینکه سال ۱۳۸۹ محصولِ زرینپال را بر بستر وب بسازیم، مشغول توسعه سرویسهای مختلف ازجمله سرویس وبلاگنویسی بودیم؛ جایی که کلمات جاری میشدند و رابط انسانها با هم بودند. امروز نیز همچنان کلمهها و محتوا ارتباطدهنده سرویسها و محصولات آنلاین با انسانها است؛ چه از کانالهای ارتباطی خود آن سرویس چه از زبان رسانههای دیگر.
دیجیاتو همان نقطه امنِ بیان حرفها و احساسات در دنیای بزرگ و بیانتهای وبِ امروز است. جایی که کلمه است و هزاران حرف گفته و ناگفته؛ جایی که کلمه محصول است؛ جایی که ارتباطساز انسانها و محصولات است؛ جایی که فضای گفتمان است، درست زمانی که امیدی بر گفتمان و گفتگوی سازنده نیست.
وبِ فارسی نیازمند رسانههای اینچنینی است. گاهی نیاز است جای دیگری پیام شما را مطرح کند. برای من از کودکی تا همین امروز، اثربخشیِ شنیدن حرفی ثابت از زبان افراد مختلف، متفاوت بوده است. تأثیر کلمات رسانهای مثل دیجیاتو، بسیار متفاوت از تأثیر همان حرف از زبان خودمان یا رسانهای دیگر است.
برای ۱۰ سالگی دیجیاتو از صمیم قلب خوشحالم. خوشحالم که نسخه امروزِ وبِ فارسی، کسی چون دیجیاتو دارد که زنجیره ارتباطی و ارزشی خلق میکند که هموارکننده مصائب و گرفتاریهای آوارشده بر ساکنان آن است.
پاسخ ها