zomorodi jewelry

zomorodi jewelry

فرق طلا و جواهرات چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که فرق طلا و جواهر در چیست باید در به ابتدا تعریف دقیقی از طلا بپردازیم. کلمه‌ی طلا در واقع به مصنوعاتی اطلاق می‌شود که به طور کلی از طلا و آلیاژ‌های آن ساخته شده باشد و در ساخت آن از هیچ نوع سنگ قیمتی استفاده نشده باشد. اما جواهر را می‌توان همان طلایی دانست که در مراحل طراحی و همچنین ساخت آن از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استفاده شده باشد. در بیشتر موارد وزن سنگ‌های استفاده شده در جواهرات از وزن طلای آن بیشتر است. حال به این نکته می‌رسیم که تفاوت جواهرات اصل و اتمی در چیست. باید بگوییم که سنگی که در ساخت جواهرات استفاده می‌شود می‌تواند اتمی و یا اصل باشد، اگر ازسنگ اتمی استفاده شود آن جواهر را اتمی می‌نامند و اگر از سنگ اصل استفاده شود به آن جواهر اصل می‌گویند. از دیگر تفاوت‌هایی که می‌توان بین طلا و جواهر برشمرد تفاوت در خرید و فروش آنها است.

سنگ قیمتی چیست؟

سنگهای قیمتی مواد معدنی، سنگها یا مواد ارگانیک هستند که به دلیل زیبایی، دوام و کمیابیشان انتخاب شده و سپس برش خورده یا جلا داده می شوند و سپس برای ساخت جواهرات یا دیگر ابزارهای زینتی استفاده می شوند. با وجود اینکه اکثر سنگ های قیمتی سخت هستند، برخی از آنها بسیار نرم یا شکننده هستند و نمی توان از آنها در جواهرات استفاده کرد، بنابراین اغلب در موزه ها به نمایش گذاشته شده و توسط کلکسیونرها جمع آوری می شوند.

برش سنگ های قیمتی

زیبایی طبیعی یک گوهر را می توان با روش تراش آن افزایش داد. انواع زیادی برش در بین سنگ های قیمتی وجود دارد. فرایند برش یک سنگ جواهر برای بهبود زیبایی آن در بازتاب بیشتر اشعه های نور است. به سنگ قیمتی که تراشیده و صیقل داده شده است گوهر یا جواهر گفته می شود.

تشخیص کیفیت جواهرات توسط موسسه گوهر شناسی آمریکا (GIA)

موسسه گوهر شناسی آمریکا یا GIA (Geological Institute of America) از سال 1923 میلادی فعالیت خود را در زمینه ی تشخص و تعیین ویژگی های الماس، سنگ های قیمتی و مروارید آغاز کرده است. این موسسه باسابقه ترین مرکز در این زمینه به شمار می رود که گواهینامه های آن در سراسر دنیا معتبر است. شناسنامه های GIA مورد تایید صنف طلا و جواهر دنیا است و مشتریان می توانند با خیال راحت جواهرات دارای این شناسنامه را خریداری کنند. الماس های به کار رفته در سرویس عروس، حلقه ازدواج و … جواهری زمردی دارای شناسنامه ی GIA می باشند که جلوه ی ویژه ای به آن بخشیده است و مشتریان می توانند با خیال راحت جواهر مورد نظر خود را خریداری کنند. در این شناسنامه مشخصات کلی سنگ های قیمتی و مروارید مثل درجه ی خلوص و رنگ نوشته شده است. تشخیص رنگ الماس توسط ابزارآلات دقیقی انجام می گیرد و یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت گذاری به شمار می رود.

منبع

zomorodi jewelry
zomorodi jewelry

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋