امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

قصه گویی با هوش مصنوعی باز در بستر «دستان» محقق شد. برای بچه های باهوش ایران

قصه‌گویی با هوش مصنوعی باز در پلتفرم «داستان» محقق شد؛ برای بچه‌های هوشمند ایران

«داستان» با توجه به ایده‌ای که به آن داده می‌شود، برای کودکان داستانی منحصربه‌فرد می‌سازد و همچنین می‌تواند برای آن‌ها تصویرسازی کند.

پلتفرم «داستان» با کمک هوش مصنوعی برای کودکان داستان‌ و تصویرسازی شخصی‌سازی‌شده می‌سازد. داستانی با در نظر گرفتن نکات اخلاقی و محدودیت سنی کودکان که نه‌تنها پاسخی به نیاز سرگرمی است، بلکه امکان پیشبرد مراحل آموزشی را هم برای والدین ساده‌تر می‌کند.

به گزارش دیجیاتو، «ایمان داوودیان»، مؤسس و هم‌بنیان‌گذار «داستان»، ایده اولیه ساخت پلتفرم داستان‌سازی به کمک هوش مصنوعی را زمانی که به کمک هوش مصنوعی برای برادرزاده‌هایش داستان گفت، پیدا کرد؛ ایده‌ای که بچه‌ها از همان ابتدا در شکل‌گیری آن نقش داشته و در خلق آن هم حضور داشتند. «داستان» با توجه به ایده‌ای که به آن داده می‌شود، داستانی منحصربه‌فرد می‌سازد.

کاربران با ورود به سایت «داستان» در ابتدا این امکان را دارند که سه داستان رایگان بسازند و با ویژگی‌های پلتفرم آشنا شوند. در مرحله بعدی اگر کاربر قصد داشته باشد داستان کاملاً شخصی‌سازی‌شده و زنده (با استفاده از موشن‌گرافی) داشته باشد، با پرداخت هزینه در «جعبه جادویی» این امکان فراهم می‌شود.

کیفیت تصاویر و متن با نوع ورودی در این پلتفرم ارتباط مستقیمی دارد. ازهمین‌رو با توضیح شفاف، داستان بهتری درست خواهد شد (البته نیازی نیست توضیحات طولانی باشد). چگونگی ورود اطلاعات برای ساخت داستان هم توسط هم‌بنیان‌گذاران «داستان» درحال تدوین است تا کاربر با آموزشی کوتاه، داستانی باکیفیت‌تر دریافت کند.

قصه‌گویی با هوش مصنوعی باز در پلتفرم «داستان» محقق شد؛ برای بچه‌های هوشمند ایران

داستانی کاملاً شخصی برای کودک من

داوودیان در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه پلتفرم «داستان» چطور برای بچه‌ها داستان‌پردازی می‌کند، گفت: «موضوع، نکات اخلاقی و مدل تصویرسازی از طرف کاربر نوشته می‌شود و داستانی کاملاً شخصی‌سازی‌شده به‌سادگی ساخته می‌شود.»

قصه‌گویی با هوش مصنوعی باز در پلتفرم «داستان» محقق شد؛ برای بچه‌های هوشمند ایران

او با توضیح اینکه جزئیات داستان کاملاً به کاربر بستگی دارد، گفت: «کاربر می‌تواند با چند کلمه یا با جزئیات بیشتر آفرینش داستان را به هوش مصنوعی بسپارد.»

به گفته داوودیان، کاربران «داستان» این امکان را دارند که عکس انتخابی خودشان را در پلتفرم وارد کنند و تصویرسازی با استفاده از این تصاویر انجام شود. همچنین امکان سفارش داستان زنده که با موشن‌گرافی ساخته می‌شود هم در این پلتفرم وجود دارد. این بخش در جعبه جادویی داستان قرار دارد.

قصه‌گویی با هوش مصنوعی باز در پلتفرم «داستان» محقق شد؛ برای بچه‌های هوشمند ایران

اخلاق و نگرانی مواجهه با هوش مصنوعی

یکی از مسائل مهمی که در استفاده هوش مصنوعی متخصصان را نگران می‌کند، امنیت، اخلاق و مناسب بودن محتوا برای افراد در گروه سنی متفاوت است. حالا درباره «داستان» هم این پرسش وجود دارد که آیا هوش مصنوعی در پلتفرم «داستان» به این نکات توجه کرده است؟

داوودیان در پاسخ به این نگرانی گفت: «نکات اخلاقی در داستان بسیار جدی مور‌دتوجه قرار گرفته است. تمام تلاش بر این بوده که کودکان با خواندن داستان نکات اخلاقی مناسبی را یاد بگیرند. همچنین در مورد تصاویر هم دقت شده است که تصاویر مناسب کودکان باشد و همه نکات اخلاقی رعایت شوند.»

او در پاسخ به اینکه کیفیت تصاویر چطور مدیریت می‌شود، با اشاره به اینکه هوش مصنوعی «داستان» درحال توسعه است، گفت: «تصاویری که در جعبه جادویی به کاربر ارائه می‌شود، کیفیت بالاتری دارد و اگر هر تصویری کیفیت کافی را نداشت، کاربر امکان درخواست ویرایش را هم دارد.»

داوودیان با توضیح درباره انواع استفاده‌های ممکن از این هوش مصنوعی گفت: «هرچند این برنامه برای کودکان ساخته شده است، اما بزرگسالان نیز با استفاده از آن می‌توانند داستان‌های شخصی‌سازی‌شده خود را بسازند و از آن حتی به‌عنوان هدیه استفاده کنند.»

توجه ویژه به کودکان ویژه

کودکان با نیازهای خاص و ویژگی‌های خاص کمتر در جریان ادبیات داستانی حوزه کودک مورد‌توجه بوده‌اند. این درحالی است که این کودکان هم باید در جریان روزمره مورد‌توجه قرار بگیرند. بخشی از زندگی روزمره کودکان هم شنیدن و خواندن داستان است.

پلتفرم هوش مصنوعی «داستان» به این موضوع هم توجه داشته و در تلاش است این بخش را هم در مرحله آزمایشی توسعه دهد. به گفته داوودیان، این بخش همچنان در بخش فارسی توسعه کافی پیدا نکرده است و به‌زودی توسعه بیشتری پیدا خواهد داشت.

هم‌بنیان‌گذار «داستان» با تأکید بر اینکه این مرحله درحال توسعه است، گفت: «کودکان اوتیستیک، پیش‌فعال، کودکانی که مشکل روخوانی دارند یا کودکانی که از نظر بینایی دچار مشکل هستند، به داستان بهینه‌تری نیاز دارند که در این روند به آن توجه شده است.»

او همچنین درباره دسترسی هم با اشاره به اینکه درحال‌حاضر دسترسی به والدین داده می‌شود، گفت: «درحال‌حاضر والدین داستان را می‌سازند و در ادامه توسعه برنامه دسترسی به کودکان هم داده خواهد شد.»

قصه‌گویی با هوش مصنوعی باز در پلتفرم «داستان» محقق شد؛ برای بچه‌های هوشمند ایران

آموزش و سرگرمی، دو خط موازی

سرگرمی و آموزش دو مسیر مهمی بوده که هر دو برای کودکان ضروری است. کودکان امروز با مسائلی که امروز در دنیای تکنولوژی با آن مواجه می‌شوند، به محتوایی روزآمدتر نیاز دارند. از طرفی دیگر، گاهی برای آموزش و حل برخی مشکلات بین کودک و والدین، داستان بهترین ابزاری است که می‌توان از آن کمک گرفت.

آیا این پلتفرم در این راستا هم به والدین و کودکان کمک خواهد کرد؟ داوودیان در پاسخ به این پرسش با تأکید بر اینکه روند آموزش هم بسیار مورد‌توجه قرار گرفته است، گفت: «والدین این امکان را دارند که نکات موردتوجه خود را به‌عنوان موضوع وارد کنند، شخصیت مورد‌علاقه کودک را بسازند و درنهایت داستانی کاملاً شخصی‌سازی‌شده برای کودک ساخته شود.»

به گفته او، در چشم‌انداز آینده «داستان» روند آموزش خیلی جدی‌تر مورد‌توجه قرار خواهد گرفت.

هم‌بنیان‌گذار «داستان» در بخش دیگری از توضیحات خود درباره بخش فنی این برنامه گفت: «در پلتفرم «داستان» از تکنولوژی OpenAI استفاده شده است. این تکنولوژی برای ساخت داستان‌های امن برای کودکان ساخته شده و اولین پلتفرم فارسی است که به این شکل فعال شده.»

در این پلتفرم کتابخانه‌ای از داستان‌های شخصی‌سازی‌شده نیز وجود دارد. داستان‌هایی که به کمک هوش مصنوعی و کاملاً شخصی‌سازی‌شده ساخته شده‌اند، به گنجینه ادبیات کودک امروز اضافه می‌شوند و این موضوع از جذاب‌ترین بخش‌هایی است که فردیت کودک را در یک جریان اجتماعی بزرگ جهان وارد می‌کند.

هرچند نگرانی درباره فلسفه استفاده از هوش مصنوعی همواره زنده است و وجود دارد، اما مدیریت نوع استفاده از آن روندی را پیش برده است که هوش مصنوعی نه‌تنها انسان را منزوی و دور از جامعه نکرده، بلکه قدرتی برای حضور بیشتر او در جامعه را فراهم می‌کند. داستان کودکانی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شود، در طول زمان تبدیل به بخشی از حافظه تاریخ اجتماعی خواهد شد و ازهمین‌رو همچنان باید دید این ابزار چطور در دست انسان کار خواهد کرد.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋