amirnazhvan

amirnazhvan

مراحل انحصار وراثت


 


مراحل انحصار وراثت به این صورت است که پس از تنظیم گواهی فوت، تقاضای انحصار وراثت در دادگستری مطرح و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت برای وراث و سهم الارث آنها می شود. درخواست در شورای اختلاف رسیدگی می شود و منجر به صدور گواهی انحصار وراثت می شود.
برای مشاوره در مورد وضعیت انحصارات ارثی مرگ افراد تحت قانون عواقب قابل توجهی خواهد داشت. یکی از پیامدهای مهم مرگ افراد این است که دارایی آنها به ورثه آنها برسد. در عین حال گاهی متوفی وصیت می کند که باید رعایت شود و باقیمانده اموال پس از پرداخت دین بین ورثه طبق قانون ارث مندرج در قانون مدنی تقسیم می شود.
اما تقسیم ترکه بین ورثه متوفی مستلزم آن است که ابتدا وراث متوفی مشخص شوند و افراد مستحق از ترکه متوفی مشخص شوند. به همین دلیل اولین قدم برای تقسیم ترکه بین وراث متوفی این است که وراث متوفی گواهی به نام گواهی انحصار وراثت دریافت کنند و سپس نسبت به تقسیم ترکه اقدام کنند. به همین دلیل آگاهی از نحوه و نحوه اخذ گواهی انحصار وراثت ضروری است.


در ادامه این مقاله به موضوع انحصار انحصاری در سه قسمت شامل مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت قبل از مراجعه به دادگاه، دادگستری و دعاوی می پردازیم. مصوبه جلسه
مراحل وراثت چیست؟
وقتی شخصی می میرد، اموال و دارایی او به اجبار بین ورثه او تقسیم می شود. البته قبل از تقسیم ترکه میت بین اقارب و ورثه باید هزینه کفن و دفن میت از ترکه کسر شود و به دیون و دیون متوفی رسیدگی شود و وصیت نامه طبق وصیت تقسیم شود. مقدار مال در میان آنها نزد او ماند.


ارث باید طبق ضوابط ارث مندرج در قانون مدنی بین بازماندگان متوفی تقسیم شود و اساساً بازماندگان میت از او ارث نمی برند. بنابراین وقتی تصمیم به تقسیم ارث بین ورثه گرفته می شود، فقط افرادی که در طبقات و درجات ارث ذکر شده اند، بر حسب اولویت و قاعده اقرب الموت او می توانند از آن بهره مند شوند. وراثت. یعنی اگر در نزدیکترین طبقات وراث وجود داشته باشد، وراث طبقات بعدی کنار گذاشته می شوند.
لازم به ذکر است که اگر متوفی وصیت کرده باشد ابتدا وصیت می شود و سپس ارث تقسیم می شود. طبق قانون مدنی، ارثی که بیش از یک سوم باشد، مسلماً باطل است. یعنی شخص فوت شده فقط می تواند یک سوم اموال و دارایی خود را به نفع دیگران وصیت کند و اگر ارث بیش از یک سوم کل دارایی و دارایی متوفی باشد، اقدام به بیش از یک مورد می شود. سوم اختیاری است به آن عمل کنید.

 


اما یک سوال مهم در مورد تقسیم ارث این است که وراث چگونه می توانند به طور قانونی وراثت خود را دریافت کنند. در پاسخ به این سوال باید گفت یکی از مهمترین مراحل انحصار وراثت و تقسیم ارث متوفی اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وراث است. گواهی حق مطلق وراثت گواهی یا سندی است که به وسیله آن وراث متوفی شناسایی و مشخص می شوند و به وسیله آن مشخص می شود که متوفی در زمان فوت چه وارثانی داشته و چه کسانی می توانسته اند. از او به ارث ببرد. و سهم آنها از ارث چقدر است؟
اما بسیاری از افرادی که قصد تقسیم ارث متوفی را دارند ممکن است بپرسند مراحل انحصار ارث چیست و چگونه می توان پس از فوت متوفی گواهی انحصار وراثت گرفت و به تقسیم ارث ادامه داد؟ در پاسخ به این سوال به توضیح مراحل انحصار وراثت قانونی می پردازیم.


در پاسخ به این سوال به طور کلی باید گفت که مراحل حقوق ارث فردی به گونه ای است که یکی از وراث ابتدا باید مدارک لازم را برای دریافت حق الارث تهیه کند. گواهی فوت و گواهی مربوطه و همچنین درخواست حق ویژه برای انتقال ترکه به مرجع مجاز یعنی مرجع حل اختلاف پس از صدور گواهی حق مخصوص به وراثت، سایر مراحل تقسیم ترکه متوفی. در بین وراث قابل انجام است. در قسمت های بعدی مراحل انحصار وراثت را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

ارث یک مرحله قبل از مراجعه به دادگاه است.
در قسمت قبل به طور خلاصه به این موضوع پرداخته شد که انحصار وراثت در چه مراحلی است. همانطور که گفتم قبل از وراثت و انحصار وراثت باید گواهی انحصار وراثت موجود باشد تا اختلافی در تقسیم ارث بین وراث وجود نداشته باشد. اخذ گواهی انحصار وراثت البته طبق قانون الزامی است و برای این امر باید قبل از تقسیم وراثت به دفتر وکالت مراجعه و نسبت به صدور گواهی انحصار وراثت اقدام نمایید.


اما قبل از مراجعه به دفتر خدمات قضایی و درخواست گواهی انحصار وراثت، لازم است متقاضی مدارک را ارائه و پس از تنظیم به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند. به همین مناسبت در این قسمت به این موضوع می پردازیم که مراحل انحصار وراثت قبل از مراجعه به دفتر خدمات قضایی چیست و متقاضی قبل از مراجعه به این دفاتر چه اقدامات و اقداماتی را باید انجام دهد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از مهمترین مراحل انحصار وراثت قبل از مراجعه به دفتر خدمات قضایی این است که گواهی فوت متوفی به عنوان ضمیمه به شورای حل اختلاف تنظیم شود. اعمال انحصار ارثی. اما خوشبختانه در حال حاضر برای دریافت گواهی فوت متوفی نیازی به مراجعه به نهادهای مربوطه مانند ثبت احوال نیست و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت گواهی فوت به نشانی متوفی، گواهی فوت را دریافت کنند. sabteahval.ir. اطلاعات کامل در این زمینه در مقاله سامانه درخواست گواهی فوت آمده است.


مرحله دوم انحصار وراثت قبل از مراجعه به دادگاه با تنظیم گواهی انحصار ورثه متقاضی نسبت به اشخاص مذکور و معرفی دو شاهد در دفاتر اسناد رسمی رسمیت می یابد. فرم گواهی مخصوص وراثت شخصی از طریق دفتر اسناد رسمی قابل تنظیم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گواهی، مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم. مراحل باقی مانده انحصار ارثی نیز در فصول بعدی توضیح داده شده است.

رویه های انحصار ژنتیکی در قوه قضاییه
در قسمت قبل توضیح دادیم که درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از طریق دفتر خدمات قضایی است. در ضمن مدارکی که باید قبل از مراجعه به دفتر خدمات قضایی تهیه شود را توضیح داده ایم اما آنچه در این بخش به آن می پردازیم این است که تنها معیار جانشینی در دفتر خدمات قضایی چیست؟


در پاسخ به این سوال گفته شود که متقاضی انحصار وراثت باید پس از تهیه گواهی فوت متوفی و ​​گواهی انحصار وراثت با خدمات حقوقی تماس گرفته و درخواست گواهی انحصار وراثت را تنظیم کند. لازم به ذکر است که میل تنها یک ورثه کافی است و همه مجبور نیستند این کار را انجام دهند یا به میل به ارث انفرادی راضی باشند.
لازم به ذکر است که اقدام انحصار وراثت در دفتر قضایی این است که متقاضی باید مدارک دیگری از قبیل شناسنامه و شناسنامه متوفی و ​​شناسنامه و شناسنامه ورثه را ضمیمه کند. . به دادخواست انحصار وراثت به مرجع رسیدگی یعنی شورای حل اختلاف داده شود. همچنین سند ازدواج و وصیت نامه متوفی (در صورت وجود) باید به عنوان مدارک لازم به دادخواست انحصار وراثت پیوست و به دفتر خدمات قضایی ارسال شود.

 


لازم به ذکر است یکی از بدهی هایی که وراث قبل از تقسیم به وراث باید پرداخت کنند، مالیات بر ارث است که با توجه به نوع و طبقه اموال ورثه از ترکه اخذ می شود. . تا سال 1394 یک مرحله از تایید وراثت این بود که متقاضی برای دریافت گواهی مالیات بر ارث به اداره مالیات مراجعه و آن را به درخواست گواهی وراثت پیوست کند. اما در حال حاضر اخذ این گواهی اجباری نبوده و جزء مراحل وراثت محسوب نمی شود.

تشریفات جانشینی انحصاری در شوراهای حل اختلاف
در قسمت های قبل به تحلیل این سوالات پرداخته ایم که مراحل انحصار ارثی و مراحل انحصار ارثی قبل و بعد از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی توضیح داده شد. همانطور که گفته شد متقاضی انحصار وراثت پس از تنظیم مدارکی از قبیل گواهی فوت و استشهادیه مربوطه باید درخواست خود را جهت رسیدگی در مراجع قضایی به دفاتر خدمات الکترونیک دادگاه تحویل دهد.


همان طور که گفته شد صدور وثیقه و ضمانت نامه به عهده هیأت حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی می باشد. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که مراحل انحصار جانشینی در هیأت حل اختلاف چیست و به عبارت دیگر هیأت حل اختلاف پس از دریافت دادخواست انحصار جانشینی چگونه به دادخواست رسیدگی می کند؟
در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مراحل انحصار وراثت در کمیسیون تصمیم گیری مشورتی به این صورت است که این کمیته مدارک متقاضیان انحصار وراثت را بررسی و سپس پرونده را در روزنامه منتشر می کند. غیر از وارث منتخب، حق ارث متوفی را دارد، باید خود را حاضر کند. پس از اعلام این موضوع از سوی شورا، باید یک ماه بگذرد تا شورا سند جانشینی را صادر کند.


گواهی انحصار وراثت صادره از کمیته حل اختلاف به این صورت است که کلیه وراثی که می توانند از متوفی ارث ببرند به تفصیل مشخص می شود و همچنین میزان سهم الارث هر یک از آنها که بر اساس آن متعهد هستند مشخص می شود. اقدام کنند و بر اساس آن اموال متوفی را بین خود تقسیم کنند در این صورت اصولاً دیگر اختلافی در مورد تقسیم ارث وجود نخواهد داشت.


لازم به ذکر است کلیه مراحل و مراحل مربوط به صدور گواهی انحصار وراثت توسط هیأت حل اختلاف همانند سایر الزامات قانونی از طریق سامانه ثنا به اطلاع متقاضی خواهد رسید. به همین دلیل افرادی که دادخواست انحصار وراثت ارائه کرده اند و مراحل انحصار وراثت را برای اطلاع از حکم این مصوبه شورا دنبال می کنند باید به حساب کاربری خود در سامانه ثنا مراجعه و حکم انحصار وراثت صادره را دریافت کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند انحصار وراثت در فید موضوعات حقوقی تلگرام مشترک شوید کارشناسان کلینیک حقوقی دینا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص فرآیند انحصار وراثت هستند.

 


سوالات متداول
1- مراحل انحصار وراثت قبل از مراجعه به ادارات قضایی چیست؟
یک مرحله در انحصار وراثت قبل از مراجعه به دادگستری تنظیم اسنادی از قبیل گواهی فوت متوفی و ​​استشهادیه مربوطه است که در متن مقاله به تفصیل شرح داده شده است.
2- تدابیر اخذ وراثت انحصاری پس از ورود به دفتر دادگاه چیست؟
پس از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، باید درخواست انحصار وراثت را به شورای حل اختلاف ارائه و مدارک لازم را ضمیمه کنید. برای دانستن بیشتر در مورد آن می توانید مقاله را بخوانید.
3- روال انحصار وراثت در کمیته حل اختلاف چگونه است؟
شورای حل اختلاف پس از وصول درخواست متقاضی و اعلام موضوع در روزنامه، گواهی انحصار وراثت متوفی را صادر و وراث و میزان سهم الارث آنها را که مشخصات آن در قید شده است، صادر می کند.

amirnazhvan
amirnazhvan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋