سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک یا همان مخزن سپتیک از اساسی ترین اجزای تصفیه و پیش تصفیه فاضلاب است که با توجه به ساختار داخلی که دارد، موجب میشود مواد جامد فاضلاب جداسازی شده و طی فرآیندی که به تجزیه بی هوازی معروف است از آلودگی فاضلاب به طور قابل ملاحظه ای کاسته شود. گروه صنعتی ناب زیست بعنوان تولید کننده برتر و نمونه تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، این محصول را در ابعاد و احجام مختلف طراحی و تولید مینماید و با افتخار آماده ارائه هرگونه مشاوره طراحی و مشاوره خرید می باشد.
سپتیک تانک یا همان مخزن سپتیک که در انگلیسی septic tank هم یاد شده و با نام گند انبار هم شناخته می شود، به مخزنی گفته می شود که طی فرآیندی آلودگی فاضلاب را کاهش داده و موجب پیش تصفیه فاضلاب می شود. سپتیک تانک از آلوده شدن منابع آبی که در طبیعت وجود دارد جلوگیری میکند و از رسیدن آسیب به محیط زیست جلوگیری میکند. در کل اگر بخواهیم ساختار سپتیک تانک را توضیح دهیم بایستی به استحضار برسانیم که سپتیک تانک عملا مخزنی یکپارچه با ورودی و خروجی مشخص و در ارتفاع مشخص به همراه دیواره های مهندسی و طراحی شده با لوله های ارتباطی و فراینهای ارتباطی داخلی بوده که عمل تصفیه فاضلاب را انجام میدهد.


مکانیزم عملکرد سپتیک تانک به کمک طبیعت و با فرایندی با کمترین هزینه که تقریبا اولین روش تصفیه فاضلاب میباشد انجام میشود. همانطور که میدانیم فاضلاب بصورت خودکار آماده تولید باکتری و میکروارگانیزم های بیهوازی و هوازی میباشد. در  روشهای تصفیه فاضلاب تصمیم میگیریم از کدام روش و در چه مرحله ای استفاده کنیم و کدامیک از باکتریهای بی هوازی یا هوازی را فعال کنیم. پس از تعیین تکلیف فرایند تصفیه فاضلاب اقدام به تصفیه فاضلاب میکنیم.


انواع سپتیک تانک های رایج با روش های گوناگونی تولید میشود. گروه صنعتی ناب زیست تولید کننده انواع سپتیک تانک های پیش ساخته رایج میباشد. سپتیک تانک پلی اتیلن، سپتیک تانک بتنی و سپتیک تانک فایبرگلس(کامپوزیتی) از انواع سپتیک تانک های رایج هستند که بسته به شرایط محیطی و موقعیت پروژه های گوناگون متفاوت است. با این حال مکانیزم و سیستم تمام سپتیک تانکها مشابه می باشد بطوری که همگی بشکل یک مخزن که داخل آنها حداقل به دو بخش تقسیم میشود طراحی و تولید میگردد.


مهمترین موضوعی که امروزه در اغلب پروژه ها مطرح میشود روش دفع صحیح فاضلاب است. مخزن سپتیک تانک بهترین راه حل برای دفع فاضلاب انواع واحدهای صنعتی و تجاری و مسکونی میباشد. به زبان ساده تر سپتیک تانک یک واحد پیش تصفیه است که به مقدار قابل توجهی از آلودگی فاضلاب که همان BOD و COD فاضلاب است را میکاهد و مانع از ورود مستقیم فاضلاب آلوده به چاه جذبی و یا اگوی شهری میشود.


از مزایای سپتیک تانک های تولید شده شرکت ناب زیست میتوان به قابلیت دفن سپتیک تانک های بتنی و پلی اتیلنی اشاره کرد. این امر موجب میشود که فضایی بر روی سطح اشغال نشود. همچنین از مزایای دیگر مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن این است که میتوان هم به صورت افقی و هم بصورت عمودی بکار برد. سپتیک تانک های دفنی شرکت ناب زیست یا توجه به ساختار و مکانیزم خاصی که دارد فشار های جانبی وارده بر مخزن را خنثی میکند و مانع از مچاله شدن و به اصطلاح دفرمه شدن سپتیک میشود.


سوالی که بیشتر کارفرمایان محترم زمان استعلام سپتیک تانک میپرسند این است که آیا میتوان سپتیک تانک را بصورت پنلی و دمونتاژ به محل پروژه حمل کرد یا نه. در پاسخ به چنین سوالی باید گفت که در پروژه هایی که قابلیت حمل آسان سپتیک تانک به محل پروژه وجود نداشته باشد میتوان از سپتیک تانک فایبرگلاس استفاده کرد. چراکه این نوع از مخازن و سپتیک تانک ها قابلیت حمل بصورت پنلی و مونتاژ در محل پروژه را دارا میباشند. از این رو این نوع سپتیک تانک برای پروژه های مشابه پیشنهاد میگردد.


از دیگر پرسش های مطرح شده توسط مشتریان و کارفرمایان عزیز این است که آیا سر ریز سپتیک تانک را میتوان به چاه جذبی یا اگوی شهری وصل کرد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که چون سپتیک تانک درصد قابل توجهی از آلودگی (BOD و COD) را کاهش میدهد از نظر ارگان های زیست محیطی و ارگان های ذیربط هدایت سرریز سپتیک تانک به چاه جذبی و یا اگو شهری بلا مانع میباشد. در ضمن با توجه به اینکه لجن فاضلاب توسط مخزن سپتیک تجزیه میشود، منافذ چاه جذبی گرفته نشده و فاضلاب براحتی جذب میشود.


یکی از مزایای سپتیک تانک های پلی اتیلنی نسبت به سایر سپتیک تانک ها قابلیت دفن آن ها است که قبلتر به آن اشاره شد.برای دفن مخازن و سپتیک تانک ها میبایست مقاومت و میزان تحمل بار های جانبی و ترافیکی مدنظر باشد. در مواردی که مخازن بدون محاسبه میزان تحمل فشار و بارهای جانبی دفن و در زمین جانمایی میشوند مشاهده شده است که این مخازن مچاله شده و عملا بلا استفاده میشود. پس حتما قبل از استعلام و سفارش این سری از مخازن و سپتیک تانک موارد فوق را مد نظر قرار دهید و با همکاران فنی و مشاوران ما در ارتباط باشید.


از بزرگترین دلایلی که استفاده از سپتیک تانک را توسط اداره حفاظت از محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب اجباری کرده است، جلوگیری از آلوده شدن آب های زیرزمینی و ذخایر آبی زیرسطحی است. مکانیسم سپتیک تانک بگونه ای است که موجب رشد باکتری های بی هوازی شده و این باکتری لجن های فاضلاب را تجزیه میکنند و در نتیجه از آلودگی فاضلاب داخل سپتیک به مقدار قابل ملاحظه ای کاسته میشود. به این فرآیند در اصطلاح تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی گفته میشود. از دیگر مزایای این روش دفع فاضلاب، جلوگیری از مسدود شدن منافذ چاه های جذبی و همچنین پیشگیری از گرفتگی شبکه اگو شهری است. به این صورت که دیگر هیچگونه لجن و مواد جامدی وارد شبکه فاضلاب نمیشود.


سپتیک تانک وسیله ای است که به جرات میتوان گفت از آلوده شدن آب های زیرزمینی جلوگیری میکند. همچنین در صورت انتخاب سپتیک تانک مناسب با محیط مورد نظر از انتشار بو های نامطبوع فاضلاب در محیط های مسکونی، کارگاهی، اطراف شهرک های صنعتی و کارخانجات بزرگ جلوگیری میکند. قطعا همه ی ما با این مسئله برخورد کرده ایم که با عبور از نزدیکی کارگاه ها و کارخانجات بزرگ و حتی اطراف شهرک های صنعتی بوی فاضلاب و پساب های اینگونه واحد ها بسیار آزار دهنده و مشمئز کننده به مشام میرسد . این موضوع تبدیل به یک معضل شده است. در صورتی که با استفاده از یک سیستم پیش تصفیه فاضلاب مانند سپتیک تانک و در صورت نیاز پکیج تصفیه فاضلاب این مسئله را حل نمود.


سپتیک تانک را میتوان بعنوان ابتدایی ترین واحد در تصفیه و بازیافت فاضلاب دانست. همچنین در محل هایی از جمله شهرهای شمالی ایران که سطح آب های زیرزمینی بالاتر است (معمولا در عمق1/5 الی 2 متر) جهت جلوگیری از گرفتگی چاه ها و همچنین جلوگیری از پس زدن فاضلاب چاره کار، استفاده از سپتیک تانک فاضلاب میباشد.
در مجاورت زمینهای کشاورزی که از آب های جاری و آبهای زیرزمینی برای آبیاری مزارع و زمینها استفاده میشود، استفاده از سپتیک تانک کمک شایانی برای جلوگیری از آلودگی های آبهای موجود و نهایتا محصولات کشاورزی میکند. همچنین پساب واحد های صنعتی و کارخانجات و کارگاه های بزرگ و کوچک قبل از ورود به شبکه های فاضلاب و یا چاه های جذبی وارد سپتیک تانک شود تا BOD و COD آن تا حد مجاز کاهش یابد.


سوالاتی که در مورد سپتیک تانک زیاد پرسیده میشود
سپتیک تانک چه کاربردی دارد؟


سپتیک تانک مخزنی است که فاضلاب و پساب واحد های مسکونی و صنعتی مانند ویلا ها، منازل مسکونی، واحد های تجاری، هتل ها، رستوران ها، کارخانه ها و کارگاه ها و … قبل از دفع کامل و هدایت به سمت تصفیه خانه ها و چاه های جذبی، وارد آن شده واصطلاحاً عمل پیش تصفیه فاضلاب در آن اتفاق می افتد.


آیا استفاده از سپتیک تانک ضروری است؟

با توجه به استاندارد های بین المللی، فاضلاب هیچ واحدی که مصرف آب دارد و مقدار قابل توجهی پساب تولید میکند، نباید بصورت مستقیم وارد چاه جذبی یا شبکه فاضلاب شهری شود. بنابرین میبایست در خروجی فاضلاب اینگونه واحد ها سیستمی تعبیه شود که از آلودگی فاضلاب بکاهد، سپس وارد اگوی شهری یا چاه جذبی شود.


برای مشاوره و خرید سپتیک تانک چگونه اقدام کنیم؟

برای مشاوره فنی و خرید سپتیک تانک کافیست با شرکت ناب زیست تماس حاصل فرمایید و یا در صورت تمایل از طریق ایمیل، واتساپ، تلگرام و سایر پیامرسان ها با ما در ارتباط باشید.

سپتیک تانک در کجای ساختمان قابل نصب و جانمایی است؟

سپتیک تانک های شرکت ناب زیست با توجه به اینکه با رعایت استاندارد ها و دستورالعمل های بین المللی طراحی و تولید میشود، قابلیت نصب به صورت سطحی، دفنی و بصورت مونتاژ در محل پروژه قابل بهره برداری است.

قیمت سپتیک تانک

قیمت سپتیک تانک با توجه به بارامترهای مختلف تعیین میشود. از جمله پارامترهای مهمی که در تعیین قیمت سپتیک تانک موثر هستند جنس سپتیک تانک (پلی اتیلن، بتنی، فایبرگلاس)، نوع سپتیک تانک اعم از دفنی بودن یا غیر دفنی بودن آن، میزان فشار جانبی که سپتیک تانک درصورت مدفون بودن تحمل میکند،افقی یا عمودی بودن مخزن سپتیک و موارد مشابه میباشند که در زمان استعلام قیمت سپتیک تانک میبایست مورد توجه واقع شوند.

سپتیک تانک
سپتیک تانک

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋