امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

نگاهی به تقویم نمایش انیمیشن در سال 2024

نگاهی به تقویم نمایش انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ سالی پربار برای دوست‌داران مدیوم انیمیشن

سال ۲۰۲۴ می‌رود که تبدیل به یک جشن ماندگار برای طرفداران انیمیشن بشود؛ وقتی که به تقویم نگاه می‌کنیم به نام‌هایی چون Lord of the Rings: The War of the Rhirrim، Inside Out 2 ،Wallace & Gormit: Vengeance Most Fowl و همچنین The Garfield Movie برمی‌خوریم. با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به سال پربار انیمیشن‌ها.

سال ۲۰۲۳، با وجود در بر داشتن چند اثر مهم برای دوست‌داران انیمیشن، از لحاظ کیفیتی واقعاً در وضیعت مناسبی نبود. از اتفاقات برتر سال گذشته می‌توان به انیمیشن The Super Mario Bros. Movie اشاره کرد که توانست به موفقیت اقتصادی بزرگی برسد و فروشی بیشتر از یک میلیارد دلار را در باکس آفیس ثبت کند. Nimona و Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem هم دو انیمیشن دیگری بودند که توانستند از سوی منتقدین و بینندگان بازخوردهای مثبتی دریافت کنند. همچنین شاهد انیمیشن‌هایی بودیم که از نظر زیبایی‌شناختی متنوع بودند و توانستند قدرت‌ مدیوم انیمیشن را به نحوی دیگر نشان بدهند؛ Blue Ginat و The First Slam Dunk از این نظر، عالی عمل کردند. هایائو میازاکی افسانه‌ای هم با The Boy and the Heron بازگشتی طوفانی داشت و یکی از کارهای دیدنی سال ۲۰۲۳ را به روی پرده سینما برد.

سال ۲۰۲۴ خوشبختانه از این نظر توانسته هم‌تراز و حتی بالاتر از سال قبل عمل کند و این در حالی‌ست که هنوز در اواسط سال هستیم! در نیمه‌ی دوم سال نیز فرانچایزهای بزرگ و انیمیشن‌های بزرگ‌سالانه‌ی مهمی قرار است منتشر شود. در ادامه‌ی مقاله نگاهی به عملکرد انیمیشن‌ها در سال جاری میلادی خواهیم انداخت و پس از آن به معرفی مهم‌ترین انیمیشن‌هایی که می‌توان منتظرشان بود، رجوع می‌کنیم.

Great Pretender Razbliuto

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
اثری بسیار پرانرژی که مثل یک جعبه مداد رنگی لرزان به‌نظر می‌رسد
کارگردانهیرو کابوراجی
صداگذارانیوکا کوماتسو، یاسوهیرو مامیا، یاسویوکی کاسه
تاریخ انتشار۹ ژانویه ۲۰۲۴
استودیوWIT Studio / Crunchyroll
امتیاز IMDB۶.۱

Great Pretender یکی از غافل‌گیری‌های انیمه‌ای در سال ۲۰۲۰ بود. اثری بسیار پرانرژی که مثل یک جعبه مداد رنگی لرزان به‌نظر می‌رسد و داستانش، سرگذشت افراد فریب‌کار و دغل‌بازی را روایت می‌کند که به دنبال مشاغل گنده هستند. تیم صداگذاری و شخصیت‌ها، متشکل از یک گروه بین‌المللی است که توانسته‌اند به خوبی شخصیت‌های پر از ایراد و مشکل این انیمیشن را روح ببخشند. پایان بندی این انیمیشن‌ هم با آهنگی از فردی مرکوری آراسته شده است. حال Great Pretender Razbulito را خواهیم داشت که یک شخصیت فریب‌کار جدید را دنبال می‌کند که می‌خواهد یک دزدی پر از هیجان را عملی کند و داستان بر مبنای او و گروهش پیش خواهد رفت.

Orion and the Dark

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
این انیمیشن همان سبک بصری دست‌سازی که از آثار کافمن انتظار داریم را به تصویر می‌کشد
کارگردانشان کارمتز
صداگذارانجیکوب ترمبلی، پل والتر هوزر، کالین هنکس
تاریخ انتشار ۲ فوریه ۲۰۲۴
استودیوDreamWorks / Netflix
امتیاز IMDB۶.۳

انیمیشن Orion and the Dark، یکی از سوپرایزهای نت‌فلیکس در رویداد Annecy سال ۲۰۲۳ بود. اثری که توسط چارلی کافمن نوشته شده است؛ کافمن را به دلیل سبک نویسندگی بسیار خاص و پیچیده‌اش می‌شناسیم که آثار فاخری چون Eternal Sunshine of the Spotless Mind و انیمیشن Anomalisa در سبک استاپ-موشن را در کارنامه‌ی خود دارد. انیمیشن جدید او، بر اساس کتاب اما یارلت با همین نام ساخته شده است و شاهد صداپیشگی جیکوب ترمبلی به عنوان پسر بچه‌ای خواهیم بود که از همه‌چیز ترس دارد؛ با Orion and the Dark به دل سفری خواهیم رفت که این بچه با ترس‌هایش روبرو می‌شود و با موجودات عجیب زیادی در این ماجراجویی آشنا می‌شویم. این انیمیشن همان سبک بصری دست‌سازی که از آثار کافمن انتظار داریم را به تصویر می‌کشد و موجودات آن شبیه به ماپت‌ها و کارهای ورنر هرتزوگ هستند. این انیمیشن با بازخوردهای نسبتاً مثبتی از سوی منتقدین و بینندگان روبرو شد.

The Tiger’s Apprentice

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
بعد از سال‌ها شاهد عرضه‌ی The Tiger Apprentice بودیم
کارگردانرامان هوی، یونگ دوک ژون، پل وتلینگ
صداگذارانهنری گولدینگ، برندون سوو هوو، لوسی لیو
تاریخ انتشار۲ فوریه ۲۰۲۴
استودیوParamount Animation / Paramount+
امتیاز IMDB۵.۷

پانزده سال پیش بود که Cartoon Network برای اولین بار اعلام کرد در حال ساخت یک اقتباس از The tiger’s Apprentice است و حالا بعد از این همه سال این انیمیشن منتشر شد. با وجود اینکه در ابتدا برای اکران در تئاترها در نظر گرفته شده بود اما نهایتاً کمپانی پارامونت عرضه‌ی انیمیشن The Tiger’s Apprentice را مستقیما به سرویس استریم Paramount+ برد. این انیمیشن توسط رامان هوی (کارگردان فیلم‌های Monster Hunt) کارگردانی شده و اقتباسی از کتاب لارنس یپ با نام مشابه است که در آن قصه‌ی یک پسر بچه‌ی چینی-آمریکایی را دنبال می‌کنیم که متوجه می‌شود از یک خاندان محافظان جادویی متولد شده. این پسر بچه که توسط یک ببر با قابلیت تغییر چهره در حال کارآموزی‌ست، باید جادوی الزامی برای محافظت از یک ققنوس باستانی را یاد بگیرد. تیم صداپیشگی این انیمیشن پر از ستاره است و نام‌هایی چون میشل یوه، ساندرا او، هنری گولدینگ، شری کولا و… در آن دیده می‌شود. The Tiger’s Apprentice با بازخوردهای متوسطی از سوی بینندگان و منتقدان روبرو شد.

Kung Fu Panda 4

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
جنگ‌جوی اژدها بازگشته است!
کارگردانمایک میچل، استفانی استین
صداگذارانجک بلک، آوکوافینا، وایولا دیویس
تاریخ انتشار۸ مارس ۲۰۲۴
استودیوDreamWorks / Universal
امتیاز IMDB۶.۳

جنگ‌جوی اژدها بازگشته است! پاندا کونگ‌فو کار یکی از بهترین سه گانه‌های انیمیشنی موجود می‌باشد که آن را با اکشن‌های کوریوگرافی شده، داستان‌های دلنشین و شخصیت‌های ماندگارش می‌شناسیم. برای چهارمین نسخه از این سری، پوی پاندا باید با بزرگ‌ترین چالش زندگی‌اش روبرو شود: بازنشستگی. پاندای کونگ فو کار 4، ما را به جایی می‌برد که پو در حال آموزش دادن جنگجوی اژدهای بعدی می‌باشد و خودش تبدیل به یک رهبر روحانی شده است؛ مطمئناً چنین زمینه‌ای می‌تواند منجر به سناریوهای خنده‌داری بشود. شخصیت‌های جدید توسط صداپیشگانی مثل وایولا دیویس، آکوافینا و که هوی کوان صداپیشگی می‌شوند تا گروه بازیگری این سری از آن چه که بود هم پرستاره‌تر بشود. کارگردانی نیز بر عهده‌ی مایک میچل است که او را با انیمیشن‌هایی چون Shrek Forever After و Sky High می‌شناسیم. Kung Fu Panda 4 هنگام عرضه در مقایسه با نسخه‌های قبلی این سری با بازخوردهای ضعیف‌تری روبرو شد.

The Garfield Movie

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
گارفیلد بازگشته تا باز هم در باکس آفیس بدرخشد!
کارگردانمارک دیندال
صداگذارانکریس پرت، ساموئل ال. جکسون، هانا ودینگهم
تاریخ انتشار۲۴ می ۲۰۲۴
استودیوDENG Animation / Sony Pictures
امتیاز IMDB۵.۸

کریس پرت ستاره‌ای است که به فیلم انیمیشنی جدید گارفیلد اضافه شده است و The Garfield Movie مطمئن شده که یکی از فیلم‌های موفق باکس آفیس سال ۲۰۲۴ باشد. تیم صداگذاری نیز مهیج، متنوع در عین حال عجیب به‌نظر می‌رسد و در میان افراد حاضر به نام‌هایی نظیر ساموئل ال. جکسون (در نقش ویک، پدر گارفیلد) و هاروی گیلن (در نقش اُدی، دوست صمیمی گارفیلد) که ستاره‌ی Puss in Boots: The Last Wish بود، برمی‌خوریم. استودیو DNEG Animation وظیفه‌ی ساخت انیمیشن‌ها و CGهای آن را برعهده داشته است که در کارنامه‌اش آثاری چون Ron’s Gone Wrong و Entergalactic دیده می‌شود که از نظر بصری واقعاً خیره‌کننده عمل کردند.

Chicken for Linda

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
انیمیشن Chicken for Linda پر از سکانس‌های مهیج خنده‌دار است
کارگردانسباستین لودنباخ، کیارا مالتا
صداگذارانملین لکرک، کلوتیلد هسم، لاتیتیا دوش
تاریخ انتشار۵ آپریل ۲۰۲۴
استودیوGKids
امتیاز IMDB۷.۱

این انیمیشن توسط زوج کیارا مالتا و سباستین لودنباخ کارگردانی شده و توانسته با طراحی‌های دست‌ساز شادابش در کنار کمدی موزیکال با طعم فرانسوی ایتالیایی که به نمایش می‌گذارد برنده‌ی جایزه‌ی Annecy Cristal سال ۲۰۲۳ و همچنین برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ داوران در Animation Is Film بشود. انیمیشن Chicken foe Linda اساساً درباره‌ی نقش حافظه و همچنین رابطه‌ی بین مادر و دختر است. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که پائوله (با صداگذاری کلوتیلد هسم) به اشتباه لیندای هشت ساله را تنبیه می‌کند و پس از آن سعی می‌کند با پختن غذای مخصوصی که از شوهرش برایش به یادگار مانده از دلش در بیاورد؛ این غذا صرفاً یک‌جور مرغ فلفلی و ادویه‌دار است. سپس متوجه می‌شویم که این تنها خاطره‌ایست که برای لیندا از پدرش باقی مانده، هر چند او جلوتر با استفاده از المان‌های رئالیسم جادویی وارد داستان می‌شود و این جای خالی را در خاطر لیندا پر می‌کند. همچنین گفتنی‌ست که انیمیشن Chicken for Linda پر از سکانس‌های مهیج خنده‌دار است که شاید مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها سکانسی باشد که در سوپر مارکت می‌خواهند طی یک تعقیب وحشیانه مرغی را بگیرند! این انیمیشن شاید در میان بینندگان نتوانست جا بیافتاد اما با یک نگاه به نقدها و جوایزی که کسب کرده می‌توان مطمئن بود که با اثری باکیفیت روبرو هستیم.

Thelma the Unicorn

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
انیمیشن Thelma the Unicorn اثری موزیکال درباره‌ی آرزوهاست
کارگردانجرد هس، لین وانگ
صداگذارانبریتانی هاوارد، ویل فورت، جان هدر
تاریخ انتشار۱۷ می ۲۰۲۴
استودیو Mikros Animation / Netflix
امتیاز IMDB۵.۸

این انیمیشن اقتباسی از سری کتاب‌های کودک آرون بلبی به نام The Bad Guys می‌باشد و در طول آن یک پونی کوچک مطرود را دنبال می‌کنیم که آرزوی تبدیل شدن به یک ستاره‌ی موسیقی را در سر دارد؛ او به یک‌باره تبدیل به یک اسب تک شاخ می‌شود وبه آرزویش هم می‌رسد. Thelma the Unicorn که توسط جرد هس و لین وانگ کارگردانی شده، کاملاً موزیکال است. انیمیشن سازی آن توسط Mikros Animation انجام شده و گروه صداگذاری آن شامل چهره‌هایی مثل ویل فورت و جرمین کلمن می‌باشد.

Haikyu!! The Dumpster Battle

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
نبرد والیبالیست‌ها!
کارگردانسوسومو میتسوناکا
صداگذارانایومو موراسه، کایتو ایشیکاوا، یوکی کاجی
تاریخ انتشار۳۱ می ۲۰۲۴
استودیوCrunchyroll / Sony Pictures / Production I. G
امتیاز IMDB۷.۸

انیمه‌ی Haikyu یکی از سری‌های انیمه‌ای برتر با محوریت ورزش والیبال بود که توانست سر و صدایی در ژاپن به پا کند و حالا به مناسبت ده سالگی این سری، شاهد Haikyu!! The Dumpster Battle هستیم که توسط Production I. G به مرحله‌ی تولید رسیده و توسط سوسومو میتسوناکا کارگردانی شده است. در این انیمه قصه‌ی رقابت بین کاراسونو و نکوما را بر روی پرده سینما دنبال خواهیم کرد. این انیمه در هنگام انتشار خود در ماه می میلادی با بازخوردهای مثبتی از سوی طرفداران قدیمی و منتقدان روبرو شد. اگر از عاشقان والیبال و انیمه هستید، نباید از دستش بدهید.

مطلب پیشنهادی
بهترین شخصیت های زن دنیای انیمیشن‌ها
از شاهدخت تا خلافکار
بهترین شخصیت های زن دنیای انیمیشن‌ها

Robot Dreams

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
انیمیشن Robot Dreams فوران خلاقیت است!
کارگردانپابلو برگر
صداگذاراناین انیمیشن صامت است!
تاریخ انتشار۳۱ می ۲۰۲۴
استودیوNEON
امتیاز IMDB۷.۶

انیمیشن Robot Dreams فوران خلاقیت است! این انیمیشن که توسط پابلو برگر ساخته شده، سال گذشته توانست خودش را در لیست نامزدهای بهترین انیمیشن سال جا بدهد و کمی بعد عرضه‌ی تئاتری کامل برایش در نظر گرفته شد. این انیمیشن صامت، روایتی مالیخولیایی از ماجراجویی‌های یک سگ و یک ربات را دنبال می‌کند که بخاطر شرایط آب و هوایی بینشان جدایی می‌افتد. این انیمیشن که شهر نیویورک را در بحبوبه‌ی دهه‌ی هشتاد میلادی به سبکی بسیار خاص به نمایش می‌گذارد، بازخوردهایی تماماً مثبت از سوی منتقدان و بینندگان دریافت کرد.

Inside Out 2

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
در این نسخه هم داستانی پیچیده و عمیقاً قابل ارتباط درباره‌ی مشکلات درونی در هنگام نوجوانی نشان داده می‌شود
کارگردانکسلی مان
صداگذارانایمی پولر، مایا هاوک، کنسینگتون تالمن
تاریخ انتشار۱۴ ژوئن ۲۰۲۴
استودیوPixar
امتیاز IMDB۷.۹

اولین نسخه‌ی Inside Out به هر طریقی که فکرش را بکنید یک موفقیت به حساب می‌آمد؛ از داستان فوق‌العاده بدیع و احساسی‌اش گرفته تا فروش میلیاردی در باکس آفیس تا دریافت بهترین بازخوردها از سوی طرفداران و منتقدان. بدین ترتیب، این انیمیشن توانست جایی مشخص و ثابت برای خود در میان برترین آثار ساخته شده توسط پیکسار باز کند. از نکات برجسته‌ی آن می‌توان به دنیای رنگارنگ و خیالی اشاره کرد که به ما نشان می‌داد داخل ذهن یک دختر نوجوان چه می‌گذرد و احساساتش به چه شکلی عمل می‌کنند. با قضاوت اینکه فیلم اول تا چه حد هوشیار عمل کرده بود، پیکسار با بسط دادن موضوع پیشین داستان Inside Out 2 را شکل داده است. در این نسخه هم داستانی پیچیده و عمیقاً قابل ارتباط درباره‌ی مشکلات درونی در هنگام نوجوانی نشان داده می‌شود و احساس «اضطراب» در مرکزیت آن قرار گرفته است. مایا هاوک شخصیت اضطراب را صداگذاری کرده و در حالی که میندی کلینگ و بیل هیدر از پروژه کنار رفته‌اند، لیزا لپیرا و تونی هیل دو چهره‌ی جدیدی هستند که برای صداگذاری شخصیت‌های «ترس» و «نفرت» جایگزین شده‌اند. Inside Out 2 شاید از دیدگاه منتقدان کمی افت کرده بود اما فروش خارق‌العاده‌ای که از خود به جا گذاشت (و هنوز هم ادامه دارد) نام آن را در میان پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ ثبت کرده است.

Ultraman: Rising

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
کن ساتو دوباره قرار است لباس الترامن را بر تن کند
کارگردانشنون تیندل، جان اوشیما
صداگذارانکریستوفر شان، تملین تومیتا، راب فوکوزاکی
تاریخ انتشار۱۴ ژوئن ۲۰۲۴
استودیوNetflix / Tsuburaya Productions / Industrial Light & Magic
امتیاز IMDB۷.۰

در ماه ژوئن شاهد بازسازی دوباره‌ی فرانچایز انیمه‌ی محبوب یعنی Ultraman بودیم که نقطه آغازی برای انیماتور کارکشته، شنون تیندل در عرصه‌ی کارگردانی هم به حساب می‌آمد. او را پیش‌تر برای طراحی انیمیشن‌های Lost Ollie، Kubo and the Two Strings می‌شناختیم که حالا با همکاری نت‌فلیکس، Tsuburaya Productions و Industrial Light & Magic برای خودش تجربه‌ی کارگردانی هم ثبت می‌کند. این انیمه‌ی بلند داستانی دلگرم کننده از ابرقهرمانی‌ست که باید بین کار و خانواده‌اش به یکجور بالانس برسد. شهر توکیو در محاصره‌ی حملات کایجویی قرار گرفته و فوق‌ستاره‌ی بیسبال، کن ساتو، به خانه برمی‌گردد تا لباس الترامن را با کوله‌ باری از احساسات دوباره بر تن کند اما زمانی که مسئولیت یک بچه کایجوی آتشین بر گردن ساتو می‌افتد همه چیز شکلی کاملاً متفاوت به خود می‌گیرد. شنون تیندل به خوبی توانسته هنر طراحی انیمیشن‌های ۲ بعدی خودش را در Ultraman: Rising به نمایش بگذارد که با دی‌ان‌ای کلی فرانچایز هم مطابقت دارد.

Blue Lock the Movie – Episode Nagi

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
با اولین فیلم بلند از انیمه‌ی Blue Lock همراه شوید
کارگردانشونسوکه ایشیکاوا
صداگذارانمونیوکی کنه‌شیرو، تاکو کیشیموتو، یوسوکه نومورا
تاریخ انتشار۲۸ ژوئن ۲۰۲۴
استودیوCrunchyroll / Sony Pictures
امتیاز IMDB۶.۹

این انیمه‌ی بلند، اولین فیلم بر اساس انیمه‌ی ورزشی Blue Lock می‌باشد و قصه‌ی یک پسر دبیرستانی به نام ناگی سیشیرو را دنبال می‌کند که متوجه می‌شود استعدادی نهفته در ورزش فوتبال دارد. تهیه‌ی این اثر بر عهده‌ی استودیو Eightbit بوده است و توسط شونسوکه ایشیکاوا کارگردانی شده.

Despicable Me 4

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
با وجود نفرت انگیز بودن، پس چرا طرفداران او را تا این حد دوست دارند؟
کارگردانکریس رناد، پاتریک دلاج
صداگذاراناستیو کارل، کریستن ویگ، پیر کافین
تاریخ انتشار۳ جولای ۲۰۲۴
استودیوIllumination / Universal

سری انیمیشن Despicable Me دوباره به روی صحنه آمده است و شاهد حضور پررنگ مینیون‌ها خواهیم بود؛ کن دائوریو که پای ثابت نویسندگی این فرانچایز بوده است در کنار خالق سریال The White Lotus یعنی مایک وایت، در اینجا هم فیلم‌نامه را نوشته‌اند که توسط کریس رناد کارگردانی شده است. شخصیت‌های جدیدی مثل گرو جونیور با صداگذاری استیو کارل و یک ویلن بلندپرواز به نام پاپی پرسکات با صداگذاری جویی کینگ هم اضافه شده‌اند. داستان از این قرار است که یک پلات انتقام برای گرو پرداخته شده است؛ دوست بچگی او یعنی مکسیم له‌مال به تازگی از زندان فرار کرده و با به دست آوردن قدرتی خاص از یک سوسک می‌خواهد گرو را از پا دربیاورد. انیمیشن Despicable Me 4 به‌زودی منتشر خواهد شد و با وجود بازخوردهای متوسط از سوی منتقدان، انتظارات بالایی از سوی طرفداران قدیمی این فرانچایز وجود دارد.

The Imaginary

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
تیمی قوی و کارکشته پشت انیمه‌ی The Imaginary هستند
کارگردانیوشیوکی موموسه
صداگذارانکوکورو ترادا، ریو سوزوکی، ساکورا اندو
تاریخ انتشارجولای ۲۰۲۴
استودیوNetflix / Studio Ponoc

انیمه‌ بلند The Imaginary، در واقع اقتباسی از رمان ای. اف هرولد با همین نام می‌باشد و توسط امیلی گروت طراحی شده است. در اینجا قصه‌ی آماندای نوجوان و دوست خیالی‌اش راجر را دنبال می‌کنیم که دنیایی جادویی پر از موجودات و مکان‌های سحرآمیز را کشف می‌کنند. این مکان توسط نیروهای اهریمنی مورد تهدید قرار می‌گیرد و در شُرف نابودی است. انیماتور قدیمی استودیو گیبلی یعنی یوشیوکی موموسه که آثاری چون Grave of the Fireflies در کارنامه‌اش دیده می‌شود، کارگردانی این انیمه را برعهده دارد. حضور Les Films du Poisson Rouge در پشت آن هم سبب شده که انیمیشن‌های دست‌ساز خلاقانه و تکنیک‌های بدیعی از نورپردازی و سایه‌پردازی را شاهد باشیم. بازخوردهای اولیه‌ی منتقدان نسبت به The Imaginary مثبت بوده است.

انیمیشن‌هایی که در ادامه‌ی سال شاهد حضورشان بر روی پرده‌ی سینما خواهیم بود:

Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
باب اسفنجی و دوستان در حال سفر توی ابرها!
کارگردانلیزا جانسون
صداگذارانکارولین لارنس، تام کنی، میستر لارنس
تاریخ انتشار۲ آگوست ۲۰۲۴
استودیوNetflix / Nickelodeon Movies

شهر بیکینی باتم و تمام ساکنانش به یکباره از دل اقیانوس برکنده می‌شوند و ما سفر سندی چیکس و باب اسفنجی شلوار مکعبی را به شهر تکزاس دنبال می‌کنیم تا جلوی یک نقشه‌ی وحشتناک که زندگی آن‌ها را به خطر می‌اندازد، بگیرند. مثل همیشه با کارولین لارنس و تام کنی به عنوان صداگذاران سندی و باب اسفنجی همراه خواهیم شد و سکان کارگردانی هم در دستان لیزا جانسون خواهد بود. خیلی از شخصیت‌های قدیمی و چند چهره‌ی جدید هم با Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie به روی پرده‌ی سینما خواهند رفت. اگر از طرفداران قدیمی باب اسفنجی و دنیای او هستید، حتماً گوش به زنگ این فیلم جدید مربوط به این سری، باشید.

Transformers One

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
آپتیموس پرایم و مگاترون، به عنوان دشمنان قسم خورده روبروی هم قرار خواهند گرفت
کارگردانجاش کولی
صداگذارانکریس همسورث، گابریل فراری، اریک پیرسون
تاریخ انتشار۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴
استودیوParamount Animation

انیمیشن Transformers One وظیفه‌ی خطیر برگرداندن داستان آپتیموس پرایم و مگاترون را به ریشه‌های خود دارد. در اینجا داستان تبدیل شدن آن‌ها از دوستان صمیمی به دشمنان قسم خورده را دنبال خواهیم کرد. داستان در شهر سایبرترون رخ خواهد داد که بطور خلاصه در فیلم‌های لایو اکشن دیده بودیم و فرصت زیادی برای سازندگان فراهم می‌کند که بتوانند بر جنبه‌های فرعی این دنیا هم مانور بدهند. کارگردانی این انیمیشن بر عهده‌ی جاش کالی خواهد بود که در کارنامه‌اش می‌توان به ساختن Toy Story 4 اشاره کرد. کریس همسورث هم ستاره‌ایست که در این انیمیشن به صداگذاری رهبر آینده‌ی آتوبات‌ها خواهد پرداخت.

The Wild Robot

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
ارتباط تکنولوژی و طبیعت در بستر ماجراجویی یک ربات و غاز به تصویر کشیده خواهد شد
کارگردانکریس سندرز
صداگذارانلوپیتا نیونگو، پدرو پاسکال، کاترین اُهارا
تاریخ انتشار۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴
استودیوDreamWorks / Universal

کریس سندرز که او را به عنوان کارگردانِ دوم انیمیشن‌هایی چون Lilo & Stitch و How to Train Your Dragon می‌شناسیم این بار به دریم‌ورکز بازگشته تا سکان هدایت The Wild Robot را به دست بگیرد؛ انیمیشنی که در واقع یکی از آثار مورد انتظار سال ۲۰۲۴ به حساب می‌آید و سر و صدای زیادی پیرامونش بوجود آمده است. مضمون کلی این انیمیشن ارتباط تکنولوژی و طبیعت است که در بستر داستانی جالبی پوشش داده خواهد شد؛ ماجرای کلی از کتاب مصور پیتر براون اقتباس شده و درباره‌ی رباتی به نام رز است که به ساحل جزیره‌ای ناشناخته پا می‌گذارد و باید به سفری که بر پایه‌ی بقا و اکتشاف است، برود. در این مسیر، یک جوجه غاز یتیم هم در کنارش خواهد بود که رز در قبالش احساس مسئولیت می‌کند. تیم صداگذاری The Wild Robot پر از نام‌های مشهور است؛ بازیگرانی چون پدرو پاسکال، لوپیتا نیونگو و مارک همیل در این لیست دیده می‌شود.

Piece By Piece

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
زندگی فرل ویلیامز از طریق سازه‌های لِگو به نمایش گذاشته خواهد شد
کارگردانمورگان نویل
صداگذارانفرل ویلیامز، مورگان نویل، کندریک لامار، جی زی، جاستین تیمبرلیک
تاریخ انتشار۱۱ اکتبر ۲۰۲۴
استودیوFocus Features

زندگی شخصیت فرهنگی مشهور، یعنی فرل ویلیامز از طریق سازه‌های لِگو به نمایش گذاشته خواهد شد و ما در این اثر انیمیشنی موزیکال، او و زندگی‌اش را خواهیم شناخت. تهیه کنندگی و کارگردانی Piece by Piece توسط مورگان نویل انجام می‌شود و تیم صداگذاری بسیار فاخری متشکل از چهره‌های مشهور موسیقی آمریکا مثل کندریک لامار، جاستین تیمبرلیک، جی زی و اسنوپ داگ، پشت این انیمیشن لِگویی خواهند بود.

Spellbound

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
ماجرای رهایی از طلسم و نفرین را با Spellbound دنبال خواهیم کرد
کارگردانویکی جنسن
صداگذارانریچل زیگلر، جان لیتگو، جنیفر لویس
تاریخ انتشار۲۲ نوامبر ۲۰۲۴
استودیوNetflix / Skydance animation

استودیو Skydance Animation قرار است که دومین انیمیشن خود را تحت ریاست جان لستر با همکاری نت‌فلیکس منتشر کند. Spellbound توسط ویکی جنسن که در کارنامه‌اش کار بر روی شرک هم دیده می‌شود، کارگردانی خواهد شد. این انیمیشن یک کمدی موزیکال درباره‌ی پرنسسی‌ست که می‌خواهد از یک نفرین خانمان‌سوز که والدینش را تبدیل به هیولاهایی بد شکل کرده است، رهایی یابد. تیم صداگذاری از ستارگانی چون ریچل زیگلر، نیکول کیدمن و خاویر باردم تشکیل شده است. همچنین گفتنی‌ست که موسیقی‌های اورجینال برای این انیمیشن ترتیب داده شده است که توسط آلن منکن اجرا خواهند شد.

Moana 2

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
موانا این بار می‌بایست با خطرهای ناشناخته‌ای روبرو بشود
کارگرداندیوید جی. دریک جونیور، جیسون هند، دانا لدو میلر
صداگذارانالی کاروالیو، دوین جانسون، الن تودیک
تاریخ انتشار۲۷ نوامبر ۲۰۲۴
استودیودیزنی

انیمیشن Moana 2 دنباله‌ای خواهد بود بر داستان موانای دوست داشتنی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و توانست طرفداران زیادی پیدا کند. ساخت این دنباله، کاملاً مجزا از اقتباس لایو-اکشنی که قرار است از موانا در سال ۲۰۲۵ ببینیم، خواهد بود. نسخه‌ی دوم موانا که به صورت طولانی‌تر بر روی سرویس Disney+ به نمایش درآمد، قرار است در تئاترها هم منتشر بشود و کارگردانی این نسخه بر عهده‌ی دیوید جی. دریک جونیور خواهد بود. اُلی کاروالیو و دوین جانسون برای صداگذاری دوباره‌ی شخصیت‌های موانا و مویی باز خواهند گشت و داستان این بار آن‌ها را به سفری دور و دراز به دل دریاهای اقیانوسیه می‌برد؛ جایی که موانا می‌بایست با خطرهای ناشناخته‌ای روبرو بشود. نویسندگان مدعی هستند که این یک ماجراجویی کم‌نظیر در فضایی ناشناخته و فراموش شده خواهد بود که با هرچه موانا پیش از این با آن روبرو شده، متفاوت است.

That Christmas

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
با That Christmas به دل ماجراهایی از خانواده، دوستان، عشق، تنهایی و اشتباهات خواهیم رفت
کارگردانسیمون اُتو
صداگذارانبیل نایی، برایان کاکس، ززی هی‌هورست
تاریخ انتشار دسامبر ۲۰۲۴
استودیوNetflix / Locksmith Animation

انیمیشن That Christmas که بر اساس سه گانه‌ی کتاب‌های کودک نوشته‌ی ریچارد کورتیس ساخته می‌شود، بیننده را قرار است که به دل ماجراهایی از خانواده، دوستان، عشق، تنهایی و اشتباهات ببرد. سیمون اوتو که او را به عنوان یک انیمیشن پرداز کارکشته می‌شناسیم، با این انیمیشن اولین کار کارگردانی خود را انجام خواهد داد. تیم صداگذاری هم شامل افرادی چون برایان کاکس، فیونا شاو، جودی ویتیکر و الکس‌مک‌کویین خواهد بود. آهنگ ساز فرانچایز How to Train Your Dragon یعنی جان پول هم در اینجا وظیفه‌ی ساخت موسیقی‌های اورجینال را برعهده دارد.

The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
ارباب حلقه‌های دو بُعدی
کارگردانکنجی کامیاما
صداگذارانبرایان کاکس، میراندا اُتو، لوریان اشبرن
تاریخ انتشار۱۳ دسامبر ۲۰۲۴
استودیوSola Entertainment / New Line Cinema

حداقل ده سال از آخرین باری که ارباب حلقه‌ها و دنیای میانه را بر روی پرده‌ی بزرگ سینما مشاهده کردیم، می‌گذرد. این‌ بار انیمیشن The War of the Rohirrim که توسط کنجی کامیاما کارگردانی شده است قصد دارد سری به این دنیای شیرین شدیداً فانتزی بزند و برای رسیدن به این مقصود ترکیب انیمیشن‌های دو بُعدی و داستان‌های فرعی‌تر ارباب حلقه‌ها را انتخاب کرده است. در اینجا قصه‌ی خاندان ائورل که شاهان روهان بوده‌اند روایت می‌شود و در مرکزیت خود دختر هلم همرهند را قرار داده است؛ فرزند یکی از چهره‌های افسانه‌ای این خاندان که نام دره‌ی هلم هم از او گرفته شده. پیش نمایشی که از انیمیشن The Lord of the Rings: The War of Rohirrim دیدیم، خاطرمان را جمع کرد که این انیمیشن از همان جنس فیلم‌های پیتر جکسون است؛ چرا که از آرشیوهای WETA بهره می‌برد و برای ساختن موسیقی‌های متن از آثار استفن گلگر استفاده خواهد کرد (کسی که ساخت موسیقی‌های سری The Hobbit نیز بر عهده‌اش بوده است). ساخته شدن و نمایش یک انیمیشن دو بُعدی در مقیاس عظیم، آن هم در دنیای میانه یک اتفاق روتین نیست و هر کسی که طرفدار آثار تالکین یا بطور کلی طرفدار دنیای انیمیشن‌هاست، می‌بایست برای این انیمیشن هیجان زده باشد.

Mufasa: The Lion King

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
یک فیلم لایو اکشن از شیر شاه که به ریشه‌های این داستان خواهد پرداخت
کارگردانبری جنکینز
صداگذارانآرون پیر، کلوین هریسون جونیور، ست روگن
تاریخ انتشار۲۰ دسامبر ۲۰۲۴
استودیوDisney

بری جنکینز (که او را با ساخت فیلم Moonlight به خاطر می‌آوریم) کارگردانی داستان موفاسا را بر عهده خواهد داشت. در این انیمیشن، تقلاهای این شخصیت (که توسط آرون پیر صداگذاری می‌شود) برای رشد و رسیدن به اشرافیت را دنبال خواهیم کرد که مشکلاتش با اِسکار (با صداگذاری کلوین هریسون جونیور) هم در همین بستر، روایت خواهد شد. انیمیشن Mufasa: The Lion King، در واقع یک پیش‌درآمد اورجینال از ریمیکی است که به تازگی از The Lion King ساخته شده بود و جان فاورو کارگردانی‌اش را بر عهده داشت. استودیو MPC بازگشته است تا با عملکردهای چشم‌گیر و انیمیشن کی‌فریم اختصاصی خود، باز هم بدرخشد. احتمالش زیاد است که دیزنی همانند نسخه بازسازی شده از The Lion King، این اثر را هم یک فیلم لایو-اکشن بنامد و آن را به عنوان یک فیلم انیمیشنی تبلیغ نکند.

بطور کلی در Mufasa: The Lion King شاهد ستینگ آفریقایی و جغرافیای ساوانا خواهیم بود. رفیکی به کیارا داستان پدربزرگش را می‌گوید و زوج تیمون و پومبا هر از چند گاهی خودی نشان می‌دهند. تیم تولید علاوه بر جنکینز، چهره‌هایی همچون جیمز لکستون به عنوان فیلم‌بردار، مارک فریدبرگ به عنوان طراح تولید و جوی مک‌میلون به عنوان ادیتور را هم خواهد داشت. تیم ساخت موسیقی نیز با حضور نیکولاس بریتل، هانس زیمر، فرل ویلیامز و لین-مانوئل میراندا، بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد.

Fixed

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
انیمیشن Fixed درباره‌ی سگ‌هاست
کارگردانگندی تارتاکوفسکی
صداگذارانادریس البا، کاترین هان، آدام دی‌وین
تاریخ انتشارسال ۲۰۲۴
استودیوSony Pictures Animation / New Line

گندی تارتاکوفسکی که پیش‌تر کارگردانی انیمیشن Primal را برعهده داشته بود، این‌بار با یک انیمیشن بزرگ‌سالانه‌ی دو بُعدی به صحنه بازخواهد گشت. انیمیشن Fixed درباره‌ی سگ‌هاست و از این نظر با استایل کاری Looney Tunes شباهت دارد. داستان پیرامون یک سگ نژاد بلو بلادهوند به نام بول (با صداگذاری آدام دی‌وین) روایت می‌شود که یک روز قبل از عقیم شدنش توسط دوستانش به خوش‌گذرانی دعوت شده است. او همچنین دلباخته‌ی سگ همسایه می‌باشد و قسمتی از داستان به این موضوع خواهد پرداخت. تیم صداگذاری چهره‌هایی همچون ادریس البا، فرد ارمیسن، بابی موینیهان و بک بنت را در خود جای داده است.

Flow

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
کارگردانگینتز زیلبالودیس
تاریخ انتشارسال ۲۰۲۴
استودیوSideshow / Janus Films

گینتس زیلبالودیس، کارگردان اهل کشور لاتویا با Flow موفق به آفرینش یک اثر چشم‌گیر در سبک ناتورالیسم صامت شده است. در اینجا ماجراجویی مشابه با داستان‌های انجیلی، با محوریت یک گربه‌ی سیاه را دنبال می‌کنیم که باید طغیان سیل را همراه با تعدادی حیوان دیگر بر روی یک قایق از سر بگذرانند و برای بقا به نزدیک‌ترین پناهگاه روی بیاورند. حیوانات دیگر حاضر در قایق عبارت‌اند از یک برگچه‌خوار، یک میمون پوزه‌دار، یک لک لک و یک سگ گولدن رتریور.

تیم ساخت انیمیشن و طراحی محیط‌ها (که در کشورهایی مثل فرانسه، بلژیک و لاتویا مستقر هستند) به خوبی توانسته سبکی خاص بیافریند و رفتار حیوانات را تجسم ببخشد؛ همه چیز در طراحی‌ها واقعاً نشانگر مهارت بالاست. انیمیشن Flow که ابتدا در مراسم کن اکران شد، بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد و جوایز متعددی هم نصیبش شد. طرفداران جدی‌تر مدیوم انیمیشن منتظر اکران کلی این اثر هستند و احتمال می‌رود که آن را در لیست نامزدهای اسکار هم ببینیم.

Ghost Cat Anzu

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
همه چیز در این انیمه، خبر از یک اثرخلاقانه می‌دهد
کارگردانیوکو کونو، نوبوهیرو یاماشیتا
صداگذارانمیرای موریاما، نائو گوتو، موئنتکا آئوکی
تاریخ انتشار۱۹ جولای ۲۰۲۴
استودیوGKids

انیمه Ghost Cat Anzu یک اثر فانتزی ژاپنی به کارگردانی یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا می‌باشد که داستان یک روحِ گربه را روایت می‌کند. او از یک دختر 11 ساله محافظت می‌کند که در خانه پدربزرگش در شهری دورافتاده و کوچک در ژاپن زندگی می‌کند؛ دخترکی که توسط پدر و خانواده‌اش رها شده. همه چیز در این انیمه، خبر از یک اثرخلاقانه می‌دهد که اگر به دنیای انیمه علاقه‌مند هستید بهتر است نگاهی به آن داشته باشید.

Overlord: The Sacred Kingdom

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
کارگرداننایوکی ایتو
تاریخ انتشارسال ۲۰۲۴
استودیوMadhouse

این عنوان، در واقع اولین فیلم بلند از فرانچایز بازی‌های فانتزی Overlord است که توسط استودیو Madhouse تولید خواهد شد و کارگردانی آن بر عهده نایوکی ایتو می‌باشد. روایت از پایان فصل چهارم ادامه خواهد یافت؛ جایی که مومونگا به بازی مورد علاقه‌اش منتقل می‌شود! اگر از طرفداران سری Overlord هستید، پس مطمئناً باید Overlord: The Sacred Kingdom را در لیست عناوین آینده خود جای بدهید.

The Colors Within

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
درون آدم‌ها چه رنگی است؟
کارگرداننائوکو یامادا
صداگذارانسیاو سوزوکاوا، آکاری تاکائیشی، تائیسی کیدو
تاریخ انتشار۳۰ آگوست ۲۰۲۴ (در ژاپن)
استودیوGKids

آخرین ساخته‌ی نائوکو یامادا، یک انیمه در سبک سن بلوغ (کامینگ آو ایج) خواهد بود که داستان دختری دبیرستانی به نام توتسوکو را روایت می‌کند. او می‌تواند رنگ درونی افراد را ببیند و از احساسات واقعی‌شان خبردار بشود. اگرچه که توتسوکو خودش نوازنده نیست اما با یک همکلاسی که به موسیقی علاقه دارد یک بند تشکیل می‌دهند. داستان با این زمینه پیگیری می‌شود. گفتنی است که انیمیشن‌های دست‌ساز انیمه‌ی The Colors Within توسط Science SARU ساخته شده‌اند که در کارنامه‌اش عناوینی چون Scott Pilgrim Takes Off و Inu-oh به چشم می‌خورد.

The Day the Earth Blew Up: A Looney Tunes Movie

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
دیدار دوباره با ماجراهای دافی و پورک!
کارگردانپیتر برونگارت
صداگذاراناریک بازا، کندی میلو، پیتر مک‌نیکول
تاریخ انتشارسال ۲۰۲۴
استودیوWarner Bros. Animation

دو شخصیت دافی داک و پورکی پیک (که هر دو توسط اریک بازا صداگذاری خواهند شد)، چهره‌های اصلی انیمیشن دو بعدی جدیدی خواهند بود که در سری Looney Tunes ساخته خواهد شد. کارگردانی The Day the Earth Blew Up بر عهده‌ی پیتر برون‌گارت است که پیش‌تر مدیر تولید Looney Tunes Cartoons هم بوده است و از دست‌ اندر کاران مهم این فرانچایز محسوب می‌شود. داستان این قسمت درباره‌ی اتفاقات جالب و عجیبی است که طی آن دافی و پورک یک نقشه‌ی حمله به زمین توسط بیگانگان را متوجه می‌شوند.

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl

نگاهی به تقویم عرضه‌ی انیمیشن‌‌ها در سال ۲۰۲۴
چه چیزی هیجان انگیزتر از دیدار دوباره با والاس و گرومیت؟
کارگرداننیک پارک، مرلین کراسینگهم
صداگذارانادجوا اندوه، دیان مورگان، ریس شیراسمیت
تاریخ انتشارسال ۲۰۲۴
استودیوAardman

برای تعطیلات آخر سال میلادی، قرار است شاهد بازگشت فرانچایز افسانه‌ای Wallace & Gromit باشیم؛ سری انیمیشن استاپ-موشن مشهوری که توسط استودیو Aardman خلق شده است. گرومیت در این نسخه‌ی جدید نگران ابتکار عمل‌های والاس و متکی بودن زیادی او به این ساخته‌ها می‌شود. در همین اثنا، والاس یک گنوم هوشمند طراحی می‌کند که می‌تواند ذهن مخصوص به خودش را توسعه بدهد. همین موضوع سنگ بنای اصلی داستان را قرار است که بسازد. در Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl، شاهد بازگشت ویلن پنگوئنی معروف یعنی فدرز مک‌گراو هم خواهیم بود که پیشتر در انیمیشن کوتاه The Wrong Trousers خوش درخشیده بود. باید اشاره کرده که کارگردانی این انیمیشن برعهده‌ی نیک پارک و مرلین کراسینگهم خواهد بود که خالق اولین انیمیشن این سری هم هستند.

جمع بندی

سال ۲۰۲۴، برای طرفداران انیمیشن به راستی که یک بزم حسابی است! تا به اینجای کار شاهد عرضه‌ی تعداد قابل احترامی از انیمیشن‌های موفق بوده‌ایم و زمانی که به لیست آثار مورد انتظار می‌اندازیم، در ادامه‌ی سال قرار است که این اوضاع بهتر هم بشود. تعدادی از استودیوهای بزرگ بهترین برگ‌های برنده‌ی خود را در سال ۲۰۲۴ رو خواهند کرد و تعدادی از فرانچایزهای شناخته شده به روی صحنه برمی‌گردند. همچنین، آثار خلاقانه، جدید و کوچک‌تر هم امسال فراوان خواهند بود. در طول متنی که خواندید، سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به اکثر انیمیشن‌هایی که در این بازه‌ی یک ساله بر روی پرده سینما خواهند رفت. امیدواریم که از سپری کردن این سال انیمیشنی پربار، لذت ببرید.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋