امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی وجود داشت. واردات خودروهای فرسوده از مبادی داخلی

امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی فراهم شد؛ واردات خودروهای دست‌دوم از منابع داخلی

امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی با تصویب آیین‌نامه اجرایی تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خودروهای مناطق آزاد مهیا شده است.

براساس اعلام «علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت، خودروهای مناطق آزاد امکان دریافت پلاک ملی را دارند. امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی با تصویب آیین‌نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خودروهای مناطق آزاد مهیا شده است.

همچنین بخوانید: واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام می‌شود؛ گام‌های کند تعادل بازار

براساس تبصره فوق، خودرو‌هایی که تا زمان ابلاغ آیین‌نامه در مناطق آزاد وارد شده‌ و جزو خودرو‌های ممنوعه نبوده‌اند، امکان واردات به سرزمین اصلی را دارند. به عبارت دیگر، دولت می‌خواهد با استفاده از خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور، واردات خودروهای دست‌دوم را با حداقل ارزبری به انجام برساند.

واردات خودروهای دست‌دوم از طریق تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

برنامه واردات خودروهای کارکرده ازجمله طرح‌های دردسرساز برای دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید. این برنامه از چند جهت برای اجرا با مشکل مواجه است. اولین مشکل این طرح، تأمین ارز موردنیاز برای واردات با وجود نیاز به مدیریت منابع ارزی بانک مرکزی است. بااین‌حال، مشکل بزرگ‌تری نیز وجود دارد. واردات خودروهای دست‌دوم از برندها و مدل‌های متفاوت مشکل تأمین قطعات یدکی و خدمات فنی را برای خودروها به‌دنبال دارد. درنتیجه پس از مدتی، ایران به انباری از خودروهای خارجی کارکرده تبدیل می‌شود که امکان تعمیر آن‌ها فراهم نیست. نسخه کوچک‌تری از همین شرایط را امروزه می‌توان در مناطق آزاد ایران به‌ویژه جزیره قشم مشاهده کرد.

تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

حال دولت با تأمین خودروهای کارکرده از مناطق آزاد سعی دارد تا هر دو مشکل را به‌صورت هم‌زمان حل کند. خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به بازار داخلی وارد می‌شوند، ازاین‌رو ارزی در این انتقال مصرف نمی‌شود. همچنین خودروهای مناطق آزاد از نظر برند و مدل با خودروهای خارجی موجود در کشور مشابه هستند؛ بنابراین دردسر کمتری برای ارائه خدمات و تأمین قطعات آن‌ها وجود دارد. بااین‌حال، به‌دلیل محدودیت تعداد خودروهای موجود در مناطق آزاد، نمی‌توان از این طرح انتظار تأثیر گسترده‌ای داشت و قیمت‌ها به‌سرعت کاهش نخواهند یافت.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋