مرور گزارش سال 1401 افراک، تصویر خوبی از وضعیت بازار دیجیتال مارکتینگ در سال 1401 ارائه میکند.
گزارش سال 1401 افراک نشان میدهد پس از فیلترینگ گسترده در انتهای شهریورماه، میزان تبلیغات در گوگل بیش از 60 درصد کاهش یافته است. شهریور و مردادماه سال گذشته میزان صرف بودجه توسط شرکتها برای مارکتینگ به اوج خود رسیده بود که در نیمه دوم سال بههیچعنوان تکرار نشد. بهنظر میرسد با اختلالهای اینترنت و گوگل ادز، افراد رغبت کمتری برای سرمایهگذاری در این حوزه داشتند.
آژانس تبلیغات آنلاین افراک در سال 1396 با 300 مشتری آغاز به کار کرد. این مجموعه که سعی دارد بهترین خدمات بازاریابی دیجیتال را به مشتریانش ارائه کند، پس از 5 سال به بیش از 45 هزار مشتری دست یافته است.
با توجه به گستره قابلقبول مشتریان، مرور گزارش سال 1401 این مجموعه تصویر خوبی از وضعیت بازار دیجیتال مارکتینگ ارائه میکند؛ بازاری که در نیمه دوم سال گذشته یکی از سیاهترین دوران خود را سپری کرد و شاهد تعدیل نیروهای حوزه بازاریابی، کاهش بودجه تبلیغاتی و حتی تعطیلی برخی کسبوکارها بودیم.
آنطور که در گزارش 1401 افراک آمده است، پایان تابستان، کسبوکارها بیشترین صرف بودجه را در تبلیغات گوگل داشتند.
درحالیکه انتظار میرفت این روند روبهرشد ادامه یابد، اما ناگهان با فیلتر کانال پرطرفدار مارکتینگ، یعنی اینستاگرام، قطع و اختلال اینترنت، اختلالات گوگل ادز و البته شرایط جامعه، میزان تبلیغات در گوگل بیش از 60 درصد کاهش یافت و تعداد اکانتهای جدید به یکپنجم رسید.
Google Ads یک بستر تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسبوکارها میتوانند برای معرفی خود به مشتریان از آن استفاده کنند. این سرویس در 19 مهرماه سال گذشته برای مدتی در ایران مسدود شد. «امیر آذری»، مدیرعامل افراک، درباره چرایی این اتفاق به دیجیاتو گفت:
«تمامی لینکهای گوگل ادز با تمامی آیپیها برای تِرَک شدن به لینک googleadservices.com هدایت میشوند؛ لینکی که نه بهتازگی، بلکه چندین سال است که فیلتر شده. درواقع تا پیش از این، 90 درصد از لینکهای گوگل ادز به دامنه اصلی گوگل و تنها 10 درصد به googleadservices ریدایرکت میشدند و به همین علت، آن تعداد محدود بهچشم مشتریان نمیآمد. اما اکنون با این تغییر و فیلتر تارنمای یادشده، تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده شده اما کاربران نمیتوانند پس از کلیک به سایت موردنظر منتقل شوند و ازهمینرو نرخ کلیک کاهش یافته است.»
طبق یک نظرسنجی که از کسبوکارهای همراه افراک انجام شده، هدف اصلی از تبلیغات گوگل در سال 1401، افزایش فروش و تماس بوده است. افزایش برندینگ و شناختهشدن، دریافت فرم مشاوره و افزایش نصب اپلیکیشن از دیگر اهداف بودند.
بنابر اعلام افراک، صنعت، گردشگری و نرمافزار بیشترین اعتماد را در سال گذشته به گوگل ادز داشتند و کلیکخورترین تبلیغات در حوزه گردشگری، نرمافزار و آموزشی بوده است. پرجستجوترین کلمه کلیدی گوگل ادز نیز در سال گذشته، بلیت هواپیما بود.
بررسی میانگین هزینه کلیک حوزههای مختلف نشان میدهد که سایتهای خدماتی بیشترین هزینه را برای هر کلیک میپردازند. این درحالی است که از لحاظ میزان کلیک، خدمات آنلاین تقریباً در میانههای جدول قرار دارد.
آنطور که در گزارش 1401 افراک آمده است، در 365 روز گذشته هر ایرانی بهطور متوسط 20 بار تبلیغات افراک را دیده. 4836 کمپین تبلیغاتی جدید نیز براساس نیاز کاربران راهاندازی شده است.
اما تبلیغات در چه ساعتهایی بیشتر دیده شدهاند؟ طبق دادههای افراک، ایرانیها بیشترین کلیک را در ساعت 11 تا 14 روی تبلیغات دارند. این یعنی در اوج ساعت کاری، افراد به وبگردی میپردازند؛ البته نه با سیستم محل کارشان.
براساس اعلام افراک، 91 درصد کاربران ایرانی گوگل ادز با موبایل روی تبلیغات کلیک میکنند و کامپیوتر با سهم 5 درصدی، در رتبه دوم قرار گرفته است. تبلت و تلویزیون هم هرکدام 2 درصد سهم دارند.
دادههای این مجموعه تبلیغاتی نشان میدهد ایرانیها در گوگل بیشتر بهدنبال محتوای آموزشی، نرمافزار آنلاین و خدمات آنلاین هستند. استخدام و کاریابی، حقوقی و گردشگری هم در رتبههای بعدی از این حیث قرار دارند.
افراک در سال 1401 امکان تبلیغات در 10 پلتفرم جدید را فراهم کرد. تیکتاک، توییچ، اسپاتیفای، پینترست، بینگ، ردیت، اسنپچت، کوئرا، تریدینگ ویو و مرورگر بریو، کانالهای جدید تبلیغاتی برای مشتریان این مجموعه هستند.
این شرکت در سالی که گذشت، بیش از 10 هزار مشاوره رایگان در میان 44 هزار تماس به مشتریان خود ارائه کرده و مدتزمان پشتیبانی طی مکالمه تلفنی در سال 1401 نیز بیش از 106 هزار دقیقه بوده است.
بنابر گزارش 1401 افراک، بیش از 46 درصد کاربران بیش از یک سال است که با این مجموعه همکاری میکنند. چنین آماری نشان از رضایت مشتریان از نتایج همکاری با افراک دارد.
در سال 1401 تعداد کانالهای یوتوب افراک رشد 5 برابری داشته است. تعداد کل کانالهای این مجموعه در سال گذشته با رشد 1800تایی، به 450 مورد رسیده. سهم کانالهای بازی و آموزشی نیز بیشتر از سایر حوزههاست.
یوتوبرهای افراک در سال 1401 یک لوح طلایی و سه لوح نقرهای یوتیوب دریافت کردهاند؛ یعنی یکی از آنها به بیش از یک میلیون و سه نفر آنها به بیش از 100 هزار سابسکرایبر دست یافتهاند.
براساس آمارهای ارائهشده توسط یوتوب، میانگین درآمد ماهیانه میانگین درآمد ماهیانه کانالهای آموزشی 160 دلار، بازی 85 دلار و محتوای ولاگ 200 دلار بوده است.
این مجموعه برای بهبود ویدئوهای یوتوب و سئوی صفحات سایت، ابزارهای سئو را به خدمات خود اضافه کرده. ازجمله این ابزار میتوان به VIdIQ ،Freepik ،TubeRanker ،Tube Buddy و Woorank اشاره کرد.
بنابر اعلام افراک، TubeBuddy بیشترین ابزاری است که توسط یوتوبرها خریداری شده.
گزارش سال 1401 افراک را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
پاسخ ها