zeinabhoseini

zeinabhoseini

باتری یو پی اس سیلد لید (سرب) اسیدی

باتری یو پی اس سرب اسیدی

این باتری از قدیمی ترین و پرمصرف ترین نوع باتری های یو پی اس است که از صفحات سرب و الکترولیت اسید تشکیل شده اند. باتری یو پی اس سیلد لید (سرب) اسیدی با نام دیگری همچون باتری های غوطه ور، تخلیه شونده یا باز شناخته می شود چرا که هنگام شارژ یا تخلیه شدن گاز را به اتمسفر آزاد می کند.

باتری های  UPS سرب اسیدی می توانند ولتاژ بالا را تحمل کنند، مقاوت داخلی پایینی دارند، دارای چگالی توان بالا، قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند اما در مقابل، آنها سنگین و حجیم هستند که به یک اتاق اختصاصی با تهویه مناسب و اقدامات ایمنی نیاز دارند.حال با توجه به این تعاریف می توان گفت باتری های یو پی اس سیلد لید اسیدی در جاهایی که توان بالا مد نظر است و وزن و اندازه ی باتری اهمیت زیادی ندارد، کاربرد دارند؛ مانند مراکز داده،کارخانه های صنعتی و تأسیسات.

این باتری ها حدوداً 5 سال عمر دارند و به عواملی همچون دما، تخلیه عمیق و شارژ بیش از حد حساس هستند.همچنین به نگهداری و تعمیر منظم مثل تنظیم سطح آب، بررسی وزن و تمیز کردن پایانه های باتری نیاز دارند.

 

خوردگی شبکه در باتری سرب اسیدی

 

یکی از مشکلات مهم که در باب باتری های سرب اسیدی مطرح است، حساسیت بالای این باتری ها نسبت به تخلیه کامل است. یک قانون کلی برای هر نوع از باتری وجود دارد و ان این است که در هر دشارژ کامل، اندکی از ظرفیت باتری از دست می رود. این پدیده با درجات متفاوتی در همه ی باتری ها قابل مشاهده است.

حساسیت باتری های سیلد لید به دشارژ کامل باعث شده که حداکثر تعداد سیکل های دشارژ کامل چیزی بین 200 تا 300 سیکل باشد. دشارژعمیق باتری های سرب اسیدی باعث شده تا پدیده ای به نام «خوردگی شبکه» در صفحات قطب مثبت باتری (که شدیداً در کاهش طول عمر باتری تأثیرگذار است) دیده شود.

 

ولتاژ شارژر باتری سرب اسیدی

شارژ باتری های سرب اسیدی کار ساده است و حتی با کمک یک منبع ولتاژ نسبتاً ساده همچون دینام خودرو، شارژ نمود؛ ولی حتما قبل از این کار محدودیت های سطح ولتا را سنجیده و مطابق با آن عمل نمایید.

 

اجزای اصلی باتری سرب اسیدی

باتری های سرب اسیدی از چهار قسمت مهم و اساسی قطب مثبت، قطب منفی، الکترولیت و جداکننده تشکیل می شود. در این باتری ها اکسید سرب ماده ی شیمیایی تشکیل دهنده ی صفحات مثبت و ماده ی شیمیای تشکیل دهنده ی صفحات منفی، سرب است.

البته سرب یا اکسید سرب هیچکدام از لحاظ مکانیکی قابلیت فرم گیری مناسب ندارند و اغلب با کمک آلیاژهای مختلف حالت دهی می شوند.

 

نتیجه:

باتری سرب اسیدی یکی از باتری هایی است که در دستگاه یوپی اس مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار هم امنیت اطلاعات و تجهیزات الکترونیکی شمارا به ارمغان می آورند. حال برای اینکه از کیفیت باتری که می خرید مطمئن باشید، دیجی یو پی اس را دنبال نمایید.

 

پایان

zeinabhoseini
zeinabhoseini

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋