zahra eli

zahra eli

پمپ لوب

پمپ لوب که ممکن است این پمپ را به اسم پمپ گوشواره ای نیز در بازار دیده باشید یک مدل از پمپ های خود مکش و جابه جایی مثبت به حساب می آید که از میتوان برای پمپاژ طیف گسترده ای از سیالات استفاده کرد . به نوعی میتوان گفت شرکت roots blower  این نوع از پمپ ها را تولید کرده است . این دستگاه در صنایع مختلف از جمله صنعت کاغذ، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، نوشیدنی (نوشابه سازی)، صنایع دارویی و بهداشتی و بیوتکنولوژی استفاده می‌شود. به علت ویژگی‌های بارزی همچون کیفیت عملکرد عالی، راندمان بالا، قابلیت اطمینان، مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین سهولت در تمیزکاری و نگهداری، در همه این صنایع متنوع، رایج و محبوب است.

پمپ لوب چیست ؟

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد پمپ های جابه جایی مثبت یک دسته از پمپ های مورد استفاده در صنایع میباشد ، که مهمترین مزیت این مدل ها این است که یک مقدار مشخص را در یک مدت زمان خاص پمپاژ میکند .لوب ها، بدون تماس بوده و دارای محفظه‌های پمپاژ بزرگی هستند. این قابلیت به لوب پمپ ها اجازه می‌دهد تا مواد جامدی در اندازه گیلاس و زیتون را بدون آسیب رساندن به آن‌ها پمپاژ نمایند. لوب پمپ ها همچنین برای پمپاژ دوغاب، خمیر، ضایعات و طیف گسترده‌ای از مایعات نیز استفاده می‌شوند. اگر مواد مرطوب باشند، لوب پمپ عملکرد خودمراقبتی را انجام داده و در یک عمل پمپاژ ملایم، تخریب محصول را به حداقل می‌رساند. همچنین جریان ایجاد شده توسط لوب پمپ ها برگشت‌پذیر بوده و می‌توانند مدت طولانی‌ای به صورت خشک کار کنند. جریان یاد شده نسبتاً مستقل از تغییرات است، بنابراین خروجی ثابت و پیوسته است.

از مهمترین ویژگی های عملکرد این دستگاه این است که در حین پمپاژ کمترین آسیبی به بافت سیال نمیرساند که دلیل این امر ساختار و نوع چیدمان قطعات داخلی میباشد .

 

پمپ لوب چگونه کار میکند ؟

این پمپ ها ساختاری مشابه پمپ دنده ای دارند با این تفاوت که لوب ها در این مدل با هم تماسی برقرار نمیکنند که این عدم تماس بین دنده ها به دلیل وجود دنده زمان بندی در دستگاه میباشد .

پمپاژ در این دستگاه توسط چرخش متقابل دو عدد المنت پمپاژ (روتور) در یک اتاقک (محفظه روتور) انجام میشود ، روتورها بر روی شافت‌ها قرار میگیرند که به نوبه خود در یک گیربکس خارجی نصب شده و توسط یاتاقان‌ها پشتیبانی می‌شوند؛ دنده‌های تایمینگ نیز بر روی شافت قرار دارند.قابل ذکر است که انرژی توسط یک میل لنگ منتقل میشود که به همین علت تماسی توسط روتورها ایجاد نمیشود .

البته به صورت خلاصه عملکرد این دستگاه را میتوان به صورت زیر خلاصه تر نیز بیان کرد ؟

  1. لوب ها حجمی را در قسمت ورودی پمپ ایجاد می‌کنند. مایع به داخل حفره وارد می‌شود و به وسیله لوب های در حال چرخش به دام می‌افتد.
  2. مایع بین لوب ها و پوشش داخلی جابجا می‌شود؛ مایع از بین لوب ها عبور نمی‌کند.
  3. در نهایت، تور لوب ها مایع را مجبور می‌کند که تحت فشار، به خروجی محفظه پمپ برود.

اجزای تشکیل دهنده پمپ لوب شامل ، هد و پوسته ، روتور و شافت ، آب بند و ... میباشد که هر کدام از این قطعات وظایف به خصوص خود را دارند .

انواع پمپ لوب

به صورت کلی این محصولات، بر اساس کاربرد هایی که دارند، تقسیم بندی می شوند. زیرا بر اساس همین موارد استفاده از آن ها، ساختمان و شکل ظاهری این پمپ ها و نیز تعداد پره های چرخ دنده های آن ها متفاوت از هم می باشند. بر این اساس انواع پمپ گوشواره ای به شرح زیر است:

دارای طراحی صنعتی

همانطور که مشخص است، این مدل از پمپ های لوب، برای صنایعی همچون کارخانه جات، صنایع شیمیایی و سایر موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

دارای طراحی بهداشتی

این پمپ ها در صنایعی نظیر صنایع غذایی، دارویی و آزمایشگاهی استفاده می شوند. به همین خاطر در پروسه ساخت آن ها رعایت برخی نکات الزامی است.

مزایا پمپ لوب چیست :

  • توانایی بالایی در پمپاژ سیالات دارای درصد ویسکوزیته زیاد دارد .

  • به بافت سیال آسیبی وارد نمیکند

  • در صنایع یا فعالیت های پر فشار مقاومت بالایی دارد .
  • جریان مداوم و دائمی مواد را حفظ خواهند کرد.
  • در برابر خشک کار کردن آسیب پذیر نیست .
  • شرایط تعمیر و نگهداری ساده ای دارند .
  • سیال با فلز تماس برقرار نمیکند در نتیجه خواص سیال عوض نمیشود .

معایب پمپ لوب چیست ؟

  • نیازمند دنده‌های تامینگ (که در گیربکس پمپ قرار دارند) است .

  • به دلیل عدم تماس بین لوب ها ، امکان آسیب به دنده ها وجود دارد ، ممکن است در مدت زمان نسبتا کمی نیاز به تعمیر یا حتی تعویض داشته باشد .

  • به دو آب بند نیاز دارد .

هرچند با توجه به معایب و مزایایی  که در این مطلب گفته شده میتوانید درباره ی این سوال که " پمپ لوب مناسب چه کاری است " را جواب دهید ، اما باز هم برای سهولت و راحت تر شدن خیال کاربران این وبلاگ کاربرد لوب پمپ را هم توضیح داده ایم :

  • تولید روکش های کاغذی
  • تولید انواع صابون و سورفکتانت ها
  • در صنایع مربوط به رنگ و جوهر
  • لاستیک و چسب
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی و بهداشتی.

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋