تغییر مدل قیمتگذاری آرم موجب تحمیل هزینه بیشتر به شرکتهای سازنده محصولات هوشمند مثل شیائومی و سامسونگ میشود.
سافتبانک، مالک آرم (ARM) در نظر دارد تا سوددهی بزرگترین شرکت تحت مالکیت خود را افزایش دهد. گفته میشود که نحوه دستیابی به چنین هدفی از طریق تغییر مدل قیمتگذاری و نحوه فروش مجوز استفاده از فناوریها و پتنتها خواهد بود.
شرکت تراشهسازی بریتانیایی آرم به لطف معماری مختص به پردازندههای موبایل خود توانسته است در سالهای اخیر موفقیتهایی متعددی را شاهد باشد. معماری آرم اکنون نه تنها در گوشیهای هوشمند، بلکه در کامپیوترها، ساعتهای هوشمند، گجتهای پوشیدنی و بسیاری از گجتهای دیگر به چشم میخورد. حالا این شرکت در نظر دارد با افزایش هزینه دریافتی بین ۱ الی ۲ درصد با توجه به نوع تراشه، سوددهی خود را بیشتر از قبل کند.
درحالحاضر تولیدکنندگان تراشه در دنیا مثل کوالکام و سامسونگ، هنگام استفاده از معماری آرم در محصولات خود، مبلغی را جهت دسترسی به مجوز معماری پرداخت میکنند. تغییر مدل قیمتگذاری با افزایش مبلغ مذکور همراه خواهد بود و براساس میانگین قیمت فروش دستگاهها در نظر گرفته میشود. به همین دلیل افزایش هزینه گفتهشده، به تولیدکنندگان نهایی دستگاههای هوشمند مثل موتورولا، شیائومی و نوکیا تحمیل میشود و سازندگان تراشه مانند کوالکام از آن در امان خواهند بود. البته وضعیت برای سامسونگ کمی متفاوت است؛ زیرا این شرکت در برخی محصولات مثل پرچمداران خود از تراشههای کوالکام یا دیگر شرکتها استفاده میکند، ولی در سایر دستگاهها از تراشههای اگزینوس ساخت خود بهره میبرد.
میانگین قیمت یک تراشه موبایل ساخت کوالکام ۲۴ دلار است، درحالیکه میانگین قیمت یک گوشی هوشمند در خاک ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰۰ دلار بوده است. با توجه به این ارقام، آرم میتواند جهش چشمگیری را در سوددهی خود شاهد باشد. این شرکت در سهماهه سوم سال ۲۰۲۲، سود کلی ۷۴۶ میلیون دلار را گزارش کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، ۲۸ درصد رشد داشته است. قسمت عمده افزایش سود آرم از طریق فروش حق استفاده از فناوری و پتنتها بهدست آمده است.
تصمیم اخیر آرم میتواند سازندگان تراشه را به سوی گزینههای دیگر مثل RISC-V سوق دهد؛ معماری متنبازی که از سال ۲۰۱۵ معرفی شده است، اما بیشتر در دستگاههای مبتنی بر اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار میگیرد.
باید توجه داشت که آرم توانسته انحصار پردازندههای گوشیهای هوشمند را در طی سالهای اخیر به شکل کلی تصاحب کند و حتی محصولات دیگری مثل لپتاپهای جدید اپل هم بهصورت کامل مبتنی بر معماری این شرکت توسعه داده میشوند. بااینحال تغییر مدل قیمتگذاری آرم، هزینه استفاده از فناوریهای آن را افزایش میدهد و عرصه را برای ظهور رقبای جدید باز خواهد کرد.
پاسخ ها