آریزو 5 اسپرت درواقع نسخه فیسلیفت آریزو 5 توربوشارژر محسوب میشود و تغییرات ظاهری محدودی در نمای خارجی و داخلی خودرو رخ دادهاند.
آریزو 5 یکی از سدانهای شناختهشده مدیران خودرو است که از نیمه دهه 1390 خورشیدی تاکنون در بازار ما حضور دارد. این خودرو نخست با پیشرانه تنفس طبیعی به بازار ما آمد، اما در ادامه نسخه توربوشارژر آن نیز توسط مدیران خودرو به تولید رسید. حال در روزهای پایانی اردیبهشتماه 1402، مدیران خودرو از نسخه جدید این سدان با نام آریزو 5 اسپرت رونمایی کرده است.
آریزو 5 اسپرت درواقع نسخه فیسلیفت آریزو 5 توربوشارژر محسوب میشود. تغییرات ظاهری محدودی در نمای خارجی و داخلی خودرو رخ دادهاند. امکاناتی نیز به خودرو اضافه شدهاند. در زمینه مشخصات فنی نیز بهبودهایی در این خودرو صورت گرفته است.
شاید بارزترین تغییر صورتگرفته در آریزو 5 اسپرت، جلوپنجره جدید این خودرو باشد. این جلوپنجره از خطوط موازی کرومی بهره میبرد و اندکی برآمده طراحی شده است. بااینحال چراغهای روشنایی اصلی و دیلایتها تفاوتی با آریزو 5 توربوشارژر ندارند. نوارهای مشکی رنگ به قسمتهای جانبی سپر جلو اضافه شدهاند تا این سپر را عضلانی و حجیم جلوه دهد. در نمای جانبی خودرو تغییری مشاهده نمیشود و حتی رینگهای خودرو نیز از نوع پنج پر نصبشده روی نسخه توربوشارژر هستند.
تغییرات نمای عقب در مقایسه با نمای جلو نیز محدود است. چراغهای مهشکن که در نسخههای عادی و توربوشارژر روی سپر بودند، اکنون به قسمت فوقانی سپر منتقل شدهاند. بهجای این چراغهای مهشکن، دو خروجی اگزوز قرار گرفته است که البته واقعی نیستند و خروجی اگزوز اصلی پشت سپر قرار گرفته است. آریزو 5 اسپرت درحالحاضر یکی از محصولات برند ام وی ام به حساب میآید و با نام ام وی ام آریزو 5 توربو اسپرت شناخته خواهد شد.
زیر کاپوت آریزو 5 اس همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر سابق قرار دارد که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه در طیف وسیعی از خودروهای ام وی ام و فونیکس به کار میرود که از جمله آنها میتوان به آریزو 6 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X55 پرو اشاره کرد. گستردگی استفاده از این پیشرانه در محصولات فونیکس و ام وی ام باعث شده است تا دسترسی به قطعات یدکی این موتور برای مشتری ایرانی چندان دشوار نباشد.
گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه ارسال قدرت به چرخهای جلو را در آریزو 5 اسپرت بر عهده دارد. این گیربکس بهصورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار میدهد. این گیربکس از نسل جدید جعبه دندههای چری است و در محصولات مختلف این برند از ام وی ام X22 پرو تا تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس اتوماتیک و جدید چری عملکرد بهتری در مقایسه با گیربکسهای CVT پیشین این شرکت دارد. بااینحال انتظار تغییر چشمگیری در زمینه مصرف سوخت یا شتاب اولیه را از آریزو 5 اسپرت نداریم.
سبک کلی طراحی داشبورد آریزو 5 اسپرت شبیه به کابین آریزو 5 توربوشارژر معمولی است، بااینحال برخی جزئیات در کابین این خودرو تغییر کردهاند. نخستین تغییر در کنترلرهای پنل تهویه مشاهده میشود. این کنترلرها اکنون اندکی بالاتر از محل سابق نصب شدهاند و از حالت لمسی به شکل فیزیکی تغییر وضعیت دادهاند.
طراحی کنسول میانی خودرو نیز تغییر کرده است. این کنسول اکنون از الگوهای مشابه ام وی ام X55 پرو بهره میبرد. کنسل میانی آریزو 5 اسپرت بهجای طرح مستطیل شکل سابق، از دو ذوزنقه برعکس تشکیل شده است. تمامی کلیدهای کنترلی بخش میانی نیز به سمت چپ یعنی بخش راننده منتقل شدهاند و دیگر کلیدی در سمت راست اهرم تعویض دنده وجود ندارد. بااینحال سبک طراحی اهرم تعویض دنده و دریچههای سیستم تهویه همانند گذشته است.
علاوه بر تغییر پنل تهویه، چند مورد دیگر نیز در کابین آریزو 5 اس تغییر کردهاند. فرمان خودرو اکنون طرح دیکات دارد. همچنین تنظیمات صندلی راننده بهصورت برقی انجام میشود. همچنین هر دو صندلی جلو به گرمکن مجهز شدهاند.
قیمت آریزو 5 اسپرت از سوی مدیران خودرو برابر با یک میلیارد و 190 میلیون تومان عنوان شده که حدود 20 درصد از فونیکس آریزو 6 پرو کمتر است. رقیب مستقیم آریزو 5 اس در این محدوده قیمتی، بهمن ریسپکت پرایم با قیمت یک میلیارد و 83 میلیون تومان است. این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، ابعاد و همچنین امکانات رفاهی در سطح مشابهی قرار دارند. بنابراین رقابت میان آنها در آینده نزدیک جذاب خواهد بود. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیگر رقیب محصول مدیران خودرو است که با قیمت رسمی 544 میلیون تومان به فروش میرسد، اما نرخ آن در بازار آزاد حدود 950 میلیون تومان است. بااینحال باید منتظر عرضه آریزو 5 اسپرت به بازار باشیم تا نرخ این خودرو در بازار آزاد نیز مشخص شود.
پاسخ ها