ahmad abedzadeh

ahmad abedzadeh

توسط ۱ نفر دنبال می شود

درباره مصالح ساختمان چه می دانید؟

طبقه بندی بر اساس جنس آنها

 

اگر بخواهیم مصالح شیمیایی ساختمان را بر اساس جنس آنها طبقه بندی کنیم، می توان به دو دسته مصالح کامپوزیت و مصالح و مواد ساده اشاره کرد

 

مواد ساده


مواد و مصالح ساده مواد طبیعی یا مصنوعی هستند که دارای ترکیبات مشابه هستند. مصالحی مانند ماسه، آجر، سیمانها و بلوکها از مصالح ساده محسوب می شوند.


مصالح کامپوزیتی


مصالح کامپوزیت به مواد طبیعی و یا مصنوعی می گویند که در ساخت آن ها از چند نوع مواد و متریال استفاده می شود. انواع ملاتها، بتنها و ایزوگام جزء مصالح کامپوزیتی هستند.

استفاده از  پودر بندکشی اصل سهند شیمی و به دنبال آن کاربرد انواع  آبگریز کننده عالی اکیدا در مورد مصالح ساختمانی توصیه می شود.برای این منظور از برند برتر سهند شیمی استفاده کنید. 


مواد ساختمانی از پیش ساخته شده

 

مصالح ومواد از پیش ساخته شده به مصالحی می گویند که در کارگاه یا کارخانه های متفاوت ساخته شده و سپس به محل اجرای آن منتقل و قابل استفاده می شوند. استفاده از مواد پیش ساخته باعث کاهش هزینه کلی پروژه و زمان اجرای آن می شود. همچنین با کاهش میزان نخاله های ساختمانی گام موثری در جهت حفظ محیط زیست برداشته می شود.
اگرچه ممکن است این مصالح انعطاف لازم برای ایجاد تغییرات را نداشته باشند و مراحل اولیه طراحی و تولید آنها زمان بر باشد، اما نمی توان از اهمیت و کارایی مصالح پیش ساخته در ساخت و ساز چشم پوشی کرد.


مصالح و مواد شیمیایی ساختمانی درجا


مصالح در محل همانطور که مشخص است مصالحی هستند که در محل پروژه های ساختمانی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال ملات، گچ درجا، اسکلت ساختمان، اسکلت درجا و بتن درجا را می توان به عنوان مصالح درجا نام برد.

 

خاک رس


خاک ترکیبی از مواد معدنی و مواد معدنی عالی است که در اثر هوازدگی و تخریب سنگ بوجود می آیند. خاک ها به دو دسته منسجم و غیر منسجم تقسیم می شوند و دارای دانه بندی ریز یا بزرگ می باشند. پایین ترین لایه سطح زمین خاک است که نوع آن به وضعیت آب و هوا، نوع سنگ اولیه، فعالیت موجودات مختلف و منطقه جغرافیایی بستگی دارد.
خاک رس یکی از انواع خاک های چسبنده است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک حاصل فرسایش سنگ های دگرگونی و آذرین می باشد و به علت داشتن دانه های بسیار ریز به آن کلوئید نیز می گویند.

نکته مهم در استفاده از این جنس ماده، انتخاب نمونه با کیفیت از آن است.
خاک رس بهترین ماده ای است که می توان برای کنترل کردن دمای ساختمان از آن استفاده کرد. بکاربردن خاک رس به ایجاد پایداری حرارتی در ساختمان کمک خواهد کرد. از آنجایی که خانه ها به گونه ای ساخته می شوند که هوای گرم یا سرد در تابستان و زمستان به داخل آن نفوذ کند، استفاده از خاک رس در ساخت و ساز می تواند در تثبیت گرما و سرما و کنترل دما بسیار موثر باشد.


سنگ


یکی از متریال هایی که از قدیم الایام در ساخت و ساز استفاده می شده است سنگ است. سنگ ماده ای جامد و سخت است که از یک یا چند کانی تشکیل یافته و به سه دسته اصلی سنگ آذرین، سنگ رسوبی و سنگ های دگرگونی تقسیم می شود.
عنصر اصلی همه سنگ ها سیلیس می باشد ولی بسته به شرایطی که در آن تشکیل می شوند دارای مواد معدنی و مواد مختلفی خواهند بود. یکی از مزایای استفاده از این


انواع سنگ ساختمانی


سنگ ها انواع متنوعی دارد که با توجه به استحکام و کارایی مورد نیاز انتخاب می شوند و در امور مختلفی بکار می رود. سنگ های موجود در طبیعت عبارتند از گرانیت، مرمر، تراورتن، کوارتزیت، مرمر، ماسه سنگ، گابرو و دیوریت.
در صنعت ساختمان از سنگ ها به دو صورت طبیعی یا خام و غیر طبیعی یا مستعمل استفاده می شود. سنگ های طبیعی همان سنگ های رودخانه ای، سنگ لاشه، سنگ لایه ای و سنگ های کوهی می باشند، اما سنگ های کار شده به سنگ هایی می گویند که با توجه به کاربردشان به روش های مختلف کار می شود. .
تخته سنگ، سنگ چند ضلعی، سنگ تخته سنگ و سنگ تبر دوتایی از جمله این نوع سنگ ها هستند.

 

سبک سازی ساختمان چیست؟


سبک سازی یکی از موضوعات جدید در علم ساخت و ساز است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است. این تکنولوژی کاهش وزن تمام شده ساختمان با بکار گیری از تکنیک های جدید ساخت مصالح جدید و بهینه سازی روش های اجرا می باشد. کم کردن وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی در زمان و انرژی باعث کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله و به حداقل رساندن خسارات ناشی از وزن زیاد ساختمان می شود. .

 

اولین قدم در سبک سازی ساختمان، درک دلایل سنگین بودن ساختمان است. با حذف یا به حداقل رساندن نقش امور موثر در بالا بردن وزن ساختمان می توان از روش های سبک سازی استفاده کرد.

به صورت کلی روش های سبک سازی در ساختمان به دو دسته تقسیم می شوند:


• سبک سازی قسمت های باربر ساختمان
• سبک سازی سازه
• در سبک سازی و بهینه سازی وزن ساختمان موارد زیر مطرح می شود:
• مواد سبک را بشناسید
• فن آوری برای استفاده از مواد سبک وزن
• معیارهای ارزیابی اثربخشی مواد سبک وزن و تاثیر آنها بر کاهش وزن
• هزینه و زمان لازم برای اجرای ساختمان از نظر استفاده از مصالح سبک نسبت به مصالح معمولی.

 

تعریف مواد سبک وزن

 

مصالح سبک، مصالحی هستند که وزن مخصوص کمتری نسبت به نمونه های مشابه دارند و استفاده از آنها وزن کلی ساختمان را کاهش می دهد.
مواد سبک به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
• مصالح ساختاری سبک
• مواد سبک وزن غیر ساختاری
• سیستم دریچه


مصالح ساختاری سبک:

 

مصالحی که در موارد سازه ای در ساختمان استفاده می شود به سه نوع بتنی، طبیعی، صنعتی تقسیم می شوند.


بتن:

 

یکی از مهم ترین و کارآمدترین مصالح در صنعت ساختمان سازی مدرن است و کاربردهای متنوعی دارد. این مصالح شامل قاب‌ها و دیوارهای جداکننده ساختمان چند ناحیه‌ای، سقف‌های همپوشانی، پانل‌های پل انعطاف‌پذیر، عناصر پیش‌تنیده و پس‌تنیده و سایر اجزا است. در بسیاری از موارد، فرم های معماری از ترکیب طرح های کاربردی را می توان به راحتی و بهتر از هر ماده دیگری با بتن سبک بدست آورد.


انواع بتن سبک در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:


•    بتن
• فوم بتن
• بتن بدون ریزدانه


مزایای استفاده از بتن سازه ای سبک عبارتند از:


• از امتیاز سرعت در نصب لذت ببرید
• رعایت هر نوع نقشه ساختمانی
• وزن کم
• مقاومت بالا و مقرون به صرفه
• حذف یا کاهش حداکثر مصرف تیرها و مصرف انرژی اولیه به وزنی معادل 10 درصد وزن آجرهای هم حجم.

ahmad abedzadeh
ahmad abedzadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋