
تمام ایالتهای آمریکا ارسال پیام حین رانندگی را ممنوع اعلام کردهاند.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با انتشار پستی در ایکس اعلام کرده که مالکان خودروهای تسلا میتوانند با نسخه جدید نرمافزار کمکراننده این شرکت هنگام رانندگی پیام ارسال کنند. البته این کار در اکثر ایالتهای آمریکا غیرقانونی است.
ماجرا از آنجا شروع شد که یک کاربر متوجه شد نسخه جدید نرمافزار Full Self-Driving تسلا هنگام استفاده از گوشی در رانندگی، هشدار همیشگی را نمایش نمیدهد. ماسک در پاسخ نوشت که این آپدیت باتوجهبه وضعیت ترافیک اطراف ممکن است چنین اجازهای بدهد. ماسک توضیحات بیشتری ارائه نکرد و شرکت تسلا نیز تیم روابطعمومی فعال ندارد که بتواند اطلاعات تکمیلی بدهد.
بر اساس دادههای اداره آمار حملونقل آمریکا، در تقریباً همه ۵۰ ایالت این کشور پیام دادن هنگام رانندگی ممنوع است و حدود نیمی از ایالتها هرگونه استفاده دستی از تلفن همراه در هنگام رانندگی را غیرقانونی اعلام کردهاند.

با وجود هیاهوی دائمی ماسک، Full Self-Driving همچنان یک سیستم کمکراننده است و خودروهای تسلا را کاملاً خودران نمیکند. در نسخههای ابتدایی، رانندگان باید حتی هنگام فعال بودن Full Self-Driving دستهای خود را روی فرمان نگه میداشتند. این الزام بعدها حذف شد و رانندگان میتوانند دستهای خود را بردارند، بهشرط اینکه دوربین داخل کابین تشخیص دهد که همچنان به جاده توجه دارند.
اداره ملی ایمنی راههای آمریکا پس از آنکه بیش از ۵۰ گزارش از عبور خودروهای تسلا از چراغقرمز یا ورود به لاین اشتباه دریافت کرد، تحقیقات خود درباره نرمافزار Full Self-Driving تسلا را آغاز کرده است. این نهاد همچنین در حال بررسی تصادفهای گزارششده در شرایط دید کم مرتبط با Full Self-Driving است.
تسلا همچنین در آستانه پایان یک نبرد حقوقی با اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا بر سر بر سر شیوه بازاریابی Full Self-Driving و نسخه ضعیفتر آن یعنی Autopilot است. این نهاد در کالیفرنیا تسلا را متهم کرده که سالها مشتریان را گمراه نموده و این تصور را ایجاد کرده که خودروهایشان میتوانند کاملاً خودران حرکت کنند.
پاسخ ها