مخزن آب خودرو همان رادیاتور خودرو است که وظیفه خنک سازی موتور خودرو و سایر تجهیزات را بر عهده دارد. در واقع رادیاتور را می توان مخزن آب خودرو در نظر گرفت که با انتقال سریع گرما از آب به هوا کمک می کند دمای خودرو از حد تعیین شده فراتر نرود. از آنجایی که موتور خودرو مبتنی بر سیستم احتراق داخلی سوخت است، تولید گرما در آن اجتناب ناپذیر است. در محصولات جدید خودروهای سایپا نظیر کوئیک و تیبا از تکنولوژی های جدیدی استفاده می شود به طوری که در قطعات و لوازم یدکی تیبا 2 مشکلات قبل در سیستم رادیاتور به کلی حل شده است.
این گرمای تولید شده اگر از حد معینی فراتر رود باعث خرابی موتور می شود. از طرفی کمبود گرما برای موتور خودرو نیز مضر است. بهترین دما برای موتور 8 تا 82 درجه سانتیگراد است و این رادیاتور است که به موتور کمک می کند تا از آن دما بالاتر نرود.برای حفظ سلامت خودرو بهتر است بدانید که اگر دمای موتور خودروی شما بالاتر از حد مطلوب باشد دور از انتظار نیست که قطعات موتور تاب برداشته یا تغییر شکل دهند.
در این صورت به اصطلاح تله گذاری اتفاق می افتد. خودسوزی موتور و همچنین ذوب شدن قطعات حساس مانند شمع ها و سوپاپ ها از دیگر آسیب های احتمالی است. این مشکلات احتمالی نشان دهنده اهمیت بالای رادیاتور خودرو و مخزن آب است.البته باید توجه داشت که اگر موتور خودرو سرد و دمای پایینی داشته باشد، اجزای آن کار خود را به درستی انجام نمی دهند و راندمان موتور کاهش می یابد. بنابراین رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو نه تنها از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری می کند که باعث می شود خودرو به دمای بالا مناسب و بهینه برسد.
قبلا ذکر شد که برای اینکه موتور خودرو بهترین عملکرد خود را نشان دهد باید دمای آن بهینه و مناسب باشد. از آنجایی که موتور خودرو به طور مداوم کار می کند و عملیات احتراق مداوم است، دمای موتور باید به نوعی کاهش یابد. اینجاست که اهمیت رادیاتور مشخص می شود. در واقع رادیاتور به خنک شدن آب اطراف موتور خودرو کمک می کند که باعث کاهش دمای آن می شود.
رادیاتور به عنوان مخزن آب خودرو با کمک پمپ آب یا پمپ آب مایع را در اطراف موتور خودرو حرکت می دهد تا گرمای بالای موتور را جذب کند. در واقع این آب به عنوان داغ ترین نقاط موتور در اطراف سیلندرها گردش می کند تا گرمای تولید شده توسط آنها را دریافت کرده و باعث خنک شدن آنها شود. مایع داخل رادیاتور خودرو از این قسمت شروع به حرکت کرده و پس از خنک شدن موتور مجددا وارد رادیاتور شده و گرمای دریافتی را به هوا منتقل می کند. این چرخه ادامه دارد.
اکثر رادیاتورهای فعلی از آلومینیوم ساخته می شوند، اما در گذشته از مس نیز به عنوان ماده اولیه رادیاتور استفاده می شد. به طور کلی رادیاتورها دارای ساختار مشبکی هستند و کانال هایی در آنها تعبیه می شود تا سطح تماس با محیط اطراف افزایش یابد.آب گرم ورودی به رادیاتور خودرو وارد کانال های این قسمت شده و در تماس وسیع با محیط اطراف قرار می گیرد. این باعث می شود دمای مایع داخل رادیاتور کاهش یابد. علاوه بر این، پروانه به آب داخل رادیاتور کمک می کند تا با مکش هوا از طریق مجاری، در سریع ترین زمان ممکن خنک شود.
نکته کلیدی در رادیاتور خودرو توجه به آبی است که در آنها ریخته می شود. آب داخل رادیاتور مایعی است که گرما را به سرعت منتقل می کند و گرمای داخل موتور را به خوبی و به ساده ترین شکل ممکن جذب می کند. ناخالصی ها و املاح موجود در این آب باعث خوردگی مسیرهای گردش آن و از کار افتادن موتور می شود.در واقع املاح و ناخالصی های موجود در آب معمولی پس از گرم شدن در داخل دیواره ها و کف رادیاتور ته نشین می شوند و این امر باعث گل آلود شدن رادیاتور می شود.
به همین دلیل آب داخل رادیاتور موتور خودرو باید بدون املاح یا آب مقطر باشد. البته علاوه بر آب مقطر از محلول دیگری به نام ضد یخ ضد جوش نیز استفاده می شود. ترکیب این محصول با آب مقطر باعث می شود موتور خودرو در زمستان یخ نزند و در تابستان نجوشد.علاوه بر ترکیب آب مقطر با محلول ضد یخ ضد جوش می توان از محصول دیگری به نام آب رادیاتور نیز استفاده کرد. این مایع سبز رنگ که ضد یخ، ضد جوش، ضد خوردگی و ضد خوردگی است معمولاً نیازی به مخلوط شدن با آب ندارد.
توصیه می شود آب رادیاتور را به طور مرتب تعویض کنید تا کارایی و کارایی آن افزایش یابد. رادیاتوری که آب در آن تغییر رنگ داده یا گل آلود است نمی تواند موتور خودرو را به خوبی خنک نگه دارد و باید شسته شود.برای شستشوی رادیاتور و تعویض آب داخل آن، شیر تخلیه را در این قسمت باز کنید و اجازه دهید این مایع تخلیه شود. در این صورت بهتر است موتور خودرو برای مدت کوتاهی کار کند تا آب داخل موتور و شیلنگ ها کاملا تخلیه شود.
سپس آب مقطر و محلول ضد یخ ضد جوش را با توجه به درصد اعلام شده توسط سازنده با هم ترکیب کرده و داخل رادیاتور بریزید. همچنین می توان از محلول آب رادیاتور استفاده کرد.نکته کلیدی در اینجا این است که به هیچ وجه از آب لوله کشی استفاده نکنید. اگر به آب مقطر دسترسی ندارید، آب لوله کشی را بجوشانید و سپس آن را با محلول خنک کننده مخلوط کنید.کارشناسان توصیه می کنند که مخزن آب و رادیاتور خودرو به طور مرتب بررسی و سرویس شوند. این به تضمین سلامت موتور خودرو و سیستم خنک کننده در بهترین حالت کمک می کند.
در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم و در پایان به روشهای سالم نگه داشتن سیستم رادیاتور خودرو پرداختیم.
پاسخ ها