امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی با تصویب آییننامه اجرایی تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خودروهای مناطق آزاد مهیا شده است.
براساس اعلام «علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت، خودروهای مناطق آزاد امکان دریافت پلاک ملی را دارند. امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی با تصویب آییننامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خودروهای مناطق آزاد مهیا شده است.
همچنین بخوانید: واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام میشود؛ گامهای کند تعادل بازار
براساس تبصره فوق، خودروهایی که تا زمان ابلاغ آییننامه در مناطق آزاد وارد شده و جزو خودروهای ممنوعه نبودهاند، امکان واردات به سرزمین اصلی را دارند. به عبارت دیگر، دولت میخواهد با استفاده از خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور، واردات خودروهای دستدوم را با حداقل ارزبری به انجام برساند.
برنامه واردات خودروهای کارکرده ازجمله طرحهای دردسرساز برای دولت سیزدهم بهحساب میآید. این برنامه از چند جهت برای اجرا با مشکل مواجه است. اولین مشکل این طرح، تأمین ارز موردنیاز برای واردات با وجود نیاز به مدیریت منابع ارزی بانک مرکزی است. بااینحال، مشکل بزرگتری نیز وجود دارد. واردات خودروهای دستدوم از برندها و مدلهای متفاوت مشکل تأمین قطعات یدکی و خدمات فنی را برای خودروها بهدنبال دارد. درنتیجه پس از مدتی، ایران به انباری از خودروهای خارجی کارکرده تبدیل میشود که امکان تعمیر آنها فراهم نیست. نسخه کوچکتری از همین شرایط را امروزه میتوان در مناطق آزاد ایران بهویژه جزیره قشم مشاهده کرد.
حال دولت با تأمین خودروهای کارکرده از مناطق آزاد سعی دارد تا هر دو مشکل را بهصورت همزمان حل کند. خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به بازار داخلی وارد میشوند، ازاینرو ارزی در این انتقال مصرف نمیشود. همچنین خودروهای مناطق آزاد از نظر برند و مدل با خودروهای خارجی موجود در کشور مشابه هستند؛ بنابراین دردسر کمتری برای ارائه خدمات و تأمین قطعات آنها وجود دارد. بااینحال، بهدلیل محدودیت تعداد خودروهای موجود در مناطق آزاد، نمیتوان از این طرح انتظار تأثیر گستردهای داشت و قیمتها بهسرعت کاهش نخواهند یافت.
پاسخ ها