ahmad abedzadeh

ahmad abedzadeh

توسط ۱ نفر دنبال می شود

همه چیز درباره سیستم گرمایش خودرو

در این مقاله قصد داریم یکم راجع به سیستم گرمایش خودرو و به عبارتی درباره بخاری خودرو صحبت کنیم.اگر میخواهید درباره سیستم گرمایش و گرم کننده خودروهای داخلی ایران خودرو و سایپا یکم اطلاعات کسب کنید پس با من همراه شوید تا برای شما اطلاعات بدرد بخوری رو درباره اون به شما بدم.پس با من همراه باشید.

 

گرمای موتور چگونه تولید می‌شود؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می‌شود و به‌طور دقیق‌تر، آب موتور این گرما را فراهم می‌کند. هیچ انرژی اضافه‌ای برای انجام کار توسط آن نیاز نیست و به‌ همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علی‌رغم فقدان کولر، به بخاری مجهز بودند. باید گفت مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن، عمل‌کردن به‌عنوان خنک‌کننده موتور است.

این مایع، آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب می‌کند. آب موتور پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب، باعث داغ‌شدن دیواره‌های رادیاتور می‌شود.

نحوه کارکرد بخاری ماشین

بخاری ماشین برای گرم کردن کابین از گرمای تولید شده موتور استفاده می‌کند که در حالت عادی از بین می‌رود، در نتیجه روشن کردن بخاری فشاری اضافه به موتور وارد نکرده و مصرف سوخت را نیز افزایش نخواهد داد.

گرمای تولیدی توسط موتور خودرو به آب رادیاتور منتقل می‌شود تا از گرم شدن شدید موتور جلوگیری به عمل آید. زمانی که آب رادیاتور گرم می‌شود فن بخاری روشن شده و به حرکت در می‌آید تا گرمای آب گرم رادیاتور از طریق کانال‌های هوا به داخل کابین منتقل شود.

برای سفارش قطعات مربوط به سیستم گرمایش خودروی خود میتوانید از نمایندگی های مجاز  لوازم یدکی دینا پارت مثل دولوکس کار ثبت سفارش نمایید و از کیفیت قطعات خودروی خود اطمینان داشته باشید.

گرمای بخاری خودرو چگونه منتقل می‌شود؟

باد گرمی که وارد کابین می‌شود، توسط دمنده‌ای تولید شده است که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین می‌کند. پس از داغ‌شدن دیواره‌ رادیاتور یا به عبارت دیگر بالارفتن آمپر دمای آب، می‌توان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.

 

چه زمانی طول می‌کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

بسته به عوامل مختلف، زمان موردنیاز جهت این‌که هوای واردشده از طریق دریچه‌ها گرم شود، متفاوت است. اولین عامل در گرم‌شدن هوای ورودی از سمت بخاری ماشین ، گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هر قدر هم ‌جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد، فایده‌ای ندارد.خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند، نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از آن برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود 3 دقیقه کاهش پیدا کرده است.


اقدامات لازم برای بهبود عملکرد بخاری ماشین 

با انجام راهکارهای زیر می‌توان عملکرد بخاری خودرو را بهبود بخشید:

حرکت خودرو

همانطور که ذکر شد خودروهای امروزی انژکتوری بوده و به علت استفاده از آلیاژهای مرغوب و رادیاتورهای آلومینیومی مدت زمان زیادی را برای گرم شدن نیاز ندارد. اما بهتر است برای بهبود عملکرد بخاری خودرو ابتدا حرکت کرد تا موتور خودرو گرم شود و به این ترتیب باد خودرو نیز گرم‌تر خواهد شد.

روشن کردن کلید A/C

کلید A/C در واقع کمپرسور تهویه هوا است و می‌تواند رطوبت اضافی در کابین را خارج کند. این کلید بیشتر در فصل تابستان کاربرد دارد. اما می‌توان با روشن کردن در فصول سرد سال، رطوبت موجود در کابین خودرو را خارج کرد. خروج هوای داخل کابین اجازه می‌دهد تنفس بهتری داشت به علاوه از عرق کردن شیشه‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

دلایل خرابی بخاری خودرو چیست ؟

بخاری خودرو گاهی اوقات بنا بر دلایلی ممکن است دچار ایراد و مشکل شود و در نتیجه آن کارایی مورد انتظار را نداشته باشد. خرابی بخاری به دلایلی مانند: خرابی رادیاتور بخاری، مشکل در شلنگ آب اتصال کننده بخاری و رادیاتور به یکدیگر، خرابی فن یا دمنده بخاری، پایین بودن سطح آب موتور خودرو و عملکرد ناصحیح ترموستات، ممکن است اتفاق بیافتد.


ایراد در شیلنگ رابط بخاری با رادیاتور

علت دیگر این مشکل می‌تواند به خاطر وجود عیب و ایراد در شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است باشد. مثلاً ممکن است این شیلنگ دچار گرفتگی شده باشد و در نتیجه موتور نتواند آب داغ را وارد شبکه گرمایی رادیاتور کند.

پایین بودن سطح آب موتور خودرو

نداشتن آب کافی موتور و پایین بودن سطح آب موتور خودرو سبب ایجاد اخلال ورود گرما به فضای داخلی اتومبیل خواهد شد.
 

عملکرد نادرست ترموستات 

ترموستات مسیر آب موتور را تغییر جهت داده و آب گرم را به سمت بخاری هدایت می‌کند. حال اگر این وسیله دچار اخلال یا ایرادی شود این کارکرد صورت نگرفته و در نتیجه بخاری قادر به تولید گرمای لازم برای ماشین نیست.

تاثیر عملکرد ترموستات روی بخاری ماشین

از دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، درست‌کارنکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه‌ تغییر مسیر آب موتور و خنک نگه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود، ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است، باز می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل کند.

 وقتی ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم‌شدن در موتور را پیدا نمی‌کند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می‌شود، دمای لازم برای داغ‌کردن دیواره‌های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ رادیاتور داغ نباشد، خبری از باد گرم آن هم نخواهد بود.

قطعات بخاری خودرو

در آخرین بخش از این مقاله، به بررسی قطعات بخاری خودرو می‌پردازیم:

قطعات لاستیکی 

لاستیک پایین رادیاتور آب، شیلنگ کورکن، شیلنگ کاربراتور، شیلنگ  cng کج، شیلنگ cng صاف.
 

بست و دیاق 

بست شیلنگ مفتولی، دیاق بالا رادیاتور فلزی، بست شیلنگ رادیتور، دیاق بالا رادیاتور پلاستیکی .

 پیچ

پیچ داشبورد.

فولی 

فولی واتر پمپ. 

خار

شیر تخلیه رادیاتور، خار دیاق فن دودور، خار کشویی.

بخاری خودرو یک سیستم محسوب می‌شود. از همین رو اگر یکی از قطعات آن به‌مشکل بخورد می‌تواند سایر قطعات را هم تحت تاثیر قرارد دهد.

کمبود گرمای بخاری

یکی از شایع‌ترین عیوبی که برای انواع خودروها رخ می‌دهد، کمبود گرمای بخاری است. به نحوی که فرد می‌گوید: گرمای بخاری کم است و یا اصلاً گرمایی ندارد. این عیب ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.
اولین علت می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد. وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی‌کند. در اکثر موارد، رادیاتور عوض می‌شود، اما اگر مجاری آن تمیز شود، می‌توان به رفع عیوب اقدام کرد.

 

 

گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است، گرفتگی دارد. آب داغ موتور نمی‌تواند وارد شبکه گرمایی (رادیاتور) شده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد. در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

عیبی دیگر که بسیار شایع است، خرابی فن و یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود، ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌کند. عیب این حالت، فن یا همان دمنده بخاری است. برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد.

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد، در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم. سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی می‌کنیم.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با سیستم گرمایش و بخاری خودرو آشنا کنیم. امید است که با خواندن این مقاله پی به اهمیت سیستم گرمایشی و نحوه عملکرد آن پی برده باشید.

ahmad abedzadeh
ahmad abedzadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋