در نخستین روزهای اسفند 1402، فرصتی برای خبرنگاران فراهم شد تا ملاقاتی کوتاه با فونیکس تیگو 7 پرو هیبریدی داشته باشند.
در نخستین روزهای اسفند 1402، فرصتی برای خبرنگاران فراهم شد تا ملاقاتی کوتاه با فونیکس تیگو 7 پرو هیبریدی داشته باشند. این خودرو طی ماههای آتی وارد بازار میشود و به عنوان محصولی کوچکتر و ارزانتر از تیگو 8 پرو هیبریدی شناخته خواهد شد. انتظار داریم تا نسخه پلاگین هیبریدی تیگو 7 پرو به دلیل قیمت پایینتر و عملکرد فنی قابل قبول، محبوبیت بسیاری بین علاقمندان داشته باشد. با دیجیاتو در ادامه مطلب همراه باشید.
تفاوتهای ظاهری میان تیگو 7 پرو هیبرید و نسخه درونسوز این خودرو محدود هستند. این خودرو هنوز هم یک تیگو 7 است و میتوان این ویژگی را از چهره آن تشخیص داد. چهره این خودرو به طور کامل با تیگو 7 پرومکس که نسخه قویتر این خودرو با موتور درونسوز محسوب میشود، یکسان است. البته طراحان سعی کردهاند با استفاده از خطوط آبیرنگ، ظاهر خودرو را مدرن جلوه دهند. رینگهای 18 اینچی خودرو نیز طرح جدیدی دارند تا هیبریدی بودن خودرو را نشان دهند. همچنین چراغهای جلو این خودرو به نوع LED تغییر کرده است تا نسبت به نسخه معمولی متمایز باشد.
تفاوتهای ظاهری تیگو 7 هیبریدی با نسخههای درونسوز در کابین کمرنگ هستند و به کنترلرهای سیستم هیبریدی خلاصه میشوند. کلاسترهای دوگانه 12.3 اینچی، پنل لمسی 8 اینچی سیستم تهویه و نورپردازی داخلی نیز به کابین تنوع میبخشند.
تیگو 7 پرو هیبرید همانند تیگو 8 پرو هیبریدی، از پیشرانه پلاگین هیبرید بهره میبرد. بنابراین موتور برقی در آن نقش اصلی پیشران را ایفا میکند و موتور درونسوز تنها به عنوان ژنراتور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته درگاه شارژ نیز برای باتری این خودروها در نظر گرفته است که در ایران چندان کاربردی نیست. با این حال یک تغییر بزرگ در تیگو 7 پرو هیبرید نسبت به تیگو 8 پرو e پلاس وجود دارد که باعث محبوبیت بیشتر این خودرو میشود. تیگو 7 پرو هیبرید دو موتور الکتریکی دارد و کراساووری قدرتمند محسوب میشود!
موتورهای برقی این خودرو در مجموع 88 اسببخار قدرت تولید میکنند. موتور بنزینی این خودرو نیز از نوع 1.5 لیتری توربوشاژر است که در طیف وسیعی از خودروهای امویام، چری و فونیکس در بازار ایران از جمله نسل نخست چری تیگو 7 مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه حداکثر 147 اسببخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. پیشرانه درونسوز تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید به کیفیت سوخت حساسیت کمی دارد و همین مساله باعث بهینه شدن آن در بلندمدت خواهد شد. مجموع راندمان خروجی تیگو 7 پرو هیبرید 235 اسببخار قدرت و 510 نیوتنمتر گشتاور است که ارقام قابل احترامی برای یک کراساوور کوچک به شمار میآیند.
گیربکس مخصوص خودروهای هیبریدی یا DHT در نسخه هیبریدی تیگو 7 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. حالات مختلف رانندگی برای این خودرو در نظر گرفته شدهاند. این خودرو میتواند با موتور بنزینی بدون دخالت موتورهای برقی، فقط با یک موتور برقی، با دو موتور برقی، با موتور درونسوز و یک موتور برقی و با هر سه موتور کار کند. برند حرکتی این خودرو در حالت تمام برقی نیز حداکثر 82 کیلومتر خواهد بود. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 7.4 ثانیه اعلام شده است.
بسیاری از ما به دلیل محدودیتهای بازار خودرو ایران، تجربه رانندگی با خودروهای هیبریدی را نداشتهایم. از این رو عدد 510 نیوتنمتر گشتاور، این احساس را به شما تلقین میکند که با یک شتابگیری خارقالعاده روبرو خواهید شد. با این حال چنین اتفاقی در تیگو 7 هیبریدی رخ نمیدهد. در حالت عملکرد اقتصادی و استاندارد، دریچه گاز واکنش عادی دارد. اما اگر حالت رانندگی را در مود اسپرت قرار دهید، شتاب و کشش قویتری را تجربه خواهید کرد.
هنگام حرکت در شهر، میتوانید از حالت تمام برقی استفاده کنید و از سکوت و آرامش خودرو لذت ببرید. به ویژه آنکه این خودرو هیچ صدای خارجی برای هشدار دادن تولید نمیکند و کاملا آرام است. عملکرد تیگو 7 هیبریدی در شهری نیز قابل قبول است و سیستم تعلیق آن سواری راحتی را برای سرنشینان فراهم میآورد. سیستم تعلیق این خودرو از ترکیب سامانه مک فرسون در جلو و چنداتصالی در عقب تشکیل شده است.
اگر با این خودرو به جاده بزنید، عملکرد آن بهبود مییابد. شتابگیری با فعالیت همزمان موتورها به طرز چشمگیری بهبود مییابد. کابین خودرو نیز در سرعتهای کمتر از 100 کیلومتر بسیار آرام و راحت است. همچنین به دلیل مرکز ثقل پایین، حرکات گهوارهای را در این کراساوور تجربه نخواهید کرد. البته عملکرد سیستم تعلیق تیگو 7 پرو هیبرید در جاده به اندازه مسیرهای شهری ایدهآل نیست. از آنجایی که با یک خودرو شاسی نردبانی مواجه نیستیم، به هیچ عنوان آفرود با این تیگو 7 هیبریدی توصیه نمیشود.
تصمیمگیری درباره ارزش خرید تیگو 7 هیبریدی، به قیمت آن بستگی دارد. در مورد تیگو 8 پرو e پلاس، دیدیم که این خودرو با قیمتی گرانتر از تیگو 8 پرومکس به معرض فروش گذاشته شد. بنابراین قیمت نسخه هیبریدی تیگو 7 پرو نیز از نسخه درونسوز آن بیشتر خواهد بود.
در صورتی که مدیران خودرو بتواند این کراساوور را با قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان به بازار عرضه کند، شانس موفقیت بالایی را برای این خودرو متصور خواهیم بود. عملکرد فنی این خودرو هنگام فعالیت همزمان سه موتور، میتواند تمامی کراساوورهای کوچک بازار را به چالش بکشد. همچنین سازگاری پیشرانه این خودرو با سوخت عرضه شده در کشور، باعث بهبود راندمان آن در بلندمدت میشود. علاوه برآن پکیج باتری خودروهای پلاگین هیبریدی کوچکتر از خودروهای برقی است؛ در نتیجه تعویض باتریهای این خودرو هزینه کمتری برای مشتریان خواهد داشت.
پاسخ ها