alimohamad613

alimohamad613

درمان بیماری کبد چرب با غذا

درمان بیماری کبد چرب با غذا

بدن چربی را در بسیاری از مناطق بدن برای استفاده به‌عنوان انرژی و عایق ذخیره می‌کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل‌شده است، اما اگر میزان چربی موجود در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد.دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی. همچنین به دلیل بارداری نیز می‌توان به بیماری کبد چرب مبتلا شد.

همان‌طور که از نام این بیماری پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که چربی زیادی در کبد خود دارید. در یک بدن سالم، کبد به از بین بردن سموم و تولید صفرا کمک می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد صدمه می‌زند و مانع از عملکرد بهینه آن می‌شود. هنگامی که کبد نتواند به‌طور مؤثری این وظایف را انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات در بدن قرار می‌دهد.

بیماری کبد چرب نزدیک به یک‌ سوم بزرگسالان آمریکایی را مبتلا می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در نارسایی کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر در افرادی که چاق یا کم‌تحرک هستند و افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کنند تشخیص داده می‌شود.
درمان اصلی بیماری کبد چرب مربوط به ایجاد تغییر در رژیم غذایی و ورزش است، اگرچه ممکن است برخی از افراد برای معالجه بیشتر نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمان بیماری کبد چرب، صرف‌نظر از نوع آن از طریق رژیم گرفتن است.

 

 

به‌طورکلی رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

مقادیر زیادی میوه و سبزی‌ها
گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل
مقادیر بسیار محدودی از قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی اشباع
عدم مصرف الکل
یک رژیم کم‌چرب و کم‌کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر اضافه‌وزن دارید، باید حداقل 10 درصد از وزن بدن کم کنید.

چه غذاهایی از کبد محافظت می‌کنند؟

کبد مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها، ساختن گلوکز و سم‌زدایی از بدن است. همچنین مواد مغذی را ذخیره کرده و صفرا تولید می‌کند که برای هضم و جذب مناسب مواد مغذی موجود در مواد غذایی لازم است. غذاها و نوشیدنی‌های زیادی وجود دارد که فرد می‌تواند برای کمک به محافظت از کبد از آن استفاده کند.

سلامت كبد برای سلامت كلی بسیار حیاتی است. اختلال عملکرد کبد می‌تواند منجر به بیماری کبد، اختلال در سوخت و ساز بدن و حتی دیابت نوع 2 شود.

اگرچه ممکن است مدیریت همه عوامل خطر غیرممکن باشد، مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به ارتقاء سلامت کبد کمک کند.

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل طیف گسترده‌ای از غذاها است. کاهش کالری، دریافت فیبر زیاد و غذاهای طبیعی نقطه شروع خوبی است. خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین هستند می‌توانند به بدن احساس سیری بدهد و انرژی کافی فراهم کند.

غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند یا به بدن در ترمیم سلول‌های آن کمک می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند برنامه‌های غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کنند. یک متخصص تغذیه اغلب می‌تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه غذایی مناسب برای سلایق، علائم و وضعیت سلامتی دریافت کند.

در این مقاله، بهترین غذاها برای سلامتی کبد، اثرات مفید آن‌ها برای این ارگان و برخی از غذاها که باید پرهیز شوند را پوشش می‌دهیم.

بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها برای سلامتی کبد:

1.قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد

مطالعات نشان داده است آسیب كبدی در کسانی كه قهوه می‌نوشند و مبتلابه بیماری كبد چرب هستند، نسبت به افرادی كه این نوشیدنی كافئین دار را نمی‌نوشند كمتر است. به نظر می‌رسد کافئین میزان آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را در افراد در معرض خطر بیماری‌های کبدی کاهش می‌دهد.

یک بررسی در سال 2013 از مجله Liver International نشان می‌دهد بیش از 50 درصد از مردم ایالات ‌متحده به‌طور روزانه قهوه مصرف می‌کنند. به نظر می‌رسد قهوه برای کبد بسیار مفید است، به‌ویژه به این دلیل که در برابر مسائلی مانند بیماری کبد چرب اثر محافظتی دارد. در این بررسی همچنین ذکرشده است که مصرف روزانه قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبد کمک کند. همچنین ممکن است کبد را از شرایط آسیب‌زا مانند سرطان کبد محافظت کند.

یک مطالعه در سال 2014 که در مجله Clinical Gastroenterology آمده است نشان می‌دهد که اثرات محافظتی قهوه به دلیل تأثیر آن بر آنزیم‌ های کبدی است.

به نظر می‌رسد قهوه باعث کاهش تجمع چربی در کبد می‌شود. همچنین باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های محافظ در کبد می‌شود. همچنین ترکیبات موجود در قهوه به آنزیم‌ های کبدی کمک می‌کند بدن را از مواد مسبب سرطان پاکسازی کنند.

همچنین در گزارشی در Annals of Hepatology آمده است که قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قدرتمند با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. همچنین به کاهش کلسترول و فشارخون کمک می‌کند.
علاوه بر این ترکیب مفید به نظر می‌رسد خود قهوه هم در محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. افزودن قهوه به برنامه روزانه در صبح ممکن است در رژیم غذایی کبد چرب فرد تأثیر خوبی داشته باشد.

2.سویا برای کاهش تجمع چربی

یک مطالعه در دانشگاه ایلینویز بر روی موش‌ها نشان داد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است باعث کاهش تجمع چربی در کبد شود. به‌علاوه، توفو چربی کم و پروتئین زیادی دارد.

در یک مقاله مروری مجله Gastroenterology and Hepatology ذکرشده که برخی پروتئین‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک کنند.
به نظر می‌رسد پروتئین سویا و پروتئین وی به تعدیل تأثیر مصرف کربوهیدرات ساده کمک می‌کنند و می‌توانند قند خون را کاهش دهند. آن‌ها همچنین به بدن کمک می‌کنند تا توده عضلانی را حفظ کرده و وزن بدن را کاهش دهد.

 

3.ماهی برای التهاب

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، ​​ماهی تن و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به بهبود سطوح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کنند.. این چربی‌ها ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشند، زیرا به نظر می‌رسد مانع از تولید چربی‌های اضافی و حفظ سطوح آنزیمی کبد می‌شوند.

در یک مطالعه در ژورنال World Journal of Gastroenterology اشاره شده است که مصرف ماهی چرب و مکمل روغن ماهی ممکن است به کاهش تأثیر شرایطی مانند NAFLD کمک کند. در این مطالعه توصیه می‌شود هر هفته دو یا چند بار ماهی روغنی بخورید. اگر جای دادن ماهی‌های چرب مانند شاه ماهی یا سالمون در رژیم غذایی آسان نیست، سعی کنید مکمل روغن ماهی را به‌طور روزانه مصرف کنید.

 

4.جو دوسر برای انرژی

کربوهیدرات‌های موجود در غلات کامل مانند جو دوسر به بدن شما انرژی می‌دهد. همچنین محتوای فیبری آن‌ها شما را سیر می‌کند که می‌تواند در حفظ وزنتان به شما کمک کند.

مصرف بلغور جو دوسر راهی آسان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر ابزار مهمی برای هضم است و فیبرهای خاص موجود در جو دوسر ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشد. جو و جو دوسر سرشار از ترکیباتی بنام بتا گلوکان هستند.

یک مطالعه در سال 2017 در ژورنال بین‌المللی Molecular Sciences، گزارش کرد که بتا گلوکان ها از نظر بیولوژیکی در بدن بسیار فعال هستند. آن‌ها به تعدیل سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب کمک می‌کنند و ممکن است بطور ویژه در مبارزه با دیابت و چاقی کمک کنند.

این بررسی همچنین خاطرنشان می‌کند که به نظر می‌رسد بتا گلوکان موجود در جو دوسر باعث کاهش مقدار چربی ذخیره شده در کبد موش‌ها شود که همچنین می‌تواند به محافظت از کبد کمک کند. مطالعات بالینی بیشتری برای تأیید این امر ضروری است.

افرادی که به دنبال اضافه کردن جو یا جو دوسر به رژیم غذایی خود هستند، باید به‌جای نوع بسته بندی شده به دنبال نوع کامل آن‌ها باشند. آرد جو دوسر بسته بندی شده ممکن است حاوی پرکننده هایی مانند آرد سفید یا شکر باشد که به اندازه کافی برای بدن مفید نخواهد بود.

4.گردو برای بهبود عملکرد کبد

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. گزارشی از سال 2015 نشان داد که خوردن گردو تست‌های عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی بهبود می‌بخشد.

5.آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است و تحقیقات نشان می‌دهد این میوه حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است سرعت آسیب کبدی را کند کنند. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند در کنترل وزن به شما کمک کند. آووکادو حاوی مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

6.شیر و سایر لبنیات کم چرب برای جلوگیری از آسیب

بر اساس مطالعه سال 2011 بر روی موش‌های صحرایی، لبنیات سرشار از پروتئین وی هستند که ممکن است کبد را از آسیب‌های بیشتر محافظت کند.

7.تخمه آفتابگردان برای آنتی‌اکسیدان‌ها

این دانه‌ها سرشار از ویتامین E هستند، آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند.

 

8.روغن زیتون برای کنترل وزن

خوردن بیش‌ازحد چربی برای کبد مفید نیست، اما برخی از چربی‌ها ممکن است کمک‌کننده باشند. بر اساس مطالعات World Journal of Gastroenterology، اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک کند. این اثر به دلیل داشتن مقدار زیاد اسیدهای چرب اشباع نشده در این روغن است.

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. برای پخت و پز از مارگارین، کره یا روغن شورتنینگ سالم‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون به کاهش سطوح آنزیم کبد و کنترل وزن کمک می‌کند.

9.سیر به کاهش وزن بدن کمک می‌کند

این گیاه نه تنها باعث افزودن عطر و طعم به غذا می‌شود، بلکه مطالعات تجربی نشان می‌دهد که مکمل‌های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

اضافه کردن سیر به رژیم غذایی ممکن است به افزایش فعالیت کبد کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 که در ژورنال Advanced Biomedical Research منتشرشده است، خاطرنشان می‌کند که مصرف سیر باعث کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به NAFLD می‌شود و هیچ تغییری در توده بدون چربی بدن ایجاد نمی‌شود. این امر بسیار مفید است، زیرا اضافه‌وزن یا چاقی عامل مهمی در ایجاد NAFLD است.

یک مطالعه در Advanced Biomedical Research نشان داد که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

10.چای سبز برای جذب کمتر چربی

داده‌ها تأیید می‌کنند که چای سبز می‌تواند به تداخل در جذب چربی کمک کند، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می‌تواند باعث کاهش ذخیره چربی در کبد و عملکرد کبد شود یا نه؛ اما چای سبز فواید زیادی ازجمله کاهش کلسترول تا کمک به خواب دارد.

یک مطالعه در سال 2015 در World Journal of Gastroenterology خاطرنشان کرد: چای سبز ممکن است به کاهش مقدار کلی چربی، مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش سایر علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که ممکن است چای بهتر از عصاره آن باشد، زیرا برخی عصاره‌ها به‌جای بهبود کبد ممکن است به آن آسیب برسانند.

در این مطالعه خاطرنشان شده است که هنوز توصیه‌های خاصی برای افراد مبتلا به این بیماری برای مصرف عصاره چای یا خود چای وجود ندارد، اما ارتباط آن با سلامتی کبد امیدوارکننده است.

11.انواع توت‌ها

بسیاری از انواع توت‌های تیره مانند بلوبری، تمشک و کرن بری حاوی آنتی‌اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند که ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کند.

همچنین یک مطالعه در World Journal of Gastroenterology نشان می‌دهد خوردن منظم انواع توت‌ها ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند.

 

12.انگور

در مطالعه‌ای در World Journal of Gastroenterology گزارش شده که انگور، آب انگور و هسته‌های انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان هایی هستند که ممکن است با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب کبد به کبد کمک کنند.
خوردن انگور کامل هسته دار یک روش ساده برای اضافه کردن این ترکیبات به رژیم غذایی است. یک مکمل عصاره هسته انگور نیز ممکن است آنتی‌اکسیدان ها را فراهم کند.

 

13.گریپ فروت

در World Journal of Gastroenterology از گریپ فروت به عنوان یک ماده غذایی مفید یاد شده است. گریپ فروت حاوی دو آنتی‌اکسیدان اصلی است: naringin و naringenin این مواد می‌توانند با کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی، از سلول‌های کبد در برابر آسیب محافظت کنند.
این ترکیبات همچنین ممکن است باعث کاهش تجمع چربی در کبد شده و آنزیم‌های چربی سوز را افزایش دهند. این موضوع می‌تواند گریپ فروت را به ابزاری مفید در مبارزه با NAFLD تبدیل کند.

14.میوه کاکتوس (انجیر کاکتوس)

آب میوه و میوه‌ی کاکتوس نیز ممکن است برای سلامتی کبد مفید باشد. مطالعه‌ای در World Journal of Gastroenterology نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در این میوه ممکن است به محافظت از کبد کمک کند.
بااین‌وجود بیشتر تحقیقات روی عصاره‌های میوه تمرکز دارد، بنابراین مطالعاتی که روی خود این میوه یا آب میوه تمرکز داشته باشد لازم است.

15.غذاهای گیاهی به‌طور کلی

یک مطالعه در سال 2015 که در مجله Evolution-based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است، حاکی از آن است که تعداد زیادی از غذاهای گیاهی ممکن است برای کبد مفید باشند. این غذاها شامل:

آووکادو
موز
جو
چغندر و آب چغندر
کلم بروکلی
برنج قهوه‌ای
هویج
انجیر
سبزی‌هایی مانند کلم سبز و کلم پیچ
لیمو
پاپایا
هندوانه

افراد باید این غذاها را به عنوان بخشی از یک رژیم کامل و متعادل مصرف کنند.

خوردن انواع سبزی‌های کامل برای بیماری کبد چرب مفید است، اما کلم بروکلی یکی از سبزی‌هایی است که فرد باید به فکر گنجاندن آن در رژیم غذایی خود باشد.

مقاله‌ای در Journal of Nutrition دریافت که مصرف طولانی مدت کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش‌ها کمک می‌کند. محققان هنوز هم باید تحقیقات بیشتری در مورد انسان انجام دهند، اما این شواهد اولیه بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

 

16.مغزی جات

در همین مطالعه آمده است که ممکن است خوردن آجیل روش ساده دیگری برای سالم نگه داشتن کبد و محافظت در برابر NAFLD باشد. آجیل ها به طور کلی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان ها هستند. این ترکیبات ممکن است به جلوگیری از NAFLD و همچنین کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند.
هر روز خوردن یک مشت آجیل مانند گردو یا بادام می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. با این وجود مردم باید مطمئن باشند که بیش از حد از آن‌ها مصرف نکنند، زیرا آجیل کالری بالایی دارد.

17.چربی های مناسب

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غالباً شرایطی به نام مقاومت به انسولین دارند. این بدان معنی است که بدن شما انسولین می‌سازد اما نمی‌تواند به خوبی از آن استفاده کند. گلوکز در خون شما تجمع میابد و کبد آن را به چربی تبدیل می‌کند.
برخی از چربی ها در رژیم غذایی می‌توانند به بدن شما در استفاده بهتر از انسولین کمک کنند. این بدان معنی است که سلول‌های شما می‌توانند از گلوکز مصرف کنند و کبد شما نیازی به تهیه و ذخیره چربی ندارد. چربی های خوب شامل:

اسیدهای چرب امگا 3، موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن گیاهی، آجیل (به‌خصوص گردو)، بذر کتان و روغن بذر کتان و سبزی‌های برگ دار. بررسی تحقیقات حاضر نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 سطح چربی کبد و سطح کلسترول HDL را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بهبود می‌بخشد. تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع موردنیاز است اما خوردن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند.
چربی های اشباع نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، مغزی جات و آووکادو.

رژیم مدیترانه‌ای

اگرچه این رژیم برای مبتلایان به بیماری کبد چرب ایجاد نشده، اما این شیوه خوردن انواع غذاهایی را که به کاهش چربی در کبد کمک می‌کنند، ترکیب می‌کند: چربی های سالم، آنتی‌اکسیدان ها و کربوهیدرات های پیچیده. این رژیم شامل:

ماهی و غذای دریایی
میوه ها
غلات کامل
آجیل
روغن زیتون
سبزیجات
آووکادو
حبوبات

آنتی‌اکسیدان ها و مکمل ها برای سلامت کبد

وقتی مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند سلول‌ها آسیب می‌بینند. این امر می‌تواند منجر به تجمع چربی در کبد شما شود؛ اما ترکیباتی که به عنوان آنتی‌اکسیدان ها شناخته می‌شوند، می‌توانند سلول‌ها را از این آسیب محافظت کنند؛ اما این مواد در کجا وجود دارند؟
• قهوه
• چای سبز
• سیر خام
• میوه ها، به ویژه انواع توت‌ها
• سبزیجات

• ویتامین E که می‌توانید آن را در این غذاها پیدا کنید: دانه آفتابگردان، بادام، روغن‌های گیاهی مایع با چربی های اشباع نشده مثل روغن زیتون یا کلزا.
دانشمندان در حال بررسی مکمل هایی هستند تا دریابند که آیا ممکن است برای کبد مفید باشند:

گوجی‌بری (wolfberry)، گیاهی که اغلب در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است اندازه کمر شما را کاهش دهد؛ اما به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود آیا این واقعیت صحیح است یا خیر.
رزوراترول که از پوست انگور قرمز گرفته می‌شود ممکن است به کنترل التهاب کمک کند. مطالعات ضد و نقیضی نشان می‌دهند که مقدار تأثیر آن بستگی به مقدار مصرف شما دارد.
سلنیوم یک ماده معدنی است که در آجیل برزیلی، ماهی تن و صدف یافت می‌شود. (بیشتر افراد آن را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند)
خار مریم که به نام سیلی مارین هم شناخته می‌شود و نام ماده اصلی موجود در دانه آن است. در مورد اینکه آیا این ماده واقعاً مؤثر است یا نه نتایج متفاوتی وجود دارد.
بربرین (از مشتقات میوه زرشک)، گیاهی است که در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مطالعات اولیه، به نظر می‌رسد که به کنترل کلسترول، عملکرد کبد و قند خون کمک می‌کند؛ اما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا ببینیم آیا واقعاً مؤثر هست یا خیر.

قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید چراکه آن‌ها می‌توانند چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا ممکن است مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کنند. اگر مقدار مناسب را به روشی مناسب مصرف نکنید، ممکن است آن‌ها مفید واقع نشوند.

دریافت ویتامین ها و مواد معدنی

موارد زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

• ویتامین D. کمبود آن ممکن است در بیماری کبد چرب شدید نقش داشته باشد. بدن شما در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D می‌سازد. همچنین می‌توانید آن را از طریق برخی محصولات لبنی دریافت کنید. محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید زیرا چربی اشباع کمتری دارند.

• پتاسیم. ممکن است مقادیر کم آن با بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مرتبط باشد. ماهی هایی مثل كاد، ماهی سالمون و ساردین منابع خوبی هستند. همچنین در سبزی‌هایی از جمله کلم بروکلی، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین و میوه هایی مانند موز، کیوی و زردآلو وجود دارد. غذاهای لبنی مانند شیر و ماست نیز از نظر پتاسیم بسیار سرشار هستند اما انواع کم چربی را انتخاب کنید.

• بتائین. ممکن است کبد را از رسوبات چربی محافظت کند، اما نتایج تحقیقات متفاوت است. می‌توانید آن را در جوانه گندم و میگو پیدا کنید.

 

مواد غذایی که باید پرهیز شوند

به‌طور کلی، ایجاد تعادل در رژیم غذایی کبد را سالم نگه می‌دارد. با این حال، برخی از غذاها و گروه های غذایی نیز وجود دارند که فرآوری آن‌ها برای کبد سخت تر است. این غذاها شامل:

غذاهای چرب: این غذاها شامل غذای سرخ شده، فست فودها و مصرف غذاهای بسیاری از رستوران ها است. میان وعده های آماده، چیپس ها و آجیل های بسته بندی شده نیز ممکن است چربی بسیار بالایی داشته باشند. غذاهای سرخ شده معمولاً می‌توانند با جایگزینی روش پختن یا بخارپز تهیه شوند. همچنین گوشت ماکیان به جز گوشت سفید بدون چربی، پنیر پرچرب، ماست به جز نوع کم چرب، گوشت قرمز، شیرینی جات و غذاهای سرخ شده تهیه شده با روغن پالم یا نارگیل هم باید پرهیز شوند.

غلات تصفیه شده: شامل نان، ماکارونی و کیک ها یا شیرینی ها است. غلات فرآوری و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید وجود دارند. این غلات بسیار فرآوری شده فیبر خود را از دست داده‌اند و می‌توانند قند خون را افزایش دهند.

غلات تصفیه شده را می‌توان به راحتی با گندم سبوس دار و جایگزین‌های غله ای سبوس‌دار، سیب زمینی یا حبوبات جایگزین کرد یا در کل حذف کرد.

قند و شیرین کننده های افزودنی: قندهای افزودنی می‌توانند در افزایش سطح قند خون و افزایش چربی در کبد نقش داشته باشند. قندهای افزودنی معمولاً در آب نبات، بستنی و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه یافت می‌شوند.

قندهای افزودنی همچنین در غذاهای بسته بندی شده، شیرینی جات و حتی قهوه و چای خریداری شده در فروشگاه‌ها مخفی شدند. پرهیز از قندهای دیگر مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می‌تواند در به حداقل رساندن چربی و کاهش فشار روی کبد کمک کند.

نمک: راه‌های ساده برای کاهش دریافت نمک شامل خوردن کمتر غذاهای آماده، پرهیز از کنسرو گوشت و سبزیجات و کاهش یا پرهیز از گوشت نمکی و بیکن است. اضافه کردن ادویه ها و گیاهان به یک وعده غذایی یک روش عالی برای تهیه غذاهای خوش طعم و بدون نمک است.

الکل: الکل یک عامل خطر قابل توجه برای مبتلایان به بیماری کبد چرب است. الکل بر کبد تأثیر می‌گذارد و به ابتلا به بیماری کبد چرب و سایر بیماری های کبدی مانند سیروز کمک می‌کند. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید الکل را در رژیم غذایی خود کاهش دهد یا آن را حذف کند.

گوشت: گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت فراوری شده چربی های اشباع زیادی دارند که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید سعی کند از آن‌ها پرهیز کند. گوشت های بدون چربی، ماهی، سویا یا تمپه جایگزین‌های خوبی هستند، اما ماهی های روغنی و وحشی می‌توانند از بهترین انتخاب ها باشند.

 

سایر توصیه‌ها:

کاهش وزن

حتی کاهش تنها 5٪ از وزن بدن می‌تواند چربی موجود در کبد شما را کاهش دهد. اگر بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن را کاهش دهید، التهاب و احتمال آسیب به سلول‌های کبدی خود را پایین می‌آورید. حتی ممکن است روند برخی آسیب ها را معکوس کنید. به‌طور آهسته پیش بروید 1 تا 2 پوند در هفته خوب است. کاهش وزن سریع ممکن است شرایط را بدتر کند. اگر نمی‌توانید وزنتان را کم کنید از پزشک خود بپرسید که آیا جراحی کاهش وزن گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

تغییر سبک زندگی و ورزش برای کبد سالم

ورزش منظم برای همه مهم است، اما به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است. کاهش وزن و حفظ تناسب اندام با ورزش ممکن است به مدیریت و کاهش علائم کمک کند. ورزش هوازی در واقع می‌تواند مقدار چربی موجود در کبد شما را کاهش دهد. یک ورزش سنگین ممکن است التهاب را نیز کاهش دهد.

تمرینات مقاومتی یا قدرتی، مانند وزنه برداری نیز می‌توانند بیماری کبد چرب را بهبود بخشند. حداقل به مدت 5 روز در هفته 30 تا 60 دقیقه یا بیشتر از تمرین هوازی در سطح متوسط تا زیاد و در هفته 3 روز تمرین قدرتی در سطح متوسط ​​تا بالا انجام دهید.

حتی 30 دقیقه ورزش متوسط سه تا پنج بار در هفته می‌تواند به فرد کمک کند احساس تناسب اندام بیشتری داشته باشد و علائم را کاهش دهد. همچنین باعث می‌شود به طور کلی کم تحرکی کاهش یابد. استفاده از میز کار ایستاده، حرکات کششی هر روز صبح و پیاده روی بر روی تردمیل درحالی‌که تلویزیون تماشا می‌کنید، همه از راه‌های افزایش سطح فعالیت در طول روز بدون نیاز به صرف وقت برای ورزش است.

کنترل دیابت

آنچه را كه پزشك به شما گفته است انجام دهید تا بتوانید دیابت خود را مدیریت کنید. داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید و مراقب قند خون خود باشید.

کاهش کلسترول

موارد دیگری که برای حفظ سلامت کبد خود انجام می‌دهید، می‌تواند حفظ کلسترول و تری گلیسیرید (چربی های موجود در خون شما) در سطح سالم باشد. یک رژیم غذایی سالم و گیاهی بخورید، به طور منظم ورزش کنید و در صورت تجویز پزشک از داروها استفاده کنید. این می‌تواند به کنترل کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.

 

چه زمانی باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه نمود؟

اگر رژیم و ورزش برای کنترل علائم بیماری کبد چرب عملکرد کافی نداشته باشند، ممکن است زمان مراجعه به پزشک باشد. پزشک می‌تواند یک تجزیه و تحلیل کامل انجام دهد و دارو تجویز کند یا فرد را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا به ایجاد یک برنامه رژیمی کمک کند.

در حال حاضر هیچ داروی مورد تأیید انجمن غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این حال، رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند شرایط را به طرز چشمگیری بهبود بخشند.

هنگامی که افراد به طور مستقیم با پزشک یا متخصص تغذیه در ارتباط باشند، بسیاری می‌توانند وزن خود را کاهش دهند و به راحتی بیماری کبد چرب را مدیریت کنند.

خلاصه

کبد نقش مهمی در بدن دارد. درحالی‌که تا حد زیادی از خود مراقبت می‌کند، فرد می‌تواند با مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های خاص به حفظ سلامت کبد کمک کند.

همچنین انواع بسیاری از مواد غذایی وجود دارد که ممکن است به کبد آسیب برسانند. انتخاب غذاهایی که برای کبد مفید هستند می‌تواند به فرد کمک کند از مشکلات احتمالی سلامتی در آینده جلوگیری کند.

اغلب اوقات رژیم غذایی سالم و داشتن وزن سالم می‌توانند به جلوگیری از آسیب رسیدن به کبد شما کمک کند. خوردن انواع مناسب غذاها به شما و کبد شما کمک می‌کند تا سالم بمانید؛ بنابراین، سعی کنید ترکیبی از موارد زیر را مصرف کنید:

شیر، ماست و پنیرگوشت و ماهی (تازه یا کنسروی کم نمک) و/ یا تخم مرغ، توفو، آجیل و دانه‌ها
میوه ها (تازه یا کنسروی با قندکم)
سبزیجات، لوبیا ها و حبوبات (تازه یا کنسروی کم نمک)
غلات (مانند نان، برنج و ماکارونی)
و نوشیدن آب زیاد.

رژیم آنلاین آردایت

لینک منبع

alimohamad613
alimohamad613

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋