amirnazhvan

amirnazhvan

بهترین راه برای باز کردن لوله فاضلاب در خانه


رفع انسداد لوله فاضلاب ساختمان


گرفتگی لوله های فاضلاب یکی از مشکلات همیشگی ساختمان های مسکونی و تجاری برای ساکنین شبانه روز است که افراد را با چالش های مختلفی مواجه می کند. با دانستن روش های بسیار ساده ای که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می توانید به راحتی بسیاری از گرفتگی ها را بدون نیاز به لوله بازکن برطرف کنید. با انجام این مراحل می توانید گرفتگی های معمولی را بدون آسیب رساندن به لوله کشی ساختمان خود باز کنید.
همانطور که می دانید قبل از مسدود شدن کامل لوله فاضلاب، علائم هشدار دهنده ای مبنی بر احتمال مسدود شدن لوله فاضلاب ساختمان ما در روزهای آینده وجود دارد. هر کاری که می توانید همزمان با این علائم انجام دهید می تواند به جلوگیری از انسداد فاضلاب کمک کند و در برخی موارد حتی می توانید مواد زائد را به درستی از لوله ها پاک کنید. بهتر است قبل از انجام هر کاری با این علائم آشنا شوید تا در صورت مشاهده آنها سریعا بدون اتلاف وقت از بین ببرید. اما مهم ترین نشانه های گرفتگی لوله فاضلاب را می توان با سینک های آشپزخانه و حمام طولانی مدت، جاری نشدن آب در حین دوش گرفتن، بوی نامطبوع توالت و غیره نشان داد.
 

 

علل گرفتگی لوله های فاضلاب


علت مسدود شدن چاه فاضلاب می تواند دلایل زیادی داشته باشد که هر کدام به نوعی می توانند باعث مسدود شدن فاضلاب شوند. قبل از هر اقدامی برای بازکردن چاه باید بدانید چه چیزی باعث مسدود شدن لوله شده است تا بتوانید راهکارهای مناسب را در پیش بگیرید. به عنوان مثال، انسداد ناشی از مو، صابون و چربی با انسداد تخلیه ناشی از افتادن اجسام خارجی مانند تلفن، میوه، تکه‌های غذا، طلا یا ریختن، سیمان و گچ بسیار متفاوت است. همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که به محض بروز کوچکترین گرفتگی در لوله فاضلاب، بلافاصله از مواد شیمیایی استفاده می کنید، باید به نوع لوله و اتصالات به کار رفته در آن توجه داشته باشید، زیرا این مواد خورنده بوده و ممکن است باعث آسیب های اضافی شوند.


مهمترین دلایلی که باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود می تواند موارد زیر باشد:
تجمع مو، تراشه، پرز، چربی و صابون در ورودی فاضلاب
دور انداختن دستمال توالت، حوله دستی، حوله دستی، پوشک، بانداژ و بانداژ در زهکشی
توالت ها تمایل دارند بقایای مواد غذایی و روغن پخت و پز را شستشو دهند که باعث ایجاد چربی در لوله ها می شود
ورود انواع مصالح ساختمانی از قبیل سیمان، قیر، گچ، ملات پس از تعمیر به فاضلاب.
اجسام خارجی مانند تلفن همراه، طلا، اسباب بازی، خمیر دندان، خوشبو کننده هوا را در توالت بریزید.
رعایت نکردن بهداشت فردی و شستشوی مکرر توالت، سینک و ....
زمان طولانی ساخت و ته نشینی در لوله های چدنی

 


چگونه لوله فاضلاب را رفع انسداد کنیم؟

 


این سوالی است که همه به دنبال راه حل جادویی برای حل مشکل انسداد خود تنها با یک کلیک هستند. گرفتگی در لوله های فاضلاب انواع مختلفی دارد و بر اساس شدت گرفتگی طبقه بندی می شوند. بنابراین، پاسخ به این سوال این است که ابتدا باید بدانید چه چیزی مانع از عملکرد صحیح توالت شما می شود. بسته به شدت انسداد، ممکن است بخواهید به درستی بلند کردن توالت را در نظر بگیرید، و برخی ممکن است انسدادهای سطح بالا در نظر گرفته شوند. برای پلک هایی که بسیار سفت و آبکی هستند یا با مواد تجمعی مسدود شده اند، درمان های خانگی چندان موثر نیستند و ممکن است انسداد را افزایش دهند. تنها راه برای حذف درب های جامد استفاده از خدمات لوله کشی و ابزار مخصوص است.
برای گرفتگی زهکشی روش های راحت و خانگی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم تا با استفاده از این موارد در هنگام بالا آمدن آب در لوله تخلیه مشکل خود را بدون اتلاف وقت حل کنید.


1- با سیم فلزی فنر (قلاب) درست کنید.


از سیم آهنی فنر (قلاب) درست کنید
این روش بسیار ساده اما در عین حال بسیار موثر است و در بیشتر مواقع جواب می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک آویز سیمی پیدا کنید. (از سیم محکم هم می توان استفاده کرد). آن را با انبردست کاملا صاف کنید و انتهای آن را با زاویه 90 درجه خم کنید. طول قلاب باید آنقدر کوچک باشد که به راحتی در لوله فاضلاب جا شود. قسمت خم شده را تا جایی که می توانید به داخل لوله فشار دهید. سپس آن را برگردانید و به سمت بالا بکشید.
سعی کنید خیلی محکم فشار ندهید تا موها، چربی ها و مواد زائد به سمت پایین برود. فکر می کنید می خواهید به ماهیگیری بروید. این روند را تا زمانی که چیزی از لوله خارج شود تکرار کنید. اگر خط فاضلاب شما دارای صافی است، می توانید آن را نیز جدا کنید تا کار راحت تر شود. پس از اطمینان از تخلیه و تمیز کردن فاضلاب، در نهایت می توانید برای تمیز کردن بهتر آب داغ در داخل فاضلاب بریزید تا مجرای آب به خوبی شسته و از انواع چربی ها پاک شود.

 


2- لوله فاضلاب را با جوش شیرین، نمک، آب داغ باز کنید


توالت را با نمک، جوش شیرین و آب کاملاً تمیز کنید
1/2 فنجان (120 میلی لیتر) جوش شیرین را با 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) نمک خوراکی مخلوط کرده و در زهکشی مسدود شده بریزید. اجازه دهید محلول به مدت 10-20 دقیقه در لوله آزمایش بماند. پس از زمان مشخص شده، نوبت به افزودن آب داغ به محلول ترکیبی می رسد. این 3 ماده با هم ترکیب شیمیایی قدرتمندی را ایجاد می کنند که می تواند گرفتگی های سخت را نیز پاک کند.

 


3- برای تخلیه حوضچه از پمپ شلنگی استفاده کنید.


رفع گرفتگی لوله های فاضلاب با پمپ رفع گرفتگی
استفاده از پمپ لوله بازکنی یک راه عالی و سریع برای باز کردن لوله است. بمب شمال از یک دسته نسبتا بلند و یک فنجان پلاستیکی در انتهای آن تشکیل شده است. قسمت پایین به عنوان یک مکنده عمل می کند تا هرگونه انسداد را از بین ببرد و هوا را وارد لوله کند.
اگر در وان یا حوض آب وجود نداشت، 2 یا 3 اینچ آب اضافه کنید
قبل از شروع، لوله را با یک پارچه بپوشانید تا فشار بیشتری به درزگیر وارد شود
قسمت لاستیکی را در دهانه لوله فاضلاب قرار دهید و پمپ را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید.
اگر برداشتن لوله ها کند است، می توانید این عمل را چندین بار تکرار کنید
اگر قبل از این روش از اسیدها و مواد شیمیایی استفاده کرده اید، از این روش استفاده نکنید زیرا به پوست شما آسیب می رساند.
بعد از چندین بار انجام این روش، ببینید آب چگونه جریان می یابد، در صورت موثر بودن می توانید از آن استفاده کنید تا کاملا باز شود.

 


4- از فنر بازشو استفاده کنید


رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر
اگر نتوانستید لوله تخلیه را با پمپ باز کنید، نگران نباشید، می توانید با استفاده از فنر باز لوله دستی انسداد را برطرف کنید. آچار لوله قطعه ای فلزی است که یک سر آن به دسته چوبی یا فلزی متصل است و برای رفع موانع استفاده می شود. لوله بازکن فنری به صورت کلاف 10 تا 30 متری به عنوان ابزار فروش به فروش می رسد. در فنر در حالی که فنر را داخل لوله می کنید آن را بچرخانید تا به راحتی به سمت جلو حرکت کند، برای خارج کردن آن به آرامی آن را بیرون بکشید. این کار منجر به خرابی و تخریب مواد زائد در خط لوله می شود. این کار را می توان چندین بار انجام داد تا زمانی که گرفتگی لوله فاضلاب به طور کامل برطرف شود.

 


5- از محلول پودری برای تمیز کردن لوله استفاده کنید.


لوله تخلیه را با محلول پودری باز کنید
برخی افراد ترجیح می دهند به جای پاک کننده های مایع از پاک کننده های پودری استفاده کنند. ترکیبات به شکل پودر کمتر از مایعات خورنده هستند. بیشتر پودرهای موجود در بازار ترکیبات هیدروکسید سدیم هستند که به سرعت فاضلاب را باز می کنند. از آنجایی که این چیزها بسیار قدرتمند عمل می کنند، برای کار کردن نیازی به داخل لوله ندارند.
هنگام استفاده از این محصولات، آب داغ را به مدت 1 تا 2 دقیقه داخل لوله ها بریزید.
از دو فنجان پودر (بسته به شدت انسداد) استفاده کنید و اجازه دهید محلول پودر به مدت دو دقیقه در لوله بماند و با آب گرم بشویید.

 


6- محل دقیق گرفتگی لوله تخلیه را بیابید


جدا کردن لوله فاضلاب از سیفون
برای این کار بهتر است به سیفون لوله تخلیه مراجعه کنید. تله قطعه ای U شکل است که وظیفه اصلی آن نگه داشتن آب در داخل آن است تا از ورود بوی فاضلاب و حشرات فاضلاب به محیط خانه جلوگیری کند. برای باز کردن سیفون اگر پلاستیکی باشد می توانید با کمی نیروی درزگیر را باز کنید اما اگر سیفون آهنی باشد می توانید با کمک آچار درزگیر را باز کنید. قبل از باز کردن کامل قسمت U شکل یک سطل آب زیر آن قرار دهید تا تمام محتویات داخل سطل بریزد تا اگر چیزی در سیفون بود بیرون بیاید. به این ترتیب می توانید چربی و رسوبات قابل مشاهده در لوله را به راحتی تمیز کنید.

 

7- لوله تخلیه را همیشه تمیز نگه دارید


از گرفتگی فاضلاب و نظافت خودداری کنید
از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است همیشه مراقب لوله های فاضلاب باشید تا مسدود نشوند. سعی کنید هر 2 هفته یکبار لوله ها را تمیز و شستشو دهید. برای تمامی دهانه های فاضلاب ساختمان از فیلترهای مخصوص استفاده کنید. فیلترها از ورود مو، چربی و مواد زائد به لوله ها جلوگیری می کنند.
هر چند هفته یکبار، یک ماده تمیزکننده را در لوله تخلیه بریزید تا گل و لای روی دیوارها جمع نشود.
پس از شستشو، آب گرم را اجرا کنید تا هر گونه زباله در لوله شسته شود

 


8- با جاروبرقی مرطوب و خشک، فاضلاب را کاملا باز کنید


باز کردن توالت با کمک جاروبرقی
اگر در خانه یک پاک کننده مرطوب و خشک دارید، می توانید از آن برای بهترین راه برای رفع گرفتگی فاضلاب استفاده کنید. برای انجام کار کافی است یک پاک کننده بر پایه آب نصب کنید و سطح مکش را تا انتها افزایش دهید. شیر فاضلاب را بهتر است با کیسه یا پارچه به خوبی بپوشانید تا هرچه از لوله خارج می شود وارد آن شود.

 


9- توالت فرنگی را با محلول سرکه و نمک کاملاً تمیز کنید


زهکش را با محلول نمک و سرکه باز کنید
برای تهیه این محلول کافی است یک فنجان نمک و یک سوم فنجان سرکه را در ظرفی با هم ترکیب کنید. مخلوط کردن نمک و سرکه با هم گازی ایجاد می کند که باید به سرعت در زهکشی تخلیه شود. این محلول تا حدی انسداد صورت ناشی از مو و چربی را برطرف می کند. پس از ریختن ترکیبات مورد نظر بهتر است لوله زهکشی را حداقل یک ساعت و در صورت امکان در طول روز بسته نگه دارید.

 


10- لوله فاضلاب را با آب گرم خارج کنید


توالت را کاملاً با آب داغ بشویید
این روش یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل های امروزی است. در قابلمه ای آب بریزید و روی آتش بگذارید تا بجوشد. بهتر است آب حاوی شیر را به دو یا سه تقسیم کنید. هر از چند گاهی مقداری از آن را در آبکش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا آب داغ خارج شود. با تکرار این پارامتر می توانید انسداد سطحی و ضعیف را در فاضلاب باز کنید. این راه اصلی برای خلاص شدن از شلوغی خانه است.

 


11- بازکردن فاضلاب با مواد شوینده


لوله تخلیه را با مواد شوینده باز کنید
یکی از روش هایی که خانم های خانه دار استفاده می کنند، رفع گرفتگی توالت فرنگی با مواد شوینده است. اما باید بدانید که مواد شوینده به تنهایی قابل استفاده نیست و بهتر است این مواد را در ظرفی پر از آب بریزید و روی آتش بگذارید تا مخلوط شوند. اکنون می تواند به آرامی در مسیر مسدود شده جریان یابد. در صورت رفع گرفتگی، می توانید چندین بار با فشار زیاد آب را در چاه بریزید تا زهکشی تمیز شود.

 

 

amirnazhvan
amirnazhvan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋