zahra eli

zahra eli

انواع پمپ جابجایی مثبت

پمپ ها را میتوان یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین اختراعات بشر به حساب آورد . هر چند این پمپ در سالیان تغییرات زیادی داشته و توانسته از حالت دستی درآمده و حالا انواع اتوماتیک این دستگاه نیز به سادگی یافت میشود ، هنوز هم کاربرد و استفاده های بالایی دارد . یک دسته ی کلی از پمپ ها ، پمپ های جا به جای مثبت است . در این مدل از پمپ ها معمولا از پروانه ها یا صفحات منعطف برای پمپاژ سیالات به کاربرده شده است .  همچنین در این نوع از پمپ ها در یک دوره  زمانی خاص دستگاه یک مقدار سیال مشخصی را میتواند پمپاژ کند که با توجه به عناصری مانند سرعت چرخش، درصد ویسکوزیته ، درصد چسبندگی  و ... این دوره زمانی ممکن است کم یا زیاد شود .

از این پمپ معمولا برای صنایع یا فعالیت هایی استفاده میشود که فضشار سیال باید زیاد باشد ، به عنوان مثال در پمپ های آب کشاورزی ، جایگاه های سوخت ، شبکه های آبرسانی و ...  

 

نقش پمپ در صنایع :

در بیشتر صنایع و فعالیت ها ، سیالات نه تنها وجود دارند بلکه نقش مهمی در عملکرد آنها نیز دارد . به همین دلیل جا به جایی سیال و همچنین تبدیل آن به بافتی که فعالیت نیاز دارد اهمیت بالایی در این مدل از صنایع دارد . تنها و بهترین راه حل برای این نیاز است ، پمپ ها میباشند . 

همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است ، وظیفه ی پمپاژ و انتقال سیال را دارد . با توجه به طیف گسترده ای که از انواع سیالاتی که در فعالیت ها استفاده میشود ، این دستگاه نیز در مدل و سری های مختلفی طراحی و تولید میشود و افراد موظفند با توجه به نوع فعالیت خود ، محیط کاری و ویژگی های سیال بهترین مدل را انتخاب کنند . 

در این مقاله سعی شده است ، تمام مدل های مهم پمپ های جا به جایی مثبت را معرفی نماییم تا به این وسیله شما را در امر انتخاب و خرید پمپ کمک کنیم .

پمپ جا به جایی مثبت : این دسته از پمپ ها  مایعات را از طریق جابجایی مستقیم و دقیق به سمت خروجی پمپ جابجا می‌کنند. این پمپ‌ها با تغییر حجم فضای داخلی خود، مایعات را فشرده کرده و انتقال می‌دهند. خود این دسته به دو قسمت دیگر یعنی پمپ دورانی و رفت و برگشتی تقسیم میشود .

  • پمپ دورانی: در این مدل ، جا به جایی و انتقال سیال توسط حرکت چرخدنده ها به همراه میل بادامک یا همان پره ها صورت میگیرد .
  1. پمپ دنده ای چیست :

این مدل ، یکی از کلاسیک ترین و ساده ترین پمپ های مورد استفاده به حساب می آید ، که جهت افزایش توان هیدرولیکی سیال به کاربرده میشود . در این دستگاه با چرخش دده ها مایعات جا به جا شده و به دلیل اینکه مقدار مشخص و ثابتی مایع را در هر سیکل جابجا می کند از نوع پمپ های جابجایی مثبت به حساب می آید .

 

  1. پمپ لوب چیست :

این مدل به اسم پمپ گوشواره ای نیز شناخته شده است که بیشتر در صنایع کاغذ سازی ، غذایی ، بیتکنولوژی ، دارویی و شیمیایی به کاربرده میشود . مهمترین ویژگی های این دستگاه کیفیت بالای بهداشتی، قابلیت اطمینان، مقاوم در برابر خوردگی در محیط های بخار می باشند.

 

3. پمپ پره ای چیست ؟

پمپ وین ، پمپ پره ای دسته ی دیگری از پمپ های جا به جایی مثبت به حساب می آیند که از لحاظ عملکرد شباهت زیادی با پمپ دنده ای دارند با این تفاوت که در این مدل پره های نصب شده روی روتوری است که درون حفره جای دارد. این پره طول های متفاوت دارند .

 

  1. مونوپمپ چیست ؟

یکی از مطرح ترین و پر استفاده ترین پمپ های مورد استفاده در صنایع مختلف است که نام های دیگری مانند پمپ ماردونی ، تک اسکرو نیز دارد . در این مدل تعداد زیادی حفره روی یک روتور مارپیچی ایجاد میشود که از طریق همین حفره ها سیال منتقال میشود. این مدل از پمپ ها مناسب پمپاژ سیالات دارای ویسکوزیته بالا ، چسبندگی بالا و ... میباشد .

 

  1. پمپ پیش رس چیست ؟

در این دستگاه ، سایز محفظه مکش از جایگاه تخلیه بیشتر است و به همین دلیل افت فشاری رخ داده و در نتیجه سیال راحت تر وارد پمپ میشود .

 

  1. پمپ اسکرو چیست ؟

همانطور که مشخص است ، اسکرو یا همان پیچ ها در این دتگاه نقش مهمی دارند . در اصل این پمپ متشکل از چند اسکرو بوده و با هر بار چرخش میتواند حجم مشخصی از سیال را جا به جا کند . از همین رو هر چقدر سرعت حرکت چرخشی دستگاه بیشتر باشد سیال بیشتری نیز پمپاز میکند . البته قابل ذکر است که رابطه درصد ویسکوزیته ی سیال با سرعت دستگاه رابطه ی عکس دارد و هر چقدر ذرات جامد سیال بیشتر باشد سرعت کاهش پیدا میکند .

 

  • پمپ رفت و برگشتی چیست : انتقال سیال در این دستگاه ها به صورت دوره یا پریودیک انجام میشود و معمولا به الکتروموتورها وصل میشوند . در این پمپ ها پیستون درون سیلندر بالا و پایین حرکت می کند. عملکرد این سیستم به این ترتیب است که در صورت حرکت پیستون به یک سمت، درون سیلندر مکش ایجاد می شود و سیال از دریچه به داخل حرکت می کند. با بازگشت پیستون، این سیال مکیده شده از دریچه دیگری به بیرون رانده می شود. از این پمپ ها بیشتر برای پمپاژ سیالات روغنی یا دارای ویکوزیته بالا استفاده میشود .
  1. پمپ دیافراگمی :

در این پمپ ها دیافراگمی نصب میشود که وظیفه ی قطع و وصل کردن جریان را به عهده دارد . از این پمپ میتوان برای انواع مختلف سیالات استفاده شود و همچنین در این دستگاه هیچ پروانه وجود ندارد و یک صفحه انعطاف پذیر باعث انتقال سیال میشود

 

  1. پمپ پیستونی :

این نوع پمپ ها دارای مکانیزم دورانی هستند و از گروه پمپ های جابجایی مثبت بوده که اصول عملکرد آنها در پمپاژ نمودن سیال همانند پمپ های رفت و برگشتی است با این تفاوت که به جای یک سیلندر و پیستون دارای تعداد زیادی سیلندر و پیستون می باشند. این پمپ ها در مواردی که فشار خروجی بالا (از 100 تا 1000) بار نیاز می باشد استفاده می گردد.

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋