امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

چالش ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیت مکس در حرکت از تجارت اجتماعی به پذیرش مس

چالش‌ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیتمکس در حرکت از سوشال تریدینگ به‌سمت مس‌اداپشن

«احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل و «مجید قاقازانی»، مدیر بازاریابی و کوفاندر صرافی ارزدیجیتال بیتمکس، از تجربیات خود در سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ می‌گویند.

با افزایش رقابت و چالش‌های متعدد در صنعت کریپتو، شرکت‌ها نیازمند استراتژی‌های متنوع و انعطاف‌پذیری بیشتری هستند تا بتوانند با روند پویای این بازار همگام شوند. گفتگویی با آقایان قاضی‌زاده و قاقازانی، مدیران بیت‌مکس، نشان می‌دهد که چگونه این شرکت از تجربیات خود استفاده کرده و با چالش‌ها رو به رو شده تا استراتژی‌های جدیدی برای پیاده‌سازی و رشد در صنعت کریپتو ایران ایجاد کند.

آقای قاضی‌زاده، در گفتگویی که اسفند سال گذشته با دیجیاتو داشتید، یکی از اهداف خود را پیاده‌سازی «سوشال تریدینگ» و «کپی تریدینگ» در بیت‌مکس عنوان کردید. موضوعی که به کاربران این امکان را می‌داد تا به جای سرمایه‌گذاری بر روی یک توکن خاص، با مشاهده کارنامه شفاف معامله‌گران حرفه‌ای، بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. آیا در پیاده سازی این ایده موفق بودید؟ اگر نه چه چالش‌هایی باعث شد که از این ایده صرف نظر کنید؟

از ابتدا یکی از اهداف مهم بیتمکس ورود به بازارهای بکر و نیش مارکت‌های موجود در بازار بود که ایده و محصول سوشال تریدینگ یکی از این بخش‌ها در فضای ایران بود که تاکنون به‌درستی تارگت نشده است. اما پس از بررسی‌ها و توسعه‌هایی که در این زمینه انجام شد و محصول و فیچر ابتدایی که روی صرافی بیتمکس پیاده شد، متوجه شدیم در حال حاضر به‌دلیل فضای حاکم بر بازار کریپتو در ایران و نیز تاثیرات بازار خرسی (بازار کم رمق و ثابت) رفتن به سمت این محصول موفقیت‌آمیز نخواهد بود و بر این اساس یک چرخش (Pivot) به سمت کاربران متفاوت و بخش های کمتر دیده شده در بازار انجام دادیم. 

چالش‌ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیتمکس در حرکت از سوشال تریدینگ به‌سمت مس‌اداپشن

آقای قاقازانی، بیت‌مکس همزمان با شروع فعالیت خود، نسبت به جذب سرمایه از هولدینگ مکس اقدام کرد که خود زیرمجموعه‌ای از هولدینگ ماموت به حساب می‌آید. تجربه این همکاری را تا به اینجا چطور ارزیابی می‌کنید و آیا از پول هوشمندی که در اختیارتان قرار گرفت رضایت داشتید؟ آیا آن سطح از همکاری مد نظر شما با دیگر بازیگران پورتفولیو مکس مثل ازکی، پلاک یا دکترتو شکل گرفت؟

برای جواب به این سوال لازم است دو مدل همکاری تعریف شود، مدل اول که همکاری از جنس کمپین مشترک و فعالیت های بازاریابی و آفرهای بازاریابی است که به صورت مرتب بین شرکت‌ها در حال انجام است و بحث بعدی همکاری‌های استراتژیک است که در این موضوع در آینده بسیار نزدیک اخبار جدیدی از داخل هلدینگ مکس به گوش خواهد رسید و امیدواریم در بهار 1403 اتفاقاتی که مدتی است در حال برنامه‌ریزی برای آن‌ها هستیم، پیاده‌سازی و شروع شود.

در سالی که گذشت، صنعت کریپتو در ایران چالش‌های کمی را پشت سر نگذاشت. از ناتوانی برخی از صرافی‌ها در تسویه حساب با کاربرانشان گرفته تا محدودیت‌ها و سردرگمی‌های رگولاتور. با این تفاسیر وضعیت کنونی صنعت کریپتو در ایران را به چه شکل ارزیابی می‌کنید آقای قاضی‌زاده؟

خب مانند هر صنعت نوظهوری این صنعت نیز کمی‌ها و کاستی‌های فراوانی در دل خود دارد، البته به مرور و با افزایش دانش حاکمیت و برطرف شدن دغدغه‌های تکنولوژیک، شرایط به وضوح در حال بهبود است. صنعت کریپتو در جهان درحال عبور از بازار اولیه و «پذیرش گسترده» یا Mass Adaption هست که این موضوع در ایران نیز با سرعت مشابه‌ای درحال انجام است.

در نهایت فکر می‌کنید با وضعیت موجود امکان پذیرش گسترده یا Mass Adoption بیت‌کوین در ایران وجود دارد؟ اصولا این پذیرش گسترده به چه شکل اتفاق می‌افتد به نظر شما آقای قاقازانی ؟

Mass Adoption یا همان «پذیرش انبوه»، اساسا فرایند شناخت و پذیرش یک محصول و یا خدمت جدید در جامعه است. این اصطلاح عمدتاً در زمینه‌ محصولات نوآوری و فناوری به کار می‌رود و نشان‌دهنده‌ مرحله‌ای است که در آن یک محصول یا فناوری جدید از حالت نوپا و تجربی به یک استاندارد عمومی تبدیل می‌شود.

برای دستیابی به مس‌اداپشن، محصولات و فناوری‌ها جدید باید چالش‌های مختلفی از جمله در دسترس بودن، سادگی در استفاده، ارزش افزوده برای کاربران و موانع قانونی و تنظیمی (رگولاتوری) را پشت سر بگذارند. همچنین، قطعا آموزش و آگاهی عمومی نقش مهمی در تسریع پذیرش گسترده ایفا می‌کند.

چالش‌ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیتمکس در حرکت از سوشال تریدینگ به‌سمت مس‌اداپشن

مثال خیلی جالب و ملموس در مورد مراحل مس‌اداپشن در یک محصول، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و یا اینترنت است. این محصولات و فناوری‌ها در ابتدا به عنوان ابزارهایی تخصصی و با مصرف حداقلی مطرح شدند و بعد از مدتی و طی کردن مراحل پذیرش انبوه، در حال حاضر تبدیل به عضو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره شده‌اند.

اما درمورد آمارها، آمارها و ارقام در ایران نشان می‌دهند که  12 میلیون نفر و حدود 15٪ از کل جمعیت کشور، تجربه ورود و معامله در فضای کریپتو را داشته‌اند. همین آمارها در آمریکا به این ترتیب است: 46 میلیون آمریکایی به عنوان صاحبان بیت‌کوین شناخته می‌شوند که می‌شود حدودا 14٪ از جمعیت کل آمریکا!

آمارهای جهانی هم نشان داده که تعداد صاحبان رمزارز در سطح جهان 420 میلیون نفر و تعداد صاحبان بیت‌کوین در سطح جهان 219 میلیون نفر است. درصد صاحبان بیت‌کوین در سطح جهان 2.74٪ است.

درواقع مقایسه این آمارها، نشانگر این موضوع است که فرایند گسترش و پذیرش صنعت کریپتو در ایران، پابه‌پای کشورهای توسعه‌یافته در حال رشد است.

چالش‌ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیتمکس در حرکت از سوشال تریدینگ به‌سمت مس‌اداپشن

تیم مدیریت بیت‌مکس تشکیل شده از افراد باتجربه‌ای در صنعت کریپتو ایران است. فکر می‌کنید با این توضیحات بیت‌مکس چه نقشی در این پذیرش می‌تواند ایفا کند؟

قاقازانی: بله همانطور که اشاره کردید یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین نفرات صنعت کریپو‌کارنسی کشور هدایت بیتمکس را عهده‌دار است. باتوجه به این موضوع و همینطور اهمیتی که این شرکت به موضوع برندینگ در فضای کریپتو داده است، فعالیت‌هایی را در راستای رفرش برند انجام دادیم که از ابتدای سال 1403 شاهد آن خواهیم بود.

بیتمکس در بازاری که در حال گذار از مراحل اولیه خود در فضای «پذیرش انبوه» است، در حال ایجاد تغییراتی در فضای خود است تا به جامعه کاربران برای عبور از این دوران گذار، کمک کند. این تغییرات شامل تقویت تصویر برند برای ایجاد یک تصویر جدید و مدرن‌تر است که با ارزش‌ها و ویژگی‌های نوین شرکت و فضای کریپتو در ایران هم‌راستا باشد. ارتباط بهتر با مخاطبان هدف دوم ما از این تغییرات است. انعکاس پیشرفت و نوآوری و همچنین ساده‌سازی هرچه بیشتر در تکنولوژی و خدمات ارائه شده هم از اهداف ما برای ایجاد این تغییرات در رفرش برند بیتمکس است.

چالش‌ها و چرخش استراتژیک: تجربه بیتمکس در حرکت از سوشال تریدینگ به‌سمت مس‌اداپشن

در آینده منتظر ارائه چه امکاناتی از سمت بیت‌مکس باید باشیم؟

قاضی زاده: همانطور که در جایی از صحبت اشاره کردیم، تغییر رویکرد بیتمکس در جهت پذیرش انبوه و مس‌اداپشن در فضای کریپتو و محصولات آن در ایران است و باز همانطور که گفتیم در فضای پذیرش انبوه یک محصول، باید به سمت ساده‌‌تر و شفاف‌تر کردن هرچه بیشتر محصولات برویم تا استفاده عمومی‌تری از آن بشود. بیتمکس هم به همین دلیل قصد دارد به زودی همکاری‌های استراتژیکی با بازیگران بزرگ در صنعت فین‌تک انجام دهد که امیدواریم در بهار ۱۴۰۳ اخبار دقیق‌تر آن را منتشر کنیم.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋