موتور های دیزلی پر مصرف ترین نوع موتور احتراق داخلی Combustion engine محسوب می شوند. از موتور های دیزلی بر روی انواع ماشین آلات سنگین صنعتی، معدنی و کشاورزی استفاده می شود. بر روی انواع بیل های مکانیکی، بولدوزر ها، تراک ها، میکسر ها، ماشین های حمل و نقل سنگین، تراکتور و کمباین، انواع جرثقیل و حتی ژنراتور های صنعتی از موتور دیزلی استفاده می شود. انواع مختلفی فیلتر آلات صنعتی بر روی موتور های دیزلی اتصال پیدا می کنند. موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل استفاده می کنند که دارای آلاینده های مختلفی بوده اما به سبب قیمت پایین تر و در دسترس بودن نسبت به بسیاری از سوخت های فسیلی بعنوان انتخاب اول در تولید موتور های دیزلی محسوب می شود.
موتور دیزلی دویتس DEUTZ محصول کشور آلمان می باشد. این برند معتبر به تولید موتور های دیزلی با توان و گشتاور خروجی بسیار بالا در ابعاد و ظرفیت های مختلف می پردازد. موتور دیزلی دویتس بر روی بسیاری از ماشین آلات معدنی و راهسازی، انواع کشتی ها و لنچ ها و جرثقیل ها اتصال پیدا می کند و هم رده با برند آمریکایی CUMMINS و همچین CAT می باشد. بر روی موتور های دیزلی دویتس DEUTZ آلمان از انواع فیلتر صنعتی شامل فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل یا فیلتر آبگیر گازوئیل، فیلتر هوای موتور و در مواردی فیلتر بای پس استفاده می شود.
فیلتر روغن موتور دیزل دویتس
روغن روان کننده یا لوبریکانت در موتور سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد. وظیفه اول روغن روان کاری و جلوگیری از سایش و ایجاد اصطکاک بین اجزای متحرک موتور شامل پیستون رینگ و بوش می باشد. علاوه بر این روغن در انتقال حرارت و خنک کاری موتور و انتقال آلاینده ها به فیلتر روغن نیز نقش موثری دارد. بر روی موتور های احتراق داخلی چه از نوع دیزلی و چه از نوع بنزینی از نوعی فیلتر تحت نام فیلتر روغن Lube filter برای پاکسازی روغن در گردش در موتور های احتراق استفاده می شود. در اکثر موارد برای داشتن سرعت عمل بالاتر در اتصال و تعویض فیلتر روغن صنعتی اتصالی موتور های دیزلی از نوع پیچی Spin-on مورد استفاده قرار می گیرند.
بر روی موتور های دیزلی دویتس DEUTZ آلمان از فیلتر روغن موتور مان MANN که محصولی دیگر از کشور آلمان می باشد و هم رده با برند های معتبر تولید کننده فیلتر آلات مانند فیلیتگارد، کاترپیلار و دونالدسون است استفاده می شود. البته از برند فیلتر دویتس نیز بر روی این موتور های دیزلی استفاده می شود که خود برند دویتس توسط شرکت مان آلمان اما تحت نام دویتس DEUTZ عرضه می شود.
علاوه بر فیلتر روغن اصلی Full flow filter در مواردی بر حسب حساسیت بالای موتور از فیلتر هایی تحت نام بای پس By-Pass نیز بر روی موتور ها استفاده می شود. در مواردی که بر اثر عملکرد طولانی مدت فیلتر روغن منافذ کارتریج بسته شده باشد و یک اختلاف بالایی بین فشار روغن ورودی و خروجی فیلتر روغن شکل گیرد فیلتر بای پس از طریق شیر بای پس وارد مدار می شود. این فیلتر تنها به تغذیه موتور با روغن روان کننده در شرایط حساس و با حداکثر ۳۰-۴۰% از کل روغن موجود می پردازد. فیلتر مان MANN آلمان عرضه کننده انواع فیلتر های روغن جریان کامل و بای پس می باشد.
فیلتر گازوئیل موتور دیزل دویتس DEUTZ
سوخت گازوئیل مصرفی در موتور های دیزل سوختی مملو از آلاینده ها می باشد. گرد و غبار، دوده، سنگریزه، شیشه، الیاف و مو و حتی قطرات معلق آب از جمله آلودگی های سوخت گازوئیل مصرفی در موتور دیزل هستند. از این رو بکارگیری فیلتر گازوئیل چه در نوع سنتی و چه در شکل فیلتر سپراتور آبگیر نقشی بسیار مهم در بهبود فرایند احتراق در موتور دیزل و جلوگیری از آسیب به اجزای موتور دارد.
فیلتر گازوئیل موتور دویتس از نوع پیچی و بصورت قطعه OE با برند مان مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های نوع سنتی از کارتریج های استوانه ای استفاده می کنند که تنها از الیاف سلولز برای جذب آلودگی های گازوئیل در فاز جامد مانند گرد و غبار استفاده می کند. نمونه های مدرن تر از فیلتر گازوئیل اتصالی موتور دویتس DEUTZ تحت نام فیلتر سپراتور آبگیر Water separator filter مورد استفاده قرار می گیرند. این سری از فیلتر ها دارای کارتریج هایی هستند که از دو بخش یکی از الیاف سلولز مانند نمونه های سنتی فیلتر گازوئیل و یک بخش از الیاف مصنوعی تشکیل شده اند. الیاف مصنوعی کارتریج فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل قابلیت جذب آلاینده ها در سایز های بسیار کوچک تا ۳ میکرون را داشته که با ادغام این ذرات معلق قطرات بزرگ تر و سنگین تر آب شکل گرفته که در نهایت به پایین قوطی فیلتر سپراتور گازوئیل موتور دیزلی سقوط و در یک مخزن ذخیره می شود.
بکارگیری فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل بر روی موتور های دیزلی با حذف قطرات آب اولا مانع از زنگ زدگی اجزای سیستم سوخت رسانی مانند سوزن های انژکتور می شود و ثانیا با جلوگیری از ورود قطرات آب به داخل موتور شرایط را برای ایجاد یک فرایند احتراق کامل با دمای بالاتر که در خروجی موتور گشتاور بالاتر را نیز تحویل می دهد فراهم می کند.
فیلتر هوای موتور دیزل
فیلتر هوا بر روی ماشین آلات صنعتی در دو نوع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هوای موتور به منظور حذف آلودگی های هوای مصرفی در موتور دیزل و فیلتر هوای کابین به منظور تصفیه هوای ورودی به کابین سرنشینان مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هوای موتور اغلب به شکل استوانه ای و فیلتر هوای کابین اغلب به شکل تخت و در اشکال هندسی مختلفی تولید می شود.
هوا در موتور های دیزلی برای ایجاد فرایند احتراق با درصد بالایی نسبت به گازوئیل مصرف می شود. این هوا بصورت مکش مستقیم از بیرون یا وارد منیفولد هوا و سپس به موتور و یا به توربو شارژر وارد می شود. به منظور جلوگیری از ورود آلاینده ها از طریق هوا به داخل موتور و یا توربوشارژر از فیلتر هوای موتور استفاده می شود. فیلتر هوای موتور دیزلی دویتس DEUTZ با برند مان MANN آلمان مورد استفاده قرار گرفته که از الیاف سلولزی در تولید و فراوری کارتریج آن استفاده شده است.
منبع مقاله: مانا ژورنال
پاسخ ها