zahra eli

zahra eli

گیربکس حلزونی

 

گیربکس حلزونی یک مدل از گیربکس های صنعتی میباشد که به دلیل ویژگی ها و خاصیت ها خاص آن از آنها در صنایع و فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد .  این دستگاه به دلیل وجود ویژگی های زیادی از جمله قابلیت فعالیت در زاویه نود درجه ، امکان نصب در فضاهای کم ، قابلیت نصب در حالت های مختلف و در صنایع و فعالیت های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. البته این دستگاه در مقابل مزایایی که دارد معایبی مانند خروجی کم ، درصد لقی نسبتا بالا هم دارد که میتوانند باعث کاهش محبوبیت این دستگاه در صنایع بزرگ شوند . از این مدل در زمینه هایی مانند خطوط بسته بندی ، نوار نقاله ها ، آسیاب های کوچک ، دستگاه های نانوایی ، تولید پلاستیک ، خردکن ها ، کانوایرهای کوچک ، تولید کاشی و سرامیک و مورد استفاده قرار میگیرد .

آشنایی با ویژگی های گیربکس حلزونی : 

گیربکس ها یک دسته از دستگاه های صنعتی مهم میباشند که از آنها در اغلب صنایع و فعالیت ها استفاده میشود . با توجه به گستردگی زمینه های استفاده از این دستگاه ها ، مدل و سری های مختلفی از این دستگاه ها تولید میشوند . یک مدل از این گیربکس ها ، گیربکس حلزونی میباشد .  

این گیربکس مانند مدل های دیگر از چندین چرخدنده ، شافت ، پوسته و ... تشکیل میشود ، همانطور که در مطالب قبلی گفته شد یکی از قطعاتی که ویژگی های مهم یک گیربکس را مشخص میکنند چرخدنده های آنها میباشد . دنده های حلزونی به دلیل ساختار خاصی که دارند باعث بیشتر شدن کاربردها و مزیت های این مدل میشوند . البته به این گیربکس ، گیربکس 90 درجه نیز میگویند که دلیل این امر این است که توانایی تغییر جهت نیرو را دارد . این دستگاه قابلیت عدم بازگشت پذیری را هم دارد . این گیربکس در دو حالت پایه دار ، فلنجدار طراحی میشود که مدل پایه دار مناسب نصب و قرار گرفتن بر روی شاسی ، و مدل فلنجدار برای نصب با استفاده از فلنج در بخش هالو شافت یا شافت ، مناسب میباشد . 

 

گیربکس حلزونی یکی از گیربکس های کاهنده میباشند ، این عبارت به این معناست که این دستگاه ها با دریافت نیرو سرعت را کاهش داده و گشتاور بیشتری را تولید میکند . به همین علت از این دستگاه ها در زمینه هایی استفاده میشود که سرعت عنصر مهمی نباشد و در اصل مقدار زیاد گشتاوری نیاز دارند . 

از دیگر عوامل مهم در گیربکس ها ، نسبت تبدیل آن میباشد . منظور از نسبت تبدیل گیربکس حلزونی، نسبت سرعت خروجی و سرعت ورودی گیربکس است. با توجه به این که نسبت تبدیل گیربکس، نسبت مستقیمی با سرعت، گشتاور و انتقال کارآمد نیرو دارد ، به همین دلیل باید در زمان انتخاب این دستگاه نیروی خروجی مورد نظر خود را مشخص کنید .

اجزای تشکیل دهنده گیربکس حلزونی :

  • ماردون 

  • چرخدنده : در این دستگاه دو نوع چرخدنده حلزونی و ساده وجود دارد ، که دنده حلزونی دنده اصلی دستگاه میباشد.  به دلیل ساختار این نوع دنده ها سطح تماس بین آنها افزایش پیدا میکند و فشار تحمیلی در دنده ها تقسیم میشود . در نتیجه طول اصطکاک دستگاه کم بوده و طول عمر بیشتری دارد . 
  • بلبرینگ : وظیفه این جلوگیری از کشیده شدن دو سطح روی یکدیگر است ، به عبارتی از ایجاد اصطکاک در دستگاه جلوگیری میکند . 
  • کاسه نمد : از آنجایی عدم نشت روغن در گیربکس از مهمترین عناصری است که باید رعایت شود ، این قطعه نیز مهم است . 
  • پوسته : این قطعه به دور تمام قطعات داخلی قرار میگیرد و از آنها در برابر خطرات و عوامل زیان آور محافظت میکند . به دلیل اهمیت بالای این قطعه امکان سفارشی سازی آن وجود دارد . به طور معمول این قطعه از جنس چدن ساخته میشود اما با میتوان با توجه به شرایط محیطی و فعالیت این ویژگی را تغییر داد .  

همانطور که گفته شد ماردون یکی از قطعات این گیربکس ، ماردون میباشد . ک استوانه فلزی از جنس آلیاژ فولادی ساخته می شود که به عنوان ورودی گیربکس حلزونی حرکت را به دنده حلزونی منتقل می کند. این قطعه به دو شکل ماردون سالید و ماردون هالو شافت تولید میشوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند . 

  • ماردون سالید شافت: زمانی که ارتباط محرک (که معمولا الکتروموتور است) و گیربکس از طریق قطعات جانبی مثل کوپلینگ یا مکانیزم تسمه-پولی فراهم شود، قابل استفاده است.
  • ماردون هالوشافت: اگر الکتروموتور و گیربکس حلزونی مستقیما باهم کوپل شوند، ماردون باید هالوشافت باشد به طوری که شافت الکتروموتور داخل هالوشافت ماردون گیربکس قرار می گیرد (باید توجه داشت که خار مربوطه حتما جا زده شود) و چفت و بست تجهیز از طریق فلنجی که روی الکتروموتور و ورودی گیربکس بسته می شود انجام می گیرد.

گیربکس هلیکال

مواردی که باید هنگام استفاده از گیربکس حلزونی رعایت شوند : 

  1. قبل از نصب دستگاه باید سطحی که میخواهید روی آن گیربکس را نصب کنید را آزمایش کرده تا از مناسب بودنش محافظت کنید . 

  2. بهتر است از کوپلینگ های هیدرولیکی برای دمپ کردن ضربات شدید بار و شوک های احتمالی استفاده شود .

  3. سطح نصب حتما باید تراز باشد 

  4. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود انتخاب سایز گیربکس مناسب است. در صورتیکه تایپ گیربکس یا سایز گیربکس طوری انتخاب شود که جوابگوی کار نباشد، فشار زیادی را تحمل میکند و عمر مفید کمی خواهد داشت.

  5. از این مدل برای نباید برای حمل افراد استفاده کرد زیرا به دلیل وجود داشتن خاصیت عدم برگشت پذیری و خاصیت قفل شوندگی گیربکس بالابر، این کار بسیار خطرناک است . در برخی موارد حتی توصیه میشود از این دستگاه برای حمل وسایل گران قیمت نیز استفاده نشود . 

مزیت های گیربکس حلزونی :

  1.  فضای کمی را اشغال میکند و به همین دلیل امکان استفاده در محیط های کوچک نیز وجود دارد . 

  2.  امکان نصب در 6 حالت مختلف را دارد . 
  3.  تولید در سایزها و سری های مختلف که به همین دلیل دست خریدار در زمان انتخاب دستگاه مناسب باز است . 
  4.  کوپل مستقیم با الکتروموتور و تعمیر و نگهداری آسان است.

معایب گیربکس حلزونی : 

  1. به دلیل ساختار و چیدمان دنده های حلزونی و ماردون های مورد استفاده در دستگاه ، سطح تماس بین این دو قطعه کمتر از مابقی دستگاه ها است در نتیجه درصد لقی دستگاه نیز به مراتب بیشتر از سایر مدل ها است . 

  2. درصد بهره وری و راندمان دستگاه تقریبا 65 درصد میباشد ، که در مقایسه با مابقی مدل ها کمتر است . 
  3. به دلیل بالا بودن درصد لقی دستگاه امکان از جا در آمدن چرخدنده وجود دارد ، از همین رو در زمان نصب باید دستگاه به درستی به سطح زمین پیچ شود .

 

به نظر شما بهترین موضوع برای پست های بعدی چیه ؟

 

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋